kam

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Nymphadora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:26

kam

Bericht door Nymphadora »

Goeiemiddag,

Voor mijn grotendeels Maine Coon monstertje ben ik op zoek naar een kam die voor hem goed is. Tot op heden (hij is nu 8 maanden) heb ik de kam gebruikt, die ik ook voor mijn kortharige draakje gebruik. Zij vindt het geweldig fijn, maar de kleine lijkt er vooral pijn van te hebben. Ik heb aardig wat ervaring met vuilnisbakkenras katten, maar ben de Maine Coon nog aan het ontdekken.
Welke kam is voor een maine coon fijn om te gebruiken? Nu gaat hij het namelijk heel naar vinden om te kammen en dat wil ik niet. Gezien de klitten en rotzooi die hij in zijn vachtje verzameld, moet hij geregeld gekamd worden, maar dat hoeft van mij geen pijn te doen.
Welke kan ik hiervoor het beste gebruiken? Van internet zelf word ik dol van alle adviezen en weet gewoon niet goed welke goed zou moeten zijn.

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: kam

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb geen ervaring met borstelen en kammen. Ook niet met halflangharige katten trouwens 😉

Dit kwam ik tegen:
https://www.catsonly.nl/vachtverzorging-Maine-Coon/
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Nymphadora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:26

Re: kam

Bericht door Nymphadora »

Als ik het zo lees, niet kammen dus, dat klinkt goed! Denk dat hij dat ook wel vindt ;) We gaan het gewoon eens proberen, dank je wel!
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: kam

Bericht door Guazala »

Zowel de trimster als de kweekster van onze maine coons raadt een metalen kam aan, zo eentje met brede en smalle tanden. Je gebruikt best voornamelijk de brede kant om in korte halen te kammen. Dan haal je de dode haren eruit, zonder gezonde haren mee uit te kammen. De meeste maine coons hebben een dikke ondervacht en hebben toch edn wekelijkse kambeurt nodig om klitten te vermijden.
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: kam

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: kam

Bericht door cerna »

Nymphadora schreef: 25 jan 2024 18:46 Als ik het zo lees, niet kammen dus, dat klinkt goed! Denk dat hij dat ook wel vindt ;) We gaan het gewoon eens proberen, dank je wel!
Dat zou ik dus echt niet doen met een Maine Coon (AssePoes heeft Siamezen en die hebben nauwelijks vacht). Een ex-buurvrouw van mij had ook dit ras, maar altijd druk, druk, druk en daardoor kwam het er vaak niet van. Nou dat heeft ze geweten: de hele vacht vol met pijnlijke klitten. Er zat maar één ding op en dat was de kat helemaal kaal te scheren. Zo'n zielig gezicht.

Ik heb geen ervaring met Maine Coons, maar wel met Brits Kortharen en Ragdolls (oppaskatten). Dat laatste ras heeft volgens mij ongeveer dezelfde vacht als een Maine Coon en ik heb de eigenaars destijds onze borstel (harkje) geadviseerd. En dat bleek een goed advies :smile:

https://kingdomforcatsanddogs.com/winke ... of-getand/
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Nymphadora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:26

Re: kam

Bericht door Nymphadora »

Dank jullie wel voor de tips Guazala en Cerna ! Ik heb zijn vachtje nog eens bekeken en vond niet kammen toch niet echt de ideale oplossing, dus heb ik vanmorgen de metalen kam opgezocht en besteld. Hij komt morgen binnen, dus kan gelukkig al snel kijken of deze beter bevalt voor hem (en mij ;) )
Mocht het toch niet werken, ga ik kijken of het harkje wat is!

De blog van de trimsalon ga ik straks even voor zitten Kim, dank je wel ook!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kam

Bericht door Rik »

Ik heb de blauwe pet+me. De pet+me is en blijft heel flexibel en heb je in verschillende varianten voor verschillende vachttypes. Ze zijn wel duur maar zeker het geld waard als je je kat echt moet borstelen.

https://www.medpets.nl/pet-me-brush
(de groene zou dus voor een langharige kat goed moeten zijn)

https://www.petandme.ch/en/

Afbeelding

Vroeger heette dat ding Furbliss.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie