Kitten van 8 maanden met leverproblemen

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Kitten van 8 maanden met leverproblemen

Bericht door som1980 »

Hallo allemaal.

Ik kom voornl. weer op jullie pad als er medische problemen zijn met mijn katjes, misschien moet ik ook eens wat vaker iets gezelligs delen.

Ik heb sinds september 2023 een heel olijk duo, de broers Boris en Jens (Jens is hernoemd naar Yeltsin, om hun namen wat meer te combineren en nee we zijn geen Rusland-sympathisanten) uit dierenasiel Hokazo in Uden. Beide zijn als kitten zwervend gevonden met hun moeder en 1 zusje en waren behoorlijk mensenschuw, vooral Boris.

Ze hebben geweldig veel steun aan elkaar en beide groeiden goed. We zijn in november op vakantie geweest en toen we terugkwamen was Boris flink gegroeid. Niet in de dikte, maar vooral in bulkiness. Hij heeft prachtig zichtbare spieren en een grote kop. Yeltsin leek wat langzamer te groeien, leek wat meer picky in zijn eten, was trager in eten en zijn broer schrokte altijd zijn overgebleven eten op.

EInd december 2023 zijn ze allebei gecastreerd. Yeltsin kwam wat moeizaam uit de narcose. Hij bleef lang knikkebollen, leek te trillen of rillen en ik heb hem goed in de gaten gehouden totdat hij uiteindelijk -godzijdank- weer begon te eten.

Sinds een paar weken viel het me ineens op dat zijn derde ooglid regelmatig zichtbaar was, hij had minder interesse in het gewone natvoer (wel liquid snacks en snoepjes) en sliep meer. Omdat we een slimme kattenbak hebben,kan ik het gewicht van beide aardig in de gaten houden en toen ik zag dat dat de laatste week daalde ipv stilstond, besloot ik tot een bezoek aan de dierenarts. Dat was vandaag.

Yeltsin had 40,4graden koorts, geligheid in zijn oogleden, wat vocht in de buik (had ook net voor het bezoek water gedronken) en voelde klam aan. Zijn bloed is getest en godzijdank is hij negatief getest op Felv/FIV, zeker omdat hij oafscheidelijk is met zijn broer. De dierenarts gaat nu contact opnemen met een academisch dierenziekenhuis die studies doen naar dit soort waarden en leverproblemen. Die gaan ook adviseren of antibiotica en welke een goed plan zijn. Hij is naar huis gestuurd met een ontstekingsremmer en pijnstiller en dat heeft hem erg goed gedaan. Hij is op dit moment weer vrij actief, heeft al drie keer gegeten en loopt rond alsof er niks aan de hand is. Ook krijg ik alweer volop strijkjes en kopjes. Ik hoop dus dat een antibioticakuur hem gaat redden. We shall see. Bedankt dat ik hier even van me af mag tikken.

Yeltsin:
Afbeelding

Yeltsin en Boris:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


online fotoalbum delen
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten van 8 maanden met leverproblemen

Bericht door Anne »

Wat een leuk duo Yeltsin en Boris😍
Kun je ze uit elkaar houden?
Het zijn dus echt broertjes van elkaar?

Wat sneu om te lezen dat Yeltsin lever problemen heeft :-(
Hopelijk slaat de medicatie aan en is hij snel weer de oude🙏

Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kitten van 8 maanden met leverproblemen

Bericht door Asse-Poes »

Die 2e foto :verliefd:

Ik hoop dat je snel hoort hoe je het leverprobleem7 ontstaan is en vooral hoe het opgelost kan worden.
Beterschap voor Yeltsin!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
som1980
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 sep 2011 16:38
Locatie: Eindhoven

Re: Kitten van 8 maanden met leverproblemen

Bericht door som1980 »

Dank jullie wel. Ik heb me helaas bij de FIP-groep gevoegd, want er is een sterk vermoeden van FIP. Momenteel krijgt hij Metacam en eet weer iets beter.
:verliefd: EKH: Boris & Yeltsin (23 mei 2023)


Loki (BKH, 10 januari 2007 - 30 Juli 2023)
Polle (9 juni 2002 - 6 oktober 2011)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kitten van 8 maanden met leverproblemen

Bericht door Anne »

Oh dat is geen goed nieuws :-(
Sterkte!!
En hopelijk is het geen fip
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie