Gevonden kittens zonder moeder

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

cerna schreef: 26 dec 2023 11:01 Och bah, zo verdrietig.
Ik hoop dat ze toch weer opkrabbelen (aan jou zal het niet liggen).
Zei de dierenarts ook nog iets over die drankjes?
Ik heb vandaag virbac nutrigel meegekregen, was het daarvoor steeds vergeten.

Ze zijn vandaag voor de laatste keer bij de dierenarts geweest voor de injecties. Twee dagen geleden was de arts niet zo optimistisch maar vandaag was ze gelukkig erg optimistisch over hun herstel. Ze zijn ook echt enorm vooruit gegaan, Pipers ogen hebben niet meer geheel dicht gezeten en lijken nu volledig te kunnen herstellen. Tikva's neus zit aan één kant nog behoorlijk dicht met korsten maar hij ademt inmiddels wel een stuk stiller. Ze niezen nog regelmatig en ze zijn er zeker nog niet maar ik denk/hoop dat ze het ergste nu gehad hebben. Ze moeten nu nog druppels totdat ze vrij zijn van symptomen en nog een antibioticakuur in tabletvorm. Als ze zo doorgaan hoeven ze niet meer terug naar de dierenarts en kunnen ze als ze geheel hersteld zijn gevaccineerd worden.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Ja, Nutrigel is ook goed (vol met vitamientjes :smile: ). Hopelijk vinden ze het lekker.
Ik blijf duimen dat ze weer helemaal opknappen want chronische niesziekte is niet fijn. Onze oudste kat (afgelopen februari overleden) had dit 12 jaar. Altijd de vaccinaties gehad, maar toen er wat stress in huis was met een andere kat begon ze opeens te snotteren en hield niet meer op. :cry:
Ik heb het jaren redelijk kunnen verlichten met Puur Sinus (https://www.medpets.nl/puur-sinus), maar vooral in de winter begon het toch weer, maar gelukkig acceptabel dankzij Sinus.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Dinky »

Fijn te lezen dat ze nu opknappen!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Cerna wat sneu dat je kat het chronisch had. Ik hoop inderdaad dat dat ze bespaard gaat blijven. Al ben ik voor nu al heel blij dat ze het lijken te overleven en Piper waarschijnlijk geen blijvende schade aan haar ogen opgelopen heeft. De rest is toch een beetje een zorg voor later, net als vaccinaties en castratie.

Piper probeerde de lepel bij de nutrigel op te eten dus dat ging er makkelijk in. Tikva was daarna aan de beurt en hij was duidelijk minder enthousiast, zijn deel heb ik maar door het voer geroerd zodat ook hij iets binnen krijgt.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Je kunt ook een lik aan het gehemelte smeren (tenzij Tikva dan helemaal in de stress schiet).
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Asse-Poes »

Ik smeerde een lik Nutriplus aan de binnenkant van zijn wang.
(Bellow heeft geen kiezen meer, dus dat ging prima :lol: )
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Ik overwoog het inderdaad wel om het even snel naar binnen te duwen maar door het voer leek me nu even fijner. Ze hebben nu al dagenlang 3X per dag een moment waarop ik de neus en ogen schoonmaak en druppel, dat vinden ze ook heel vervelend en ze zijn ook al drie dagen aansluitend bij de dierenarts geweest waar ze ook onderzocht, extra schoongemaakt en geïnjecteerd zijn. Daarbij zit Tikva's neus dicht met korstjes eromheen die pijnlijk zijn dus in die zone heeft hij nu snel paniek. Morgen begin ik met de antibiotica tabletten, die forceer ik wel naar binnen maar dit vond ik voor nu wat minder relevant. Ook voor mezelf hoor want Tikva verzet zich behoorlijk en heeft scherpe nageltjes...

Morgen even kijken of hij het misschien wel wil als Piper het goede voorbeeld geeft.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb onwijs veel bewondering voor je en hoe je je inzet voor deze hummeltje!
T8kva en Piper hadden het niet beter kunnen treffen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Synemios »

Ik heb ook heel veel bewondering voor je.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

Bedankt voor de lieve reacties. Er zijn ook mensen die me voor gek verklaren dat ik ze meegenomen heb (maar ja, die mensen begrijp ik dan weer niet helemaal :eeh: ).

Ze doen het nog steeds goed, ze komen goed aan (waarschijnlijk mede te danken aan de nutrigel, dus bedankt voor die tip ;-)). Ze wogen gisteren 710gr en 770gr, nog steeds te weinig voor hun geschatte leeftijd maar dat is natuurlijk ook wel logisch door al het ziek zijn en de medicatie. Zolang ze elke dag aankomen ben ik gerustgesteld. Vanmorgen bloedde Tikva uit zijn neus maar dat had hij eerder bij de dierenarts ook en komt door de zweren in zijn neus, het neusgat is wel iets meer open gaan staan. De ogen van Piper gaan heel goed, er hangen geen vellen meer in en ze zijn nu blijvend open, er zitten nog wat zweertjes aan de zijkant en het is nog niet perfect maar heb er nu wel vertrouwen in dat haar ogen helemaal goed gaan komen. Het ziet er dus naar uit dat ze het oud en nieuw weekend goed door gaan komen.

Ze zijn ook duidelijk een stuk energieker dan dat ze tot nu toe geweest zijn. Ze waren steeds wel speels maar nu is het toch wel echt next level. Ik ben ze nu ook maar aan het opvoeden, dat was er door al het gedoe een beetje bij ingeschoten.
Eerder liet ik ze zo nu en dan even naar buiten maar dat durf ik inmiddels niet meer zo goed omdat ze nog niet gevaccineerd zijn. De dierenarts wilde daar nu ook ruim mee wachten totdat ze echt goed hersteld zijn dus dat gaat nog wel even duren.
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door OMH »

Goed om te horen zeg! Je zorgt goed voor hen zo te lezen. Echt fijn!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Hoe gaat het met de vondelingen?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
vondeling
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 nov 2023 07:21

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door vondeling »

cerna schreef: 04 jan 2024 20:07 Hoe gaat het met de vondelingen?
Ik durf het haast niet te zeggen maar het gaat heel goed. Gisteren hebben ze de laatste antibiotica tabletten gekregen. Pipers ogen zien er weer helemaal goed uit en de korsten op Tikva's neus zijn bijna helemaal verdwenen. Hij ademt nog steeds wel met een puf geluidje maar eerder was dat een zwaardere rochel dus hoop dat dit nog weg gaat trekken. Ik geef ze nu nog wel druppels. Ze eten heel veel en wogen vandaag beide boven de 900gr. De geschatte leeftijd is nu 9,5 week, dus dan zitten zo ook ongeveer op een gezond gewicht.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door cerna »

Geweldig nieuws.
Zoveel zorgen, zoveel dokteren, maar als ze het dan goed doen geeft dat toch heel veel voldoening.

Die kleintjes komen er wel!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gevonden kittens zonder moeder

Bericht door Dinky »

Oh wat fijn om te lezen dat ze zo zijn opgeknapt!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie