Dunne ontlasting keert steeds terug

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Anne »

Denk ook aan de kleurstoffen en parfums in schoonmaak en afwasmiddel

Ben misschien blond Denise, maar in dat overzicht vd allergenen staat ook zuivel maar dat zijn toch ook rund eiwitten? :icon_shifty: ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Rik »

Anne schreef: 16 jan 2024 23:42 ... maar in dat overzicht vd allergenen staat ook zuivel maar dat zijn toch ook rund eiwitten? :icon_shifty: ;-)
Dat hoeft natuurlijk geen zuivel van de koe te zijn ;-)

Maar niet iedereen met een koemelkallergie is ook allergisch voor rund. Vaak wel (kruisreactiviteit) maar dat is dus schijnbaar niet altijd.

https://allesoverallergie.nl/pages/koem ... -symptomen
Allergische reactie door kruisreactiviteit
Mensen met koemelkallergie reageren soms ook allergisch op andere voedingsmiddelen. Dit komt omdat de structuur van het koemelkeiwit die de allergische reactie veroorzaakt, lijkt op de structuur in andere voedingsmiddelen. Het immuunsysteem is niet in staat om deze zogenaamde allergenen van elkaar te onderscheiden en daardoor ontstaat ook een allergische reactie op die andere voedingsmiddelen. Mensen met een koemelkallergie reageren vaak ook allergisch op rundvlees, geitenmelk en paardenmelk. Dit heet kruisreactiviteit.
Ook interessant
https://www.voerwijzer.com/voedselaller ... nd-en-kat/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Synemios »

Dank je voor je uitleg Rik en ik vind die linkjes ook erg interessant.

allergie is sowieso lastig, ik krijg van tomaten die onbewerkt zijn blaasjes in mijn mond, als ik ze kook voor soep of als ik ketchup ofzo eet gaat dat wel goed.
Net als met mango, verse mango is echt een week blaren, en als ik ze invries heb ik nergens meer last van.

Soms maakt de bewerking ook nog een verschil.

Jaren terug toen wij met Luna bij Caressa kwamen vonden ze het onzin toen ik zei dat ze op rijst reageerde.
Nu zie ik het gelukkig terug in de lijsten.
In heel veel hypoallergene voeding wordt rijst, mais of soja verwerkt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Synemios schreef: 16 jan 2024 23:12 Luna reageert direct , ( overgeven) of wat langer met diarree of binnen 24 uur.(krabben) jeuk, jeuk, jeuk,
Of maar dat is gelukkig niet heel vaak gebeurd met ademhalingsproblemen.

Zij reageert op verschillende manieren en ik ben met haar heel voorzichtig te werk gegaan.
En altijd puur voer, dus gevriesdroogde snackjes, vlees/vis van de slager/visboer of kvv.
zelf koken etc.

Bij Lizzy is het begonnen met alleen jeuk en later kreeg ze ook andere klachten maar bij haar is het milder dan bij Luna

Maar ik ben dat wel pas gaan toen ze nergens last meer van hadden en er zat altijd langere tijd tussen.

Dus als je dat wilt zou ik daar wel mee wachten tot alles rustig is.

Bloemen, luchtjes, geurkaarsen hebben wij hier ook niet.
Bloemen slopen ze hier ook, zelfs als ze van kunst zijn :lol:
Snap het! Ik ga nu inderdaad sowieso niks doen want wil eerst dat ze van de diarree afkomt. Het vreemde bij Dwight vind ik alleen dat ze zo maar af en toe (laten we zeggen eens per maand) diarree heeft. Ik geef haar dus sinds oktober dezelfde brokjes en daarnaast krijgt ze ook echt niets anders en kan ze ook niet stiekem iets van het aanrecht te pakken krijgen of zo. Of is het normaal bij allergie dat het de ene keer goed gaat en ze de andere keer aan de diarree zit? Hoort ze dan niet continu aan de diarree te zitten?

Eind vorig jaar had ze trouwens een maagontsteking. Ze braakte opeens 4 keer op een kwartier tijd, gelijk de DA gebeld natuurlijk. Die heeft aan haar maag gevoeld en die voelde ontzettend gespannen en pijnlijk. Daar heeft ze een injectie tegen het braken gekregen en thuis nog 2 dagen pilletjes tegen het braken gegeven en daarna heeft ze gelukkig niet meer gebraakt en ging het weer oké. DA ging uit van een virusje, maar zou dit ook niet iets met de voeding te maken hebben gehad?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Anne »

Het lijkt mij zowiezo een poes met een zeer gevoelig spijsvertering stelsel

Het is een gok, maar als de weerstand van Dwight daalt door bijv een inhallatieallergeen dan nemen kruisteacties toe

Heb je voorafgaande aan die diarree iets anders in huis gedaan?
Andere parfum opgehad of visite met parfum bijv?
Andere handzeep gebruikt?Bloemetje in huis gehaald? Enz enz
Ik ga nu wel heel erg ver maar ik snap ook niet waar die diarree dan vandaan komt tenzij het een virus was

Misschien nieuwe afwasmiddel?

@ rik hier weten we alles van kruisreacties
Jongste zoonlief heeft tot twee jaar zeer hypoallergene flesvoeding gehad ivm ernstige voedselallergie

Bij zuivel denk ik gelijk aan vla, yoghurt,kaas ed en die werden vroeger van koeienmelk gemaakt
Maar nu heb je ook geitenmelk en geitenkaas :icon_shifty:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Dus als ik het goed begrijp komt ze met iets in aanraking (kan zowel voeding als stofjes zijn) waar ze niet tegen kan, daardoor daalt haar weerstand en krijgt ze dingen als diarree? Klinkt logisch! Ze is de laatste tijd ook weer flink aan het krabben in haar gezichtje dus ik denk dat ik dit scenario wel echt in mijn achterhoofd moet houden. Ook omdat ze verder echt totaal niet ziek is en eerder veel dan weinig eet denk ik niet dat ze een ziekte onder de leden heeft of iets dergelijks. Bij de maagontsteking at ze trouwens wel echt veel minder dus ik denk dat dat dan toch wel een virusje is geweest.

Ik heb echt geen idee of er iets veranderd is in de periode voor haar diarree. Er is geen visite geweest en afwasmiddel/wasmiddel etc is hetzelfde. Het kan natuurlijk ook iets super kleins zijn waar ik nu niet aan denk..

Wat vervelend van je zoontje! Voor een mens is het natuurlijk nog veel lastiger dan bij een poes. Een poes vindt het prima om dagelijks hetzelfde voedsel te eten en als je eenmaal de juiste voeding hebt gevonden is het grootste gedeelte opgelost denk ik. Bij een mens is er natuurlijk veel meer om rekening mee te houden, wat vervelend!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Anne »

Ik vermoed dat het krabben in haar gezicht ook te maken heeft met voedselallergie en dat ze nu gewoon niet op de juiste hypoallergene voeding zit ;-)
Hobbel hier heeft ook rc hypoallergenic gehad maar ondanks dat toch jeukbulten op haar achterhand :-(
Nu is ze al een tijdje op trovet hypoallergenic rabbit en ze heeft geen jeukkorsten meer
Trovet heeft nog meer hypoallergene voedingen met oa smaak hert, lam en konijn. Ze hebben er ook natvoer van
Je kan een gratis proefzakje aanvragen, zo ben ik ook begonnen ;-)

https://www.trovet.com/nl/hypoallergene ... or-katten/

Je zou dus eurologist hierbij kunnen geven
Als je daar vragen over hebt kun je de huisdierendokter ook mailen

Bedankt voor je medeleven
Ons "zoontje" wordt as vrijdag 24 jaar en is over de meeste allergien heen gegroeid :-P
Gelukkig natuurlijk
Onze katten hebben we aan hem te danken; Toendertijd stonden zijn inhallatieallergieen hem in de weg ( onze kat, hond en konijn zijn via de dierenbescherming herplaatst, wij moesten alle vloerbedekking en stoffen meubels vervangen voor glad en kunstof, hij kreeg ook hoezen voor om zijn beddegoed) en toen nam hij als klein jochie van een jaar of 5 een kat van buiten vd straat mee naar binnen, hij wilde graag een poes :lol:
Lijkt op zijn moeder zullen we maar zeggen :lol:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Synemios »

Is het wondje aan het pootje inmiddels wel weg?

Verder heeft Anne alles al prima uitgelegd.

Anne, nog gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Selma117
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 09 jul 2018 17:17

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Selma117 »

Farmina heeft ook een urinary lijn, ook natvoer. MAAR, dit is niet hypoallergeen, maar wel monoproteine / dus 1 eiwit. (In het natvoer staat wel haring ipv haringolie dus misschien zit hier wel hele stukjes in).
Het eiwit is eend.
Ik geef aan mijn kat, ook heel gevoelig, de gewone brokken, maar je het hier ook een urinary lijn van).
Hier zitten wel wat ingrediënten in uit de lijst, (kippenvet, olie van haring ( maar dus niet van zalm of witvis, en ei). Maar geen rijst, soja, maïs etc etc.
Als dit niet heeft gezeten in de voeding die je eerder gaf, zou dit nog steeds goed kunnen gaan, ook al snap ik dat het minder veilig is om te proberen.

Misschien is dit geen optie maar ik wou het voor de zekerheid toch even doorsturen!
Plaats reactie