Braken kat

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Braken kat

Bericht door Jim en Dwight »

Hallo! Mijn poes Dwight (1,5 jaar oud) heeft vanochtend meerdere keren overgegeven. Het begon na het drinken van wat water uit haar fontein (wordt regelmatig helemaal schoongemaakt, filter wordt regelmatig vervangen en het water is maandag voor het laatst ververst). Zo’n kwartier na het drinken gaf ze een gele vloeistof over, 5 minuten daarna weer. Een tijdje na het braken (zeg een kwartier) ging ze wat eten, maar ook dit kwam er opnieuw uit samen met opnieuw de gele vloeistof. Hier is het gelukkig bij gebleven, maar ze heeft dus wel 4 keer op een half uur tijd overgegeven. Ik heb natuurlijk gelijk de dierenarts gebeld en ben daar vanmiddag langsgegaan. Ze hebben haar ogen, bekje, hart, longen en buik nagekeken en gevoeld. De onderkant van haar buik voelde normaal, maar de bovenkant (bij haar maag) voelde volgens de dierenarts pijnlijk en gespannen. De dierenarts concludeerde dat haar maag geïrriteerd is door mogelijk een maagdarminfectie. Ze heeft een injectie Cerenia gehad en ik heb voor de komende 2 dagen pilletjes meegekregen. Als het vrijdag niet over is moet ik terugkomen voor aanvullend onderzoek.

Ik ben afgelopen zondag verhuisd en mijn katten ondervinden daar natuurlijk wat stress van. Ik heb wel de nodige maatregelen genomen (aparte ruimte, verdampers, Telizen, etc), maar zou het kunnen zijn dat haar geïrriteerde maag een gevolg van de verhuizing is? Ze heeft de afgelopen dagen aanzienlijk minder gegeten dan normaal, dus wellicht dat dit iets heeft veroorzaakt? Ze komt niet buiten en heeft een voedselallergie waardoor we extreem oplettend zijn met voedsel laten slingeren en zo, dus het lijkt me sterk dat bedorven voedsel eten of iets dergelijks de oorzaak zou zijn.

Ik ben mijn vorige poes verloren aan een verstopping in haar darmen en ik ben als de dood dat dit nogmaals gebeurt. Hierdoor raak ik altijd enorm in paniek wanneer er iets met mijn poezen aan de hand is en ik heb graag overal een verklaring voor. Ik heb een enorme hekel aan in onzekerheid zitten en ben bang dat ik door het afwachten straks weer te laat ben, net als bij mijn vorige poes.

Kan iemand me misschien een beetje geruststellen en aangeven wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn? Doordat ik zo in paniek raak vergeet ik altijd de helft van mijn vragen aan de dierenarts te vragen…
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken kat

Bericht door Asse-Poes »

Ik zou je graag geruststellen, maar dat gaat niet, want ik heb geen flauw idee waarom Dwight braakt of braakte.

Ja het kan stress door de verhuizing zijn
Het kan dat ze iets gegeten heeft waar ze niet tegen kan (plant, bloem, plastic enz.)
Het kan ook een haarbal zijn die dwars zit
En zo zullen er nog veel meer mogelijke oorzaken te bedenken zijn.

Blijf Dwight in de gaten houden, eetgedrag, drinkgedrag + het poepen en plassen.
Als 1 van mijn katten braakt doorzoek ik het braaksel om te kijken of er iets raars bij zit (meestal natuurlijk niet, maar 1x wel een stukje plastic, en eens een deel van een takje). Ook let ik dan extra op de ontlasting.

Heeft ze na vanochtend nog meer gebraakt?
Gedraagt ze zich verder wel normaal?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Braken kat

Bericht door Jim en Dwight »

Dankjewel voor je reactie! Vanwege mijn verleden (poes die is overleden door het eten van een stuk plastic, waarna ze verstopt raakte) ben ik echt extreem voorzichtig. Het lijkt me daarom heel sterk dat ze iets heeft gegeten wat ze niet had moeten eten. Ik heb ook heel het huis gecontroleerd op dingen die kapot zijn of rondslingeren, maar ik ben niets tegengekomen. Het enige wat ik tegenkwam in haar braaksel waren twee kleine stukjes karton van een doos, maar mij is altijd verteld (door de dierenarts) dat papier eten niet per se slecht is voor een kat, dus het lijkt me niet dat het daardoor komt?

Ze eet nog een stuk minder dan voorheen, maar dit doet mijn andere poes op dit moment ook nog. Ik ga er vanuit dat dit door de verhuizing komt, want verder ogen ze normaal. Dwight heeft gelukkig ook niet meer overgegeven na de injectie Cerenia. Ze heeft gisterenavond gewoon gepoept en geplast en is daarnaast gelukkig ook gewoon alert en dergelijke. Zou het kunnen dat haar maag een beetje van streek is doordat ze nu wat minder eet vanwege de verhuizing? Zondag heeft ze namelijk echt bijna niets op en ze heeft maandag daardoor ook niet gepoept
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken kat

Bericht door Asse-Poes »

Zat er misschien toevallig wat plakband of tape aan dat karton?
Het karton zelf zal waarschijnlijk niet de oorzaak van het braken zijn geweest, maar tape of plakband kan dat wel zijn. En ik spreek nu uit ervaring 😉
Bellow is gek op plakband en verpakkingstape namelijk. Ik ben daar ook voorzichtig mee en extra alert op, maar Bellow is supersnel. Dat vind ik dan dus wat later terug in het braaksel.

Zo'n verhuizing kan er inderdaad behoorlijk inhakken. De katten moeten een heel nieuw huis onderzoeken, met allerlei nieuwe geuren en andere geluiden. Daar moeten ze waarschijnlijk aan wennen en dat kan een verandering in hun eetlust en ritme opleveren.

Mocht ze nog steeds te weinig eten, geef dan iets heel anders, zoals Gourmet Mousse of Schesir of iets dergelijks.
Ze braakt gelukkig niet meer en het poepen en plassen gaat ook weer goed. Het lijkt er dus op, dat wat ze ook per ongeluk binnen heeft gekregen, dat er nu uit is.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Braken kat

Bericht door Jim en Dwight »

Nee, het was een doos zonder tape o.i.d., want dozen met plastic gooi ik meteen weg om te voorkomen dat ze dat inderdaad gaan opeten! Wat zijn katten toch eigenlijk gekke wezens he, haha.

Heb je misschien enig idee wanneer ze ongeveer weer helemaal de oude zou moeten zijn? Dan weet ik een beetje wanneer het nog normaal is dat ze minder eet en wanneer het toch weer iets met de mogelijke infectie te maken heeft.

Ik kan Dwight helaas niet zomaar natvoer geven, aangezien ze een voedselallergie heeft. Ik heb wel van die kleine groente snacks, maar de dierenarts heeft gezegd dat ik haar vanwege de allergie nu toch het beste alleen even haar speciale brokjes kan geven…
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Braken kat

Bericht door Asse-Poes »

Katten doen inderdaad rare dingen :lol:

De duur van een onrustige maag is per kat ook verschillend.
Clea bunkert na een flinke braakpartij alweer na 5 minuten en dan blijft alles gewoon weer binnen. Zij is qua eten sowieso een bouwvakker en werkt in 1x flinke hoeveelheden weg.
Bellow is meer een knabbel-kat en eet elke paar uur wat brokjes. Als hij gebraakt heeft, doet hij het een halve dag nog rustiger aan met eten.

Het kan dus best dat Dwight wat langer last van haar maag heeft. Zij heeft door haar allergie toch al een gevoeligere spijsvertering. Maar er kan dus ook sprake zijn van een ontsteking 😞
Heel goed dat je je strikt houdt aan haar speciale voeding, dat had ik even over het hoofd gezien. Oeps. :icon_shifty:

Lang verhaal kort: je hebt er dus niks aan. Het kan nog alle kanten op met Dwight.

Extra vervelend dat het weekend nu begint en aansluitend ook nog de kerstdagen!
Als je het niet vertrouwt, toch maar even overleggen met je DA. Wachten tot woensdag lijkt me te lang gaan duren.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie