Trovet hypoallergeen natvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door cerna »

Het klinkt als bij onze Amber.

Amber kreeg tgv stress in huis (zieke kat) niesziekte. En daarna ging ze spugen en bleef spugen. Ik had het gevoel dat er een relatie was want Amber spuugde altijd veel slijm uit. Het leek wel of ze het er op aanstuurde: veel slijm in de maag en dat moet weg, brokjes schrokken en daardoor ga ik spugen, weg slijm, Amber opgelucht.
Maar wat een onzin! Nee, Amber had een voedselallergie en dus moest ik aan de hypo-allergene brokjes. Gelukkig lustte Amber ze wel, maar ze spuugde ze met net zoveel gemak weer uit.
Endoscopie gaf aan dat er niets aan de hand was met de maag. Gelukkig.
Goed, lang verhaal kort: Amber kreeg na een aantal jaren heftige niesziekte antibiotica waardoor het niezen stopte, ze geen slijm meer in de maag had en daarom ook niet meer spuugde. Mijn theorie was dus helemaal niet zo'n onzin.

Conclusie: wanneer een dierenarts het niet meer weet wordt er al snel gezegd dat een kat een voedselallergie heeft, maar ik heb zo mijn twijfels. Natuurlijk, er zullen best wel katten zijn met een voedselallergie, maar tegenwoordig lijkt het wel alsof bijna alle katten iets met een allergie hebben. Ik geloof er niet in en ben het met Rik eens: het lijkt wel alsof katten alleen maar zieker worden door voedselprobeersels. En wat een stress geeft dat. En stress zorgt weer voor gedragsverandering waaronder overmatig likken en krabben.

Ik zou teruggaan naar het voer waar hij het goed op doet en Xie Tang gaan geven. En evt. Lax-a-past mocht hij toch nog haarballen hebben vanwege het likken (ah, ik lees nu dat pillen eigenlijk geen optie zijn. Ook niet wanneer je het verstopt in iets lekkers?)
En wanneer alles weer wat rustiger is en de stress voorbij, kun je - voor de zekerheid - evt. een endoscopie laten doen.
Maar niet te vaak Prednison want dadelijk heb je ook nog een kat met suikerziekte of blaasontsteking.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Anne schreef: 08 feb 2024 16:06 En je weet zeker dat het spugen niet kwam door een haarbal?
Het spugen ging door ook toen de haarbal eruit was. De dunne darmwand is ook erg verdikt. Dus daar zal het probleem waarschijnlijk moeten liggen. Helaas, had graag gewild dat het met de haarbal was opgelost.
Overigens heel erg bedankt voor het meedenken!
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

cerna schreef: 08 feb 2024 16:07 Het klinkt als bij onze Amber.

Amber kreeg tgv stress in huis (zieke kat) niesziekte. En daarna ging ze spugen en bleef spugen. Ik had het gevoel dat er een relatie was want Amber spuugde altijd veel slijm uit. Het leek wel of ze het er op aanstuurde: veel slijm in de maag en dat moet weg, brokjes schrokken en daardoor ga ik spugen, weg slijm, Amber opgelucht.
Maar wat een onzin! Nee, Amber had een voedselallergie en dus moest ik aan de hypo-allergene brokjes. Gelukkig lustte Amber ze wel, maar ze spuugde ze met net zoveel gemak weer uit.
Endoscopie gaf aan dat er niets aan de hand was met de maag. Gelukkig.
Goed, lang verhaal kort: Amber kreeg na een aantal jaren heftige niesziekte antibiotica waardoor het niezen stopte, ze geen slijm meer in de maag had en daarom ook niet meer spuugde. Mijn theorie was dus helemaal niet zo'n onzin.

Conclusie: wanneer een dierenarts het niet meer weet wordt er al snel gezegd dat een kat een voedselallergie heeft, maar ik heb zo mijn twijfels. Natuurlijk, er zullen best wel katten zijn met een voedselallergie, maar tegenwoordig lijkt het wel alsof bijna alle katten iets met een allergie hebben. Ik geloof er niet in en ben het met Rik eens: het lijkt wel alsof katten alleen maar zieker worden door voedselprobeersels. En wat een stress geeft dat. En stress zorgt weer voor gedragsverandering waaronder overmatig likken en krabben.

Ik zou teruggaan naar het voer waar hij het goed op doet en Xie Tang gaan geven. En evt. Lax-a-past mocht hij toch nog haarballen hebben vanwege het likken (ah, ik lees nu dat pillen eigenlijk geen optie zijn. Ook niet wanneer je het verstopt in iets lekkers?)
En wanneer alles weer wat rustiger is en de stress voorbij, kun je - voor de zekerheid - evt. een endoscopie laten doen.
Maar niet te vaak Prednison want dadelijk heb je ook nog een kat met suikerziekte of blaasontsteking.
Dank voor het meedenken en advies. Heel fijn. Dat verstoppen in lekkers moet lukken, maar ik durf dus geen lekkers meer te geven.. mijn gevoel zit ook bij dat het krabben en likken mogelijk weleens van stress moeten kunnen komen. Maar hoe lang laat ik hem door likken en krabben? Heb het vorige keer 3 dagen aangekeken en toen dus de prednison laten zetten. (Met het idee voor zijn gemak en hij van het likken af zou zijn).
Ergens ben ik ook bang dat hij misschien heeft gelikt omdat hij pijn heeft van de verdikte darmwand. Dus ik ben eigenlijk op een punt dat ik amper wat durf te veranderen of te geven met het idee dat ik het misschien alleen maar erger maak.
Het likken is er trouwens pas na mijn da bezoeken. Voor die tijd nog nooit last van gehad/opgemerkt.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Anne »

Die verdikte darmwand moet toch ergens vandaan komen
Ik zou dus voer blijven geven die de darmen zoveel mogelijk ontlast

Het vervelende is vh trovet hypoallergeen natvoer dat je geen losse blikjes kunt bestellen maar ze met 6 tegelijk moet afnemen
Als je kat ze dan niet lust zit je wel met tig blikjes waar je niks mee kan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Ik kan inmiddels een winkel beginnen..
Rc gastro beviel ons goed, ook goed voor bijvoorbeeld IBD alleen tja.. kwam daar het likken vandaan? Het is geen hypoalllergeen voer.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Rik »

Ja inderdaad, als drie dagen na het begin van die RC gastro het likken is begonnen... :???:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Lastig hè.. het likken is begonnen de dag na de bloedafname. Dus stress. Roesje, maar ook overgang ander voer. Na uitwerking prednison was het likken er ook weer.
Daarvoor nog nooit zo overmatig zien likken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Dinky »

Aangezien het likken is begonnen na een voerwissel en veel stress, is het dan een vreemd idee om terug te gaan naar het voer waar ze het eerder goed op deed?

Hier zelf een poes die gevoelig is op voerwissel en daarop reageert met zachte ontlasting. Toen ik paar weken terug paar dagen in ziekenhuis lag en het voerritme anders was, ging het ook mis qua ontlasting. Terug op het vertrouwde voerritme was het binnen een paar dagen weer goed. Was ik daarmee langs dierenarts gegaan dan had hij vast voer voor gevoelige darmen voorgeschreven waarmee spijsvertering waarschijnlijk alleen maar meer van slag was geraakt.

Ik wil maar zeggen dat teveel sleutelen en veranderen ook een averechts effect kan hebben.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Ja ik snap wat je bedoelt. Alleen is hij natuurlijk in eerste instantie gaan overgeven toen hij nog Felix kreeg. Daarna overstap Hills. At hij lastig.

Dag na bloedonderzoek en roesje begon hij voor het eerst te likken, gevolgd door uitspugen haarbal. Dag daarna was likken over, maar bloed bij spugen. Toen echo, over op RC gastro voer en prednison spuit gekregen. Spuit werkt 3 weken later uit en vervolgens heeft hij weer 3 dagen gelikt. Wederom prednison spuit en nu rustig.. afwachten weer als de spuit is uitgewerkt.

Moet ik het likken zoeken in stress? Voer? De RC gastro vindt hij zelf lekker en eet hij goed, tevens ook passend voor zijn IBD. Maar komt daar de jeuk (als het jeuk is?)vandaan? De eerste keer jeuk stond hij nog niet op dat voer, maar heb ik het geweid aan het roesje en bloedonderzoek. Dat was na 1 dag vanzelf ook weer over. Alleen de 2e keer likken (was ik wel over op de gastro) was nadat prednison uitwerkte en heb ik 3 dagen aangekeken om vervolgens weer een prednison spuit te halen.

De brokken van trovet konijn eet hij overigens wel prima. Het natvoer moet hij gewoon echt niet.

Ik weet gewoon niet meer waar ik goed aan doe..
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door cerna »

Ik probeer voor mezelf een beeld te krijgen.
1. poes spuugt een paar dagen achter elkaar Felix uit. Waarschijnlijk is de oorzaak een haarbal die dwars zit,
2. omdat je ongerust bent maak je een afspraak bij de dierenarts die ander voer adviseert,
3. poes vindt het voer maar zo, zo en uit bloedonderzoek blijkt dat de poes helemaal gezond is,
4. poes spuugt tot 2x toe een haarbal uit en hierdoor raakt de maag wat geïrriteerd en komt er bloed mee,
5. poes begint door alle falderaatsie te krabben en zich overmatig te likken
6. omdat je opnieuw ongerust bent, maak je een nieuwe afspraak en volgt er een echo. Je kat is inmiddels zichzelf niet meer en gaat zich nog meer krabben en likken,
7. er volgt een prednisoninjectie die het krabben en likken onderdrukt, kat spuugt ook niet meer
8. de injectie is uitgewerkt en de kat begint zich weer te krabben, krijgt een nieuwe injectie en het advies om over te stappen op hypo-allergeen voer want de kat heeft waarschijnlijk een voedselallergie en daarom dus weer ander voer.
9. kat is thuis vrolijk, maar vindt een bezoek aan de dierenarts vreselijk.

En wat is nu de lekendiagnose en het lekenadvies?
Je kat (naam?) heeft haarballen gehad en dat geeft maagklachten waardoor hij gaat spugen. Een paar dagen lax-a-past had het probleem waarschijnlijk opgelost want zodra die haarballen weg zijn, is het probleem weg.
Maar goed, dat is niet gebeurd. Je bent met hem in de medische molen beland en het is van kwaad tot erger geworden. Onderzoeken worden gedaan, diagnoses worden gesteld en je wordt steeds ongeruster. Wat mankeert mijn kat? Waarom spuugt hij, waarom krabt hij zich zo (dat heeft hij nooit gedaan)?
En ik kan me dat allemaal heel goed voorstellen want ik denk ook altijd gelijk het ergste (en vast forumlid zijn en met allerlei narigheid te maken krijgen, helpt hier niet goed bij :cry: ), maar was het echt zo erg? Of heeft de dierenarts het erger gemaakt dan het is?

Wanneer het mijn kat was zou ik teruggaan naar af.
Geef hem zijn Gastro-brokjes en Felix natvoer. Dat eet hij goed en dat is heel belangrijk. En geef hem dagelijks een likje lax-a-past ter voorkoming van nieuwe haarballen (ik hoop dat dat lukt. Sommige katten vinden het heerlijk en likken het zo van je vinger, bij andere katten moet je het aan het gehemelte smeren. Geeft dat teveel stress, koop dan in het tuincentrum een pot kattengras en dan kan hij zelf bepalen wanneer hij wat wil eten).
En het belangrijkste: geef hem rust. Geen dierenartsbezoeken meer, geen wisseling van voer, alleen maar rust en het vertrouwde eten.
En wacht dan af.

Ik ben een leek (wel met 48 jaar kattenervaring met een grote groep katten) en ik zie de kat niet en ik kan er dus naast zitten. Maar zodra hij toch weer overmatig gaat krabben en Xie Tang geen optie is, en lax-a-past niet kan voorkomen dat hij toch weer gaat spugen, dan zit ik er dus faliekant naast, maar dan is een afspraak ook snel gemaakt en moet ik mijn excuses maken.
Maar ik zou dit 'experiment' met mijn kat wel aandurven omdat blijkt dat de adviezen van de dierenarts ook niet werken.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Dankjewel weer voor je mee denken. Als je het zo opsomt, kan je daar wel eens groot gelijk in hebben. Hij heeft nog nooit in die 10 jaar tijd een haarbal uitgespuugd, dus dat het er ineens uit kwam was al een grote verrassing. Ik ben gewoon ontzettend bang om hem kwijt te raken, hij is echt mijn schaduw. Ik wil het voor nu ook het liefst laten rusten en wil best testen hoe het gaat als ik alles terug laat gaan zoals het was.
Pillen krijg ik er alleen in als ik het met iets lekkers geef. Maar wellicht ook het proberen waard met de Chinese pilletjes. Hoop niet dat ik alles van binnen(darmen) in de war gooi ermee. Ontworming spuugt hij bijv direct uit) Maar ik moet ergens gaan beginnen.

Alleen ben ik nu al bang voor over een dag of 10 (de prednison is uitgewerkt) en het likken mogelijk weer gaat beginnen. Hoe lang kan ik zoiets aankijken? Ik vind het ontzettend naar voor hem.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door cerna »

Het probleem met de pillen van de Huisdierendokter is dat het vrij grote pillen zijn. Ik koop dan wel altijd de 1200 mg versie want die kun je halveren en dan is die pil kleiner dan 2 pilletjes van 300 mg en omdat deze pil ovaal is en niet rond zoals de 300 mg is hij ook gemakkelijker te geven.
Maar het probleem blijft dat je de kat moet vastklemmen tussen je benen (ik ga altijd op mijn knieën zitten en klem de kat dan met mijn knieën vast en doordat ik op mijn voeten zit, kan hij niet naar achteren schieten) en dat kan al paniek veroorzaken.

Ik ben van de school van "zachte heelmeesters maken stinkende wonden", maw die pil gaat erin, maar ik heb de katten ook al van jongs af aan getraind, maar ik heb ook één kat - Luna (10) - die nog nooit een pilletje heeft gehad sinds de wormkuur toen ze kitten was en ook niets aan haar lijf wil. Bij haar heb ik er een hard hoofd in, maar als het moet, dan moet het. Dan leg ik een uur van tevoren in de badkamer wel een valeriaanzakje neer en dan ruikt het daar 'lekker' (vindt een kat) en dan lukt het meestal wel.

Maar ik zou me daar nu nog niet druk om maken want wanneer het stress is en geen allergie dan is het heel goed mogelijk dat het krabben niet terugkomt wanneer de kat geen stress meer ervaart. En mocht het stress zijn dan heb je ook nog Calmin-druppeltjes. Die kun je door de Felix druppelen en de kat proeft het niet.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Zou het nog een optie zijn de pil te vergruizen? Misschien dat ik het dan kan verstoppen in zijn voer. Ik ga het in ieder geval bestellen, dan is het al in huis. Hij weegt bijna 6 kilo, dus heb de grotere pillen nodig zie ik.

Ontzettend bedankt voor je mee denken.
Poes82
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 01 feb 2024 09:12

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door Poes82 »

Ik heb lax a plast besteld. Welke van de 2 pillen kan ik het beste op gokken?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Trovet hypoallergeen natvoer

Bericht door cerna »

Je bedoelt Xie Tang of Resilium?
Ik zou met Xie Tang beginnen want die pillen werken bij meerdere allergieën en omdat je geen idee hebt welke allergie het is en of het überhaupt een allergie is, is dit denk ik beter.

Ik heb voor kitten Yarah toen ook geprobeerd om het door het eten te doen, maar Yarah trapte er niet in. Ik ben bang dat er toch een vies smaakje aan zit, maar je kunt het proberen.
Bij Yarah moest ik het vervolgens rechtstreeks geven, maar zo'n kitten is zo beweeglijk en madame wenste niet mee te werken dus dat was een hele uitdaging.
Ik ben begonnen met een kwart pilletje om te oefenen en dat werd de eerste paar dagen een behoorlijke strijd, maar uiteindelijk kreeg ik hem wel in. En na een dag of vier oefenen ging het al gemakkelijker en ben ik met een halve pil begonnen.
Na 14 dagen hoefde ik niet meer speciaal naar de badkamer met valeriaangeur en kon ik hem zo geven en toen met 2x daags begonnen en dat 14 dagen lang. Maar Yarah reageerde al positief op een kwart pilletje en stopte volledig met krabben toen ze de voorgeschreven dosis kreeg.
Sinds half december krijgt ze geen pillen meer (11 maanden gehad) en heeft ook niet meer gekrabd (ja, zo nu en dan, maar dat doen de andere katten ook).
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie