Trovet hypoallergeen natvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Mijn kat moet op hypo allergeen voer om een voedselallergie uit te sluiten. Nu krijgt hij normaal natvoer en staan er altijd wat brokjes.
Ik heb gekozen om van RC sensitivity nu voor trovet konijn te gaan. Dat meng ik nu. Met de brokjes gaat dat goed. Maar hij weigert het natvoer te eten, wat natuurlijk wel heel belangrijk is.

Kan ik een andere smaak natvoer van trovet hyo allergeen proberen? Of is dat niet handig aangezien de brokjes wel konijn zijn? (Ze hebben niet in alle smaken nat en droogvoer).

Advies graag :)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Asse-Poes »

Voorzover ik het begrepen heb, moet je bij een eliminatiedieet met 1 diersoort (eiwitbron) beginnen die de kat niet eerder gegeten heeft (konijn, eend, paard enz enz) en dat minimaal 6 weken volhouden.
Als dat goed gaat, kan je daarna -stap voor stap- een andere diersoort erbij gaan geven.
Maïs, rijst, aardappel kunnen trouwens ook de boosdoener zijn.
Maar omdat je nog niet weet of het een allergie voor vlees is, beginnen de meeste mensen met RC Anallergenic.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Ik moet echt nat en droogvoer hebben, vandaar dat ik bij Trovet uit ben gekomen. Inmiddels eet hij konijn mondjesmaat, maar merk dat het wel moeite kost. Hij heeft daarnaast ook nog blaasgruis, dus natvoer moet naar binnen.
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Guazala »

Kan je niet gewoon testen met de brokjes van Trovet en hem het natvoer van RC Sensitivity blijven geven? Dan test je met de brokken of hij reageert op een bepaald dierlijk eiwit en krijgt hij via de RC nog steeds zijn portie natvoer binnen.
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Dank voor het mee denken, maar hij reageert waarschijnlijk op iets uit het natvoer van de RC.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Anne »

Maxi* destijds met voedselallergie at rc hypoallergenic, wat goed ging
Maar rc had daar geen natvoer van
Daarom kreeg Maxi hypoallergeen natvoer van prins erbij:
https://www.petsplace.nl/prins-totalcar ... 461157-pps
( deze is geschikt voor honden, ik heb Toendertijd het prins care team gebeld en op advies zoiets geschikt voor katten gekocht, alleen kan ik deze niet zo snel terug vinden nu)
Dat ging goed

Hier hebben we Hobbel met voedselallergie op trovet rabbit nat en droog
Ik weet dat trovet ook nog andere smaakjes hypoallergeen natvoer heeft
Wellicht kun je hert of paard proberen?
Hert werd door Hobbel afgekeurd ;-) Maar ze lust de rabbit natvoer wel
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Heb inmiddels ook hert geprobeerd, daar trekt de meneer ook zijn neus voor op.. konijn neemt hij maar een paar hapjes van.. Wat een zoektocht.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door cerna »

Poes82 schreef: 08 feb 2024 12:17 Wat een zoektocht.
Tjaa, er daarom ben ik er nooit aan begonnen want het is niet alleen een zoektocht, maar geeft ook stress voor de kat.
Onze Yarah heeft geen voedselallergie, maar een omgevingsallergie en dat is nog lastiger zoeken (want waarvoor is ze allergisch?) en kan alleen onderdrukt worden met zware middelen met veel bijwerkingen. Tenzij iemand openstaat voor een alternatief. En dat doe ik en al na twee dagen verminderden de klachten en na een week was het krabben en overmatig likken over. Dat is nu al langer dan een jaar geleden.
Ze hebben ook pillen bij een voedselallergie.

https://www.huisdierendokter.nl/resilium-voedsel.html

of wanneer niet duidelijk is om welke allergie het gaat:
https://www.huisdierendokter.nl/xie-tang.html
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Rik »

Poes82 schreef: 08 feb 2024 12:17 Wat een zoektocht.
Ja. En mengen heeft uiteindelijk natuurlijk geen zin bij een eliminatiedieet want daar moet je het ECHT bij 1 soort houden.

En dan ook nog maar hopen dat het geen allergie of overgevoeligheid voor aardappel of rijst is want dat zit overal in (ook trovet). Enige manier om dat uit te sluiten is naar puur (rauw) te gaan (maar dan moet dat natuurlijk ook wel gegeten worden).

Wat at hij overigens voor de RC gastro? Voordat hij drie weken daarop ging krabben?
Was het Felix -> RC gastro (na 3 weken jeuk) -> RC hypoallergeen -> trovet? (met prednison tussendoor)

(Soms heb ik het gevoel dat katten alleen maar zieker worden van de behandelingen en voerprobeersels.)

Ik zou bijna denken dat je hem beter terug kunt zetten op volledig natvoer wat je als eerste had en dan kijken of die jeuk verdwijnt (en eventueel het overgeven weer terug komt). Maar ja... ik ben geen dierenarts (hoewel dierenartsen wat betreft voeding ook niet veel weten. Die leren alleen symptoom dit = voer dat, gesponsord door de RC & Hills).

(Dan zou je eigenlijk bij een voedingsdeskundige moeten zijn.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Het is ook nog maar de vraag of het allergie is.. Ik zal de situatie even zo kort mogelijk proberen te beschrijven. Het betreft dus mijn gecastreerde kater van 10 jaar. Nooit ergens last van gehad. Afgelopen eind november begon hij regelmatig over te geven. Hij spuugde vaak zijn voer uit ( destijds stond hij al 10 jaar op Felix). Zo gaf hij 3 dagen achter elkaar over en vervolgens een paar dagen niet. Het ging op en af. Dit even aangekeken en iedere keer weer gerust als het een paar dagen goed ging.
Begin jan eerste bezoek DA. Voelde niks geks, serenia mee en moest over op Hills ZD. Natvoer was niet op voorraad, dus brokken ZD en natvoer ID. Hij vond het niet te eten. De serenia viel niet goed en zag aan alles dat het hem geen goed deed.
6 jan terug naar de DA en bloed afgenomen. na het roesje gaf hij over en kwam er een flinke haarbal uit, de DA dacht dat het daar weleens mee te maken kon hebben. Moest doorzetten met de ZD en ID. Bloed was goed, geen bijzonderheden.
7 jan een kat die zich overmatig aan het likken was. Ik maakte mij zorgen (had dit nog nooit gezien bij hem). Dacht dat het misschien een reactie op het roesje was geweest?. 8 jan was de jeuk weg, maar spuugde hij wederom een flinke haarbal uit. 9 jan wederom gespuugd, deze keer met een klein beetje bloed. Wederom DA gebeld en kon direct terecht voor een echo. (Inmiddels kende ik mijn kat niet meer terug, de ozo stoere vrije kat die ik had, was veranderd in een bang gestrest hoopje zodra ik bij de dierenarts binnen kwam.)Echo gemaakt, hier was ik bij. Verdikte dunne darmwand. Of IBD of kanker, waren de woorden van de DA. Haar optie: prednison injectie of de kat open laten maken, zodat ze het beter kon bekijken. Overstappen naar RC gastro, gezien hij de Hills echt niet eet.

Dat laatste (open laten maken) vond ik vrij heftig, gekozen voor de prednison (aangezien ik zelf ook prednison gebruik, dacht ik dat het misschien even een goede oppepper kon zijn voor hem). 9 jan Injectie gehad en het spugen hield op, het likken en krabben was weg.
26 jan de prednison was kennelijk uitgewerkt en een kat die zich weer overmatig aan het likken en krabben was. Wilde het even aankijken, maar het bleef aan. Voornamelijk overmatig likken en 1 plek krabben in zijn nek. DA gebeld op 29 jan en weer er naartoe en wederom prednison injectie gehad. En dus verzoek om over te gaan naar hypo allergeen voer. Die zoektocht dus begonnen en Trovet aan het proberen, de brokjes eet hij goed, het natvoer is echt mondjesmaat.

Ik vond hem het beste op de gastro en dat vond hijzelf ook ( hij at dit prima) maar goed, als het een voedselallergie betreft, misschien niet heel handig. Ook heeft hij enorm veel stress ervaren van de laatste bezoeken. Ik wil hem nu eigenlijk gewoon rust geven. De voerwisselingen zullen ook niet al te best zijn.
Vooralsnog gaat het dus goed op de prednison, niet meer likken, krabben en overgeven. Maar weer afwachten als het is uitgewerkt. Ondertussen dus een zoektocht gestart naar voer. Of het aan het voer ligt? Het is wat de DA denkt.

Heb ook overwogen om naar een kliniek te gaan voor een endoscopie, alleen denk ik niet dat ik hem nu weer stress aan moet doen. Het enige dat ik dan zeker weet of het kanker of IBD is. Ik hoop natuurlijk het laatste) Wat beide vaak met prednison in bedwang wordt gehouden. Verder is hij gewoon vrolijk en zit mooi glanzend in zijn vacht.

lang verhaal geworden nog, maar ideeën of adviezen zijn zeker welkom.
Laatst gewijzigd door Poes82 op 08 feb 2024 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Anne »

Ik begrijp de reactie vd da betreft advies hypoallergeen voer wel
Bij verdikte darmwanden zijn de darmen waarschijnlijk al beschadigt en moet je voer geven met de minste triggers zodat de boel tot rust komt en herstelt

Is het een optie om de rabbit brokjes te wellen in warm water zodat hij toch vocht binnen krijgt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Wellen heb ik ook al gedaan. Daar trapte hij 1 keer in..
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

cerna schreef: 08 feb 2024 14:09 Tjaa, er daarom ben ik er nooit aan begonnen want het is niet alleen een zoektocht, maar geeft ook stress voor de kat.
Onze Yarah heeft geen voedselallergie, maar een omgevingsallergie en dat is nog lastiger zoeken (want waarvoor is ze allergisch?) en kan alleen onderdrukt worden met zware middelen met veel bijwerkingen. Tenzij iemand openstaat voor een alternatief. En dat doe ik en al na twee dagen verminderden de klachten en na een week was het krabben en overmatig likken over. Dat is nu al langer dan een jaar geleden.
Ze hebben ook pillen bij een voedselallergie.

https://www.huisdierendokter.nl/resilium-voedsel.html

of wanneer niet duidelijk is om welke allergie het gaat:
https://www.huisdierendokter.nl/xie-tang.html
Dankjewel, het probleem is dus dat het een gigantische strijd is om pillen binnen te krijgen.. gevolgd door dat hij het hoogstwaarschijnlijk weer uit zal spugen. Ontwormingspillen houdt hij ook niet binnen.
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Rik schreef: 08 feb 2024 14:38 Ja. En mengen heeft uiteindelijk natuurlijk geen zin bij een eliminatiedieet want daar moet je het ECHT bij 1 soort houden.

En dan ook nog maar hopen dat het geen allergie of overgevoeligheid voor aardappel of rijst is want dat zit overal in (ook trovet). Enige manier om dat uit te sluiten is naar puur (rauw) te gaan (maar dan moet dat natuurlijk ook wel gegeten worden).

Wat at hij overigens voor de RC gastro? Voordat hij drie weken daarop ging krabben?
Was het Felix -> RC gastro (na 3 weken jeuk) -> RC hypoallergeen -> trovet? (met prednison tussendoor)

(Soms heb ik het gevoel dat katten alleen maar zieker worden van de behandelingen en voerprobeersels.)

Ik zou bijna denken dat je hem beter terug kunt zetten op volledig natvoer wat je als eerste had en dan kijken of die jeuk verdwijnt (en eventueel het overgeven weer terug komt). Maar ja... ik ben geen dierenarts (hoewel dierenartsen wat betreft voeding ook niet veel weten. Die leren alleen symptoom dit = voer dat, gesponsord door de RC & Hills).

(Dan zou je eigenlijk bij een voedingsdeskundige moeten zijn.)
Ik vraag mij achteraf gezien ook weleens af of ik dit allemaal wel had moeten doen en weten. Hij stond inderdaad op Felix, maar hij begon dus eind nov te spugen (zie mijn lange verhaal hierboven). Vandaar dus de overstap gemaakt. Ook rauw moet hij niet. Het is echt een vreselijk portret op het gebied van eten….
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Anne »

Poes82 schreef: 08 feb 2024 16:03 Ik vraag mij achteraf gezien ook weleens af of ik dit allemaal wel had moeten doen en weten. Hij stond inderdaad op Felix, maar hij begon dus eind nov te spugen .
En je weet zeker dat het spugen niet kwam door een haarbal?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie