Wanneer dierenarts?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Dinky »

Zo te lezen ga jij niet morsen en zou ik eerder op 3,5 kg dan 4 kg gaan zitten.
Daarnaast zou ik vooral kijken hoe het gaat om te bepalen hoe lang je het geeft.

Verpakking leegmaken vind ik zo'n vreemde richtlijn want een lichtere kat zou je dan langer moeten geven dan een zware kat :roll: hopelijk knapt hij snel op met de ontstekingsremmer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

Anne schreef: 16 dec 2023 10:58 Gelukkig is er niets gebroken

Ik wist niet dat niesziekte ook op een gewricht kan slaan
Daar hebbik nog nooit van gehoord

Beterschap en als je kat weinig tot niks eet kun je spuitjes water geven zodat hij niet uitdroogt
Als dit een dag aanhoudt, het niet willen eten kun je gaan dwangvoederen om leververvetting te voorkomen
dit vertelt google mij:

Welke symptomen kan niesziekte geven bij de kat?
Meestal is een infectie met niesziekte onschuldig, maar soms kan het ernstig worden. Sommige katten krijgen zweren in de bek, waardoor ze niet meer willen eten en drinken (typisch bij Calici). Bij kittens maar soms ook bij volwassen katten kan er een longontsteking optreden. Sommige katten kunnen ook koorts krijgen door de infectie. Daarnaast zien we vaak bij katten met niesziekte oogontstekingen ontstaan, niezen en snot. Het is verstandig om met een kat die mogelijk besmet is met niesziekte langs te gaan bij een dierenarts. In geval van besmetting met Calicivirus kunnen de dieren ook mank worden en door gezwollen en pijnlijke gewrichten. Deze kreupelheid duurt meestal maar 24 tot 48 uur en herstelt meestal geheel.

Ik vind het op zich ook vreemd dat deze kat dit zou krijgen, aangezien hij al meer als een maand niet meer is buiten geweest (en zelfs toen maar 3 dagen zeer aarzelend en enkel vlakbij de deur) en ikzelf met geen andere katten in contact ben gekomen
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Anne »

Ja dat is inderdaad vreemd. Misschien droeg je kat al eerder dit virus bij zich en bij verminderde afweer speelt dit virus op
Ik hoop heel erg voor jullie dat je kat gauw weer beter is en die ellendige callici virus ook niet meer terug komt

Bedankt voor de info, nooit geweten dat de callicivirus zich op een gewricht kan storten

Hier twee chronische niezerds, ik heb liever dat de snot me om de oren vliegt dan dat ze geïnfecteerde gewrichten krijgen :-|

Ik heb net onderstaande voor het eerst besteld, om hun weerstand op peil te houden, hopelijk werkt het want onze Pluto had laatst prednison nodig om van de ellende af te komen :-|

https://www.brekz.nl/supplementen-hond/ ... n-kat.html
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

Het is alleszins al langer als 24 of 48 uur dat hij mank loopt. De dag nadat ik ermee naar de dierenarts was geweest steunde hij al een beetje op zijn linkerpoot terug, maar mankte hij nog wel. Op zich was dat wel een vooruitgang want daarvoor hield hij die poot gewoon omhoog zonder dat die de grond nog raakte.

Maar nogmaals een dag later merk ik voorlopig weinig verschil. Hij maakt al iets meer toertjes als ervoor, toen kwam hij echt bijna niet uit zijn mand, nu doet hij af en toe een ommetje van een paar minuutjes. Hij is wel veel aanhankelijker als ervoor merk ik, hij laat zich graag aaien nu, en daar was hij daarvoor geen fan van.

Ook bij het oppakken maakt hij geen klagerig jankgeluid meer, ik denk dus dat dat niet pijnlijk meer is, of toch veel minder.

khoop da menne vriend snel trug pijnvrij kan lopen, want kvind het wel zielig voor hem.
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

kleine update, sinds gisteren heeft hij een heel grote stap gezet. Als je er niet specifiek op let (dus weet) dat hij last had van zijn linkerachterpoot, zie je niet meer dat hij mankt.

Als je er echt op let zie je wel dat hij nog niet zijn volle gewicht er op zet, maar het is nog miniem. Hij ligt ook bijna niet meer in zijn mandje als ik thuis ben en loopt weer vrolijk rond. En haalt ook weer kattenkwaad uit
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Asse-Poes »

Dat is een fijne update! :eclap:

Het eten gaat ook weer goed?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door cerna »

Ik sluit me bij Marina aan :edance:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Spectral »

ja hoor, het eten is nooit een probleem geweest, hij at wat minder als vroeger maar er is nooit een moment geweest dat ik bezorgd was dat hij veel te weinig at. Je zag gewoon dat hij wat minder at als vroeger toen hij het pas had.
Maar wellicht was dat door de pijn, of eventueel voelde hij zich ook niet zo lekker door de koorts.

Maar nu eet hij terug zoals voordien, komt ook weer tegen 30 per uur aangevlogen als ik met de korrels rammel
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer dierenarts?

Bericht door Dinky »

Fijn dat hij zo goed opknapt :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie