Gevonden kittens zonder moeder

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

Heerlijk... ze hebben ook nog van die uitpuilende oogjes :lol:

Het kan natuurlijk zijn dat Tikva nog wat last van wormen heeft. Maar dat zal volgende week met de volgende worm-behandeling wel aangepakt worden. Hopelijk is de dunne ontlasting dan snel over.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Prachtig die vrijheid die ze bij jou hebben (dat kan nu nog, over een tijdje gaan ze kijken wat er aan de andere kant van het hek gebeurt :smile: ). En ja, het begint altijd te kriebelen wanneer ik kittens zie, maar die tijd hebben we helaas gehad.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Over twee dagen worden ze inderdaad opnieuw ontwormd dus zou fijn zijn als het daaraan ligt. Het is gelukkig niet meer echt dun maar ook nog niet wat het moet zijn.

Ze hebben nu nog niet zoveel vrijheid hoor, ze zitten bijna de hele tijd in een klein halletje wel met ramen dus ze kunnen wel naar buiten kijken. Af en toe neem ik ze even mee naar buiten om de wereld wat te ontdekken. Ze worden buiten nu ook steeds wat dapperder, Tikva had zelfs al geprobeerd een kip te besluipen (en de kippen waren er zichtbaar van onder de indruk).

Uiteindelijk worden het buiten katten dus mogen ze ook het hek over en op muizenjacht. We wonen aan een doodlopende onverharde weg, de dichtstbijzijnde weg is een paar honderd meter verder en komen maar af en toe wat auto's overheen. Als ze de andere kant opgaan is er de eerste 10 kilometer geen enkele weg, dus zou fijn zijn als ze die kant op gaan. Het is natuurlijk altijd een risico maar ik denk dat het risico hier redelijk klein is en ze er veel voor terug krijgen. Eerst moeten ze maar groot en sterk worden, gevaccineerd en later gecastreerd worden en dan kunnen ze echt op avontuur.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Dat klinkt als een goed plan
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Vanmorgen voor de tweede keer ontwormd. Ik had nu een pilletje meegekregen omdat ze al vast voedsel eten, de pil konden ze duidelijk niet waarderen en was een hele struggle om die erin te krijgen. Na de antibiotica kuur was ik er wel iets handiger in geworden maar deze pil was een stuk groter. Ze zaten er uiteindelijk in, daarna hebben ze lekker gegeten en vervolgens gaan ze altijd spelen en rondrennen (dat is inmiddels de vaste ochtendroutine). Ongeveer een uur later zag ik dat één van de twee over gegeven had, ik heb ze het niet zien doen dus weet niet welke van de twee het geweest is. Daarnaast is de pil natuurlijk wel gedeeltelijk opgenomen maar niet geheel dus opnieuw ontwormen kan dan ook niet :???: . Ik hoop in ieder geval dat het gewoon als reactie op de pil was en niet dat ze nogmaals ziek worden. Spelen na het eten is misschien ook wel een veroorzaker maar tot nu toe ging dat steeds goed. Tikva blijft ook wel regelmatig niezen, dat stelt me ook niet helemaal gerust. Ik heb verschillende dieren maar ik vind de kittens wel enorm veel werk en extra zorgen moet ik toegeven. En ik maar denken dat katten 'makkelijke' dieren zijn...

Ik ben overigens ook opgegroeid met katten maar die waren natuurlijk ook wat ouder toen we ze kregen. Volgens de dierenarts waren ze ongeveer 5/6 weken toen ze daar waren (maar ze keek er wel twijfelachtig bij), dat zou maken dat ze nu 6/7 weken zijn.
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Vandaag weer bij de dierenarts geweest omdat Tikva steeds meer begon te niezen en ook natte oogjes kreeg. Gisteravond ging het echt slecht en was hij ook benauwd (natuurlijk pas in de avond na sluitingstijd van de dierenarts). De dierenarts wilde gelukkig niet nogmaals antibiotica voorschrijven en dacht dat het nu veroorzaakt werd door een virus. Ik heb neus/oogdruppels meegekregen in de hoop dat het dan verbetert. Piper heeft (nog) nergens last van maar de dierenarts heeft wel het advies gegeven om ze beide de eerste drie dagen druppels toe te dienen. Ze eten gelukkig wel goed en komen ook steeds aan dus ik hoop dat dit de laatste hindernis is en ze snel helemaal gezond zijn. Toch sneu hoe vatbaar en kwetsbaar kittens zonder moeder zijn. Nu maar hopen dat ze bij de dierenarts geen nieuw virus/bacterie opgelopen hebben :eeh:...
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door OMH »

Goed hoor, dat je zo veel moeite doet! :eclap:
Ik duim mee dat het op zijn kattenpootjes terecht komt!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Kun je niet iets van een weerstandverhoger geven?
IK weet niet of het merk Puur in Bulgarije verkrijgbaar is, maar zij hebben goede producten. En anders misschien online via Medpets?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

cerna schreef: 18 dec 2023 19:15 Kun je niet iets van een weerstandverhoger geven?
IK weet niet of het merk Puur in Bulgarije verkrijgbaar is, maar zij hebben goede producten. En anders misschien online via Medpets?
Ik zat inderdaad al te denken om wat probiotica toe gaan zoeken. Dat wil ik dan wel even in overleg met de dierenarts doen en eigenlijk was ik van plan daar voorlopig niet meer naartoe te hoeven ;-) . Ik denk dat ik dat de volgende keer dat ik daar ben even overleg. Als de druppels niet aanslaan moeten we sowieso weer terugkomen en anders later, voor de entingen.

Om eerlijk te zijn had ik toen ik ze vond de hoop om ze onder te kunnen brengen bij een stichting maar helaas is dat niet gelukt. Dat had ik al een beetje aan zien komen en het plan B was om ze dan 'even' minimaal op weg te helpen en dan als buitenkatten in de tuin te houden met een schuilplekje in de schuur o.i.d. Dat het zo intensief (qua tijd, zorgen en kosten) ging worden was zeg maar niet helemaal de bedoeling. Inmiddels kan een potje probiotica er ook nog wel bij, zeker als het ook weer problemen voorkomt, maar ik wil daarin ook niet gaan overdrijven. Heb nu bijvoorbeeld ook geen royal canin maar goedkoper voer gekocht.
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Inmiddels gaat het helaas weer achteruit. Ik heb haast de indruk dat de druppels van de dierenarts het verergeren.

In eerste instantie was alleen Tikva aan het niezen en hij had wat snot. De dierenarts raadde aan om Piper preventief ook druppels te geven voor drie dagen. Eenmaal thuis vroeg ik me af of het wel verstandig was om voor beide kittens één flesje te gebruiken. Aangezien ze toch de hele dag in elkaar hangen leek het me ook niet zo'n groot risico dus heb ze beide druppels toegediend. Piper die voorheen nergens last van had, heeft nu twee flink ontstoken ogen en is inmiddels ook begonnen met niezen. Tikva is alleen maar verder achteruit gegaan en ademt moeizaam en heeft geïrriteerde plekjes bij zijn neus gekregen, ze eten beide slecht. Heel sneu dat ze zich nu weer zo beroerd voelen. Morgen maar weer naar de dierenarts en hopen dat ze een oplossing hebben.

Ze voelen zich ook duidelijk niet lekker, ze spelen nog steeds wel maar zijn een stuk rustiger en aanhankelijker.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Hé bah.
Ze hebben natuurlijk ook een moeizame start gehad en hebben daardoor weinig weerstand.
Een beetje virus in de lucht en het is raak.
Hopelijk krijgt de dierenarts ze weer aan de gang :epray:

https://www.medpets.nl/virbac-nutriboun ... ELEALw_wcB

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... 4aEALw_wcB

https://www.dierapotheker.nl/Aniwell-Re ... kcEALw_wcB

Ik noem 3 drankjes, maar eigenlijk werken ze ongeveer hetzelfde, maar omdat ik niet weet wat er in Bulgarije verkrijgbaar is en of het überhaupt verkrijgbaar is, noem ik ze toch maar alledrie.
(ik zie dat er ook een Zooplus in Bulgarije zit, maar helaas met een erg beperkt assortiment)
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Dat klinkt als een goed idee. Ik zal het morgen aan de dierenarts vragen of ze zoiets hebben. We hebben inderdaad zooplus met een wat beperkt assortiment en een wat tragere levering. Ik houd er een beetje rekening mee dat ze misschien weer bij de dierenarts moeten blijven.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

En?
Wat zei de dierenarts?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Het gaat helaas nog steeds niet goed. Ze hebben niesziekte, vandaag weer bij de dierenarts geweest. Ze heeft de ogen en neus schoongemaakt en andere druppels gegeven en voorgeschreven. Ook hebben ze een injectie gekregen met ontstekingsremmers en antibiotica. Morgen moeten we weer terug. Beide hebben een flink verstopte neus en rochelen met ademen. Tikva's ogen waren afgelopen week vrij snel hersteld maar vanmorgen kneep hij weer een beetje met een oogje. Pipers ogen zijn behoorlijk dramatisch dus ik hoop echt dat deze nieuwe druppels en schoonmaakspul beter aanslaan. Wel ontzettend balen dat ze nu dus ook nog niesziekte hebben, ik hoop dat ze sterk genoeg zijn om hier ook weer doorheen te komen. Ze eten (nog) wel en rennen nog rond maar zijn dus wel goed ziek helaas.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Och bah, zo verdrietig.
Ik hoop dat ze toch weer opkrabbelen (aan jou zal het niet liggen).
Zei de dierenarts ook nog iets over die drankjes?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie