Kat krabt haar neus open

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Hallo! Mijn kat Zoë (3 jaar) krabt zichzelf sinds vorig jaar veel op haar hoofd. We zijn een heel traject door geweest bij de DA en ik heb haar ook twee maanden antiallergeen eten gegeven maar helaas maakte dat weinig uit. Uiteindelijk was mijn conclusie stress, waarschijnlijk veroorzaakt door de komst van mijn andere kat (Ziggy, hij is nu 1,5 jaar). Ik heb feliway friends gekocht, een zalfje gedaan op de krabwonden en haar een donutkussen om gedaan en het werd al snel veel beter.

Maar de laatste weken is het toch weer terug. Gelukkig niet op haar hele kop, maar vooral op haar neusbrug. De DA kwam vorig jaar niet echt met oplossingen dus ik ben een beetje skeptisch dat zij nu wel gaan vinden wat het is. Heeft iemand een idee/soortgelijke ervaring? Hieronder een foto van zojuist.

Afbeelding
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door cerna »

Geen idee of het je kat kan helpen, maar je zou Xie Tang van De Huisdierendokter kunnen proberen. Ik heb hier hele goede ervaringen mee (onze kat stopte al na 2 dagen Xie Tang halve dosering, met krabben en heeft sindsdien niet meer gekrabd)
https://www.huisdierendokter.nl/xie-tang.html
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Zou het niet beter zijn om de stress aan te pakken (in plaats van het gevolg)?

Dus b.v. gedragstherapie (wat op meerdere manieren kan maar hoofdzakelijk haar zelfvertrouwen zou moeten verhogen en uiteindelijk stress uit zou moeten sluiten).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Asse-Poes »

Hoe is de onderlinge verhouding tussen Zoē en Ziggy?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Super bedankt voor jullie suggesties, ik ga ze beide eens goed bekijken!

Zoë en Ziggy ruziën af en toe wel wat... Maar ze liggen ook vaak bij samen te slapen (in het mandje zoals op de foto) en samen op mijn schoot en blazen eigenlijk nooit (meer) naar elkaar. Ik woon wel klein - 60 m2 - en ze kunnen niet naar buiten. Ik hoop steeds dat het beter wordt naarmate Ziggy steeds meer puber-af is, maar die krabwondjes blijven wel hardnekkig.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Asse-Poes »

Als ik die 2 zo zie liggen in 1 mandje...dan is er geen sprake van oorlog of angst.
Prachtige foto trouwens 😀

Waarom denk jij dan dat de oorzaak stress is en waardoor zou dat dan komen?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Zoeziggy schreef: 12 jan 2024 12:39 Uiteindelijk was mijn conclusie stress, waarschijnlijk veroorzaakt door de komst van mijn andere kat (Ziggy, hij is nu 1,5 jaar).
Als ik ze daar zo zie lijkt mij stress geen factor. Tenzij jij in gedrag wel bepaalde dingen ziet (laag over de vloer lopen, veel rondkijken, etc.).

Maar als ze gewoon zelfvertrouwd (staart omhoog e.d.) door het huis loopt dan denk ik dat je naar een andere oorzaak moet zoeken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Asse-Poes schreef: 12 jan 2024 19:47 Als ik die 2 zo zie liggen in 1 mandje...dan is er geen sprake van oorlog of angst.
Prachtige foto trouwens 😀

Waarom denk jij dan dat de oorzaak stress is en waardoor zou dat dan komen?
Hihi, dankjewel! Ja, ik denk ook wel dat het best goed gaat eigenlijk. Ze loopt zeker ook wel zelfverzekerd door het huis. Misschien is het dan inderdaad geen stress... Mijn nicht (is huisarts en heeft zelf al eeuwen katten) kwam met deze suggestie en ik ben daar in meegegaan. Omdat het eliminatiedieet ook niks deed wist ik het ook even niet meer. Misschien dan toch nog maar eens naar de dierenarts als dit er over een week nog zit en dan kijken of ze het verder kunnen uitzoeken.

Bedankt voor jullie input!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Zoeziggy schreef: 12 jan 2024 20:02Omdat het eliminatiedieet ook niks deed wist ik het ook even niet meer.
Hangt er ook een beetje vanaf of het eliminatiedieet wel goed gegaan is. Ik hou sowieso niet zo van brokken. Maar bv met de enkele diersoorten van trovet kun je perfect hier elimineren (de Unique Protein lijn (UP), liefst natvoer).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Ah, dat is nog wel het proberen waard! Welke zou je dan aanraden om mee te starten?

Ze heeft het net weer opengekrabd 😢 dus ik heb haar de donut weer om gedaan zodat ze er even niet meer bij kan.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Ze hebben Lam, Paard, Hert, Konijn en Kalkoen. Je begint normaal met iets wat ze nog nooit gehad hebben. Ik zie alleen bij trovet dat ze dan wel weer zeggen dat je een koolhydraatbron zelf toe moet voegen (gekookt). Toch raar voor een kat. Ook hebben ze balance (potje vitamine en mineralen als toevoeging).

Waarmee heb je het reeds geprobeerd (en hoe lang en echt geen andere snacks)?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door cerna »

Waarom het voer veranderen wanneer het misschien met een simpel pilletje opgelost kan worden?

Voerveranderingen zorgen altijd voor stress en met 2 katten zullen ze gescheiden moeten eten en wanneer het vorige eliminatiedieet niet geholpen heeft dan is het waarschijnlijk geen voedselallergie, maar een omgevingsallergie. De dierenarts heeft daar ook pillen en injectie voor, maar dat is chemische zooi met een heleboel bijwerkingen.
Xie Tang zijn chinese kruiden zonder bijwerkingen en je hoeft niets te veranderen.

Ik zou dat eerst proberen en mocht je na 4 weken nog geen enkel verschil zien (bij onze Yarah werkte het dus al na 2 dagen) kun je altijd nog het andere traject in gaan van dingen uitproberen en wanneer het niet helpt, weer wat anders uitproberen.
En Yarah is nu alweer een maand pilvrij en heeft nog steeds niet gekrabd :edance:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Anne »

Uit welk materiaal bestaat je voerbakje? Plastic kan ook voor jeuk zorgen

Ik heb geen goede ervaringen met Xie tang
Voor Hummel* deden die pilletjes niet veel helaas
Zij zat toen onder de jeukbulten na een vlooienallergie
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Zoeziggy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 12 jan 2024 12:32

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Zoeziggy »

Ik ben daar ook geen voorstander van dus dat ga ik eerst nog niet proberen.

Bakjes zijn van keramiek, maar ze eten ook brokjes van de (laminaat)vloer, omdat ik zo'n automatische voerbak heb staan. In de bakjes krijgen ze 's ochtends altijd een beetje natvoer. Misschien irriteert de vloer dan wel?

Het eliminatiedieet was toen royal Canin anallergeen. Kan het natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen maar Zoë heeft toen echt 8 weken alleen die brokjes gehad. Ze is ook een tijdje aan de prednison geweest en dat leek wel te helpen... Maar ze had toen ook een oogontsteking. Behoorlijk veel gedoe gehad 😅 de erge krabwonden van afgelopen zomer zijn wel soort van uit zichzelf verdwenen, ze was toen al van de prednison af. Maar die op haar neus blijft.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat krabt haar neus open

Bericht door Rik »

Zoeziggy schreef: 13 jan 2024 12:25 Het eliminatiedieet was toen royal Canin anallergeen. Kan het natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen maar Zoë heeft toen echt 8 weken alleen die brokjes gehad.
Ok. Nu vind ik de RC Anallergeen niet echt elimineren. Ja, elimineren van dierlijke eiwitten ;)
Het is wel handig om te kijken of jet uitsluiten van (alle) dierlijke eiwitten helpt.
Maar ja... wat als je kat allergisch is voor Maïs (ja, dat kan voorkomen, 3%) en dat voer zit er VOL mee :shock:

Als je nu dus dierlijke eiwitten uitgesloten hebt moet je dus wel door gaan met het eliminatie process. En dat is dan een voer geven waar ALLEEN maar dierlijke eiwitten in zit (of in ieder geval niet de stoffen die in RC Anallergeen zitten). Ook kun je daarna gaan kijken naar andere invloeden (zoals omgeving e.d.). Ook stress is wel een van de dingen die je dan mee kunt nemen maar stress van Ziggy lijkt me hier niet direct de oorzaak (tenzij jij ander gedrag ziet). Wel zou bijvoorbeeld stress van buurkatten in de voor- of achtertuin invloed kunnen hebben.
cerna schreef: 12 jan 2024 22:53 En Yarah is nu alweer een maand pilvrij en heeft nog steeds niet gekrabd :edance:
Fijn dat het bij Yarah geholpen heeft. Jeuk is meestal wel het symptoom van allergie/overgevoeligheid, terwijl dat bij intolerantie minder is. Maar allergie is dacht ik niet te genezen. Het kan wel slapend zijn maar kan zich weer opbouwen en terugkomen (maar hopelijk blijft het bij Yarah weg).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie