Gevonden kittens zonder moeder

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Gisteren heb ik twee kittens op straat gevonden. Ik woon niet in Nederland en helaas zijn hier veel straatkatten/gedumpte katten. Ik ben meteen met ze bij de dierenarts geweest en die gaf aan dat ze onderkoeld waren. Ze hebben ze toen eerst een tijdje opgewarmd en daarna voeding gegeven. De dierenarts assistent schatte ze op vier weken, later ben ik in de hectiek vergeten dat nogmaals na te vragen aan de dierenarts. Ze hadden wel wat blikvoer gegeten maar de dierenarts gaf daarna aan dat ze dat nu eigenlijk nog te vroeg vond en heeft poedermelk meegegeven. Gisteravond heb ik ze gewogen, de ene woog toen 290gr en vanochtend 316gr en de andere is van 319gr naar 325gr gegaan, volgens de groeitabellen is dat voor vier weken veel te licht (wat gezien de omstandigheden ook niet gek is). Ik heb verder nul ervaring met flesvoeding en hele jonge kittens en merk dat ik het toch wel lastig vind. Ik voer ze nu 20cc per keer, gisteren wilde ze soms niet alles opmaken, dus kregen ze wat minder, vannacht en vanmorgen waren ze echt onverzadigbaar en na de 20cc blijven ze krijsen en zoeken naar de fles. Ze zijn inmiddels heel levendig, klimmen in mijn broek omhoog en maken een hoop herrie dus dat lijkt me een een goed teken. Ik heb ook nog vlooienpoeder meegekregen aangezien ze vlooien hebben, ik vind het zelf wat heftig om zulke kleine diertjes meteen te ontvlooien, is het verstandig om daar nog even mee te wachten of juist niet?

Hoe zou ik dit allemaal het beste aan kunnen pakken? Voeren op vaste momenten, en hoe vaak dan? Hoeveel voeding per keer etc.? Nog andere adviezen? Wegbrengen naar een kattenopvang zit er hier helaas niet in. Ik begrijp dat het niet ideaal is en er kans is dat ze het niet gaan redden maar een andere optie is er niet.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

Ai. NEE, kittens mag je pas vanaf 8 weken en min. 1kg ontvlooien ! Niet daarvoor. (Lees de bijsluiter van dat vlooienpoeder ook vooral eens door.)

Maar het zijn toch kittens... zo klein... die laten zich toch prima wassen? Als je ze onderdompelt met alleen kopje boven water dan komen alle levende vlooien naar boven gerend. Kun je ze zo bij het koppie allemaal oppikken (en verdrinken in een kommetje met zeepsop, zodat ze makkelijk van je handen glijden).

Kittens kun je bij 4 weken wel al kennis laten maken met natvoer. Maar wel nog bijvoeren met de fles. En ja, het is bekend dat je met kittens elke twee uur in de nacht op moet :lol: (bij 4 weken gelukkig elke 3,5 tot 5 uur)

Lees deze pagina even helemaal aandachtig door.
https://www.licg.nl/katten/kittens-met- ... otbrengen/

Ik neem aan dat je wel een digitale keukenweegschaal hebt want je zult wel goed de progressie van de kittens in de gaten moeten houden (gewicht e d.).

Ps. Je zou het wel met vlooienpoeder kunnen proberen maar dan moet je ze een uur in een handdoek wikkelen (koppie uitstekend) en zo op schoot houden. Daarna moeten ze toch een flink bad krijgen om al het poeder weer te verwijderen. Maar ik zou gewoon eerst zonder dar spul proberen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Bedankt voor je bericht. Ik moet toegeven dat het vlooienspul nog in de verpakking zit en ik nog geen aanstalten had gemaakt om de bijsluiter te lezen. Ook heb ik nog vlo kunnen ontdekken trouwens. Ze zullen ze vast wel hebben hoor maar (nog) geen idiote aantallen gelukkig. Wassen is wel een goed idee, ik begon me al af te vragen of dat verstandig is want ze stinken best wel. Met een vochtig stukje keukenrol probeer ik het steeds een beetje te verbeteren maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. Even wassen in een warm badje kan dus geen kwaad?
Ik geef ze nu ongeveer om de 4 uur een flesje, soms iets sneller en heb afgelopen nacht inderdaad ook de wekker gezet. De dierenarts was daar wat onduidelijk over, combinatie van een wat andere omgang met dieren hier en taalbarrière denk ik. Qua voedingsadvies ga ik wel even af op het advies van de dierenarts, ze vond vaste voeding echt nog wat te vroeg en heeft melk meegegeven voor een paar dagen, als dat op is moet ik terugkomen en gaat ze kijken of ze blikvoer erbij kunnen krijgen. Ook had ze het al over ontwormen, wel belangrijk natuurlijk maar ook dat is misschien wat vroeg? Al zijn wormen natuurlijk ook slecht. Het liefste gebruik ik geen chemische producten op dieren maar in dit geval ga ik er wel vanuit dat ze van alles bij zich dragen dus uiteindelijk moet dat wel bestreden worden. Ik vind ze alleen nu nog zo klein...

Ik gebruik inderdaad een digitale keukenweegschaal wel een wat oudere dus misschien niet helemaal accuraat maar dan heb ik in ieder geval een idee. Hoe vaak wegen is handig? Ik heb nu de avond en ochtend gewogen maar na voeding of ontlasting maakt natuurlijk ook uit.

O ja, bedankt voor de link, zal ik zo even doorlezen.
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Vanaf drie weken mogen ze ontwormd worden lees ik in de link, dus die vraag is weer beantwoord:)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

Of de weegschaal accuraat is maakt inderdaad niet uit. Het gaat om de progressie die ze maken. Schrijf de waardes dus ook op.

Ontwormen moet inderdaad binnenkort gebeuren. Als ze nog geen dikke buik hebben is het nog niet zo dringend. Maar ze kunnen wel wormen meegekregen hebben via de moeder. Je wilt je inderdaad alle andere chemische middelen vermijden.
Het advies is om kittens vanaf 3 weken leeftijd iedere 2 weken te ontwormen tot 2 weken na het spenen (dus 2 weken nadat ze voor het laatst bij de moeder gedronken hebben).
Badje met hand-lauw water lijkt mij het fijnst (niet te warm, niet te koud). Katten hoef je normaal niet te wassen omdat ze zichzelf proper houden (daar zijn ze de hele dag mee bezig) maar in dit geval lijkt het me wel even nodig (omdat de kittens het nog niet zelf kunnen en ze dus misschien vlooien hebben).

Ik weet niet of je aan katten- of dierenshampoo kunt kopen?

https://kattenveertjes.nl/kennisbank/al ... -van-niet/

https://www.poezenbazen.nl/blogs/katten ... t-shampoo/
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Wederom bedankt voor je reactie. Ik ga morgen proberen of ik ze kan wassen in handwarm water. Ik heb wel puppyshampoo staan maar ga eerst even kijken hoe vies ze nog zijn na alleen water.

Tot nu toe doen ze het verder goed, ze drinken goed en zijn energiek dus ik hoop dat die lijn zich voortzet.
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Aangezien ik niet zo tevreden was over de informatie die ik bij de dierenarts gekregen had ben ik vandaag bij een andere dierenarts geweest (zonder de kittens). Deze gaf aan dat ontvlooien inderdaad veel te vroeg was en gezien de omstandigheden raadde ze aan nog even te wachten met het ontwormen. Ik merk dat ik het voeden met de fles best spannend vind, één van hen bijt steeds binnen een paar seconden de speen stuk waardoor de opening heel groot wordt en ik bang ben dat hij het stukje speen inslikt en vervolgens dat hij zich verslikt in de melk door de grote opening. Inmiddels heb ik kleine hoeveelheden natvoer geïntroduceerd en dat eten ze heel goed, nu zat ik me af te vragen of het geen beter idee is om de melk te mixen met blikvoer om zo de kans op verslikking te verkleinen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

Zoals je wel gelezen zult hebben kunnen kittens tussen de 3 en 4 weken geleidelijk over naar vaster voedsel.

https://www.licg.nl/katten/kittens-met- ... st-voedsel
Vanaf een leeftijd van drie tot vier weken kunt u een kitten gaan spenen en een geleidelijke overgang naar vast voedsel maken. Geef een kitten om te beginnen een 1:1 mengsel van water en kunstmelk in een laag, plat schoteltje. Laat het kitten op een leeftijd van drie weken kennis maken met kittenvoer (uit blik of in de vorm van droge brokjes die u nat maakt), dat u mengt met een kleine hoeveelheid kunstmelkoplossing. Houd het kitten vast en leg een beetje halfvast voedsel op een klein lepeltje en bied het aan het katje aan. Presenteer de lepel geleidelijk steeds lager en moedig zo het kitten aan om uiteindelijk van een laag schaaltje te eten. Geef alleen heel kleine hapjes totdat het kitten zelf begint te eten. Ga zo door tot het kitten volledig gespeend is. U kunt zowel voor natvoer als droogvoer kiezen, maar het is hoe dan ook het beste om speciaal kittenvoer te geven. Hondenvoer en babyvoeding zijn niet geschikt voor een kitten omdat het niet alle voedingsstoffen bevat die het katje nodig heeft.
Overigens zou ik het voorlopig bij natvoer houden en nog geen brokken (ik ben sowieso meer voorstander van natvoer boven brokken, voor alle leeftijden ;) ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door nellebel »

geen ervaring maar wilde even laten weten dat je een toppertje bent omdat je je over deze kleintjes ontfermd.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Bedankt Nellebel en Rik.

Ik heb inderdaad gelezen dat ze geleidelijk over mogen op vast voedsel. De eerste dierenarts heeft ze gezien en vond dat te vroeg maar aangezien ik die kliniek steeds een beetje minder hoog heb zitten na verschillende ervaring was ik aan het twijfelen. De dierenarts die ze niet gezien heeft zei dat het wel langzaamaan kon. Ik heb ze nu drie keer een mix van een beetje natvoer en veel melk gegeven en dat eten ze goed op dus ik stop met flesvoeding en laat het ze zelf oplikken. Ik weet niet meer waar maar ik heb ook ergens gelezen dat melk beter is qua voedingsstoffen. Ik merk dat ik me best veel zorgen maak over de kleine hummeltjes, ze zijn zo mini en kwetsbaar en in combinatie met mijn gebrekkige kennis en kunde op kattengebied ben ik bang dat het toch misgaat. Ik ben blij als we een paar weken verder zijn, hoe schattig ze nu ook zijn ik vind het best een grote zorg.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Ik heb 33 jaar geleden een kitten samen met de brandweer uit het riool gered. Dit kitten was wel iets ouder (een week of vijf schatte ik) en een stuk zwaarder. Omdat hij ook verschrikkelijk stonk kreeg ik het advies om van een oude panty de benen eraf te knippen, een hoge emmer met een klein beetje babyshampoo te vullen en dan het kitten een paar keer snel op en neer in de emmer te plonzen.
Ik vond het wel zielig, maar het werkte perfect en de vlooien schrokken zich een hoedje.
Ik kan het niet beoordelen en misschien is deze methode iets te drastisch voor deze hummels, maar ik wilde het toch als tip geven.

Ik gaf het katertje de eerste week Brintapap en dat vond hij erg lekker.
Daarna voorzichtig overgestapt op kleine beetjes natvoer ivm risico's op diarree.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

vondeling schreef: 28 nov 2023 09:17 Ik weet niet meer waar maar ik heb ook ergens gelezen dat melk beter is qua voedingsstoffen.
Wat bedoel je met "melk". Gewone melk uit de winkel.
Dat moet je in ieder geval niet geven.
Ik zou het bij kittenmelk houden (als aanvulling op natvoer).
Als ze dat oplikken is dat ook prima (hoeft niet perse met de fles).
Maar je moet er wel voor zorgen dat ze genoeg binnenkrijgen.

(Elke dag wegen en gewichten opschrijven helpt daarbij en per week moet er zo'n 100 gram bijkomen.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Ik heb ze goed nagekeken en kan geen vlooien/poepjes vinden dus ik denk dat het meevalt. Ik heb ze sowieso apart van de andere dieren i.v.m. mogelijke ziektes. Ik heb ze een beetje gewassen met een tandenborstel en warm water dat ging aardig goed, ze zijn nu in ieder geval weer wat schoner en beginnen zichzelf ook langzaamaan schoon te likken. Ook spint één van de twee sinds gisteren. Ze vertonen dus steeds meer normaal kattengedrag, ze worden langzaamaan denk ik wat sterker. Ook gillen ze minder heftig en zijn ze minder hongerig (ze eten wel gewoon hun portie op).

Ze zijn inmiddels beide in totaal ongeveer 50gr aangekomen, toen ze hier net waren zijn ze wel even wat teruggezakt qua gewicht maar daar zijn ze dus weer ruim van bijgekomen. Ze krijgen inderdaad speciale kittenmelk van beaphar lactol. De fles laat ik nu dus helemaal achterwegen, erg blij dat ze het zelfstandig oplikken.
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Na mijn vorige bericht helaas toch wel vlooien gevonden. Ik wacht nog even met behandelen tot ze wat sterker zijn en heb er tot nu toe twee af kunnen halen. Inmiddels heb ik ze ontwormd met pasta geschikt voor jonge kittens. Bij één van de twee zag ik voor de ontworming wormpjes bij zijn anus zitten, de andere kitten zal ze ook wel hebben/gehad hebben. Het gewicht gaat wel wat omhoog maar nog niet volgens het boekje en soms schommelt het wat. Ik denk dat ze in het begin ook echt extreme honger hadden want toen waren ze onverzadigbaar en werden ze gefrustreerd als hun portie op was (één van hen heeft zelfs een stukje van het piepschuimen voerbakje mee opgegeten en beet steeds de spenen van de fles, gelukkig later ook weer uitgepoept). Inmiddels is de eetlust wat minder en merk ik dat ze wat beter drinken uit de fles, dus ik ben toch maar weer met de fles aan het voeden. Ze eten af en toe wel wat geprakt natvoer met kittenmelk maar dat geef ik nu meer als extraatje.

De ontlasting bij beide is sinds ze hier zijn al dun en wat gelig. Ik heb geen idee hoe ontlasting van zogende kittens hoort te zijn maar denk dat dit niet helemaal goed is? Ze hebben/hadden natuurlijk wormen wat invloed zal hebben en geen geweldige start, dus hoop dat het vanzelf bijtrekt en geen vervelend virus of parasiet is. Naar de dierenarts zie ik nu niet zo zitten, geeft ook weer stress en dan komen ze mogelijk ook weer in aanraking met allerlei ziektes.

Verder zijn ze heel levendig (soms iets té) dus ik probeer me niet teveel zorgen te maken. Ik ben wel blij als ze straks eenmaal wat zelfstandiger en sterker zijn, vind het toch behoorlijk intensief...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Rik »

Heeft de dierenarts zelfs overigens ook gekeken naar de leeftijd? Een dierenarts kan dit redelijk nauwkeurig vaststellen aan de tandjes geloof ik. (Ik las dat de assistente de schatting gedaan had)

Ontwormen is normal. Dat moet bij 3, 5 en 7 weken (daarna maandelijks of op indicatie). Dus over twee weken kun je dat herhalen.

Goed dat je nog even niets tegen de vlooien hebt gegeven. Die kun je beter plukken of ze anders toch even een badje geven. En als het erger wordt dus een uurtje inwrappen in een handdoek nadat je poeder gebruikt hebt (en daarna een badje).

Hopelijk wordt de ontlasting wat steviger. Schommelend gewicht zou ik me niet zo'n zorgen over maken als ze inderdaad toch lekker levendig zijn. Maar ik kan me de zorgen bij zo'n klein grut wel voorstellen. Je bent er toch continu mee bezig 😺
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie