Lief ongeleid projectieltje

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door OMH »

Geloof me: katten zijn hardnekkig als het gaat om wat zij willen. Ik heb ooit een volle week twee kittens op de grond gezet (soms vrij nadrukkelijk, maar zonder hen pijn te doen uiteraard 8-) ), gewoon omdat ik wilde winnen geloof ik. Het is me niet gelukt en misschien had ik er meer tijd voor moeten uittrekken, maar ik werd er vrij moe van. Ze bleven via sluipwegen op het aanrecht springen. Ik heb zelfs aardig wat aluminiumfolie gebruikt, maar dat vonden ze alleen maar grappig. Die hebben zich achter mijn rug om waarschijnlijk rot gelachen.
Desondanks heel veel succes!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Nymphadora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:26

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door Nymphadora »

Een volle week is inderdaad wat kort, ben hier al maanden bezig. Maar nu lijkt het er sinds deze week eindelijk op dat er iets blijft hangen. Ik kan nu zijn naam zeggen en naar hem toelopen en dan springt hij van tafel. We zijn dus een klein stapje verder. Ook richting het eten (van de andere twee poezen of van mij) gaat het beter.

Stiekem vermoed ik wel dat de hormonen voorzichtig aan minder aan het worden zijn in zijn lijf, hij is vorige maand gecastreerd. En dat zal waarschijnlijk wel helpen. Hij blijft een boefje en ik hoop dat hij dat blijft houden.

Aluminiumfolie hielp hier trouwens ook niks, het interesseerde hem geen hol of het er lag. De schat.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door Asse-Poes »

Nymphadora schreef: 20 jan 2024 17:21 Hij blijft een boefje en ik hoop dat hij dat blijft houden.
:lol: En dat is precies de juiste instelling 😉
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door Rik »

Nymphadora schreef: 20 jan 2024 17:21 Stiekem vermoed ik wel dat de hormonen voorzichtig aan minder aan het worden zijn in zijn lijf, hij is vorige maand gecastreerd.
Ja, die hormonen kunnen tot 6 weken in het lichaam blijven.
Maar fijn te horen dat volharding uiteindelijk wel een beetje helpt.
Nymphadora schreef: 20 jan 2024 17:21 Aluminiumfolie hielp hier trouwens ook niks, het interesseerde hem geen hol of het er lag. De schat.
Vandaar dat ik een heus 'aanrecht alarm' heb. Als Bono op het aanrecht springt beginnen er een hond te blaffen :lol: (Zelf uiteraard uit te zetten met een schakelaar voordat er 5 korte piepjes voorbij zijn ;) )
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door Asse-Poes »

Rik schreef: 20 jan 2024 17:40
Vandaar dat ik een heus 'aanrecht alarm' heb. Als Bono op het aanrecht springt beginnen er een hond te blaffen :lol: (Zelf uiteraard uit te zetten met een schakelaar voordat er 5 korte piepjes voorbij zijn ;) )
Oh echt? Dat is geniaal !
En werkt het ook bij Bono, of is hij er inmiddels aan gewend en weet dat het loos alarm is?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door Rik »

Hij springt er meestal binnen een paar seconden vanaf (ik krijg automatisch een mailtje van hoe lang de bewegingssensor actief is ;) ).

Ik denk wel dat ik een keer een andere hond moet "installeren" :lol: Want hij probeert het heel af en toe nog steeds.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Nymphadora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:26

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door Nymphadora »

Geweldig idee :lol:
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door Guazala »

Gimli schreef: 19 jan 2024 10:48
Wij hebben deksels over de gootsteen gelegd en er hangt een plastic zakje over de kraan. Maar als ik even de kookpotten wil laten weken is het vaak een gepuzzel om alles in de gootsteen te krijgen met die deksels er nog over, ondertussen wordt ons eten koud. Altijd goed nadenken dat ik mijn glas hier niet laat staan of ze likt eraan / stoot het om. Te laat komen op afspraken omdat ik nog eerst met heel de organisatie zit van de afwas, het huis 'cat proof' te maken :???: Ik hoop ook echt dat dit ooit zal veranderen want het is niet alleen lastig voor ons maar ook gevaarlijk voor de kat zelf als ze iets eet wat niet mag of in glasscherven loopt.
Onze katten mogen niet in de woonkamer en keuken als wij niet thuis zijn. Ze hebben 2 verdiepingen gang, bovenverdieping en ruime zolder ter beschikking, dus ruimte met hopen. Maar keuken, woonkamer en badkamer mogen ze enkel komen overdag en als wij ook thuis zijn. We hebben dat gedaan omwille van de veiligheid. Dat zijn de plaatsen waar er al wel eens voor hen giftige producten worden gebruikt, etenswaren staan, glazen en messen per ongeluk blijven liggen....

Zij maken daar geen probleem van. Pixel gaat meestal zelf naar de gang zodra ze jassen en schoenen ziet of merkt dat we opruimen om te gaan slapen. En Filou rent tot voor je voeten en laat zich daar als een pudding in elkaar zakken, om dan naar de gang gedragen te worden. En heel af en toe gaan de beide staartjes de hoogte in, gaan ze in de startblokken en weet je... vandaag wordt een uitdaging met rennen en verstoppertje.

Maar misschien lost dat we een deel van je probleem op. Hen gewoon niet in de keuken laten als je er niet bij bent. Want zelfs rennen en verstoppertje kost minder tijd dan een hele opruim en alles catproof maken. En onze katten zijn hierdoor echt niet ongelukkiger. Als we maar kort weg zijn laten we hen meestal wel gewoon zitten in de living en 3/4 keer zijn ze toch naar boven als we weer thuis komen.
Gebruikersavatar
Gimli
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2023 14:54

Re: Lief ongeleid projectieltje

Bericht door Gimli »

Guazala schreef: 21 jan 2024 13:49 Onze katten mogen niet in de woonkamer en keuken als wij niet thuis zijn. Ze hebben 2 verdiepingen gang, bovenverdieping en ruime zolder ter beschikking, dus ruimte met hopen. Maar keuken, woonkamer en badkamer mogen ze enkel komen overdag en als wij ook thuis zijn. We hebben dat gedaan omwille van de veiligheid. Dat zijn de plaatsen waar er al wel eens voor hen giftige producten worden gebruikt, etenswaren staan, glazen en messen per ongeluk blijven liggen....

Zij maken daar geen probleem van. Pixel gaat meestal zelf naar de gang zodra ze jassen en schoenen ziet of merkt dat we opruimen om te gaan slapen. En Filou rent tot voor je voeten en laat zich daar als een pudding in elkaar zakken, om dan naar de gang gedragen te worden. En heel af en toe gaan de beide staartjes de hoogte in, gaan ze in de startblokken en weet je... vandaag wordt een uitdaging met rennen en verstoppertje.

Maar misschien lost dat we een deel van je probleem op. Hen gewoon niet in de keuken laten als je er niet bij bent. Want zelfs rennen en verstoppertje kost minder tijd dan een hele opruim en alles catproof maken. En onze katten zijn hierdoor echt niet ongelukkiger. Als we maar kort weg zijn laten we hen meestal wel gewoon zitten in de living en 3/4 keer zijn ze toch naar boven als we weer thuis komen.
Dat is inderdaad wel handig dat jullie zo zonder zorgen het huis kunnen verlaten. In geval van een gesloten keuken is dit zeker een oplossing. Pixel en Filou lijken me lieverds :smile:
Wij hebben ons huis speciaal zo ontworpen zodat onze vorige kat, Gimli, overal kon komen waar hij wou. Open leefruimte/keuken, open trap naar de slaapkamers. We dachten door een kat zoveel vrijheid te geven dat ze vanzelf braver zijn. Maar eigenlijk hadden we gewoon heel veel geluk met Gimli, hij deed nooit iets wat niet mocht.

Onze nieuwe kat, Kali, is op zich heel lief maar ze heeft ook vele momenten dat je haar in de gaten moet houden. We hebben alle planten moeten weggooien, decoratie enkel op plekken waar ze niet aankan of heel sober, geen kerstboom meer, zien dat we niets laten rondslingeren, dressroom / opslagruimte gesloten houden (waardoor het daar ijskoud is, er is geen verwarming omdat het normaal vanzelf warm wordt met de deur open). Zelfs met speeltjes is het opletten want ze at al een koordje op en pluimen. Dat koordje is er langs achter uitgekomen maar met moeite want we zagen overal sporen op de vloer van te slepen met haar poepje :???:
Over de tuin zijn we ook nog aan het nadenken. Gimli ging niet over de omheining maar Kali zou direct weg zijn. Wilden haar eerst niet buitenlaten maar zelfs wij kunnen ze amper tegenhouden als we een deur openen. Laat staan dat we ooit nog zonder zorgen in de tuin kunnen zitten met bezoek... Dus die moeten we ook nog grondig aanpakken.

Ik heb bijna heel mijn leven samengewoond met katten maar vroeger bij mijn ouders waren het vooral buitenkatten en als kind ervaar je dat toch anders. Gimli was de enige sinds ik een eigen huis heb, 17 jaar lang was ik het gewend om een super brave kat te hebben. Door de eenzaamheid na zijn overlijden hebben we vrij impulsief en snel Kali geadopteerd maar er zijn al veel tranen gevloeid omdat ik zelfs met de gedachte zit dat 'een echte kat' misschien toch niets voor mij is :-( Ik vind het altijd hilarisch om filmpjes/memes te zien over eigenzinnige katten. Er zelf zo eentje in huis hebben is toch wel even wennen. Zeker omdat ik nog volop in een rouwperiode zit. Heb al meer meegemaakt met Kali op nog geen 3 maanden tijd dan met Gimli in 17 jaar. Ik mis de rust die hij me gaf nu eens zo erg :-(

Aluminiumfolie was hier ook geen succes, ze begon ermee te spelen :roll:
Zo'n aanrecht alarm is inderdaad nog wel een goed idee :lol:
Plaats reactie