10 jarige poes accepteert kitten niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Sassy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2024 14:59

10 jarige poes accepteert kitten niet

Bericht door Sassy »

Hou allemaal

Ik ben Marijke (oorspronkelijk uit zuid afrika dus excusses voor eventuele spelfouten🫣)

Wij hebben 3 sphynxen, Cheetah is 11 jaar, Numbi 10 jaar en onze mannetje Shadow is 4 jaar.

Wij hebben een aantal maanden geleden besloten nog een kitten poesje erbij te nemen, vooral ook als maatje voor Shadow. Die 2 oudere dames willen niet zo vaak meer met hem spelen, en we merken wel dat hij daar behoeven aan hebben. Dus 3,5 weken geleden hebben wij onze kitten Sassy opgehaald bij de fokker. Een echt lieve, super aanhankelijke tortie dametje.❤️

Omdat het Introductie met Shadow zo 4 jaar geleden heel goed ging en we al vrij snel bij elkaar konden zetten, dachten wij dat het ook deze keer goed zou gaan.

De eerste 2 dagen lieten we ze alleen aan haar luchtje wennen door haar deken en reismandje/bedje beneden te zetten. Dat ging goed (dachten wij) We lieten Sassy even bij de andere en Shadow ging al gelijk aan haar snuffelen, zonder te blasen. Hij was gelijk super geintereseerd.

Cheetah blies 2 x naar haar maar Sassy deed het prima en ging onderdanig liggen. Cheetah is ook een tipe kat die dan liever weglopen en gaat confrontatie uit de weg. Dus we lieten haar gewoon gaan.

Maar onze probleem is nu Numbi. Op de 3de dag, terwijl wij erbij stonden en ze allemaal weer aan elkaar lieten snuffelen, vloog Numbi plotseling en zo snel naar Sassy en beet haar in haar rug en nek. We stonden een aantal meter van ze vandaan en schrok zo dat ik begon te schreewen. (ik weet dat had ik niet moeten doen en ik heb er spijt van😞, maar het was een schrik reactie)

Ik greep Numbi van haar af. Sassy was in een hoekje gekropen dus heb ik haar snel opgepakt. Wij deeden Sassy op onze slaapkamer (dat is nu haar 'save room' ) en ging op internet kijken hoe wij dit het beste kunnen aanpakken. Ik weet het is allemaal te laat en de schade is aangericht maar omdat het met Shadow 4 jaar geleden zonder problemen ging, dachten wij niet na. Stom stom stom.

Dus sindsdien (Dat is nu 3 weken) zijn we gaan 'room swopping' doen. Boven in onze kamer is een aantal bedjes, speeltjes, krabpaal, eten drinken en een kattenbak. Als Sassy boven is, dan is de rest beneden en dan ruilen we ze op de paar uur om, zonder elkaar te zien.

Meestel laten we dan Shadow of Cheetah beneden als Sassy beneden is, zodat die al vast kunnen wennen aan elkaar, en dat is een succes want Shadow vind haar geweldig, ze spelen en slapen samen.
Cheetah liet Sassy gisteren voor het eerst bij haar op het bedjes slapen, tegen haar lijfje aan en ze was zelfs Sassy aan het likken.🎉👏 Dus tussen hun gaat het ook prima.

Wij merken wel dat Numbi Sassy helemaal niet leuk vind. Ze gaat steeds zoeken naar haar in de ruimte waar ze zat, ruiken op de plekjes waar Sassy lag te slapen, en als ze bij ons zitten en sassy op onze kleding ruiken, is ze ineens vreeselijk aanhankelijk. Meer dan normaal. We denken dus dat Numbi jaloers is. We geven haar extra veel aandacht nu om haar gerust te stellen. Haar gedrag is wel wat veranderd. Ze haalde van de week naar de andere 2 uit, gewoon uit het niets. Ze beet Cheetah (haar beste maatje al voor 10 jaar) en Shadow was ook al een aantal keer gepakt omdat hij durfde met haar te willen spelen. Er zitten blijkbaar veel frustratie in haar lijfje op dit moment.

Dus volgens de planning hebben wij een traphekje met een houten plankje ertegenaan gezet tussen de keuken en woonkamer en sinds een week krijgen ze beide kanten van het hekje hun eten, zonder elkaar te zien maar wel te horen/ruiken.

De eerste maaltijden was Numbi alleen gefocus op Sassy aan de andere kant, al kon ze haar niet zien. Ze was niet zo enthousiast aan het eten als normaal. Maar toen ging ze op geef moment wel eten. Dus een dag of 3 later hebben wij de plankje een klein stukje omhoog gedaan zodat ze elkaar kunnen zien tijdens het lekkere eten, maar weereens. Numbi wil dan niet eten en wilt alleen door het hekje. (gelukkig kan ze er niet overheen springen)

Wij dachten dus, misschien wilt ze alleen ruiken, dus terwijl we er bij stonden lieten we haar eergisteren voor een paar minuten in de woonkamer samen met Sassy, om te kijken wat er gebeuren. We hadden snoepjes en een speeltje om Numbi af te leiden. Sassy wilde graag spelen en het snoepjes eten en die had geen problemen of trauma van 3 weken geleden overgehouden gelukkig, maar Numbi was alleen gefocus op Sassy en niet op het speeltje of snoepjes.

We stonden er bij om in te grijpen indien nodig en hield Numbi's gedrag in de gaten. Het moment toen numbi in sluip modes gingen richting Sassy heb ik ertussen gaan staan. We willen niet weer dat ze haar bijten. Dus weer apart in hun eigen ruimtes voor de rest van de dag. Gisteren hebben wij dat een 2de keer geprobeerd. Precies hetzelfde. Numbi at wel even snel een snoepje maar daarna ging haar focus weer gelijk naar Sassy en begon haar staart flink heen en weer te swaaien. En ja hoor, ze staarde met een niet vriendelijke blik naar Sassy en begon in haar richting te sluipen met haar staart flink heen en weer aan het zwaaien. Dus weer hebben we ze gescheiden.

Nu weten we we nie wat we volgende moeten doen. Moeten we niet zo snel ingrijpen en kijken wat gebeurd, of moeten wij ze nog apart houden? Sassy is nog geen 2 kg en Numbi is een dikkertje van ruim 6kg dus wij zijn gewoon bang dat ze haar gaan verwonden. We hebben het idee dat Numbi haar echt niet mogen en gewoon weg willen hier. Gaan we een paar stappen terug (blijf room swopping doen waar ze elkaar niet zien maar alleen ruiken, of moeten we ze vaker bij elkaar zetten?)

Dus wij zijn radeloos en wil het niet verergeren. Kunnen jullie misschien een aantal tips geven en helpen met advies?

Wij hebben al ruim een maand een feliway verdamper in huis, we geven Numbi iedere dag Hennep olie en zijn nu ook begonnen met Rescue druppels, maar weet niet of dat werkt.🫤

Wij hebben meerdere kattenbakken staan, ook meerdere krapbalen en slaap plekjes, hoog en laag. Sassy is nu gelukkig gewend aan beneden en kent de woonkamer/keuken en slaapkamer goed dus ze is meer vertrouwd met het huis dan in het begin. En gelukkig vinden de katten het niet te erg in onze slaapkamer, maar we merken wel na een uurtje of 2 / 3 dat ze eruit willen, dus voor altijd is dit geen optie.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 10 jarige poes accepteert kitten niet

Bericht door Rik »

Sassy schreef: 07 jan 2024 15:12 Omdat het Introductie met Shadow zo 4 jaar geleden heel goed ging en we al vrij snel bij elkaar konden zetten, dachten wij dat het ook deze keer goed zou gaan.
Met een kitten is dat ook het eerste. Gewoon snel bij elkaar.
Sassy schreef: 07 jan 2024 15:12 Maar onze probleem is nu Numbi. Op de 3de dag, terwijl wij erbij stonden en ze allemaal weer aan elkaar lieten snuffelen, vloog Numbi plotseling en zo snel naar Sassy en beet haar in haar rug en nek. We stonden een aantal meter van ze vandaan en schrok zo dat ik begon te schreewen. (ik weet dat had ik niet moeten doen en ik heb er spijt van😞, maar het was een schrik reactie)
Ja, punt is dan om niet te schrikken. Dit kan gebeuren en is echt geen ramp. Het betekend dat je dan inderdaad naar een wat meer traditionele introductie moet gaan (wat je ook gedaan hebt, perfect).
Sassy schreef: 07 jan 2024 15:12 Ik weet het is allemaal te laat en de schade is aangericht maar omdat het met Shadow 4 jaar geleden zonder problemen ging, dachten wij niet na. Stom stom stom.
Kittens kunnen wel tegen een stootje dus Sassy is daar snel weer overheen. Het moet alleen niet herhaaldelijk gebeuren. Je hebt dus echt niks verkeerds gedaan.
Sassy schreef: 07 jan 2024 15:12 Dus sindsdien (Dat is nu 3 weken) zijn we gaan 'room swopping' doen. Boven in onze kamer is een aantal bedjes, speeltjes, krabpaal, eten drinken en een kattenbak. Als Sassy boven is, dan is de rest beneden en dan ruilen we ze op de paar uur om, zonder elkaar te zien.
Prima, traditionele introductie.
Sassy schreef: 07 jan 2024 15:12 We denken dus dat Numbi jaloers is.
Nee hoor, katten kennen geen jaloezie zoals bij mensen. Wat deed ze? Veel kopjes geven? Dat is om haar geur aan jullie af te geven. Zo van "dat ruikt niet naar mij, daar moet ik wat aan doen". (Katten hebben geur klieren in de mondhoeken dus geven zo geur af.
Sassy schreef: 07 jan 2024 15:12 Ze haalde van de week naar de andere 2 uit, gewoon uit het niets. Ze beet Cheetah (haar beste maatje al voor 10 jaar) en Shadow was ook al een aantal keer gepakt omdat hij durfde met haar te willen spelen. Er zitten blijkbaar veel frustratie in haar lijfje op dit moment.
Ook heel normaal en voorspelbaar. Redirected agression. Ze kan zelfs op momenten naar jullie uithalen.
Sassy schreef: 07 jan 2024 15:12 We stonden er bij om in te grijpen indien nodig en hield Numbi's gedrag in de gaten. Het moment toen numbi in sluip modes gingen richting Sassy heb ik ertussen gaan staan. We willen niet weer dat ze haar bijten. Dus weer apart in hun eigen ruimtes voor de rest van de dag.
Je zit nu op het moeilijkste punt. De daadwerkelijke (her)introductie. Het is dan zaak om Numbi af te leiden. Als dat niet lukt, dan is ze nog niet zover en moet je weer terug naar eten met zicht (en hekje ertussen).

Wat nu even van belang is, is om te kijken hoever je bent. Kun je Numbi afleiden. Snoepje mag alleen gegeven worden als ze niet gefocust is op Sassy. Kun je haar ook met een hengelspeeltje afleiden? Wat als je met Sassy aan het spelen bent. Komt Numbi dan dichterbij of blijft ze op afstand?

Als je Numbi af kunt leiden dan kun je op een gegeven moment het eten zonder hekje introduceren. Dit is in ieder geval wel de meest kritieke stadium van introductie. Het vergt ook heel veel herhaling voordat het bij elkaar zijn een beetje ingedrongen en 'normaal' voelt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sassy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2024 14:59

Re: 10 jarige poes accepteert kitten niet

Bericht door Sassy »

Bedankt voor je reactie Rik

Gisteravond hebben we ze ff bij elkaar gezet. Ik heb gekeken of Numbi af te leiden was met een snoepje en dat was zo. Ze is niet zo speels (of alleen maar als zij dat willen) dus speeltjes doet haar niet soveel. We lieten ze een paar minuten bij elkaar en liet het even gaan. Sassy was niet bang voor haar dus we wilde even kijken wat er gaat gebeuren. Na een minuut of wat staren ging ze op Sassy af. We lieten het gaan maar stond erbij ok te klappen in onze handen als het te heftig leek te gaan. Sassy kon weg komen en ik zag dat Numbi niet door had gebeten (zoals ze de eerste keer wel deed 3 weken geleden)

Numbi was er nog niet klaar mee en rende door de woonkamer achter Sassy aan. Deze keer had se haar in de hoek vast en begon flink te slaan (maar we zaten geen krassen op haar huidje dus het was zonder nagels gelukkig). Ik klapte toen wel in mijn handen want Sassy kon geen kant. Ze rende onder de bank en daar sat ze even een paar minuten. Numbi hield haar een paar minuten in de gaten maar verlies interesse en ging in haar bed liggen. We vonden het zo genoeg voor de eerste avond. Ik pakte haar op en ze lag in mijn trui te slapen zoals ze vaker doen voor de tv. Numbi sprong op mijn schoot en ik liet haar toe om ook op mijn benen te liggen. Ze rook aan de slapende Sasey maar ging gemakkelijk liggen en viel in slaap. Ik deel wel een fototje van de 2.

Afbeelding

Vandaag weer geprobeerd. We lieten ze bij elkaar toen ik hun eten aan het voorbereiden was. Numbi zag Sassy maar had alleen ogen voor mij. Ze aten allebij met het hekje open en dat ging goed. Sassy was voorzichtig maar omdat Numbi alleen op haar eten ging concentreren at ze ook rustig door.

Toen numbi klaar was was ze gelijk gefocust op sassy. Ze liep eerst naar haar en ze snuffelde aan elkaars neusje. Maar dat vond Sassy toch eng en begon weg te rennen. Numbi er gelijk op af en beet haar. Gelukkig ook weer niet kapot gebeten maar Sassy gilde wel. Ik klapte in mijn handen en Numbi rende naar haar mand maar bleef sassy in de gaten houden. Toen ze een aantal minuten later weer ging sluipen naar Sassy dacht ik dat word teveel. Sassy zag er doods bang uit en begon al te blazen toen numbi begon te sluipen. Ik ben ertussen gaan staan maar dat maakte Numbi niets uit. Ze ging om me benen heen en begon Sassy weer te meppen. (Gelukkig ook zonder nagels)

Nu weet ik niet of ik weer een aantal stapjes terug moeten of ze gewoon vaker bij elkaar moeten zetten zodat ze kunnen wennen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: 10 jarige poes accepteert kitten niet

Bericht door Rik »

Ik zou nu wel op gaan letten dat Sassy zich niet als prooi gaat gedragen (bang zijn en wegrennen) want dat zal Numbi alleen maar triggeren. Dat moet je dus voor zijn en haar afleiden. Als je met zijn tweeën bent... een spelen met Sassy (zodat ze vertrouwen uitstraalt) en de ander Numbi afleiden.

Dat ze elkaar neusje-neusje ruiken is goed alleen jammer dat Sassy wegdook (waardoor Numbi weer getriggerd werd). Gelijk op dat moment had je Numbi af moeten leiden en de ontmoeting op een hoge noot af moeten sluiten. Elke keer weer het gejaag is zeker niet goed bij een introductie (en erg slecht voor het zelfvertrouwen van Sassy).

Ik zou dus inderdaad een stapje terugnemen. Ontmoeten met neusje-neusje zijn wel goed maar het mag niet ontaarden in een jaagpartij (dan ben je dus te laat met afleiden).

Genoeg van die positieve momenten zal op een gegeven moment niet meer leiden tot het wegrennen en dan kan het in een keer een stuk beter zijn. Dus wel vaak bij elkaar (onder begeleiding) zonder dat het uit de hand loopt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Sassy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2024 14:59

Re: 10 jarige poes accepteert kitten niet

Bericht door Sassy »

Bedankt Rik

Dan nemen we gelijk een stapje terug en probeer haar met snoepjes af te leiden en te stoppen als Numbi in jaag modes gaan. Ik ga ook vandaag opzoek naar een lazer om te kijken wat numbi daarmee doen.

Ik vraag me alleen af of het over zal gaan? We gaan de komende dagen dan wel meerdere keren per dag dat proberen te doen maar jagen is toch een instinkt en gaat niet over. Sassy heeft veel zelfvertrouwen als ze bij de anderen 2 zijn en rent op ze af om met ze te spelen, alleen niet bij Numbi.

Ik heb alleen nog een vraagje. Als numbi niet goed af te leiden is, wat moeten we doen? Sassy oppakken en weg zetten of Numbi weghalen? Ik ben bang dat Sassy dan denk dat ik tot haar redding ga komen en andersom ben ik bang dat Numbi gestraft voelt.
We gaan onze best doen komende week om veel korte maar positieve interacties te laten gebeuren. Bedankt voor de tips
Plaats reactie