Nestje

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
grijstijgertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:53

Nestje

Bericht door grijstijgertje »

Hoi!

Wij hebben sinds kort een mannetje en vrouwtje in huis, 10 - 14 weken oud en uiteraard, (nog) niet geholpen; we hopen in de toekomst namelijk op een nestje, alleen zouden we graag weten hoe dit op de meest handige en rustigste manier kan worden aangepakt.

In het verleden, hebben we in het buitenland gewoond en toen ook al nestjes gehad, maar dit waren voornamelijk buitenkatten; onze nestjes waren altijd op zolder boven de schuur, (gelukkig) nooit dode kittens gehad, ook geen problemen met een aggressieve kater.

Helaas, ligt het nu toch anders..
Momenteel, hebben wij een appartement met twee ruime verdiepingen; boven deze verdiepingen een zolder met een uitklapbare ladder, wat vast zit aan een luik.

Ik had zelf bedacht om van de zolder een warme, rustige plek te maken voor de moeder en haar nestje. Ik zou haar benodigdheden dan ook boven plaatsen; ze kan dan altijd in de buurt blijven.

Ik vind het alleen lastig om het nestje van de kater weg te houden! Ik had zelf een paar ideetjes, maar zou graag willen horen wat misschien een betere oplossing zou kunnen zijn.. :???:

– de kattenbak van het katertje voor deze korte periode in de woonkamer te plaatsen met een gesloten deur naar de gang; het zou dan wel een beetje lastig worden om hem daar te houden, maar het is wel ruim.
– een soort bescherming / gaas / de trap van de zolder dichtvouwen als kater boven mag komen, iets anders met de zolder..?

Ik ben dit echt tot in de puntjes aan het voorbereiden, maar dit is wat lastiger! :edoh:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Nestje

Bericht door castratenkoor »

Om te beginnen beide katten uitgebreid bloedonderzoek om te testen op erfelijke ziektes en aandoeningen.

De kater moet je echt veilig weghouden bij moeder en kinders. Niet met gaas maar echt afgesloten deur. Moeder heeft rust nodig en de kater zou haar nerveus maken, dan gaat ze met de kittens slepen. Of erger - b.v. dat de melkproductie stopt.

En bedenk wel, zodra hij de kans krijgt zal hij haar opnieuw dekken, meestal wordt de poes krols als de kittens ongeveer 6 weken zijn. Zo snel weer zwanger zou heel slecht voor haar gezondheid zijn.

Je kunt beter wachten tot de poes 2 jaar is voor je haar laat dekken. Hoe had je dat voor je gezien, een open poes en kater in huis? Grote kans dat ze je hele huis vol gaan sproeien.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nestje

Bericht door Rik »

Een ongecastreerde kater zal zich inderdaad in alle bochten en hoeken wringen om bij een poes te komen. Dat is de reden waarom fokkers vrijwel nooit katers en poezen hebben. Of als ze dat wel hebben, erg veel ruimte hebben om ze totaal van elkaar te scheiden.

Hoe wil je dat doen tot je het tot een dekking laat komen? Ze uit elkaar houden? Dat zul je dan vanaf een maand of 5 tot 18 of zelfs 24 maanden. Denk je dat dat lukt?. Het poesje eerder laten dekken is ongezond, schadelijk en dus absoluut niet aan te raden. Je wilt niet hebben dat ze met 5 of 6 maanden al zwanger wordt.

Heb je eigenlijk wel over de (langere) periodes voor en na de dekking nagedacht? Dat is niet alleen net voor de bevalling een een paar weekjes erna. Het gaat hier om vele maanden tot zelfs permanent.

Mijn advies is om de kater te laten castreren en ter zijner tijd een dekkater te zoeken. Die doet dan zijn werk en verdwijnt weer (zoals bij echte fokkers).

Realiseer je dan wel dat ook de relatie tussen gecastreerde kater en poes veranderd wanneer deze een nestje heeft (en ook erna). De onderlinge verhouding zal niet zo vriendelijk zijn als jij denkt, bij ongecastreerde katers en poezen.

Nog een puntje van aandacht... Een poes zal bij ELKE krolsheid een verhoogde kans hebben om op latere leeftijd (b.v. 8-10 jr) melkkliertumoren en baarmoederontstekingen te krijgen. Ook het krijgen van een nestje is een aanslag op haar lichaam. (Dat is de reden waarom het voor de poes het beste is om voor 6 maanden geholpen te worden, omdat die eerste krolsheid al erg ongezond is).

Dan nog een laatste puntje... mocht je hier toch mee door willen gaan, dan lijkt het me verstandig dat je je bij laat staan door een bekende fokker. Bel er gewoon eens een of twee in de buurt en kijk of je daar even op de koffie kunt komen voor wat vragen en uitleg. Hun ervaring kan tijdens het voortraject, alsook tijdens en na de bevalling, van onschatbare waarde zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
grijstijgertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:53

Re: Nestje

Bericht door grijstijgertje »

castratenkoor schreef: 02 dec 2023 08:26 Om te beginnen beide katten uitgebreid bloedonderzoek om te testen op erfelijke ziektes en aandoeningen.
Dit gaan we zeker doen, als we (na deze reacties) toch voor een nestje kiezen; de gezondheid van onze kat gaat echt voor.
castratenkoor schreef: 02 dec 2023 08:26 Je kunt beter wachten tot de poes 2 jaar is voor je haar laat dekken. Hoe had je dat voor je gezien, een open poes en kater in huis? Grote kans dat ze je hele huis vol gaan sproeien.
In het verleden, hebben we dus inderdaad een aantal nestjes gehad, maar onze poes en kater waren vaak buiten; onze poes had geen last van hem in de buurt van haar nestje en ze bleven ook lief naar elkaar, maar dat is misschien puur geluk.

Het is natuurlijk anders binnenshuis, maar ik dacht haar wel rustig en veilig te kunnen houden op zolder, zonder enige last van hem. Ik weet niet hoe anders hun band dan wordt, maar zou het dan helpen om haar na haar eerste nestje te helpen?

Verder, is het probleem er nog niet echt, want het vrouwtje staat wel gereserveerd voor ons, maar we hebben haar nog niet in huis. :smile: Is het dan toch gezonder voor onze kater (die we al hebben) om een geregistreerde dekkater te worden?
grijstijgertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:53

Re: Nestje

Bericht door grijstijgertje »

BELANGRIJKE TOEVOEGING

Opgelost! Het poesje stond op het moment alleen gereserveerd voor ons; we hebben laten weten dat we het toch niet gaan doen.. wel een beetje zonde van de aanbetaling, maar het is voor ons echt belangrijker om gezonde, gelukkige katten te hebben, wat niet gaat op deze manier. :-(

Het zou voor ons geen probleem zijn om voor de bevalling alles te regelen, maar nu we het zo lezen, nemen we liever geen risico’s voor de gezondheid van het poesje en haar nestje.

Bedankt voor jullie reacties, misschien dat we het in de verre toekomst kunnen doen, als we (zoals eerder) weer een groot huis hebben.
Laatst gewijzigd door grijstijgertje op 02 dec 2023 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nestje

Bericht door cerna »

Gaat het hier om raskatten en wil je een geregistreerde fokker worden of zomaar een keer een nestje met 2 HTK-katten (bedenk dan wel dat de asiels al uitpuilen met HTK-kittens)?

Wanneer dat eerste dan zou ik lid worden van een rasvereniging en bij hen te rade gaan.
De fokkers die ik ken (van Brits Kortharen) en die beide geslachten hebben, hebben de kater(s) apart in een kennel in de tuin, maar dat is in jouw geval dus niet mogelijk.

De fokker van ons eerste Britje had de kater in een apart verblijf op zolder. Deze kat zag nooit daglicht laat staan dat hij in de frisse lucht kwam en hij rook de open poezen. Toen de buren begonnen te klagen vanwege het geschreeuw van de kater, heeft ze hem laten castreren en herplaatst. Dit bleek toch niet zo'n goed idee en ik vond het erg zielig (ze schafte de kater pas aan lang nadat wij bij haar Amber hadden gekocht anders had ik het niet gedaan).

Ik zou ervan afzien of wanneer je het toch erg graag wilt, de kater laten castreren en over anderhalf jaar de poes uit logeren sturen naar een andere dekkater.
Betreft het HTK-katten zou ik het sowieso niet doen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nestje

Bericht door Rik »

Ik lees net je laatste berichtje. Ik had onderstaand al getikt dus laat dat even staan (zeker als je later ooit wilt beginnen). Als je er inderdaad aan zou beginnen dan is een of twee poezen waarschijnlijk het verstandigste. Geen problemen met de mengeling van ongecastreerde poezen en katers. Zorg dan wel dat het raskatten zijn met stamboom en alle onderzoeken. (Die zijn overigens wel een stuk duurder).

~~
Ik neem dan aan dat het om raskatten gaat. Heb je in het contract overigens geen bepaling staan dat ze gecastreerd moeten worden? Of heb je ook betaald voor een dek-kater die niet gecastreerd hoeft te worden. Vaak krijg je geen stamboom zonder castratiebewijs.

Als het geen raskatten zijn... dan is het al helemaal een ander verhaal. Er bestaan volgens mij geen 'geregistreerde' dekkaters zonder stamboom.

Verder is het ook voor de kater niet gezond om ongecastreerd door het leven te gaan. De gezondheidsproblemen zijn wel iets minder (maar niet helemaal nihil) maar een open kater gaat wel zwerven. Op zoek naar poezen. Ook heeft ie een grotere kans om ziekte op te lopen door het vechten met andere katers (want dat doen ze veel meer). Denk dan aan FIV en FeLV.

Ook zal ongecastreerde kater gaan sproeien. En dat doen ze dan ook binnen.

Het is beter voor een ongecastreerde kater geen pretje om binnen gehouden te worden. Hij loopt over van de hormonen en het enige op zijn gedachte is het dekken van poezen. Zoveel mogelijk.

Als het om een raskater met stamboom zonder fokverbod gaat dan zou je het natuurlijk wel kunnen wagen om hem pas te laten castreren na een eerste dekking. Je kunt dan misschien ook overheen komen dat een kitten naar jou zou gaan. Maar ik vraag me sterk af of je wel een raskater zonder fokverbod gekocht hebt...
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nestje

Bericht door cerna »

grijstijgertje schreef: 02 dec 2023 12:13 Opgelost! Het poesje stond op het moment alleen gereserveerd voor ons; we hebben laten weten dat we het toch niet gaan doen.. wel een beetje zonde van de aanbetaling, maar het is voor ons echt belangrijker om gezonde, gelukkige katten te hebben, wat niet gaat op deze manier. :-(
Je kunt toch ook het poesje nemen en dan beide op tijd laten castreren?
Voor de kater is het ook veel leuker om er een maatje bij te hebben en op deze site zijn heel veel mensen die beide geslachten hebben (ik heb 3 poezen en een kater, de haan in het gezelschap :smile: )
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
grijstijgertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:53

Re: Nestje

Bericht door grijstijgertje »

Rik schreef: 02 dec 2023 12:19 Het is beter voor een ongecastreerde kater geen pretje om binnen gehouden te worden. Hij loopt over van de hormonen en het enige op zijn gedachte is het dekken van poezen. Zoveel mogelijk.
Het is een Europese Korthaar, dus (gelukkig) geen raskat zonder fokverbod. Ik wist niet dat het niet mogelijk was om van deze katten geregistreerde dekkaters te “maken”, misschien omdat er zo veel mensen zijn die het wel doen.

We hebben geluk dat ons katje nog heel jong is, dus het beste voor hem is dan om hem dan toch over een poosje te castreren.. onze voorkeur gaat er niet naar uit, maar het is dan even niet anders.
grijstijgertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:53

Re: Nestje

Bericht door grijstijgertje »

cerna schreef: 02 dec 2023 12:29 Je kunt toch ook het poesje nemen en dan beide op tijd laten castreren?
Voor de kater is het ook veel leuker om er een maatje bij te hebben en op deze site zijn heel veel mensen die beide geslachten hebben (ik heb 3 poezen en een kater, de haan in het gezelschap :smile: )
Ik zou dat echt heel leuk voor hem vinden, dat wil ik ook heel graag, maar vind het ook zielig om hem te laten castreren..

Het is absoluut geen populaire mening, maar het voelt dan voor mij alsof ik een van zijn “primaire” instincten van hem pak, ondanks wat ik er allemaal over heb gelezen. Het is natuurlijk beter voor hem, en het zal hem vast echt niets schelen, dus er zit niet echt iets anders op dan het maar gewoon te doen over een tijdje; neemt alleen niet weg dat ik het persoonlijk zielig vind, omdat ik hem dat had gegund. :-(
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Nestje

Bericht door Rik »

Ja, als je het hebt over 'dekkaters' dan heb ik het natuurlijk over raskatten. Mensen die gewoon zelf een niet-raskat hebben, die laten hun poes gewoon tijdens krolsheid buiten lopen en dan komt dat nestje vanzelf. Daar hebben ze geen dekkater van vele honderden (en zelfs wel meer dan duizend) euro voor nodig. Ze hebben dan ook geen gedoe met stamboom en herkomst e.d. te maken.

Dus dan is gewoon op tijd castreren inderdaad echt wel het beste. Ps. Dit is NIET zielig. Zielig is hem ongecastreerd te laten. Echt... zo'n kater denkt aan echt niets anders meer met die hormonen in zijn lijf. Die heeft geen rust. En als hij dan niet kan zwerven om poezen te vinden... dat is frustrerend en zielig ;)

Als je het overigens wel leuk vind om eens een nestje te hebben dan zou je je ook bij je lokale asiel kunnen laten registreren als gastgezin. Als het dan weer kitten seizoen is dan hebben ze dus misschien had nodig. En dit zou ook prima met je eigen huiskat(ten) kunnen (zoals die sociaal genoeg opgegroeid zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
grijstijgertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:53

Re: Nestje

Bericht door grijstijgertje »

Rik schreef: 02 dec 2023 12:50 Ja, als je het hebt over 'dekkaters' dan heb ik het natuurlijk over raskatten. Mensen die gewoon zelf een niet-raskat hebben, die laten hun poes gewoon tijdens krolsheid buiten lopen en dan komt dat nestje vanzelf. Daar hebben ze geen dekkater van vele honderden (en zelfs wel meer dan duizend) euro voor nodig. Ze hebben dan ook geen gedoe met stamboom en herkomst e.d. te maken.
Ik heb zo vaak gelezen dat het niet verantwoord is (sommigen beweren zelfs niet toegestaan) om een ongecastreerde kater buiten te laten zwerven, maar als dat wel “legaal” is, dan zou daar mijn voorkeur echt naar uit gaan. Ik weet niet wat jullie persoonlijke mening is, maar ik hoor het graag, dan kan ik hopelijk een goede keuze maken. :smile:
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Nestje

Bericht door nellebel »

Het risico is ook vooral vechten met andere katers. En alle ziektes die hij daarbij kan open oplopen zoals kattenaids maar ook wonden door de gevechten. Ongecastreerde katers lopen verder van huis met gevaar voor verkeer en mensen die hem iets aan willen doen. Verder zoals al gezegd kans op sproeien in huis.
Voordeel van castreren is ook dat je hem een speelmaatje kunt geven thuis. Een andere kater of poesje dat ook geholpen is. Dat gaat niet zonder dat ze geholpen zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Nestje

Bericht door cerna »

Ik vind het inderdaad niet verantwoord om een ongecastreerde kater buiten te laten lopen. Asiels zitten iedere zomer al met de handen in het haar omdat ze het aantal kittens nauwelijks kunnen plaatsen en zwerfkatten hebben ook niet zo'n prettig leven. En zwerfkatten zullen er komen wanneer mensen hun katten niet laten castreren en dan geconfronteerd worden met ongewenste kittens. Dat wil je toch niet?

En waarom zou het zielig zijn?
Wanneer de kater rond 6 maanden even naar de dierenarts gaat dan is het zo verholpen en heeft hij geen idee wat er gebeurd is. De kater wordt na castratie ook veel aanhankelijker naar jou toe want anders is hij alleen maar met sex bezig en hoe kom ik aan sex en zal - zoals gezegd - zijn geursporen in jouw huis achterlaten. En dat is echt geen pretje.

Of je er nu wel of geen vriendje of vriendinnetje bij neemt, ik zou de kater sowieso laten castreren. Fijner voor hem en fijner voor jou.
En ik kijk even naar Jip die hier naast mij springt: "Jip, ben jij zielig?" "Ik zielig? Met drie vrouwen om mij heen waarover ik de baas probeer te spelen? Ik ben de koning te rijk."
Jip is het met mij eens
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Nestje

Bericht door Asse-Poes »

cerna schreef: 02 dec 2023 16:12
En ik kijk even naar Jip die hier naast mij springt: "Jip, ben jij zielig?" "Ik zielig? Met drie vrouwen om mij heen waarover ik de baas probeer te spelen? Ik ben de koning te rijk."
Jip is het met mij eens
Hahaha, geweldig!
Maar bovendien zó waar. Mijn Bellow knikt ook instemmend (en baalt dat hij maar 1 dame om zich heeft :lol: )
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie