Kat eet niet meer

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Mvdm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2023 21:24

Kat eet niet meer

Bericht door Mvdm »

Goedenavond,

Onze kat Lola wil sinds afgelopen donderdag niet meer eten. Normaal eet ze als een bootwerker, ze is veel buiten. Ook liquid snacks, waar ze normaal verzot op is, worden geweigerd. Dus voor ons zeer zorgwekkend. Vrijdagmiddag heeft ze 5/6 keer gespuugd, hierbij kwam 1 brokje mee.

Bij de dierenarts gisterochtend moest ze weer spugen, hierbij kwam een (gedeelte van) een haarbal naar buiten. Dierenarts heeft haar verder onderzocht, ze had geen koorts en hij kon verder ook niets vinden. Ze heeft een injectie tegen misselijkheid gehad en we hebben Cerenia meegekregen. De verdere dag in de gaten gehouden maar het werd niet beter, ze at of dronk nog steeds niet.

Dus gisteravond haar naar het dierenziekenhuis gebracht, die hebben bloed afgenomen maar hieruit bleken geen bijzondere dingen. Ze is een nacht ter observatie gebleven, zij hadden verder niet de indruk dat ze pijn had. Vanmiddag hebben ze een echo gedaan, ook hierbij was niets te zien. Dus ze heeft nog zo’n injectie gehad en medicijn om de eetlust op te wekken, daarna is ze mee naar huis gegaan. Inmiddels zijn we weer 4 uur verder maar ze weigert nog steeds elke soort voeding.

Ze loopt wel naar de bakjes, ruikt aan het eten en trekt haar neus op. We hebben verschillende merken brokjes, liquid snacks, natvoer en melk geprobeerd maar ze wil niks. Water drinkt ze ook niet. Ze maakt een afwezige indruk, vanavond leek het alsof ze voor het eerst in ons huis was. Ze bromt naar de andere kat, normaal kunnen ze redelijk met elkaar overweg. Ze is niet haar vrolijke zelf, normaal is ze vrolijk en enthousiast Ze spint wel als we haar aaien. Voorlopig houden we haar binnen, we zijn een beetje bang dat ze anders misschien wegloopt.

Inmiddels beginnen we een beetje ten einde raad te raken. Het lijkt wel of ze klaar is met leven. Maar ze is pas 5. Herkent iemand dit gedrag? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Asse-Poes »

Bij een kat die veel buiten is, denk ik meteen aan de mogelijkheid van een vergiftiging.

Heeft ze sinds donderdag helemaal niets meer gegeten en gedronken?

Een kat die zomaar van de één op de andere dag niet meer eet, maar wel naar het voerbakje gaat, daar is echt iets mis mee.
Wat gaf de DA als mogelijke oorzaak aan?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Mvdm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2023 21:24

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Mvdm »

Dierenarts gaf niet echt een oorzaak aan, was meer symptoombestrijding. Vergiftiging heb ik ook aan gedacht ja. Ze heeft inderdaad niets meer gegeten en ze is zichtbaar vermagerd. Maag was leeg, blaas ook. Ze heeft wel een infuus gehad in het ziekenhuis. Wat kan er verder tegen vergiftiging gedaan worden?

Edit: ze heeft net een paar brokjes gegeten, maar van harte gaat het allemaal niet.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Synemios »

Vergiftiging zullen ze toch wel als optie meegenomen hebben tijdens opname?
Echo en bloed zijn goed, het kan ook een virus zijn, of een maagontsteking dat zie je vaak ook niet in het bloed of een echo.

Dan speelt er nog iets belangrijks bij katten en dat is dat als ze eenmaal stoppen met eten ze alleen maar beroerder worden, dus ik zou wel spuitje gaan voeren en sowieso vandaag weer contact opnemen met de dierenarts.

Hebben ze haar daar geen dwang/spuitjes voer gegeven?

Zijn de nierwaarden ook nagekeken?
Lever, alvleesklier?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Rik »

Mvdm schreef: 26 nov 2023 21:56 Bij de dierenarts gisterochtend moest ze weer spugen, hierbij kwam een (gedeelte van) een haarbal naar buiten.
Er kan er nog een zitten (of het andere gedeelte).

Ik herken het verhaal wel. Bowy is ooit een week opgenomen geweest omdat ze niet wilde eten. Ik kreeg haar uiteindelijk mee naar huis met een inslaapadvies voor de volgende dag als ze zelf thuis niet zou gaan eten. Thuisgekomen komt ze uit haar mandje... aarzelt even... en braakte een enorme haarbal uit... om vervolgens zich op haar voerbakje te storten. Maar het had dus niet veel gescheeld.

Wel hadden ze toen ook geen goed onderzoek verricht ("nee meneer, ik voel geen haarballen"). Ik had toen ook voorgenomen altijd een endoscopie te laten doen als het ooit nog voor zou komen (en voordat ze ingeslapen zou worden).

Ps. een haarbal is niet altijd op een echo te zien.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Mvdm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2023 21:24

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Mvdm »

Synemios schreef: 27 nov 2023 05:49 Vergiftiging zullen ze toch wel als optie meegenomen hebben tijdens opname?
Echo en bloed zijn goed, het kan ook een virus zijn, of een maagontsteking dat zie je vaak ook niet in het bloed of een echo.

Dan speelt er nog iets belangrijks bij katten en dat is dat als ze eenmaal stoppen met eten ze alleen maar beroerder worden, dus ik zou wel spuitje gaan voeren en sowieso vandaag weer contact opnemen met de dierenarts.

Hebben ze haar daar geen dwang/spuitjes voer gegeven?

Zijn de nierwaarden ook nagekeken?
Lever, alvleesklier?
Ik weet niet wat er precies is nagekeken. We hebben spuitjes meegekregen met een middel voor de eetlust. Als ze niet uit zichzelf ging eten gisteren/vandaag moeten we een sonde nemen. Ze heeft net wel weer geprobeerd te eten, dus ze heeft wel honger volgens mij. Alleen lijkt ze niet meer te weten hoe het moet, of ze heeft pijn. Maar ze bromt ook in haar eentje, alsof ze dingen ziet die er niet zijn. Ik ga later vanochtend nog even bellen met de dierenarts over hoe nu verder.
Mvdm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2023 21:24

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Mvdm »

Rik schreef: 27 nov 2023 07:06 Er kan er nog een zitten (of het andere gedeelte).

Ik herken het verhaal wel. Bowy is ooit een week opgenomen geweest omdat ze niet wilde eten. Ik kreeg haar uiteindelijk mee naar huis met een inslaapadvies voor de volgende dag als ze zelf thuis niet zou gaan eten. Thuisgekomen komt ze uit haar mandje... aarzelt even... en braakte een enorme haarbal uit... om vervolgens zich op haar voerbakje te storten. Maar het had dus niet veel gescheeld.

Wel hadden ze toen ook geen goed onderzoek verricht ("nee meneer, ik voel geen haarballen"). Ik had toen ook voorgenomen altijd een endoscopie te laten doen als het ooit nog voor zou komen (en voordat ze ingeslapen zou worden).

Ps. een haarbal is niet altijd op een echo te zien.


Goed idee, ik zal het met de dierenarts overleggen. Inslapen wil ik helemaal niet over nadenken. Had zaterdag de hoop toen er een stuk haarbal uitkwam dat het beter zou worden. Maar is dus nog niet het geval. Ze is wel minder teruggetrokken dan vrijdag/zaterdag.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat eet niet meer

Bericht door cerna »

Ik lees niet dat je haar inmiddels bent gaan spuitjevoeren en dat is heel zorgelijk want een kat kan wel 24 uur vasten (en een magere kat misschien wel 48 uur), maar langer absoluut niet want dan kunnen ze leververvetting krijgen en ben je nog verder van huis.
Ze moet dus hoe dan ook wat binnen krijgen (desnoods alleen NutriPLUSgel, maar dat is eigenlijk alleen als aanvulling).

Wanneer er niets uit het bloedonderzoek is gekomen dan zou ik drie dagen lax-a-past gaan geven, Cerenia en gaan spuitjevoeren met bijvoorbeeld Gourmet mousse. En dan in het begin eerst ieder uur 1 spuitje van 5 ml. Gaat dat goed dan kun je het gaan opbouwen en de tussentijd wat langer laten worden.
Mocht het probleem blijven bestaan dan kun je ook Puur Stomac overwegen. Dat helpt bij maagproblemen (wel even wat poeder overdoen in een lege capsule want het is heel vies).
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Mvdm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2023 21:24

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Mvdm »

cerna schreef: 27 nov 2023 08:41 Ik lees niet dat je haar inmiddels bent gaan spuitjevoeren en dat is heel zorgelijk want een kat kan wel 24 uur vasten (en een magere kat misschien wel 48 uur), maar langer absoluut niet want dan kunnen ze leververvetting krijgen en ben je nog verder van huis.
Ze moet dus hoe dan ook wat binnen krijgen (desnoods alleen NutriPLUSgel, maar dat is eigenlijk alleen als aanvulling).

Wanneer er niets uit het bloedonderzoek is gekomen dan zou ik drie dagen lax-a-past gaan geven, Cerenia en gaan spuitjevoeren met bijvoorbeeld Gourmet mousse. En dan in het begin eerst ieder uur 1 spuitje van 5 ml. Gaat dat goed dan kun je het gaan opbouwen en de tussentijd wat langer laten worden.
Mocht het probleem blijven bestaan dan kun je ook Puur Stomac overwegen. Dat helpt bij maagproblemen (wel even wat poeder overdoen in een lege capsule want het is heel vies).
Het dierenziekenhuis was nog niet bezorgd om leververvetting omdat de bloedwaardes goed waren. Ik ga deze ochtend de dierenarts bellen en en daarna starten met dwangvoeren. Laxeerpasta zal ik ook halen.
Mvdm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2023 21:24

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Mvdm »

Zojuist weer bij de dierenarts geweest. Ze heeft een zwelling bij de maag geconstateerd die duidelijk pijnlijk was. Er is antibiotica, pijnstilling en weer anti-misselijkheid toegediend. Dit zou de komende uren verbetering moeten geven. Zo niet, dan wordt er morgen met een sonde gestart. Ze is gisteren in het dierenziekenhuis trouwens wel gedwangvoerd.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Synemios »

Hopelijk gaat dit aanslaan.
Gelukkig is er wel begonnen met dwang voeren gisteren.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mvdm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2023 21:24

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Mvdm »

Het leek wat beter te gaan. Ze rende weer de trap op ipv rustig lopen. Ze heeft twee keer een paar brokjes gegeten en wat vloeibaar voedsel maar inmiddels probeert ze het niet meer. Dus we gaan vanavond een sonde laten plaatsen.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Asse-Poes »

Lukt het niet met spuitjesvoeren?
Met een sonde moet je elke paar uur vloeibare voeding in die sondeslang spuiten en dat is een beste klus.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.
Lola wil dus wel eten, maar zodra ze bij het voerbakje komt, draait ze om.

Heeft ze wel geplast en gepoept de afgelopen dagen?

Wat zei de DA over de zwelling bij de maag van Lola? Als er iets dwars zit daar en je blijft voeding in haar maag stoppen, dan lijkt me dat wel een probleem.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Synemios »

Als er iets vast zat in de maag dan hadden ze dat op de echo gezien, maar als het dieper zit zien ze dat niet en dan is een endoscopie nodig.
Hebben ze het daar niet over gehad ( een eventuele blokkade in de darmen?)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Mvdm
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 nov 2023 21:24

Re: Kat eet niet meer

Bericht door Mvdm »

Asse-Poes schreef: 28 nov 2023 02:08 Lukt het niet met spuitjesvoeren?
Met een sonde moet je elke paar uur vloeibare voeding in die sondeslang spuiten en dat is een beste klus.

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken.
Lola wil dus wel eten, maar zodra ze bij het voerbakje komt, draait ze om.

Heeft ze wel geplast en gepoept de afgelopen dagen?

Wat zei de DA over de zwelling bij de maag van Lola? Als er iets dwars zit daar en je blijft voeding in haar maag stoppen, dan lijkt me dat wel een probleem.
Eens. Spuitjes voeren lukt niet inderdaad. Maar met de sonde is ze ook niet blij, heb zelf het idee dat het in de maag-darmsfeer zit . Ze bromt als de voeding haar maag in wordt gespoten, dus ze heeft duidelijk last daar. Wellicht een beschadiging aan de maag, zei ze. Ik heb haar niet zien plassen of poepen, maar ze was ook een dag weg. Darmen waren leeg.

Endoscopie heb ik gisteren ook naar gevraagd, heb vanmiddag een nieuwe afspraak,
Plaats reactie