Wanneer dierenarts?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

Wellicht een domme vraag voor velen, maar mijn ouders vroeger hadden katten maar een dierenarts hebben die nooit gebruikt. Dat was nog de periode waar katten niet verplicht moesten gesteriliseerd en gevaccineerd zijn etc...

Dit is dus mijn eerste kat (jaren nadien) die volledig in orde is met de dierenarts. Nu heb ik echter geen flauw idee wanneer je met een kat naar de dierenarts zou moeten gaan.

Ik heb een mandje voor de kat staan, maar erin liggen deed hij eigenlijk niet echt, hij ging er wel met zijn voorpoten instaan en begon dan heel hard te spinnen, en als hij zich eens neerlegde was dat voor een paar seconden voor hij er weer uitsprong.

Vandaag echter heeft hij er uren aan een stuk ingelegen. Ik ben dan even weggeweest en dan zet ik hem in een ruimte met een krabpaal waar hij wel graag in slaapt. Daar heeft hij lang liggen slapen (af en toe op de camera gekeken), moe zou hij dus niet mogen zijn, want normaal zit hij vol energie als ik thuiskom.
Toen ik terug thuiskwam liet ik hem uit die ruimte en was hij duidelijk pas wakker, want hij waggelde nog een beetje en was zich nog aan het strekken. Echter liep hij weer direct naar zijn mand en ligt daar ondertussen weer al een uur in.

Dat op zich vind ik al een vreemde evolutie. Van niet in de mand willen langdurig liggen of slapen tot er niet meer uitkomen.
2de puntje is dat zijn brokjes nagenoeg onaangeroerd waren, terwijl hij normaal een zeer gezonde eetlust heeft en ik zelden thuiskom bij een bol bakje brokjes (altijd leeg).

Hij spint nog, niest niet en hoest niet, maar hij komt zo loom over, terwijl het normaal een echte speelvogel is als ik thuiskom (8 maand oud).

Dus vandaar de vraag: Hoe lang voor je je zorgen moet maken?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door cerna »

Nu dus.

Een jonge kat die niet wil eten en veel slaapt heeft iets onder de leden. Dat kan een virusje zijn, maar ook iets ernstigers. Alleen de dierenarts kan daar uitsluitsel over geven.

Wanneer ga je normaalgesproken met een kat naar de dierenarts?
- Met 6 (of 8) weken en daarna met 3 maanden voor de vaccinatie en een eerste controle,
- Wanneer het kitten een maand of 6-8 is dan laat je het castreren,
- In de maand dat het kitten een jaar wordt laat je het opnieuw vaccineren (= booster). Deze vaccinatie is erg belangrijk.
- Daarna herhaal je ieder jaar de vaccinatie en de controle (er zijn mensen die daarna niet meer vaccineren, maar dat is niet mijn keus),
- En verder ga je naar de dierenarts wanneer je het niet vertrouwt omdat je kat slecht of niet eet, sloom is, koorts heeft of andere symptomen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

Ik ga zo dadelijk bellen.

Kleine update gisterenavond laat toen hij dan toch eens uit zen mandje kwam zag ik dat hij enorm mankte. Heeft dus blijkbaar zijn pootje pijn gedaan, wellicht toen ik niet thuis was. Soms kom.ik thuis en zie ik dat hij wild is geweest omdat er vanalles verplaatst is. Nu stond echter alles netjes op zijn plaats.

Dus os het gebeurd met het naar beneden springen van zijn krabpaal? Heeft hij een ontsteking? Ik heb geen flauw idee. Maar hij heeft pijn als ik er nog maar lichtjes over streel en steunt niet meer op die poot.

Dus zo dadelijk eens bellen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Anne »

Onze Louie ligt ook veel te slapen momenteel en wilde vanochtend ook niet eten
Ik kijk het even een paar dagen aan
Als ik zelf niet lekker ben zit ik ook niet gelijk bij de huisarts

Probleem met pijnlijke poot bij de katten ook weleens gehad
Wellicht te hoge sprong gemaakt of ergens te hoog vanaf gesprongen
Met rust is dat vanzelf weer goed gekomen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

ik denk dan eerder verkeerd neergekomen, want het hoogste waar hij kan afspringen in die ruimte is zijn krabpaal. En das 1m a 1m20 hoog schat ik, en springt hij 100 keer per dag af.

Eventueel een ontstoken teennagel als dat kan bij een kat?

ik heb alvast een afspraak vanavond bij de dierenarts
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door cerna »

Anne schreef: 15 dec 2023 11:05 Ik kijk het even een paar dagen aan. Als ik zelf niet lekker ben zit ik ook niet gelijk bij de huisarts
Nee, maar jij kunt het bij jezelf wel enigszins inschatten. Bij een kat moet je als mens die inschatting maken en aangezien een kat niet kan praten, kun je ook de verkeerde inschatting maken en zit het dier al die tijd met pijn. Niet zo diervriendelijk, vind ik.

Goed dat je een afspraak hebt gemaakt want je wilt ook niet het risico lopen dat je morgen of zondag opeens toch moet gaan want dan ben je financieel de sigaar.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Anne »

cerna schreef: 15 dec 2023 12:21 Nee, maar jij kunt het bij jezelf wel enigszins inschatten. Bij een kat moet je als mens die inschatting maken en aangezien een kat niet kan praten, kun je ook de verkeerde inschatting maken en zit het dier al die tijd met pijn. Niet zo diervriendelijk, vind ik.
Klopt, maar als je je kat goed kent kun je het kwa gedrag ook inschatten
En soms heeft pijn een gezonde functie, neem als voorbeeld een zere poot
Bij pijnstilling kan de kat de poot overbelasten terwijl rust juist dan belangrijk is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Dinky »

Ja, maar bij pijnlijke poot wil je wel snel weten of er iets gescheurd of gebroken is voordat extra schade ontstaat door niet te behandelen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

De dierenarts dacht eerst dat de kruisband gescheurd was. Maar hij kon niet deftig onderzoeken omdat het te pijnlijk was voor de kat en die dreigde te 'ontploffen'.

Dus de kat verdoofd en verder onderzocht. Linkse bil/poot was blijkbaar enorm gezwollen, de klieren waren dik opgezet. Ok had hij koorts. Dierenarts vermoed dus een zware infectie.

Hij kon niets met zekerheid zeggen, maar hij vermoed de niesziekte die op dat gewricht geslagen is. Dus antibiotica gekregen en moet nu elke dag iets in zijn mond inspuiten tot het busje leeg is.
Er was alleszins niets gebroken was op de foto te zien
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door cerna »

Gelukkig niets gebroken, maar dit is ook niet fijn. Toch maar goed dat je naar de dierenarts bent geweest.

Kun je zeggen wat dat 'iets' is wat je in zijn mond moet spuiten?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Asse-Poes »

Ach wat sneu voor je kat 😞

Ik neem aan dat hij ook iets van pijnstilling heeft gekregen?
Wil hij nu wel weer eten? Want dat is ook echt iets wat je in de gaten moet houden.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

cerna schreef: 15 dec 2023 23:40 Gelukkig niets gebroken, maar dit is ook niet fijn. Toch maar goed dat je naar de dierenarts bent geweest.

Kun je zeggen wat dat 'iets' is wat je in zijn mond moet spuiten?
Metacam
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door cerna »

Dat vermoeden had ik al.
Pas je wel op met de dosering? Liever iets onder het lichaamsgewicht gaan zitten dan erboven want nierbeschadiging ligt altijd op de loer bij NSAID's. Zodra je ziet dat het beter gaat zou ik gaan minderen.

Ik zou inderdaad ook de eetlust in de gaten houden want Metacam kan dit nadelig beïnvloeden en omdat hij al slecht eet is dit extra belangrijk.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Anne »

Gelukkig is er niets gebroken

Ik wist niet dat niesziekte ook op een gewricht kan slaan
Daar hebbik nog nooit van gehoord

Beterschap en als je kat weinig tot niks eet kun je spuitjes water geven zodat hij niet uitdroogt
Als dit een dag aanhoudt, het niet willen eten kun je gaan dwangvoederen om leververvetting te voorkomen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

Hij woog 3kg800 en de dierenarts zei pak maar gerust 4 want een beetje morsen doe je toch altijd.
En geef de hele doos maar leeg gezien de ernstigheid van de ontsteking.

Ik moest de spuit eerst echt in zijn mond duwen omdat hij wat tegen werkte. Maar eenmaal ik het erin spoot vond hij het zo lekker dat hij spuit en al zou opgegeten hebben 😂.

Hij eet minder ineens als vroeger, maar hij gaat wel regelmatig kleine hapjes eten. En drinken doet hij volgens mij zelfs meer als vroeger. Want aan zijn water kwam hij nauwelijks aan. Tot ik dan natte brokjes ben beginnen mixen in water om hem op die manier wat vocht laten binnen te nemen. Maar ik ben vrij zeker dat hij nu meer drinkt als ervoor. Staat elke 30 minuten aan zen bakje voor een beetje drinken
Plaats reactie