Gezwel lip kitten 4 maand

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door joyvke »

Hey allemaal.

Eind September hebben mijn ouders een gedumpt kitten in huis genomen. Mijn moeder heeft hem met de fles groot gebracht (gehouden omdat een dag eerder een ander kitten gevonden was en ingeslapen). Denk dat Milo toen 2 a 3 weken was.

Inmiddels is hij nu ongeveer 4 maanden en zag mijn moeder dat hij iets aan zijn lip had. Geen verandering in gedrag overigens en eten doet hij ook prima.

Ze zijn bij de dierenarts geweest en die heeft een biopt afgenomen en had het al meteen over kanker… maar zoals ik het zie lijkt het meer een Eosinofiele zweer?

Kanker kan toch niet in twee dagen zo hard groeien?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie denken.


Groetjes Joyce
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door nellebel »

laten we hopen dat het een zweertje is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door Rik »

joyvke schreef: 23 jan 2024 02:37 Ze zijn bij de dierenarts geweest en die heeft een biopt afgenomen en had het al meteen over kanker…
Dan neem ik aan dat ie vrij snel wel zal weten wat het is.
joyvke schreef: 23 jan 2024 02:37 maar zoals ik het zie lijkt het meer een Eosinofiele zweer?
Raar dat een dierenarts dat niet zou herkennen :???:

Maar als het dat is dan kan het dus een overgevoeligheidsreactie of allergie zijn.
(plastic drinkbakjes dus vervangen door soepkommetje en etensbakje vervangen door schoteltje (schoteltje is toch altijd beter omdat het geen randen heeft).

Kwaadaardige tumoren kunnen wel heel hard groeien maar dan is er ook heel snel niets meer aan te doen.
(Goedaardige tumoren groeien over het algemeen langzamer.)

Hopelijk krijg je snel antwoord (maar ik zou wel alvast die bakjes, e.v. tijdelijk, vervangen).

https://kortenoord.com/katten/ziektes_a ... bij_de_kat
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door Anne »

Onze Maxi* had ook zoiets
Als je naar beneden scrolt zie je er een foto van:
viewtopic.php?t=12001&start=1815

De da dacht eerst aan een haartje vd de eikenprocessierups
Ik moest het toen ontsmetten met alcohol
Ik ben toen ook over gegaan op andere voerbakjes en een keramieke waterfontein gekocht, want inderdaad gebruikte ik voor hem plastic voerbakjes
En toen verbeterde het snel :-P

Maxi* had ook een voedselallergie

Wellicht ook interessant, de 4e foto in deze link plus info:

https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... om-complex

Spannend wat eruit de biopt komt maar om nu gelijk te roepen dat het kanker is vind ik niet zo slim
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door joyvke »

Rik schreef: 23 jan 2024 10:04 Dan neem ik aan dat ie vrij snel wel zal weten wat het is.


Raar dat een dierenarts dat niet zou herkennen :???:

Maar als het dat is dan kan het dus een overgevoeligheidsreactie of allergie zijn.
(plastic drinkbakjes dus vervangen door soepkommetje en etensbakje vervangen door schoteltje (schoteltje is toch altijd beter omdat het geen randen heeft).

Kwaadaardige tumoren kunnen wel heel hard groeien maar dan is er ook heel snel niets meer aan te doen.
(Goedaardige tumoren groeien over het algemeen langzamer.)

Hopelijk krijg je snel antwoord (maar ik zou wel alvast die bakjes, e.v. tijdelijk, vervangen).

https://kortenoord.com/katten/ziektes_a ... bij_de_kat
Het zijn nog vrij jonge dierenartsen. De dierenartsenpraktijk die het was is het al lang niet meer. Elke paar maanden zijn er nieuwe dierenartsen. Echt rete irritant :/.

Dit zou in een tijdsbestek van 2 dagen zijn overigens. Dat vind ik wel erg snel, zelfs voor kanker en ligt meer in lijn met een absces. Het is nu niet meer groter geworden en is nog hetzelfde qua grootte.

Mijn moeder geeft hem nog regelmatig melk (omdat hij dat zo lekker vind en een vriend van haar die dierenarts is - helaas niet in NL op het moment geeft aan dat ze dit gewoon kan blijven doen tot hij aangeeft dit niet meer te willen). Ze gaf echter wel aan dat ze de tutjes paar keer niet had uitgekookt zoals ze het eerst deed.

Ik zal eens kijken naar keramieken eetbakjes, want ik lees dat dit beter is dan plastic of RVS. Wat jij ook al aangeeft hier :). Alleen de drinkbakken die ze hebben zijn wel van plastic.
Laatst gewijzigd door joyvke op 23 jan 2024 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door joyvke »

Anne schreef: 23 jan 2024 11:08 Onze Maxi* had ook zoiets
Als je naar beneden scrolt zie je er een foto van:
viewtopic.php?t=12001&start=1815

De da dacht eerst aan een haartje vd de eikenprocessierups
Ik moest het toen ontsmetten met alcohol
Ik ben toen ook over gegaan op andere voerbakjes en een keramieke waterfontein gekocht, want inderdaad gebruikte ik voor hem plastic voerbakjes
En toen verbeterde het snel :-P

Maxi* had ook een voedselallergie

Wellicht ook interessant, de 4e foto in deze link plus info:

https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... om-complex

Spannend wat eruit de biopt komt maar om nu gelijk te roepen dat het kanker is vind ik niet zo slim
Vind het inderdaad erg op hetzelfde lijken. Ik hoop het zo dat dit het gewoon is. Ons pap is de reden waarom ze deze kitten hebben gehouden (hij werd emotioneel en vroeg of ze hem asjeblieft konden houden - omdat het andere kitten dag van te voren was ingeslapen omdat hij wondjes zou hebben - die mijn moeder niet heeft gezien bij het checken vol met maden zouden zitten..) en die is begin November overleden aan een longontsteking (hij had goed gereguleerde longkanker). Dit zien we dus als een cadeautje van ons pap. Mijn moeder zit er nu echter helemaal doorheen en denkt alleen maar aan kanker. :(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door Rik »

joyvke schreef: 23 jan 2024 13:40 Dit zou in een tijdsbestek van 2 dagen zijn overigens. Dat vind ik wel erg snel, zelfs voor kanker en ligt meer in lijn met een absces. Het is nu niet meer groter geworden en is nog hetzelfde qua grootte.
Ja, als het dan niet doorgroeit zou je geen agressieve kanker verwachten. Want dan is het ook snel over.
joyvke schreef: 23 jan 2024 13:40 Mijn moeder geeft hem nog regelmatig melk (omdat hij dat zo lekker vind en een vriend van haar die dierenarts is - helaas niet in NL op het moment geeft aan dat ze dit gewoon kan blijven doen tot hij aangeeft dit niet meer te willen).
Is dat lactose arme of vrije melk? Want een kat gaat met de tijd (na een paar maanden na kittentijd) wel een lactose intolerantie opbouwen. Dus als dat gewone melk is zou ik daar wel mee stoppen. Yoghurt kan soms wel een beetje (omdat de lactose daar al omgezet is) maar gewone melk... :???: Katten blijven het wel lekker vinden maar met een lactose intolerantie gaan ze er toch last van hebben (hoewel dat meestal resulteert in maagdarmklachten en- of braken).
joyvke schreef: 23 jan 2024 13:40 Ik zal eens kijken naar keramieken eetbakjes, want ik lees dat dit beter is dan plastic of RVS. Wat jij ook al aangeeft hier :). Alleen de drinkbakken die ze hebben zijn wel van plastic.
Je kunt al gewoon beginnen het water in eigen schaaltjes te doen uit je keuken (gewoon de yogurt bakjes).
En voor het eten (natvoer hoop ik) kun je gewoon een koffieschoteltje pakken.

(Ik heb inmiddels RVS schoteltjes en RVS honden drinkbakken, lekker groot, maar mijn katten hebben ook geen last van RVS.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door joyvke »

Rik schreef: 23 jan 2024 13:57 Ja, als het dan niet doorgroeit zou je geen agressieve kanker verwachten. Want dan is het ook snel over.


Is dat lactose arme of vrije melk? Want een kat gaat met de tijd (na een paar maanden na kittentijd) wel een lactose intolerantie opbouwen. Dus als dat gewone melk is zou ik daar wel mee stoppen. Yoghurt kan soms wel een beetje (omdat de lactose daar al omgezet is) maar gewone melk... :???: Katten blijven het wel lekker vinden maar met een lactose intolerantie gaan ze er toch last van hebben (hoewel dat meestal resulteert in maagdarmklachten en- of braken).


Je kunt al gewoon beginnen het water in eigen schaaltjes te doen uit je keuken (gewoon de yogurt bakjes).
En voor het eten (natvoer hoop ik) kun je gewoon een koffieschoteltje pakken.

(Ik heb inmiddels RVS schoteltjes en RVS honden drinkbakken, lekker groot, maar mijn katten hebben ook geen last van RVS.)
Ja lijkt mij ook dat een agressieve kanker door blijft groeien en niet ineens stopt.

Ah sorry. Geen gewone melk!

Speciale kitten melk die met water aangelengd wordt. Ze lengt het sowieso extra aan omdat ze niet wil dat hij dik gaat worden (het is nu een mooie slanke jongen!). Maar wellicht dat hij niet meer tegen de kittenmelk ook zou kunnen.

En ja ze gaat nu kijken naar andere schaaltjes :).

Bedankt!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door Anne »

joyvke schreef: 23 jan 2024 13:44 Vind het inderdaad erg op hetzelfde lijken. Ik hoop het zo dat dit het gewoon is. Ons pap is de reden waarom ze deze kitten hebben gehouden (hij werd emotioneel en vroeg of ze hem asjeblieft konden houden - omdat het andere kitten dag van te voren was ingeslapen omdat hij wondjes zou hebben - die mijn moeder niet heeft gezien bij het checken vol met maden zouden zitten..) en die is begin November overleden aan een longontsteking (hij had goed gereguleerde longkanker). Dit zien we dus als een cadeautje van ons pap. Mijn moeder zit er nu echter helemaal doorheen en denkt alleen maar aan kanker. :(
Ontzettend gecondoleerd met het verlies van je vader :-(
Wat ontzettend mooi dat deze kitten, de zorg ervoor, iets is wat je vader graag had gezien en wat je nu nog voor je vader kan doen :eboohoo:
Wat sneu dan deze zorgen, ook voor je moeder :-(
Als het is wat wij denken kan jullie lieve kitten hier oud mee worden
Bij Maxi* was het vervangen van de plastic voerbakjes en fontein al voldoende :edance:
Ik weet niet meer of het plekje minder werd maar het werd in ieder geval niet groter, en zolang het niet rood wordt of gaat ontsteken is er niks aan de hand
Maxi* zelf leek er ook geen last van te hebben

Sterkte voor je moeder, misschien is het handig voor jullie om alvast in te lezen over het eosinofiel granuloom complex
Dat leidt jullie af en een goed geïnformeerd iemand staat sterker bij de da

Sterkte voor jullie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door joyvke »

Anne schreef: 23 jan 2024 15:20 Ontzettend gecondoleerd met het verlies van je vader :-(
Wat ontzettend mooi dat deze kitten, de zorg ervoor, iets is wat je vader graag had gezien en wat je nu nog voor je vader kan doen :eboohoo:
Wat sneu dan deze zorgen, ook voor je moeder :-(
Als het is wat wij denken kan jullie lieve kitten hier oud mee worden
Bij Maxi* was het vervangen van de plastic voerbakjes en fontein al voldoende :edance:
Ik weet niet meer of het plekje minder werd maar het werd in ieder geval niet groter, en zolang het niet rood wordt of gaat ontsteken is er niks aan de hand
Maxi* zelf leek er ook geen last van te hebben

Sterkte voor je moeder, misschien is het handig voor jullie om alvast in te lezen over het eosinofiel granuloom complex
Dat leidt jullie af en een goed geïnformeerd iemand staat sterker bij de da

Sterkte voor jullie
Dankjewel <3

Heel fijn dat Maxi* al geen last meer had na het vervangen van de voerbakjes.
Ja heb inderdaad al een en ander gelinkt naar mijn moeder (ik woon in Duitsland tegenwoordig en ben pas geleden weer terug hier).

Zoals ik al zei een vriend van ons mam is dierenarts en die heeft er vandaag naar gekeken (de foto's) en die gaf aan dat het wss inderdaad gewoon een ontsteking is. Stond er eigenlijk van te kijken dat ze niet een weekje af gingen wachten, als hij nog zou werken zou hij dat in ieder geval wel gedaan hebben. Maar gaf inderdaad advies om andere bakjes te proberen.

We gaan het zien/ afwachten. Hopelijk komt er niet ineens nieuws dat het echt kanker blijkt te zijn, maar nogmaals in 2 dagen gegroeid en nu gestopt met groter worden, dus ik denk een abces/ allergie.

Zal bij een update posten :).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door Anne »

Ja hou ons op de hoogte
Ik ben benieuwd wat er uit de biopt komt
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
joyvke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 jun 2013 22:58

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door joyvke »

"Volgende uitslag werd door de patholoog aan ons doorgegeven.
mogelijk milde neutrofiele/eosinofiele ontsteking.
Neutrofielen en eosinofielen zijn 2 soorten afweercellen. Deze werden mild verhoogd aangetroffen in het staal dat werd opgestuurd. Advies is om deze uitslag te bekijken in combinatie met een algeheel bloedbeeld.
Wanneer het aantal eosinofielen en/of neutrofielen niet verhoogd is in het bloed, wijst dit erop dat de cellen die verzameld zijn effectief vanuit het bultje komen en het dus een lokale ontsteking betreft.
Indien de waarde van de eosinofiele en/of neutrofielen wel verhoogd is in het bloed, betekend dit een algeheel ontstekingsbeeld, en dat we dus niet goed de cellen uit de bult hebben kunnen verzamelen.
In beide gevallen betekend dit geen reden tot paniek, tot nu toe zijn er geen tekenen van kwaadaardigheid of tumorale cellen aangetroffen."

Gelukkig dus inderdaad Eosinifiele ontsteking. Vind het nog steeds een beetje stom hoe ze het hebben aangepakt eigenlijk, maar aan de andere kant uitsluiten kan nooit kwaad.

De vriend gaf aan de vorige keer dat hij het zelf een week had afgewacht met aanstippen en daarna bloed onderzoek. Ook omdat Milo verder hartstikke actief is (een algehele ontsteking zou dan logischer zijn).
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Gezwel lip kitten 4 maand

Bericht door Anne »

Nou wat fijn dat het in ieder geval geen kanker is!!!

Hopelijk trekt de ontsteking vanzelf weer weg🙏
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie