Kat krabt haar neus open

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Anne »

Dat lijken toch allergische reacties
Als ik terug lees lees ik alleen iets over annallergenic van rc, heb je nog andere hypoallergene voedingen geprobeerd?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Ja dat ziet er wel een beetje hetzelfde uit. En weet je uiteindelijk waarvoor zij allergisch zijn? Hopelijk gaan we bij Zoë de komende dagen wel verbetering zien nu met de prednison en antibiotica 🤞🏻 en dan vanaf daar maar weer verder kijken.
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Anne schreef: 10 feb 2024 10:35 Dat lijken toch allergische reacties
Als ik terug lees lees ik alleen iets over annallergenic van rc, heb je nog andere hypoallergene voedingen geprobeerd?
Nee, alleen het anallergene voer van Royal canine geprobeerd inderdaad! En nu krijgen ze sinds een paar weken Bibi en Edgar Cooper, dus ik vermoed ook wel wat het misschien erger is omdat ik die niet geleidelijk heb geïntroduceerd. Ik dacht dat dat vooral moest omdat ze aan de smaak moesten wennen en zij vonden het direct heerlijk.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Anne »

En is bibi en Cooper ook hypoallergeen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Zoeziggy schreef: 10 feb 2024 14:39 Ik dacht dat dat vooral moest omdat ze aan de smaak moesten wennen en zij vonden het direct heerlijk.
Het is vooral het maag en darmstelsel dat moet wennen aan een andere samenstelling. Dat is bij brokken veel sterker dan bij (kwalitatief goed) natvoer (omdat de samenstelling zo verschillend kan zijn). Dat is ook de reden waarom je vaak met rauw veel makkelijker kunt switchen.

Maar waarom Edgar & Cooper. Dat is dan toch troep vergeleken met bibi? Als je dit beide gaat geven weet je nog niets.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Synemios »

Hier zijn ze voor meerdere dingen allergisch, helaas ook voor dingen zoals soja etc.
Lizzy is voor andere dingen allergisch dan Luna.

Ze krijgen ook beiden ander voer en later zijn we er kvv bij gaan geven omdat veel natvoer ook af viel.
Wij weten nu vooral wat wel goed gaat.
Maar omdat wij amper kunnen wisselen en ze daardoor tekorten zouden kunnen krijgen geven we er hypoallergeen voer bij.

Lastige met veel hypoallergeen voer was dat ze hier bleven reageren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Anne schreef: 10 feb 2024 14:47 En is bibi en Cooper ook hypoallergeen?
Dat niet, maar het zou geen graan moeten bevatten.
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Rik schreef: 10 feb 2024 14:54 Het is vooral het maag en darmstelsel dat moet wennen aan een andere samenstelling. Dat is bij brokken veel sterker dan bij (kwalitatief goed) natvoer (omdat de samenstelling zo verschillend kan zijn). Dat is ook de reden waarom je vaak met rauw veel makkelijker kunt switchen.

Maar waarom Edgar & Cooper. Dat is dan toch troep vergeleken met bibi? Als je dit beide gaat geven weet je nog niets.
Edgar Cooper beweert dat er geen graan in de brokken zit en volgens mij was het ook biologisch (ik heb deze research vorige maand gedaan en op basis daarvan mijn keuze gemaakt maar ik weet het niet meer precies allemaal). Ik ben vooral geswitcht omdat ik zelf vegetarisch eet en ik de katten daarom ook biologisch voer wilde geven in plaats van troep waarvoor andere dieren moeten lijden. Maar goed, marketing maakt het je niet makkelijk om die keuze te maken, vind ik.

Bibi alleen vond ik te duur worden met twee katten en niet praktisch, aangezien ik best vaak een nachtje van huis ben en dan wil ik dat de automatische voerbak ze wel gewoon regelmatig eten kan geven.
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Synemios schreef: 10 feb 2024 15:00 Hier zijn ze voor meerdere dingen allergisch, helaas ook voor dingen zoals soja etc.
Lizzy is voor andere dingen allergisch dan Luna.

Ze krijgen ook beiden ander voer en later zijn we er kvv bij gaan geven omdat veel natvoer ook af viel.
Wij weten nu vooral wat wel goed gaat.
Maar omdat wij amper kunnen wisselen en ze daardoor tekorten zouden kunnen krijgen geven we er hypoallergeen voer bij.

Lastige met veel hypoallergeen voer was dat ze hier bleven reageren.
Jeetje, dat klinkt ook niet makkelijk! Wel fijn dat jullie een manier hebben gevonden. Verschillende soorten voer per kat vind ik heel lastig, balen dat jullie dat moeten doen. 😢
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Synemios »

Hoe lang heb je nu hypoallergeen voer gegeven en alleen 1 soort voer?
Graanvrij zegt niets de meeste katten reageren op dierlijke eiwitten.

Nee hoor ze krijgen hier allemaal wat anders, wij hebben chipbakken en natvoer/kvv geven we apart.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Heb je dan het natvoer van E&C of de brokken?
In de brokken zit weer veel erwten en aardappel.
Daar kan ook een reactie op komen.
Maar goed... dan zul je geen, weinig of langzamere vooruitgang merken.

Verder is bibi inderdaad wat duur.
Ik heb KB en ben goedkoper uit dan kwalitatief goed natvoer (gem €4 á €5 p/kg). Ik moet alleen wel wisselen tussen alle dieren om compleet te zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Synemios »

Oorzaak voedselovergevoeligheid bij katten
Uit recent onderzoek is gebleken dat eiwitten die overgevoeligheid veroorzaken zijn:
rund (32%)
zuivel (18%)
kip (15%)
tarwe (13%)
kippenei (7%)
soja (5.5%)
lam (5%)
varken (4%)
vis (4%)
maïs (3%)
kalkoen (2%)
rijst (1.5%)
eend (0.6%)
https://www.anicura.nl/over-huisdieren/ ... oeligheid/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Zoeziggy schreef:Nee het elimineren heeft het vorig jaar niet verbeterd helaas.
Eigenlijk is er dus helemaal niet geëlimineerd.
Alleen RC is niet elimineren.
Elimineren is één diersoort (met bv natvoer van trovet single proteïne)

Ook bibi bevat nogal wat rund. Daar kun je officieel ook niet mee elimineren. En zeker ook als je er nog E&C bij geeft dan blijft het gokken of je toevallig op iets stuit wat helpt.

Met zulke wonden zou ik me in eerste instantie geen zorgen maken over kosten (want die zijn tijdelijk) of manier van geven. Maar goed... dat is uiteindelijk een eigen keuze.

Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Synemios »

Wat wij hebben gedaan is eerst zorgen voor rust dmv hypoallergeen dieet.
En helaas moet je er soms meerdere proberen en daarna steeds iets toevoegen.
Dat kan gaan om kvv, zelf iets koken maar ook bijvoorbeeld gevriesdroogde snoepjes, het kan erg lang duren.
Uiteindelijk kom je er zo vaak wel achter wat wel/niet kan, het moet echt zo puur mogelijk zijn.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eliminatiedieet/

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Ik heb 8 weken anallergeen voer gegeven vorig jaar, de wonden gingen toen niet weg en ik vond het erg stressvol voor zowel haar als mijzelf om constant op te moeten letten dat ze geen kruimel ander eten binnen zou krijgen. Dus toen ben ik weer het eten gaan geven wat ik gaf voor alle problemen: Almo Holistic kip en rijst. Ik had voor de verandering een keer vette vis en rijst gekocht en toen zijn de wonden begonnen. Maar goed, het is nog helemaal niet zeker dat ze een voedselallergie heeft. Daar lijkt het wel op, maar hoe haar oren eruit zien weer niet. Ik weet dat ik zelf om advies heb gevraagd, maar voor nu ga ik even af op het advies van de dierenarts.
Zoals ik al zei, ik was niet overgegaan op Bibi en Edgar Cooper vanwege de allergie, want de wondjes waren op dat moment redelijk onder controle, maar omdat dit voer biologisch claimt te zijn. Dat het misschien ook beter zou zijn voor ze, leek mij een mooie bijkomstigheid.
Plaats reactie