Niet eten maar niks te vinden

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Guusje + Siep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 16:44

Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Guusje + Siep »

Iemand ervaring hiermee? Poes Guusje van 1 1/2 eet sinds een dag of 2 niets. Onder dwang gaat er wel wat in maar ook zeker niet van harte. Gisteren bij de dierenarts geweest en die kon na algemeen onderzoek niets vinden. Ze heeft een spuit tegen misselijkheid gekregen maar dat leek haar alleen maar suffer te maken en ze ging niet eten. Vanochtend dus weer naar de dierenarts, geen koorts, buik voelt goed, geen problemen in mond. Bloedonderzoek laten doen en alle uitslagen waren perfect..Tweede dierenarts heeft haar ook nog onderzocht en ook zij zag niets bijzonders. Heeft een injectie met pijnstiller gekregen voor de zekerheid. Maar Guusje eet nog steeds helemaal niets. Ze heeft gisteravond nog normaal gepoept en vanochtend geplast. Iemand enig idee of een suggestie ??
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door cerna »

Geen idee, eerlijk gezegd, maar ik zou morgen aan de dierenarts een pilletje (geen zalfje!) Mirtazapine vragen en Guusje hier een kwart van geven. Een lik lax-a-past en dan 3 dagen achter elkaar (tegen haarballen) wil ook nog wel eens helpen.
Gaat ze dan nog niet eten dan moet je gaan spuitjevoeren met bijv. Gourmet mousse want een kat moet eten en dan zullen ze volgende week toch nog verder moeten gaan kijken.

Heb je wel verschillende soorten voer aangeboden? Verse kipfiletstukjes vinden ze ook vaak lekker. Tartaar?
Is er iets gebeurd? Iets veranderd?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Guusje + Siep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 16:44

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Guusje + Siep »

Dankjewel voor je reactie. Ik heb van alles geprobeerd inmiddels zonder resultaat en voor zover ik weet is er niets anders dan anders. Waarom geen zalf? Daar had de dierenarts het vandaag over en niet over een pilletje?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door cerna »

Uit dit topic: viewtopic.php?f=58&t=34838&start=15

"Onze dierenkliniek verkoopt inmiddels weer gewoon de pilletjes want het schijnt dat de zalf allerlei bijwerkingen heeft voor mensen. Volgens de assistente mag je de kat een dag niet aanraken wanneer ze die zalf gehad heeft."

"Ja klopt Annet, dat je de kat niet mag aanraken en je mag als er meerdere katten zijn ze ook niet bij elkaar laten ivm wassen etc dus het is erg onpraktisch."
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Guusje + Siep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 16:44

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Guusje + Siep »

Dat is zeker niet handig dan aangezien haar 'grote broer' niets liever doet dan haar wassen..
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Anne »

Hopelijk is het een haarbal die in de weg zit, daar kunnen ze echt van in eetstaking gaan
Beterschap
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Guusje + Siep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 16:44

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Guusje + Siep »

Daar lijkt het niet op maar het zou kunnen. Vabavond viel het me op dat ze een vreemd smakkend geluid maakt als ik haar liquid snack geef / in haar bek spuit. Beetje moeilijk uit te leggen hoe het klinkt. Zou er iets in haar neus / keel zitten?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door cerna »

Wanneer een kat gaat smakken is dat meestal een teken van misselijkheid / maagklachten en wanneer ze dan niet eten worden ze alleen maar misselijker en kunnen leververvetting krijgen waardoor ze nog zieker worden. Dat is nu gelukkig nog niet aan de orde want anders had de dierenarts dat bij het bloedonderzoek kunnen zien, maar het is wel zaak dat ze gaat eten zodat je dit kunt voorkomen

Mirtazapine werkt ook tegen misselijkheid en het is nu heel belangrijk dat je vandaag zo'n pilletje bemachtigt zodat ze gaat eten want dadelijk zit je met het weekend en nieuwjaarsdag en dan kun je niets.

Wat ik zou doen?
1. naar de dierenarts en vragen om een paar pilletjes Mirtazapine. Heeft hij dat niet dan kun je hem/haar om een recept vragen en een paar pilletjes in de apotheek halen (het is een mensenmedicijn en daarom doen sommige dierenartsen vaak moeilijk)
2. wil hij hier niet aan meewerken en blijft hij volhouden dat je wel de crème kunt krijgen dan hier terugkoppelen, stuur ik je een paar pillen toe zodat je die morgen nog hebt,
3. vraag om een paar spuitjes van 5 ml. Zodra je die hebt zal ik je adviseren hoe je het beste kunt spuitjevoeren
4. maak een afspraak voor verder onderzoek (evt. gastroscopie wanneer de dierenarts dat raadzaam vindt)
5. koop een paar blikjes Gourmet mousse
6. ga spuitjevoeren.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Miloe »

Echo van de buik nog een optie?
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Guusje + Siep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 16:44

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Guusje + Siep »

De dierenarts had inderdaad geen pilletjes en heeft creme gegeven. Ik vond haar vanochtend ook echt uit haar bek stinken en ze slikt veel, heb een kleine kuur antibiotica gevraagd en na veel overleg gekregen , dit gezien het lange weekend wat eraan komt. Guusje is vandaag wel een stuk levendiger en wakker en is zeker geinteresseerd in eten maar ruikt eraan en hoeft het dan toch niet. Heb haar al meerdere spuitjes gevoerd en dat gaat goed. Ik moet nu naar mijn wer( halve dag ) en kijk hoe het gaat als ik thuis ben. Misschien de anitibiotica maar nu wacht ik er nog even mee omdat het wel beter lijkt te gaan. Ze wilde net naar buiten , ben mee geweest in de tuin en ze rende heel enthousiast achter een takje aan. Echt een raadsel waarom ze niets eet. Heb ook nog kat-a-lax meegenomen en gegeven, wie weet
Guusje + Siep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 16:44

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Guusje + Siep »

Miloe schreef: 29 dec 2023 10:59 Echo van de buik nog een optie?
Ja, als ze dit weekend niet verbeterd wel
Guusje + Siep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 dec 2023 16:44

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Guusje + Siep »

@cerna Ik heb wel interesse in de pilletjes! Zag jouw bericht pas toen ik de zalf al had. Hoe kan ik je bereiken?
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Miloe »

Ik herken veel in jouw verhaal. Mijn kat bleek toen lymfeklierkanker te hebben. Ik hoop dat dat voor jullie niet zo is. Zo vroeg mogelijk bij zijn, is de sleutel. Sterkte
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Rik »

Anne schreef: 28 dec 2023 21:20 Hopelijk is het een haarbal die in de weg zit, daar kunnen ze echt van in eetstaking gaan
Dat hoop ik eigenlijk niet. Ik heb bij Bowy wel gezien hoe dwars zo'n haarbal kan zitten (ze was al bijna opgegeven). Een buikvirusje of bacterie lijkt mij het gunstigste. Dat hebben ze hier ook wel eens gehad. Eerste keer een ab kuurtje + prikje tegen misselijkheid, tweede keer zonder ab maar wel een 1/8 pilletje Mirtazapine + prikje. Hier waren ze er binnen een paar dagen weer bovenop (de eerste keer zelfs dezelfde dag).

Gelukkig heb ik nooit hoeven te spuitjesvoeren maar na 1 dag compleet niet eten zou ik daar ook aan beginnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Niet eten maar niks te vinden

Bericht door Anne »

In het allergunstigste geval is het een haarbal, dat is met haarbalpasta in de meeste gevallen op te lossen en onschuldiger dan andere kwalen

Zo bedoelde ik het ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie