Gevonden kittens zonder moeder

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Het gaat nog steeds best goed met ze. Wel lijkt het dat de laatste symptomen niet echt verdwijnen maar het wordt ook niet slechter, Piper heeft één oog dat toch nog af en toe licht onrustig is en Tikva blijft een geluidje houden met ademen en af en toe niezen. Het is niks in verhouding met hoe het was en ze eten goed dus maak me niet echt zorgen maar ik vraag me wel af hoe lang dit gaat duren. Vooral omdat ik druppels moet blijven geven totdat ze vrij zijn van symptomen en daarna pas gevaccineerd mogen worden.
Ik lees ook over chronische niesziekte en als dat het geval zou zijn, wat ik uiteraard niet hoop, dan lijkt het me niet de bedoeling om levenslang te wachten met vaccineren. Ook moeten ze natuurlijk gecastreerd worden voordat ze vruchtbaar zijn, zit niet te wachten op een volgende ronde, en zeker niet een inteeltronde van broer en zus :ehand:...
Ik merk dat ik ook een beetje ongeduldig begin te worden ik ben blij als de vaccinaties en castratie achter de rug zijn en zowel ik als de katten hebben het helemaal gehad met de druppels.

Inmiddels laat ik ze wel weer af en toe naar buiten zodat ze niet helemaal wereldvreemd worden en ze ook even een uitje hebben. Ik heb als experiment een tuigje gekocht en vooral Piper vindt dat helemaal prima en gaat graag op avontuur. Tikva is wat minder enthousiast, zowel over het alleen achtergelaten worden als ik Piper meeneem, als over het zelf op pad gaan. Het is nu best koud en ga echt maar een paar minuten één voor één naar buiten, dan kunnen ze ook een beetje leren af en toe zonder elkaar te zijn. Grappig om het verschil te zien, Piper leeft wat meer in het nu en is vaak vrij intens, terwijl Tikva zich wat sneller zorgen maakt, hij is wat minder dapper en ook minder lomp in het spel.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Asse-Poes »

Ik merk dat ik echt uitkijk naar de updates van Piper en Tikva.
Ze hadden het niet beter kunnen treffen dan bij jou!

Je bent er maar druk mee. Ik kan me goed voorstellen dat je ongeduldig wordt en ze het liefst zo snel mogelijk wilt laten vaccineren. Ze gaan gelukkig niet achteruit en doen het best goed, dus misschien gaat het herstel nu toch sneller. Dit seizoen is helaas ook niet de beste periode voor de bengels.

Sterkte met de kleintjes!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Wat leuk dat je zo met ze meeleeft. Bij deze dan nog wat foto's van vandaag:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Och, wat leuk!
Ze worden al echte katten (ik kijk ook steeds of er nog updates zijn).
Mooi dat ze in een tuig willen lopen al gaat het bij Tikva niet van harte. Het went vast wel en straks als ze groot zijn en gecastreerd mogen ze zonder tuig?

Krijgen ze nog steeds nutrigel?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Asse-Poes »

Jaaaa, ik smelt helemaal weg bij deze foto's :verliefd:
Wat een leuke lieve schatjes en wat zijn ze weer gegroeid!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Ze worden inderdaad steeds meer echte katten. Ik had het tuigje impulsief gekocht met het idee dat het handig zou zijn om ze daaraan te laten wennen voor je weet maar nooit (nu kunnen ze dat nog makkelijk leren). Ze accepteren beide het tuigje maar Tikva vindt vooral het naar buiten gaan spannend en ook als ik Piper even meeneem vindt hij dat moeilijk. Het tuigje is niet echt een must hoor maar wel makkelijk dat ze niet weg kunnen rennen. Uiteindelijk hoop ik dat het echte buitenkatten worden maar eerst inderdaad vaccineren en castreren en dan langzaamaan steeds meer naar buiten faseren (ze krijgen dan wel ergens een fijn schuilplekje).

Ze krijgen inderdaad nog steeds nutrigel.

Ter vergelijking nog een foto van de eerste week hier leuk om te zien hoeveel ze veranderd zijn:

Afbeelding

En Piper in het begin bij de dierenarts:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Asse-Poes »

Van baby-poesjes naar peuter-poesjes :smile:

Ik vind het heel handig, verstandig en veilig dat je ze nu aan een tuigje went.
En hoe meer je frummelt met die 2, hoe makkelijker ze worden ;-)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Het gaat gelukkig nog steeds goed met ze. Ik heb het idee dat ze nu echt uit de 'gevaren zone' zijn, ze groeien goed en eten heel goed. Ik weeg ze nog maar af en toe en ze zitten nu mooi op gewicht voor hun leeftijd, zijn geheel zindelijk en maken elke dag de tuin een paar uur onveilig door lekker rond te huppelen. De niesziekte is nog niet 100% verdwenen, vooral tikva's luchtwegen zijn nog niet helemaal goed maar dat zou ook blijvend kunnen zijn, ook niest hij nu nog sporadisch, bij Piper merk ik geen symptomen meer. Van de dierenarts moesten we wachten met vaccineren totdat ze geen symptomen meer zouden hebben. Komende week nemen we ze denk ik gewoon even mee om ze na te laten kijken en bij groen licht te laten vaccineren.

Is het eigenlijk een must dat ze volledig gevaccineerd zijn voordat ze gecastreerd worden? Aangezien ik zag dat katten drie keer terug moeten (misschien is het schema hier anders) wordt dat ook al een beetje krap. Ik wil ze wel echt gecastreerd hebben voordat ze vruchtbaar kunnen worden.

Maar goed ze doen het in ieder geval heel goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

vondeling schreef: 24 jan 2024 13:48 Is het eigenlijk een must dat ze volledig gevaccineerd zijn voordat ze gecastreerd worden? Aangezien ik zag dat katten drie keer terug moeten (misschien is het schema hier anders) wordt dat ook al een beetje krap. Ik wil ze wel echt gecastreerd hebben voordat ze vruchtbaar kunnen worden.
Met welke leeftijd wilde je ze laten castreren. Als je binnen de 4,5 maand blijft zit je nog echt wel veilig hoor. Op 6 maanden vind ik een beetje krap.

Inenten moet bij kittens de eerste keer 2x. Eerste keer en dan BINNEN 4 WEKEN een booster. Dan nog een keer een herhaling op 1 jaar (of 1 jaar en een paar maanden). Daarna heb ik ze niet meer laten enten (ikzelf denk dat ze veel langer weerstand opbouwen dan men je wil laten geloven). Hoewel... als ze gevoelig zijn voor niesziekte... :???:

Ik zou de enting en castratie in ieder geval niet tegelijktijdig laten doen (ze zijn bij de castratie al wat verzwakt en dan wil je er geen enting bij rammen). Maar dus eerst de 2 entingen en dan 2 maandjes later de castratie. Dat zal geen probleem zijn.

(Tenzij je aan vroegcastratie wilt doen maar dat doen niet alle dierenartsen. Maar voor de vruchtbaarheid is dat niet nodig omdat dat pas echt bij 5 maanden op zijn vroegst is.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Dinky »

Omdat vaccinatie en castratie beide aanslag plegen op de weerstand zou ik dat liever niet tegelijk doen.

Wel heel fijn dat het nu zo goed met ze gaat :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Ik wil ze in ieder geval laten castreren voordat ze vruchtbaar zijn en niet te dicht in de buurt van de vaccinatie inderdaad. Nu zijn ze ongeveer 13 weken en ik las dat ze op z'n vroegst al met vier maanden geslachtsrijp kunnen zijn. Dat zal dan wel erg vroeg zijn maar kreeg er spontaan een beetje haast van. Nou hangt het ook een beetje van de mening van de dierenarts af of ze al fit genoeg zijn voor de vaccinatie en later castratie. Als we deze week kunnen beginnen met vaccineren zou het allemaal mooi met tijd ertussen opeenvolgend kunnen. Nu ben ik komende maand zelf een week weg en mijn vriend moet dan voor ze zorgen en die is bang dat ze ziek worden door de vaccinatie en hij dan met zieke katten zit. We zijn een beetje getraumatiseerd door alle bijna dood ervaringen van de katten. Ik denk dat ze inmiddels niet meer zo snel doodziek worden doordat ze groter en sterker zijn maar ik kan het hem ook niet garanderen.

Nog even een plaatje van de twee grote katten

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1913
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Admin »

De discussie over een levend/dood vaccin vind je terug op viewtopic.php?f=58&t=36481
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Nymphadora
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2024 09:26

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Nymphadora »

Volgens mijn dierenarts kan het geen kwaad om castratie en vaccinatie tegelijk te doen. De kleine draak hier heeft dat dan ook in een keer gehad. Hij heeft er geen last van gehad. Moet ik wel in alle eerlijkheid zeggen dat dit ook wel een redelijk bijzonder dier is, hij zou ook de eerste uren geen behoefte hebben aan eten. Dus bij thuiskomt ging hij direct op zoek naar eten, klein beetje gegeven (hij mocht namelijk wel als hij er zelf om ging vragen) en dat ging goed.

Leuk zo de foto's van de kittens!
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Bedankt voor alle adviezen. Ze zijn twee dagen geleden gevaccineerd, gewoon met het standaard vaccin dat ze gebruiken. Ze hebben er, voor zover we het kunnen zien, geen last van gehad en huppelen nog steeds vrolijk rond. Ik heb zelfs het idee dat Tikva nog steeds iets verbetert.

Toen ze bij de dierenarts doorhadden dat het Piper en Tikva waren moesten ze wel even een rondje langs het personeel om ze te showen dat was wel grappig. De kleine hummels hebben daar ook indruk gemaakt. Ze waren heel blij dat ze het zo goed doen.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

vondeling schreef: 03 feb 2024 09:49 Toen ze bij de dierenarts doorhadden dat het Piper en Tikva waren moesten ze wel even een rondje langs het personeel om ze te showen dat was wel grappig. De kleine hummels hebben daar ook indruk gemaakt. Ze waren heel blij dat ze het zo goed doen.
En een pluim voor jou!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie