Op de solensia groep is er een draadje over sdma, en zoals hier op het forum ook al door meerdere mensen gemeld is schommelt die enorm bij veel katten,
Idexx beweert ( niet ik) dat het een vroege marker is voor nierfalen, ( al bij 40% verlies van de nierfunctie) maar veel katten hebben een normale sdma waarde,
Maar wel een te hoge creatinine waarde en bij veel katten waar een echo gemaakt is blijkt er wel degelijk iets mis te zijn.
Zelfs bij katten die eiwitten in de urine hebben geeft de sdma regelmatig een normale waarde aan.
Een aantal jaar geleden heeft mijn dierenarts Idexx benaderd omdat het bij Lizzy echt niet klopte, zij zeiden toen dat dat een uitzondering was, maar inmiddels geloof ik daar weinig meer van.
De laatste keer toen ze ziek was (niet door haar nieren) was de sdma ineens wel verhoogd, ik verwacht dat als ik hem op een ander moment laat checken, die weer normaal is maar dat laat ik nog weten.
Ik zelf kijk eigenlijk niet meer alleen naar de sdma en laat alleen nog urine checken op eiwitten en sg doen ze dan ook.
Heel soms neem ik sdma, crea, bun, en ureum mee als we toch moeten bloedprikken.
En ja ook creatinine is niet perfect.
Voor de mensen die het interessant vinden:
Leesvoer:
https://vetspace.2ndchance.info/the-sdm ... dont-mean/
SDMA
SDMA
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!