Kat krabt haar neus open

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Anne »

Zoeziggy schreef: 13 jan 2024 12:25

Bakjes zijn van keramiek, maar ze eten ook brokjes van de (laminaat)vloer, omdat ik zo'n automatische voerbak heb staan. In de bakjes krijgen ze 's ochtends altijd een beetje natvoer. Misschien irriteert de vloer dan wel?
Ik weet niet met welk schoonmaakmiddel je het laminaat schoonmaakt ?
Ze zou eventueel kunnen reageren op parfumstoffen of kleurstoffen in schoonmaakmiddelen, dat zijn beiden allergenen
Dat geldt ook voor het afwasmiddel

Zelf ben ik daar ook allergisch voor ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Anne schreef: 13 jan 2024 17:40 Ik weet niet met welk schoonmaakmiddel je het laminaat schoonmaakt ?
Ze zou eventueel kunnen reageren op parfumstoffen of kleurstoffen in schoonmaakmiddelen, dat zijn beiden allergenen
Dat geldt ook voor het afwasmiddel

Zelf ben ik daar ook allergisch voor ;-)
Meestal alleen met wat water 😅 en niet vaak genoeg. Het schiet er toch meestal een beetje bij in. Dus dat zou misschien een reden kunnen zijn.
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Rik schreef: 13 jan 2024 16:18 Ok. Nu vind ik de RC Anallergeen niet echt elimineren. Ja, elimineren van dierlijke eiwitten ;)
Het is wel handig om te kijken of jet uitsluiten van (alle) dierlijke eiwitten helpt.
Maar ja... wat als je kat allergisch is voor Maïs (ja, dat kan voorkomen, 3%) en dat voer zit er VOL mee :shock:

Als je nu dus dierlijke eiwitten uitgesloten hebt moet je dus wel door gaan met het eliminatie process. En dat is dan een voer geven waar ALLEEN maar dierlijke eiwitten in zit (of in ieder geval niet de stoffen die in RC Anallergeen zitten). Ook kun je daarna gaan kijken naar andere invloeden (zoals omgeving e.d.). Ook stress is wel een van de dingen die je dan mee kunt nemen maar stress van Ziggy lijkt me hier niet direct de oorzaak (tenzij jij ander gedrag ziet). Wel zou bijvoorbeeld stress van buurkatten in de voor- of achtertuin invloed kunnen hebben.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het anallergene voer kreeg ik van de dierenarts dus ik heb daar verder ook geen vragen bij gesteld. Zoals jij het uitlegt klinkt heel logisch. Toevallig heb ik op aanraden van een vriendin nu ook wat voer besteld wat - denk ik - ook alleen uit vlees bestaat, Bibi diervoeding: https://www.bibidiervoeding.com/beefmix ... -gram.html. Hopelijk helpt dat, en anders ga ik dat andere voer eens proberen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Zoeziggy schreef: 13 jan 2024 17:47 Toevallig heb ik op aanraden van een vriendin nu ook wat voer besteld wat - denk ik - ook alleen uit vlees bestaat, Bibi diervoeding: https://www.bibidiervoeding.com/beefmix ... -gram.html. Hopelijk helpt dat, en anders ga ik dat andere voer eens proberen.
Dat is goed voer ja.
Er zit wel rund en kip in waar vaak een allergie tegen is maar omdat dat al met RC Anallergeen uitgesloten was is dat een goed vervolg. Sowieso geen koolhydraten en ik ben ook wel pro-vers ;) (ik geef zelf ook rauw).

Ps. De worsten van 1kg kan ik goed door 4 snijden met een goed diepvriesmes (voor 2 katten) maar hoe dat met zo'n zak van 1kg zou moeten :???: (of je moet kleinere zakjes hebben maar mijn ervaring is vaak dat kleinere verpakking ook gelijk een stuk duurder is)

Bibi is wel een van de betere KVV merken geloof ik.
En je kunt inderdaad beter hiermee elimineren dan met trovet. Er is nl ook nog eend (met alleen eend) en nog meer varianten. Maar rauw is niet iedereen zijn ding ;) (vandaar dat ik het niet gelijk voorgesteld had)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Ik heb het nog niet binnen, ben heel benieuwd wat ik straks in de pakjes ga aantreffen 😅 koolhydraten zijn niet nodig dus zou je zeggen?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Nee, een kat is een obligate carnivoor en heeft geen koolhydraten nodig. De kleine hoeveelheden die in de maag van prooidieren zit is alleen maar bijvangst en ze halen daar niets uit (rauw koolhydraten kunnen ze niet eens verteren).

Uitzonderingen daar gelaten is rauw dan ook het beste voor de kat. Ze moet het natuurlijk wel eten en lekker vinden want een kat die niet eet is nog erger ;)

https://www.voerwijzer.com/het-beste-kattenvoer/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Ah, oke! Ja, dat gaan we nog meemaken 😅 ik heb ze nog nooit iets gegeven wat ze niet direct opaten dus hopelijk eten ze dit ook gewoon. Maar ik kreeg de tip om het eerst nog wat te mengen met het natvoer dat ik ze nu geef en om het even in de magnetron te doen, dus dat ga ik proberen. Komt vast goed! Ik zal later nog wel een update sturen hoe het met Zoë gaat.
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Let op dat veel KVV's, ondanks hun claims, nutritioneel gezien niet compleet zijn, waaronder ook Bibi. Dit is dus niet geschikt om voor lange termijn als groot deel van de voeding te voeren.

En nee, BARF-compleet is niet hetzelfde als nutritioneel compleet, en afwisseling lost de gebreken ook niet op.

Rauwe voeding wordt vaak de hemel in geprezen, maar schiet vaak toch echt tekort, waardoor ik regelmatig liever naar een blik natvoer grijp.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

KimsKattenWeetjes schreef: 14 jan 2024 01:26 Let op dat veel KVV's, ondanks hun claims, nutritioneel gezien niet compleet zijn, waaronder ook Bibi. Dit is dus niet geschikt om voor lange termijn als groot deel van de voeding te voeren.
Kun je dan ook even aangeven wat je nutrioneel gezien mist bij bibi? (Zodat dit aangevuld kan worden)

Want mijn lijkt die nog altijd beter dan brokken. Ook op langere termijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Asse-Poes »

Ik zag dat ook al bij Voerwijzer
https://www.voerwijzer.com/kvv-vergelij ... t_voor=002

Met wat moet je zelf dan aanvullen en waar haal je de premix vandaan?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Rik, jij kunt bij mij in de groep bij de bestanden kijken. "Een kritische blik op ratio diets"

Even heel kort door de bocht: er is geen "one size fits all" premix, omdat verschillende ingrediënten nu eenmaal verschillende nutriënten leveren. En dan bedoel ik dus niet "duh lever en hart zijn heel verschillend", maar "runderlever en kippenlever zijn heel verschillend".

Bibi is daarbij te vaag over wat er nou precies in zit, en in welke verhoudingen, dus daar is gewoon geen beginnen aan.

Laten we dus ook zeker de middenweg tussen brok en KVV niet vergeten ;)
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

KimsKattenWeetjes schreef: 14 jan 2024 09:46 Bibi is daarbij te vaag over wat er nou precies in zit, en in welke verhoudingen, dus daar is gewoon geen beginnen aan.
Ik begrijp hieruit dat je het dus gewoon niet weet of het nutritioneel tekort komt en niet compleet zijn. Dat ze er niet duidelijk over zijn wil nog niet zeggen dat ze het ook niet zijn (wat jij wel beweert).
KimsKattenWeetjes schreef: 14 jan 2024 09:46 Laten we dus ook zeker de middenweg tussen brok en KVV niet vergeten ;)
Een kwalitatief goed Natvoer is ook zeker wat ik het meeste adviseer (ook omdat vers niet voor iedereen is). Maar je weet ook wat er allemaal vaak mis gaat met natvoer (en brokken).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Rik schreef: 14 jan 2024 10:22 Ik begrijp hieruit dat je het dus gewoon niet weet of het nutritioneel tekort komt en niet compleet zijn. Dat ze er niet duidelijk over zijn wil nog niet zeggen dat ze het ook niet zijn (wat jij wel beweert).
Wanneer je het bestand leest, zul je begrijpen dat ik zelfs a.d.h.v. hun vage samenstelling kan zeggen waar sowieso tekorten komen. Bepaalde zaken heb je namelijk gewoon hoe dan ook bepaalde toevoegingen voor nodig die Bibi sowieso niet heeft (enkele B-vitaminen, vitamine E, ijzer, jodium, mangaan, om maar even wat voorbeelden te noemen)...

Echter, er zijn ook zaken die wat gevoeliger zijn voor specifieke ingrediënten en verhoudingen (zoals koper, zink), en waarmee je ook niet teveel wil gokken, omdat ze sterke wisselwerkingen hebben met elkaar (en andere mineralen).

Ik kan dus wel degelijk zeggen dat het niet nutritioneel compleet is, echter, ik kan niet elk vlak tot het detail aanwijzen door de beperkte informatie.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
dutchy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 aug 2021 17:16

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door dutchy »

hallo, sorry dat ik deze thread saboteer. Ik zag die link naar bibidiervoeding voor KVV. Rik heeft mij ooit wat uitleg gegeven over BARF/KVV. Kunnen jullie mij misschien wat links geven naar sites die (naar jullie mening) goede BARF/KVV leveren?

Ik heb dus die 2 zwerfkatjes in huis nu (naast mijn Snowshoe) maar er is nog een 3-de zwarte kat/poes die erbij hoort. Die is erg schuw en heb die maar laten gaan. Maar met deze kou heeft die (man/vrouw ik weet het niet) het erg moeilijk dus ik geef die kat nu ook eten. Binnenkort zal ik de kat gaan vangen en steriliseren. Het wordt wel wat veel allemaal maar ja.

Die 2 zwervertjes die nu bij mij wonen aten eerst HEEL veel maar momenteel is het flink omlaag gegaan gelukkig. Ook hebben ze minder trek in goedkoop voer sinds ik hen de dure blikjes (met 75% echt vis/vlees) ben gaan geven. Maar die zijn erg duur en ik zoek naar alternatieven om wat te combineren. Ik combineer nu ook maar wil wat van die BARF/KVV erbij doen (althans proberen).

Ik zou het op prijs stellen als jullie wat links hebben naar de beste BARF/KVV aanbieders. Wat ik op Bibi zag, 8€ per Kg is te doen. Boven de 50€ geen verzendkosten.
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Haha, het maakt wat los! Wel nuttige informatie allemaal om te lezen.

Zoë's wondje ziet er niet goed uit, ondanks dat ze er nu al 24 uur niet aan heeft kunnen krabben omdat ze een donut om heeft. Misschien morgen toch even bellen met de DA...

Afbeelding
Plaats reactie