Dunne ontlasting keert steeds terug

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Hoi allemaal,

Ik heb al vaker vragen gesteld over mijn poes Dwight, wie me echt veel stress oplevert met regelmatige klachten. Dwight is een poes en ze wordt in april 2 jaar. Op jonge leeftijd (2 maanden?) poepte Dwight regelmatig bloed, waardoor de DA concludeerde dat ze een gevoelig maag/darmstelsel heeft en ze kreeg hiervoor Gastro Intestinal brokjes van RC. Toen ze ongeveer 10 maanden oud was zijn we erachter gekomen dat ze een voedselallergie heeft (doordat ze veel krabde etc) en gaven haar anallergene brokjes van RC. In oktober vorig jaar had Dwight blaasontsteking en werd er gruis gezien. Ze zit nu op speciale voeding daarvoor, maar door haar voedselallergie kan deze niet anallergeen zijn en is nu hypoallergeen. De gruis ging weg, maar de ontsteking niet en deze ontsteking bleek bacterieel te zijn. Dwight kreeg daardoor een antibioticakuur, maar hiervan ging ze aan de diarree. Ze had echt waterige ontlasting, ging meerdere malen per dag naar de bak, haar buikje borrelde en ze liet scheetjes bij het poepen. Gelukkig was dit na een tijdje over doordat we haar probiotica gaven. In december kreeg ze echter weer dunne ontlasting (gelukkig nu niet zo waterig als voorheen). We hebben een ontlastingsonderzoek laten doen waarbij ze op parasieten getest werd, maar deze was negatief. Het advies van de DA was het nog een aantal dagen aan te kijken en indien het niet weg zou gaan vervolgstappen te ondernemen. Gelukkig ging de diarree na een tijdje weer weg. Nu heeft Dwight alleen sinds dit weekend wéér dunne ontlasting. Gelijk weer de DA gebeld en die geeft aan het gewoon weer even aan te kijken en mocht het na een aantal dagen niet voorbij zijn een echo + bloedonderzoek uit te laten voeren. Hier raak ik nu best wel van van slag, want ik wil niet dat er iets ernstigs aan de hand is met Dwight. Gelukkig oogt ze verder totaal niet ziek; ze eet, drinkt, speelt, etc.

Nu is mijn vraag: heeft iemand enig idee wat de diarree bij mijn Dwight kan veroorzaken? Door het ontlastingsonderzoek kunnen we (de meest gangbare) parasieten al uitsluiten, de DA gaf aan dat het alleen nog een super zeldzame parasiet zou kunnen zijn. Ook kan ik uitsluiten dat ze iets verkeerds gegeten zou hebben. Ze zit op een streng dieet en krijgt alleen de speciale brokjes. Door haar allergie zijn we ook heel voorzichtig met het laten slingeren van eten, dus ik kan wel met zekerheid zeggen dat ze niet stiekem iets te pakken heeft gekregen. Komt het misschien door haar gevoelige maag/darmstelsel in combinatie met de kou of met wat stress of iets dergelijks (ik ben half december met ze verhuisd)? Of doordat ze nu hypoallergene voeding in plaats van anallergene voeding krijgt?

Ik maak me echt ontzettend zorgen over Dwight en ga altijd gelijk van het ergste uit. Hoop dat iemand me misschien wat wijzer kan maken 🤞🏽
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Vergeten toe te voegen: het is vaak zo dat alleen het laatste deel van haar ontlasting dunner is, een beetje brijig en lichter van kleur. Het eerste deel van haar ontlasting is vaak wel gewoon vast. Ik heb er wel foto’s van, maar weet niet of dat zo smakelijk is om toe te voegen 🫣
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Synemios »

Je hebt voor blaasgruis katten multifunction voer van RC, geef je die?

Ik geef Lizzy hier de multifunction nier/hypoallergeen en Luna wordt daar hartstikke ziek van, ( jeuk, diarree, overgeven) helaas is hypoallergeen voer geen 100%% garantie dat het ook bij elke kat werkt.

En zo blijf je tobben.

De analergenic heeft helaas geen nat voer versie.

Maar vocht is het belangrijkste bij blaasgruis dus je zou dan ook in overleg met je dierenarts kunnen kijken naar hypoallergeen natvoer.

Is de diarree begonnen nadat je op ander voer over gegaan bent?
Of pas veel later?
en hoe lang is dit al want als het een paar dagen is dan kan het ook een virus zijn die vanzelf weer weg gaat.

Misschien dat anderen nog adviezen hebben mbt voer met deze combinatie.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Super bedankt voor je snelle reactie! Het voer dat ik geef wordt speciaal door RC op bestelling gemaakt, dit heeft de DA toentertijd aanbevolen omdat ze zeiden dat er geen voeding voor blaasgruis op de markt is wat ook nog eens hypoallergeen is. Als ik jouw reactie lees begrijp ik dus dat dat er eigenlijk wel is? De DA had inderdaad ook aangegeven dat het mogelijk is dat Dwight niet goed reageert op het voer, maar kan zich dat dan uiten op af en toe diarree? Moet ze dan niet eigenlijk continu aan de diarree zitten? Ik vind het namelijk zo vreemd dat het in vlagen is, soms gaat het goed en soms is het weer brijig. De blaasgruis is nu gelukkig onder controle, maar de DA heeft geadviseerd toch dit voer te blijven geven.

Ook rot voor Lizzy en Luna zeg! Geef je nu beide katten verschillende voeding, of hoe pak je dit aan?

De eerste keer dat ze zo heftige diarree had was in november (kwam dus waarschijnlijk door de AB kuur). In oktober ongeveer zijn we overgegaan naar het voer dat ze nu nog krijgt. De diarree in december duurde ongeveer 1,5/2 weken, de diarree nu heeft ze sinds zaterdag. Las inderdaad op internet dat het ook een virusje kan zijn, maar is het dan logisch dat ze in december een virusje te pakken had en nu ook weer? Ze komt verder niet buiten of iets dergelijks en komt alleen in aanraking met haar zusje die eigenlijk nergens last van heeft (behalve van mijn bezorgdheid 🤣)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Synemios »

Ik ken er 1 die van RC en die moet op bestelling inderdaad, daarom vroeg ik of je die al geeft.
Wij geven de variant van RC voor nier en allergie problemen aan Lizzy.
Met daarbij vooral normaal nat nierdieet maar wij weten inmiddels waar ze wel en niet tegen kan.

Wij doen wel alles in overleg met de dierenarts.

Maar voor blaasgruis is vocht het allerbelangrijkste en soms moet je kiezen, stel je weet zeker dat de diarree komt van het voer ( wat nog steeds kan met die van RC multi en elk ander hypoallergeen voer) dan is het misschien beter te zoeken naar iets anders en dan vooral nat voer.

Jou dierenarts zegt denk ik terecht dat ze nog even willen wachten met verder onderzoek.
En ik zou ook even wachten met switchen naar ander voer en als je dat wilt dat wel in overleg met je dierenarts doen.

Is giardia echt helemaal uitgesloten?
IK heb er zelf geen ervaring mee, maar wij moesten toen wel een paar dagen ontlasting verzamelen daarvoor.

https://www.royalcanin.com/uk/shop/mult ... genic-6530

Maar qua voeding zijn er hier mensen die veel meer weten dan ik.
Ik weet wel dat wij toen echt ook met de handen in ons haar zaten omdat er weinig is voor katten met meerdere problemen.

Ik voer mijn katten al jaren iets anders, want ze zijn beiden voor andere dingen allergisch en Luna heeft geen nierproblemen.
Zo reageert Lizzy weer op het hypoallergene voer van virbac die bij Luna wel goed gaat.
Ook de gezonde katten krijgen hier niet allemaal hetzelfde.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Wat rot dat jij ook zo aan het sukkelen bent geweest met allergieën en dergelijke! Soms zit je inderdaad zo met je handen in het haar omdat er steeds wel opnieuw iets aan de hand is. Het lijkt nooit over te gaan..

Giardia is echt uitgesloten. We hebben toentertijd inderdaad 3 dagen lang ontlasting moeten verzamelen. De DA heeft zelf op giardia getest, deze test was negatief. De rest van de ontlasting is naar een laboratorium gestuurd waar ze het nog op allerlei andere parasieten etc hebben getest, ook dit was negatief.

Dwight drinkt wel gewoon een normale hoeveelheid, denk ik. Is natuurlijk lastig te peilen, maar ik heb 2 poezen en ik vul de fontein ongeveer om de dag bij met 1 liter water. Als ik terugreken en ik ga er vanuit dat beide poezen evenveel drinken, dan drinken ze allebei ongeveer 250 ml per dag. Ik heb ook aan de DA gevraagd of er eventueel natvoer is dat ik haar kan geven (dat goed gaat met haar voedselallergie, en ook meer omdat ze dat vroeger zo lekker vond), maar die gaf aan dat het heel lastig is en dat eventueel natvoer met insecten wel zou kunnen? Kan dat alleen echt vrijwel nergens vinden en ben bang dat ze daar misschien ook weer op gaat reageren, zeker nu ze nu ook al aan de dunne zit.

Als ik je begrijp is het dus echt wel aannemelijk dat de diarree komt door de voeding? Is het dan logisch dat ze niet altijd diarree heeft, maar af en toe in vlagen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Synemios »

Nee ik zeg niet dat het dat is, maar het kan wel.
Maar het kan net zo goed 2x een virus zijn of stress.
En soms zijn er andere dingen aan de hand maar daar is het nu denk ik nog te vroeg voor om daar conclusies over te trekken.

ja uitzoeken waar je kat wel of niet tegen kan is lastig, daarom zou ik in overleg en als dit aan blijft houden en de rest uitgesloten is inzetten op nat hypoallergeen voer ( maar je hebt nooit 100% garantie dat het werkt)
Daarbij er wordt vaak gefocust op eiwitten van dieren, maar ik heb Luna die ook niet tegen soja, rijst etc kan en dat wordt vaak in voer verwerkt.

Virbac heeft een hypoallergeen voer a1 dat is insect en trovet heeft het ook maar dat is geen natvoer ( die heb ik ook nog niet gevonden)
En in jou geval moet je ook rekening houden met blaasgruis.

Dan heb je ook nog katten die reageren pas bij een bepaalde hoeveelheid.


https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/

Ik zou voor nu het advies van je dierenarts volgen, misschien is het wel echt een virus .

En ik hoop dat er meer mensen reageren die ook meer weten over voer en deze combi.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Dankjewel voor je uitgebreide reacties. Ik ga nu eerst een paar dagen afwachten en mocht het dan niet over gaan dan ga ik in overleg met de DA om te kijken wat er met het voer te doen valt. Hoop inderdaad ook dat er nog meer mensen zijn met adviezen 🙂
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Anne »

Heeft jouw poes Dwight in het verleden wel de juiste voeding gehad?
Met juist bedoel ik geen diarree en geen andere overgevoelige dingen?
Zo ja dan kun je overwegen terug te gaan naar die voeding in combi met eurologist:
https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis.html

Zo heeft onze Happy hier ook jarenlang rc so urinary gehad totdat hij hier overgevoelig voor werd. Hij krijgt nu een gastro dieet en dagelijks eurologist en dat gaat prima
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Synemios »

Misschien ook interessant om te lezen:
Oorzaak voedselovergevoeligheid bij katten
Uit recent onderzoek is gebleken dat eiwitten die overgevoeligheid veroorzaken zijn:

rund (32%)
zuivel (18%)
kip (15%)
tarwe (13%)
kippenei (7%)
soja (5.5%)
lam (5%)
varken (4%)
vis (4%)
maïs (3%)
kalkoen (2%)
rijst (1.5%)
eend (0.6%)
https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... oeligheid/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Anne schreef: 16 jan 2024 19:35 Heeft jouw poes Dwight in het verleden wel de juiste voeding gehad?
Met juist bedoel ik geen diarree en geen andere overgevoelige dingen?
Zo ja dan kun je overwegen terug te gaan naar die voeding in combi met eurologist:
https://www.huisdierendokter.nl/blaasgruis.html

Zo heeft onze Happy hier ook jarenlang rc so urinary gehad totdat hij hier overgevoelig voor werd. Hij krijgt nu een gastro dieet en dagelijks eurologist en dat gaat prima
Ja, met de Anallergenic van RC ging het prima. Al had ze dan ook snel last van diarree, maar dan was het wel steeds verklaarbaar. Omdat ze als kitten zijnde ook al last had van haar darmpjes (bloed bij haar poep etc) concludeert de dierenarts nu dat ze gewoon een heel gevoelig maag/darmstelsel heeft. Als ze bijvoorbeeld haar jaarlijkse inentingen krijgt zit ze de dagen daarna aan de diarree. Ook als ze in het pension is geweest heeft ze de dagen daarna bijna altijd last van diarree. Deze gevallen zijn dus allemaal verklaarbaar en daar maak ik me ook niet zo’n zorgen om. De gevallen van nu en van december kan ik niet verklaren en ik wil daar graag een oorzaak van hebben..

Misschien maar eens in overleg met de DA terug op het oude voer in combinatie met het supplement dat je doorgeeft!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Synemios schreef: 16 jan 2024 20:06 Misschien ook interessant om te lezen:



https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... oeligheid/
Dank je! De DA had inderdaad ook al aangegeven dat Dwight waarschijnlijk niet voor alle dierlijke eiwitten allergisch is, maar dat het echt een hele grote zoektocht is om erachter te komen waar ze wel/niet allergisch voor is en dat het vaak ook een combinatie van meerdere dingen is (bijvoorbeeld ook een allergie voor huisstofmijt oid). We hebben er daarom toen voor gekozen om al het dierlijk eiwit te vermijden door haar anallergeen voer te geven. Nu zit ze op hypoallergeen voer, waar gehydroliseerd gevogeltelever in zit. Maar als ik nu op de zak kijk zit er ook rijstmeel, soja-eiwit hydrolaat, dierlijke vetten, rijst en visolie in. Wellicht dat ze toch niet goed tegen een van deze dingen kan?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Synemios »

Ik ben wel gaan elimineren en ben daar heel blij mee.
Ik heb er hier 2 met zowel voedselallergie en omgevingsallergie en Luna wordt doodziek van vaccinaties dus die mag dat nooit meer hebben.
Hou het goed in de gaten want een allergie bouwen ze vaak op.

Wij gaven Lizzy een aantal jaar terug voer van hills, met eend en ik heb lang gedacht dat het de eend was waar ze niet tegen kon.
Tot ik haar op ander voer gezet heb en toen puur eend ben gaan geven en geen enkele reactie.
Het is dus iets totaal anders geweest en zo kan ik heel veel voorbeelden noemen.

Luna is wel echt allergisch voor eend.

Het is een keuze die jezelf maakt elimineren of niet.
Luna kan niet tegen rijst, soja en mais en weet ik het hoeveel andere dingen die bleef maar reageren op hypoallergeen voer.
Door te elimineren kon ik zo de dingen aan/af vinken.

Mocht je dat ooit willen kan dat altijd nog, maar met 1 soort voer en dan alleen nog brok ben je heel erg beperkt en als er dan iets anders aan de hand is dan heb je een probleem.
Nadeel is ook dat ze geen natvoer hebben van de anallergenic en de multifunction.

Ik ben van mening dat er eerst rust nodig is en dat je dan van daaruit zou kunnen kijken wat wel/niet goed gaat.

Het is veel werk maar voor ons was het de moeite waard.

Huisstofmijt en pollen allergie hebben wij hier het best onder controle d.m.v het huis saneren, vaak wassen, stoffen, zuigen etc en we hebben daar luchtfilters voor.

Maar er was hier laatst ook iemand met een kat die bleek op bepaalde bloemen te reageren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Jim en Dwight »

Dank je voor de uitgebreide reactie! Hoe ben je er precies achtergekomen waar Luna en Lizzy allergisch voor zijn? Door gewoon een tijd voeding te geven met die bestanddelen en kijken of er een reactie is? En wat krijgen Luna en Lizzy nu precies voor voeding? Weet niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken, want iedere keer is het wisselen van voer hier een drama geweest. Het duurt echt heel lang (ik zeg 3-4 weken) voordat ze volledig over zijn op de nieuwe voeding, want als ik ze ook maar een klein beetje te veel geef in het begin geven ze alles over en raakt alles van slag. De allereerste keer (toen ze 2 maanden oud waren en overgingen op gastointestinal kitten van RC) moest het zelfs brokje voor brokje want als ik ze meer gaf moesten ze allebei overgeven, echt drama dus! Ik snap dus dat het echt de moeite waard is en ik zou het ook graag doen, maar door bovenstaand verhaal weet ik niet zo goed hoe ik het aan moet pakken. (Is dit trouwens ook een bevestiging van het gevoelige maag/darmstelsel, bedenk ik me nu?)

Bloemen had de DA ook al aangegeven inderdaad, maar ik heb nooit bloemen in huis want die zijn na 5 minuten weer gesloopt haha!

Was bij Luna en Lizzy trouwens ook terugkerende diarree een van de symptomen waaraan je de allergie kon herkennen? Of ging dat puur alleen om huidproblemen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Dunne ontlasting keert steeds terug

Bericht door Synemios »

Luna reageert direct , ( overgeven) of wat langer met diarree of binnen 24 uur.(krabben) jeuk, jeuk, jeuk,
Of maar dat is gelukkig niet heel vaak gebeurd met ademhalingsproblemen.

Zij reageert op verschillende manieren en ik ben met haar heel voorzichtig te werk gegaan.
En altijd puur voer, dus gevriesdroogde snackjes, vlees/vis van de slager/visboer of kvv.
zelf koken etc.

Bij Lizzy is het begonnen met alleen jeuk en later kreeg ze ook andere klachten maar bij haar is het milder dan bij Luna

Maar ik ben dat wel pas gaan toen ze nergens last meer van hadden en er zat altijd langere tijd tussen.

Dus als je dat wilt zou ik daar wel mee wachten tot alles rustig is.

Bloemen, luchtjes, geurkaarsen hebben wij hier ook niet.
Bloemen slopen ze hier ook, zelfs als ze van kunst zijn :lol:
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie