Adoptie schuwe kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Juliette0203
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2023 19:21

Adoptie schuwe kitten

Bericht door Juliette0203 »

Dag allemaal,

Wij zijn aan het overwegen om een nieuwe kitten te adopteren. Het betreft een kitten van het asiel, 2 à 3 maanden oud geschat en gevonden op straat. Hij en zijn broertje en zusje zijn daardoor geen mensenhanden of liefde gewend. Kortom, nog erg mensenschuw.

Op dit moment hebben we al een jonge poes van iets meer dan 1 jaar. Mina is wel erg aanhankelijk en sociaal. Erg stoer ook: niet bang voor vreemden of de hond van mijn schoonouders, loopt op alles en iedereen af. En ligt elke dag erg graag erbij/ op schoot op de bank, echt een knuffelpoes dus. Daarnaast is ze erg energiek (ze is half sibeer) en speels. Ondanks dat ik genoeg met haar speel heb ik de indruk dat ze met een andere soortgenoot erbij meer haar energie kwijt zou kunnen. Ze is ook niet graag alleen, een werkdag gaat prima, maar na een paar dagen is ze duidelijk van slag (ook al komt er 'oppas aan huis' waar ze ook erg sociaal op reageert).

Om deze redenen, en het feit dat we genoeg ruimte en tijd hebben (ik werk zelf grotendeels vanaf thuis), lijkt een tweede kat mij een goede aanvulling. Ik heb gedurende mijn leven altijd katten thuis gehad, van iets banger aangelegd tot erg sociaal, maar een écht schuw kitten heb ik nog nooit gehad.
Daarom ben ik erg benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de adoptie van een schuw kitten. Hoe dit is gelopen met een al aanwezige andere sociale kat? En hoe is de situatie na een langere periode? Ik ben me ervan bewust dat het wellicht nooit een allemansvriend of schootkat zal worden, dat is ook niet nodig. Ik hoop natuurlijk wel dat mijn poes en nieuwe kat met elkaar overweg kunnen (alhoewel je dat natuurlijk nooit 100% zeker weet van te voren) en de nieuwe kitten uiteindelijk in ieder geval niet meer bang is voor mij en mijn vriend, en in de buurt van ons kan/ wil zijn.
Plaats reactie