Poes van 1 jaar moeite met wennen aan kitten

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Kittymaris
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2023 19:05

Poes van 1 jaar moeite met wennen aan kitten

Bericht door Kittymaris »

Wij hebben sinds 5 dagen een kitten van 16 weken ook hebben we een poes van net 1 jaar. We hebben voor de kitten een aparte ruimte in gericht zodat hij rustig kan wennen en onze poes langzaam kan wennen aan de nieuwe geur en de nieuwe kitten. Eerst speeltjes gewisseld voor de geur en daarna langzaam opgebouwd met snuffelen in de andere ruimtes en elkaar zien door een kiertje en met een hoor ertussen. Jazzy de poes van 1 jaar heeft een paar keer geblazen en gegromt maar dat werd steeds minder we hebben ze lekkers gegeven en nu wilde we ze echt aan elkaar voorstellen. We hebben dit gedaan met wat lekkers en speeltjes en de kitten was enthousiast maar wel op zijn hoede maar Jazzy lijkt angstig en houdt de kitten constant in de gaten, ze blaast niet maar geeft haar wel een tik. Ze rent nu steeds achter de kitten aan en valt aan als de kitten in een hoekje zit ze slaat vaak met haar poot maar bijt niet. De kitten lijkt angstiger en wil zijn eigen gang gaan maar krijgt de kans niet van Jazzy omdat ze hem steeds in de gaten houdt en wil aanvallen en dan slaat.
Moeten we ze nu toch weer uit elkaar halen of gewoon even laten gaan. We vinden het zielig voor de kitten maar ook voor Jazzy natuurlijk.
Jazzy wordt niet graag geaaid en komt nooit echt bij je zitten, wel volgt ze ons altijd door het huis. De kitten zit graag op schoot en slaapt het liefst tegen je aan. We weten even niet wat nu wijsheid is ik hoop dat iemand dit gedrag herkend en tips heeft. Ik weet dat het nog maar heel kort is allemaal maar we willen het graag goed doen.
Melley
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 nov 2023 11:33

Re: Poes van 1 jaar moeite met wennen aan kitten

Bericht door Melley »

Ik zou ze gewoon laten gaan, Jazzy wil laten weten dat het haar huis is. Positief is wel dat ze niet blaast, maar alleen met haar poten slaat. Zonder nagels? Ze is zelf ook nog jong en het kan ook zo zijn dat ze de kitten als speelgoed ziet. Voor de kitten minder leuk, maar dat komt uiteindelijk wel goed. Het ligt ook aan het karakter van de jongste en of het een mannetje of vrouwtje is. Ik heb een enorme kater van een jaar en een minipoesje van een half jaar oud, maar die laat het kaas niet van haar brood eten. Af en toe is het echt knokken tussen die twee. Ik grijp alleen in als ze geen kant op kan. Maar als er niemand is dan is het maar afwachten, maar ze leeft nog steeds hoor😄 Het kan even duren, maar uiteindelijk komt het in de meeste gevallen wel goed. Nu slapen ze af en toe zelfs bij elkaar.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes van 1 jaar moeite met wennen aan kitten

Bericht door castratenkoor »

Vijf dagen is nog erg kort - we zitten nu op ruim 2 weken. Ik ga ervan uit dat het al een stuk beter gaat. Zoiets heeft gewoon tijd, geduld en liefde nodig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Kittymaris
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2023 19:05

Re: Poes van 1 jaar moeite met wennen aan kitten

Bericht door Kittymaris »

Bedankt voor jullie reactie!!

Jazzy moet nog steeds erg wennen en vindt de kitten maar niks. We hebben het advies gekregen van gedragsdeskundige om ze uit elkaar te houden. Kitten (kater) zit in een aparte kamer die wel helemaal katproef is. Ze eten wel samen en dat gaat redelijk. Jazzy is erg gefocust op de kitten en als ze de kans krijgt slaat ze of springt boven op hem zeker als hij gaat rennen. Ze ziet hem als soort van prooi lijkt wel. Ook hapt ze soms naar hem, dan snuffelt ze eerst en dan hapt ze in zijn kont (niet echt bijten) we vragen ons wel af of het uit elkaar houden de juiste manier is maar het is nu pas 2 weken en hoor inderdaad van veel mensen dat het echt tijd nodig heeft.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Poes van 1 jaar moeite met wennen aan kitten

Bericht door cerna »

Wanneer je de katten uit elkaar houdt zal Jazzy nooit wennen en blijft het 'probleem' bestaan. Je kunt ze toch moeilijk de rest van hun leven apart houden.

En wanneer ik zo lees wat Jazzy doet dan verontrust mij dat niet. Meppen, erboven op springen, in de kont happen, allemaal normaal, speels gedrag en zolang het kitten niet angstig is en er geen bloed vloeit, zul je hier doorheen moeten (duurt meestal een paar dagen wanneer je ze tenminste 24 uur bij elkaar laat).

Kortom: laat ze lekker bij elkaar op een moment dat je lang thuis bent en schiet niet gelijk in de stress wanneer je denkt dat het wat erg wild gaat. Pas wanneer het kitten gaat krijsen of wegkruipt, mag je Jazzy corrigeren (maar niet weer apart zetten) door haar bijvoorbeeld af te leiden.
Neem een lintje of een speelhengel en kijk wat er gebeurt. Zodra de focus op het speeltje ligt zijn ze daar druk mee en niet met elkaar.

Succes!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie