Gedragsverandering en plots miauwen

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Ssulej
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2024 11:00

Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door Ssulej »

Hey iedereen,

Ik heb sinds 3 jaar geleden een kat uit het asiel gehaald. Hele lieve kat eet enkel en slaapt veel zien we haar niet, ze houd er van om naar buiten te gaan en komt ook altijd terug. Nu sinds 1 week geleden wilt ze niet meer binnen komen en jankt ze heel de buurt wakker, wij doen telkens de deur open om ze binnen te laten komen en gaat telkens gaan lopen, ze gaan bij de buren ook voor de deur janken om precies naar binnen te gaan. Als ze vooraan op de stoel ligt buiten neem ik ze binnen zodat ze kan eten en drinken en dat gaat goed dan doet ze normaal maar dan komt ze snachts janken aan bed ik kijk dan wat ze wilt ze vraagt om terug naar buiten te gaan maar zit dan buiten verder te janken.

De kat is sinds kleinsaf aan gesterliseerd en weet echt niet meer wat te doen, wij krijgen van de buren klachten dat ze hun wakker maakt snachts door het gejank ik ben echt ten einde raad wie heeft tips.

Bij de dierenarts is ze gecontroleerd en die geeft aan dat alles in orde is medisch.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door nellebel »

hoe oud is de kat? mogelijk is ze dementerend? er is toch in ieder geval iets aan de hand nu het gedrag zo verandert is. ik zou haar toch binnenhouden nu, zodat je erachter kunt komen wat er is, en ook voor de buren. dit kun je niet maken een krijsende kat voor hun deur. mogelijk is de sterilisatie niet goed gegaan en is ze toch krols geworden?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door Rik »

Ssulej schreef: 29 jan 2024 11:09 De kat is sinds kleinsaf aan gesterliseerd en weet echt niet meer wat te doen, wij krijgen van de buren klachten dat ze hun wakker maakt snachts door het gejank ik ben echt ten einde raad wie heeft tips.
Ja, ik kan eigenlijk ook maar 1 ding bedenken en dat is binnen houden.
Dat zal in het begin erg lastig (en vervelend) zijn. Maar altijd beter dan de hele buurt wakker houden want op een gegeven moment komt ze niet meer terug (omdat 1 van de buren het heft in eigen hand genomen heeft).

Ook betekend dat voor het slapen gaan echt intensief met haar spelen (niet 2 minuutjes maar echt intensief, 3x boil en simmer), dan voeren (maaltijd) en daarna absoluut NEGEREN als ze begint te miepen. Elke keer als je reageert dan ben je terug bij af. Na ongeveer 1 tot 2 weken zal ze dat miauwen (en om aandacht vragen 's-nachts) minder gaan worden (als je consequent bent). Schreeuwen dat ze stil moet zijn is ook al aandacht geven en ziet de kat niet als straf maar beloning van haar gedrag.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Ssulej
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2024 11:00

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door Ssulej »

nellebel schreef: 29 jan 2024 13:22 hoe oud is de kat? mogelijk is ze dementerend? er is toch in ieder geval iets aan de hand nu het gedrag zo verandert is. ik zou haar toch binnenhouden nu, zodat je erachter kunt komen wat er is, en ook voor de buren. dit kun je niet maken een krijsende kat voor hun deur. mogelijk is de sterilisatie niet goed gegaan en is ze toch krols geworden?
Ze word binnenkort 8 jaar, ik dacht eerst met ze buiten te laten maar nu de klachten komen en ze blijft janken kan ik dit inderdaad echt niet maken naar de buren toe, soms binnen verstopt ze zich en toont ze ook opeens gedrag dat ze nooit vertoonde. Zoals op de kasten springen en de keuken, plassen buiten de kattenbak dit heeft ze in de 3 jaar tijd nooit gedaan. Ik krijg binnen 2 weken een babytje misschien voelt ze dit dat ik ga bevallen?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door Anne »

Heeft de da ook bloed onderzocht?
Is haar schildklier okee?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door nellebel »

ik zou haar toch nog eens laten onderzoeken. buiten de bak plassen en ineens ander gedrag vertonen vind ik niet normaal. ook het janken ineens. is er in je omgeving iets verandert? bijv buren die ineens katten hebben die ook buiten lopen?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Ssulej
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2024 11:00

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door Ssulej »

nellebel schreef: 30 jan 2024 07:21 ik zou haar toch nog eens laten onderzoeken. buiten de bak plassen en ineens ander gedrag vertonen vind ik niet normaal. ook het janken ineens. is er in je omgeving iets verandert? bijv buren die ineens katten hebben die ook buiten lopen?
Ja ik denk dat het beste is dat ik eens naar een andere dierenarts ga, of aandring bij de dierenarts op meerdere onderzoeken. Nee de omgeving is het zelfde zie ook geen andere katten in de buurt komen dan de normale katten die er zijn. Ik heb ze nu binnen genomen de hele dag heb ik ze niet gezien zat ze onder de krabpaal met haar gezicht naar de muur aandacht proberen geven en dan memmert ze qua gejank. Ze eet wel goed zoals normaal en vanmorgen heeft ze weer ons wakker gejankt heb dit gewoon genegeerd en is ze van zelf gestopt.
Ssulej
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2024 11:00

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door Ssulej »

Anne schreef: 29 jan 2024 19:58 Heeft de da ook bloed onderzocht?
Is haar schildklier okee?
Nee helaas niet ga aandringen op meerdere onderzoeken
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door Anne »

Dat lijkt mij een goed plan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gedragsverandering en plots miauwen

Bericht door Anne »

Hoe gaat het nu?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie