Droogvoer compleet vervangen?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Miloe »

Ik heb van meerdere kanten gehoord dat droogvoer niet goed is voor een kat en was Jackson aan het kijken die het er toevallig ook over had:

Onze 'kattentherapeut' adviseerde ook verhoudingsgewijs meer natvoer dan droogvoer. Het zou op latere leeftijd slecht zijn voor de niertjes o.a.. Nou heb ik al 2 katten aan nierziekte verloren, wat een verschrikkelijke tijd was. Dus wil het allerbeste voor mijn kat doen.

Graag wil ik advies van mensen die droogvoer hebben gereduceerd en voornamelijk natvoer of rauw vlees geven. Hoe gaat dat in zn werking op een dagelijkse basis? Is natvoer als hoofdvoeding het allerbeste dat ik kan doen? Momenteel geef ik 2 x per dag Gourmet of Sheba (1 klein blikje of kuipje). Verhoudingsgewijs meer droogvoer dus. Daarnaast geef ik om te verwennen poezepudding of poezemelk en cosma snackies of andere 'rammelsnoepjes'.

Ik wil graag een zo lang mogelijk samenzijn met mijn kat hebben en het allerbeste voor een gezond en vitaal poezeleven.

P.S. ik heb nog gezocht op het forum naar een dergelijk topic, kon niet specifiek iets vinden. Wellicht heb ik niet goed gekeken. Excuus
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door castratenkoor »

Ook ik voer meer natvoer dan droog. Er staan wel brokken altijd. Maar daar eten ze weinig meer van.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door cerna »

Ik geef ongeveer 50/50. Twee keer per dag natvoer en verder staan er altijd brokjes.
Miloe schreef: 24 dec 2023 10:38 Is natvoer als hoofdvoeding het allerbeste dat ik kan doen? Momenteel geef ik 2 x per dag Gourmet of Sheba (1 klein blikje of kuipje). Verhoudingsgewijs meer droogvoer dus. Daarnaast geef ik om te verwennen poezepudding of poezemelk en cosma snackies of andere 'rammelsnoepjes'.
Het hangt ervan af welk voer je geeft want lang niet alle natvoer is ook volledig voer. Omdat ik ook brokjes geef en de katten graag brokjes eten (muv Luna op dit moment :-( ) kijk ik daar niet zo specifiek naar, maar wanneer je alleen natvoer zou geven is dat wel belangrijk.
Nu zijn Gourmet en Sheba volledig voer voor zover ik weet (maar Rik is de expert want hij heeft het helemaal uitgezocht)dus dat zit wel goed, maar misschien kun je voor de afwisseling dan ook nog andere merken proberen. Ik ben groot fan van Applaws (niet volledig) en Porta 21.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ef=reorder

Vers voer kun je proberen, maar veel katten halen er ook hun neus voor op. Je moet er ook eerst een hele studie van maken want voordat je het weet krijg je tekorten (nee, ik ben geen fan :smile: ).
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Rik »

Ja, ik ben sinds maart 2017 over op volledig rauw (KVV worsten gemalen rauw uit de diepvries). Ze waren hier toen 10 maanden oud. Van het moment dat ze hier kwamen heb ik ze vrij snel op gecombineerd kittenbrokjes en natvoer van CLG gezet. In de twee jaar dat ik me er in verdiept had (sinds Bowy nierfalen en hoge bloeddruk had) had ik wel begrepen hoe belangrijk vocht en vlees voor katten is.
Miloe schreef: 24 dec 2023 10:38 Graag wil ik advies van mensen die droogvoer hebben gereduceerd en voornamelijk natvoer of rauw vlees geven. Hoe gaat dat in zn werking op een dagelijkse basis? Is natvoer als hoofdvoeding het allerbeste dat ik kan doen?
Hier krijgen ze 3 maaltijden per dag. Bij opstaan (9:00), bij avond-eten (18:00) en bij slapen (23:00). Tussendoor krijgen ze af en toe een eendagskuikentje (zijn ze werkelijk dol op), een kippennekje of sardine (voor het betere kauwwerk). Het mooiste zou zijn om geen KVV te geven maar BARF (hele stukken rauw vlees+bot+orgaan). Alleen is dat voor een kat erg lastig omdat het portioneren zo moeilijk is. Een kwart kwartel is al meer dan één maaltijd. (En probeer een kwartel maar eens door 4 te snijden). Dus moeten ze het hier maar doen met af en toe een eendagskuiken en kippennekje ;)

Een of twee keer per jaar voer ik een blikweekje in (als de diepvries leeg is en ik weer een bestelling moet doen). Je merkt na een week gelijk aan de ontlasting dat ze dan niet op KVV staan ;) Verder wissel ik de diersoorten KVV hier goed af om compleet te zijn (ook af en toe een ander merk voor de zekerheid). Voor KVV moet je je inderdaad wel wat verdiepen in de mogelijkheden maar als je dat eenmaal gedaan hebt valt het wel mee.
Miloe schreef: 24 dec 2023 10:38 Daarnaast geef ik om te verwennen poezepudding of poezemelk en cosma snackies of andere 'rammelsnoepjes'.
Poezepudding ken ik niet. De Cosma snackies wel. Alleen die zijn wel erg duur. Zelf heb ik ook een droger dus ik moet weer eens een kilo sprotjes of spiering kopen om zelf te drogen. Verder vul ik de lege Cosma buisjes met wat brokjes van Orijen om als werp-snoepjes te dienen. Dat is hier eigenlijk het enige dat ze krijgen qua brokjes ;)

Wat betreft het blikvoer/natvoer. Soms denken mensen dat daar hele stukken vlees in zitten (omdat het er zo 'lekker' uitziet met die hele stukjes). Laat je niet voor de gek houden, die stukjes zijn geen vlees. Dat is meel van (vaak) gevogelte dat weer tot iets is gevormd wat op vlees lijkt. Ja, het bevat (als je geluk hebt) wel wat proteïne van vlees maar is dus sterk (heel sterk) bewerkt. Maar goed... het is beter dat er een hoog vlees proteïne gehalte in zit dan een lager gehalte.

Ik heb voor de blikweek meestal Animonda Carny, MAC´s Cat, Feringa Duo en Wild Freedom in huis.
Gourmet is pretvoer (vleesgehalte echt te weinig). Kijk maar even naar de ingrediënten. Sheba is wat dat betreft volgens mij wel ietsje beter... Maar er zijn zoveel betere merken. Zeker als je meer natvoer gaat geven.

O ja... en als je meer natvoer gaat geven... kijk dan ook naar grotere verpakking. Zelfs voor Bowy had ik in de jaren 90 zelfs de blikken van 400gr. Later wel de pouches van 100gr (toen at ze minder) maar alles kleiner dan dat, dan ga je eigenlijk teveel betalen voor de verpakking t.o.v. de kwaliteit voor het voer. Dan kun je beter een (kwalitatief goed) blik van 400gr kopen en de helft weggooien dan die kleine zakjes of kuipjes van onder de 100gr. Want 3 zakjes per dag voor een kat... dan gaat dat, zelfs met dat pretvoer, in de papieren lopen. Reken het altijd even terug en dan zal je zien dat grotere verpakking voordeliger is.

Ter vergelijking... ik heb de laatste keer 127,30 voor 30kg KVV betaald (gem 4,24/kg). Ze krijgen hier per kat gem 125gr per dag. Dat is dus €0,53 p/kat/dag excl. snacks. Ik koop dan wel 1kg worsten die ik door vieren deel. Als ik de worsten van 500gr of zelfs 250gr zou kopen ben ik het dubbele kwijt.

Mocht je aan KVV willen beginnen.. op https://www.voerwijzer.com/ kun je heel veel informatie vinden. Het mooiste zou zijn als je bij een dierenwinkel in de buurt een keer een worst kunt proberen (van welk willekeurig merk dan ook). Nu is het wel zo dat niet alle katten alle smaken willen eten. Ik probeer ook wel eens worsten van andere merken en soms laat Yuna dat dan staan. Maar de merken die ik normaal wel heb eet ze gelukkig goed (en Bono is een vuilnisbakje, die eet alles).

Het probleem met KVV is echter ook om een winkel te vinden die katten KVV heeft liggen. De meeste winkels hebben wel een diepvries maar die ligt dan vol met honden KVV. Nu kun je een honden KVV van 100% dier wel aan een kat geven (gewoon om te proberen of het gegeten wordt) maar je wilt daarna wel kijken naar de juiste samenstelling. Ik kon in het begin ook alleen maar online bestellen (en dan kun je niet 1 worstje proberen). Nu heb ik gelukkig een winkel die het wel (in minimale mate) heeft liggen. Maar ook daar bestel ik nu per doos van 10kg omdat ze niet alle diersoorten hebben liggen (en de soort die ik heb niet compleet is). De Welkoop heeft hier wel de barfmenu cattery liggen (en die is compleet) maar die is de laatste 2 jaar ook behoorlijk in prijs gestegen (van 4,50 naar 6,50).

Dan als laatste... het geeft natuurlijk nooit garantie, dat als je beter voer gaat geven, dat er geen medische problemen zoals nierfalen op zullen treden. Kanker en nierfalen kunnen ook komen door andere dingen. Maar de medische problemen die wel op kunnen (en zouden) treden bij het voeren van slecht(er) voer ontwijk je dan natuurlijk wel. Alleen weet je dat achteraf nooit ;)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Asse-Poes »

Ik weet zeker dat Bono en Yuna het beste van het beste krijgen qua voeding.
En ik juich het zeker toe als je Miyuki ook kwalitatief goed voer gaat geven.

Niet elke kan die voeding waarderen, en ook niet alle baasjes willen barf en rauw vlees geven.
Ik zou compleet overstuur raken als ik zo'n eendagskuiken aan Bellow en Clea moet geven 😢. Hoe goed en gezond dat dan ook moge zijn, ik kan en wil dat niet.
Clea is een brokjeskat en Bellow eet gelukkig ook blikvoer.

Bij blikvoer wordt helaas veel gerommeld. De Matina voedingsproducent van Zooplus/Bitiba, met merken zoals Purizon, Feringa, Rosie's Farm, Wild Freedom e.d. zijn recent door Catmoneo op de zwarte lijst gezet vanwege de harde en scherpe stukken gekookt bot in het natvoer.
Levensgevaarlijk!

Het blijft een persoonlijke afweging en ik ga er niet meer zo spastisch over doen. Zeker niet nadat Bellows leven is gered door Hill's en Royal Canin.
De 1e kat uit mijn jeugd is 20+ geworden op Felix brokjes en gekookte koolvis. Zij is na de eerste inentingen nooit meer bij een dierenarts geweest...
Geen enkele kat daarna is ouder dan 16 geworden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 24 dec 2023 18:21 Bij blikvoer wordt helaas veel gerommeld. De Matina voedingsproducent van Zooplus/Bitiba, met merken zoals Purizon, Feringa, Rosie's Farm, Wild Freedom e.d. zijn recent door Catmoneo op de zwarte lijst gezet vanwege de harde en scherpe stukken gekookt bot in het natvoer.
Levensgevaarlijk!
Helaas is dat bij brokjes ook zo (ook vaak recalls).

Ik heb hier overigens niets over kunnen vinden (zwarte lijst van Catmoneo). Op de site hij de reviews van die merken staat daar ook niets over. Je zou verwachten dat als er een zwarte lijst is dat het op de reviewpaginas ook zou staan (of dat die verwijderd zouden worden). Anders heeft een zwarte lijst niet zoveel zin ;)

Edit: O, ik zie het al. Dit nieuws komt niet van Marilyn van Catmoneo maar van kim.
https://kimskattenweetjes.wordpress.com ... 26/matina/
Ik zal het nieuws eens volgen.

Bowy is overigens ook 20 geworden op Felix (hoewel de laatste 2 jaar hoofdzakelijk op nierdieet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Asse-Poes »

Je hebt helemaal gelijk Rik, wat betreft troep in brokjes.
Het Matina gedoe heb ik inderdaad van Kims Facebook geplukt.
Ik moet er nog aan wennen dat Marlyns Catmoneo en Kims Weetjes uitelkaar zijn 😀
De voerlijsten kan je daar tegenwoordig ook gratis inzien. Je moet dan wel lid worden van haar FB groep.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 24 dec 2023 20:54 De voerlijsten kan je daar tegenwoordig ook gratis inzien. Je moet dan wel lid worden van haar FB groep.
De 2022 versies zijn ook hier te downloaden:
https://kimskattenweetjes.wordpress.com ... erlijsten/

Ik weet alleen niet of er op FB een nieuwere lijst staat.
(Ik heb me al aangemeld ;) )

Ik zou Bowy overigens ook nooit aan rauw hebben kunnen krijgen :) Nierdieet was al een hele toer en tot haar dood heb ik zelf de medicijnen in een klein beetje Felix gelei gemengd. Dan zie je ook hoe verslaafd een kat kan raken aan smaakmakers (en suikers) ;)

Ik zag dat ik nog twee blikken Animonda carny had staan. Geen Feringa meer. Maar voor soorten waar b.v. veel gelei en saus in zit ben ik huiverig (door de ervaring met Bowy). Ik zou niet willen dat de katten hier straks zeggen... "Geef mij dat maar..." :lol:
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Asse-Poes »

Yep, er staan nieuwe 2023 lijsten op FB.
Die lijsten staan vreemd genoeg niet bovenaan, dat zijn de oude van 2022.
De nieuwe staan verder naar onderen en zijn van mei 2023.

Ik ben trouwens ook niet zo blij meer met Animonda Carny, het onderste deel is 1 grote bende vet 😢
Ik baal ook stevig van de ellende met Rosie's Farm. Bellow was er dol op en weigerde opeens de smaken lam, eend en zalm. Hij wil alleen de kip nog. Maar ik durf dat niet meer te kopen. De laatste kuipjes prak ik nu tot babyvoeding.

Kattenvoeding...het blijft toch best lastig en een hele puzzel.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Rik »

Asse-Poes schreef: 24 dec 2023 21:20 LIk ben trouwens ook niet zo blij meer met Animonda Carny, het onderste deel is 1 grote bende vet 😢

Kattenvoeding...het blijft toch best lastig en een hele puzzel.
Ja, vandaar dat ikzelf heel tevreden ben over rauw. Gewoon lekker alleen maar puur vlees+bot+orgaan. Maar dat is inderdaad niet voor elke kat (en baasje).

En dan kun je dus het beste een natvoer zoeken wat het dichtst bij het natuurlijke komt (hoog vleesgehalte, geen tierelantijntjes als saus en gelei, zo min mogelijk smaakmakers).

Ik moet trouwens zeggen dat ik het onderste gedeelte van Animonda Carny wel mee vond vallen. Inderdaad iets vetter maar niet een hele laag (volgens mij doen ze dat voor het blik). Ik hoop niet dat dat iets is van het laatste jaar. Maar het is inderdaad een heel gedoe met die fabrikanten.

In het begin toen ik CLG (Cat Lovers Gold) natvoer gaf, aten ze dat heel graag. Daarna zijn ze gestopt met de productie van natvoer voor katten. Een jaar later was het weer verkrijgbaar en had ik weer een tray gekocht. Maar omdat ze van fabrikant gewijzigd zijn was de samenstelling misschien iets gewijzigd (hoewel dat niet bleek uit de ingrediënten) of de katten konden de smaak niet meer waarderen. Het werd in ieder geval niet meer zo gretig gegeten. Exit CLG :(
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Droogvoer compleet vervangen?

Bericht door Miloe »

Ontzettend bedankt voor de reacties. Ik zal het laten bezinken en nog es herlezen na de feestdagen. Staat veel nuttige informatie waar ik wat aan heb. Super van jullie allemaal!
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Plaats reactie