Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Onze poes Suzy, 17 jaar oud kon ineens geen droge brokjes meer eten?! Geen water uit het bakje drinken?!? Natvoer gaat wel prima, inmiddels weten we dat het grotere stukjes vlees moeten zijn. Water drinkt ze uit de kraan! Maar uit haar mondje kwam “vocht” geen kwijl hoor.

Ze ging zich met dat vieze mondje natuurlijk wassen en kreeg dus klitten want het is vies vocht wat in haar mond zit. Wij naar de dierenarts, bloed onderzoek gedaan, bloed was prima. Klein beetje tandsteen en op eerste oog niks in haar mond zien aan kapotte/ontstoken tanden of kiezen. Dierenarts stelt toch voor om 4 kiezen te laten trekken….moeten we over nadenken want is dat echt het probleem? En hoe gaat ze daarna dan eten? Ze is ook al 17 (bijna 18). Prijsopgave gehad voor 4 kiezen trekken is €700 bijna, dus ook niet iets waarvan je zegt laten we het maar proberen….

Nu hebben we het thuis een paar dagen aangekeken. Wat valt ons op? dat ze prima kan kauwen! Katten die vaak last hebben van kiezen gaan hoofd scheef houden als ze eten om 1/2 kanten van kiezen te ontzien. Nu kiest ze alle stukjes groot voer er tussenuit. Alles wat op bordje blijft liggen zijn allemaal mini stukjes vlees! Alsof het met een mes super fijn gesneden is.

Wij denken haast dat het een probleem met haar tong? Wassen zien we niet haar tong erbij, iets op likken doet ze niet…..ze is voor de rest niet ziek ziek hoor en heeft een prima eet lust! Overal waar ze heeft gelegen/geslapen zijn er natte vlekje te zien die niet als kwijl opdrogen maar beetje bruinig zijn…

Graag mensen hun ervaring, ideeen, al het advies is welkom!

Geen idee hoe ik filmpjes en foto’s kan plaatsen anders deed ik dat meteen
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Synemios »

Die typische symptomen die jij noemt heb ik hier ook nooit gezien, maar er was bij ons echt wel heel wat mis met het gebit.
Katten zijn meesters in het verbergen van pijn.

Alleen wat ik niet kan rijmen is dat de dierenarts beweerd dat er niets aan de hand is met het gebit maar wel 4 kiezen wil verwijderen.
Als dit echt waar is zou ik naar een andere dierenarts gaan en het die laten bekijken, recent bloedonderzoek kun je dan ook gewoon mee nemen dat hoeft dan niet opnieuw.

Als het wel het gebit is dan kunnen de meeste katten niet lang daarna weer prima eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Zo blij dat iemand al reageert dank je wel synemios ❤️

Ja ze heeft door middel van de achterkant van een vlooienkammetje 😇 haar mondje 2x 5 seconden open gedaan/ open gehouden…….en daar kwam de conclusie uit! Maar niks van rood tandvlees of rare kleur tanden maar omdat ze dus kwijlt en beetje beurtje uit haar mond had moest dat het wel zijn volgens haar…….Ja ik ben geen dierenarts natuurlijk hè? Hebben ze bij jou kat röntgenfoto’s gemaakt van te voren? Want wat ik me dus afvraag, als ik bij een (andere) dierenarts een röntgenfoto laat maken is daar denk ik wel wat op te zien dan toch?

En wat ik er net wel vergeet bij te vermelden dat ze sinds 5 dagen van mij metacam krijgt, dat is een pijnstiller en infectie bestrijding middel. Kan geen kwaad leek mij en dierenarts ook niet hoor. Aangezien katten zo goed zijn in dingen verbergen inderdaad
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Rik »

Lievesuzy schreef: 13 nov 2023 20:32 En wat ik er net wel vergeet bij te vermelden dat ze sinds 5 dagen van mij metacam krijgt, dat is een pijnstiller en infectie bestrijding middel. Kan geen kwaad leek mij en dierenarts ook niet hoor.
YIKES. En dat bij een 17 jarige zonder eerst bloedonderzoek te doen?

Als er tanden getrokken moeten worden dan moet er sowieso ook eerst een bloedonderzoek komen dus dat had hij natuurlijk ook eerst gelijk kunnen doen. In ieder geval vóór metacam uit te schrijven. Als er iets met de nieren is (wat bij een 17 jarige niet ondenkbaar is) dan doet metacam meer kwaad dan goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Née née bloedonderzoek is bij de dierenarts als allereerste gedaan, en daar kwam uit dat haar niertjes en alles prima werkt. Volgens de dierenarts zelfs “gezonder” dan normaal vaak bij een ouder poesje het geval is 😉 ik zal nooit zal ik een medicijn geven aan mijn kat zonder niet eerst te overleggen met een arts natuurlijk.

Krijg idee dat u mijn bericht niet goed gelezen heeft en want uit bloedonderzoek kwam dat alles OK was met haar! En voordat een 17 jarige poes überhaupt onder narcose gaat dan word er bloedonderzoek gedaan om te kijken of al haar orgaantjes überhaupt wel een narcose al aan kunnen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Rik »

Lievesuzy schreef: 13 nov 2023 22:06 Née née bloedonderzoek is bij de dierenarts als allereerste gedaan, en daar kwam uit dat haar niertjes en alles prima werkt. Volgens de dierenarts zelfs “gezonder” dan normaal vaak bij een ouder poesje het geval is 😉 ik zal nooit zal ik een medicijn geven aan mijn kat zonder niet eerst te overleggen met een arts natuurlijk.
O, gelukkig. Je wilt niet weten hoeveel dierenartsen er zijn die geen bloedonderzoek doen voor metacam voor te schrijven.
Lievesuzy schreef: 13 nov 2023 22:06 Krijg idee dat u mijn bericht niet goed gelezen heeft en want uit bloedonderzoek kwam dat alles OK was met haar!
Sorry, ik had inderdaad over die zin heen gelezen 😳

Het 'preventief' trekken van 4 kiezen klinkt mij ook een beetje raar in de oren. En kat heeft 14 kiezen. 10 premolaren (valse kies) en 4 molaren (echte kies).

Dan denk ik dat het dus om de (achterste) molaren gaat. Ik heb er geen ervaring mee hoor... maar het zou toch zonde zijn als voor veel geld de molaren getrokken worden en dat het een probleem met een van de premolaren schijnt te zijn (als het gaat al zou zijn).

Afbeelding

Tevens zou ik tanden alleen laten trekken door een ervaren dieren(tand)arts en die fotos voor- en achteraf maakt e.d. (maar ik weet dus niet of dat bij jouw dierenarts ook het geval is en meegenomen is in de prijs).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Ik zou heel graag de prijsopgave (foto daarvan) hier willen delen, zodat u misschien ook u mening kan geven. Daarop kunt u zien om welke kiezen het gaat en wat de bedoeling is. Kunt u mij vertellen hoe ik een foto plaats? Want ik kom er niet uit…….net nieuw op de website 😇
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Rik »

Je kunt op https://imgbb.com/ je foto uploaden en dan de code bij embedded bb hier in een post kopieren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Ik zat al heel moeilijk te doen met plakken en knippen 😂 ga ik dat nu meteen even doen, als u dan u mening zou geven?
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Rik »

Das wel heel klein ;) Je moet op de foto klikken en dan onder op klik je ev op OVER. Je krijgt dan de insluitcodes te zien. De tekst bij BBCode plak je hier.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Deze is beter leesbaar denk ik, in ieder geval als je er op klikt wel 😉


Afbeelding

En de dierenarts vertelde er nog wel bij in de mail dat: In de bijlage vindt u een kostenschatting voor de gebitsbehandeling van Suzy. De kostenschatting is een indicatie welke wij zo nauwkeurig mogelijk opstellen. Pas onder narcose kan na een zorgvuldige inspectie van het gebit bepaald worden of er extracties noodzakelijk zijn en zo ja, hoeveel extracties er nodig zijn. De werkelijke kosten kunnen daarmee hoger of lager uitvallen. Indien de daadwerkelijke kosten meer dan 20% afwijken van de gegeven kostenschatting zal de dierenarts altijd eerst telefonisch contact opnemen met u om te overleggen.
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Ja ik krijg de foto überhaupt niet groter vanuit mijn telefoon. Maar de tweede foto is zo dat als je er op (dubbel)klikt dat je hem dan groot te zien krijgt op de website van imgbb 😬

Ziet u hem groot als u er in ieder geval op klikt dan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Rik »

Ja, nu kun je hem aanklikken.

2xp3, 2xp4 zijn dan inderdaad de molaren (M1 op het plaatje wat ik al gepost heb).

Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met extracties maar andere wel dus die zullen nog wel reageren.

Het tikt wel behoorlijk aan. Volgens mij staan er wel nafotos op (tenminste, ik denk dat dat die 3 vervolg fotos zijn maar weet dat niet zeker). Je wilt fotos naderhand zodat 100% zeker is dat er niets achtergebleven is.

Hier een ander topic:
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=34755

Gebitsreiniging + meerdere extracties kom je op categorie C dan zit je vaak wel op die prijs.
https://www.dierenkliniekleusden.nl/wie ... andelingen

Maar er zijn er dus ook die het goedkoper doen. Maar of er dan kantjes vanaf gelopen worden (zoals geen nafotos) weet ik niet.

Neem benieuwd naar andere die ervaring hebben met extracties.

(Maar ja, wat als dat het niet is ?)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Super bedankt voor u hulp en de info alvast! Hoop dat de mensen inderdaad nog reageren.

En ik ga zeker even kijken in de forums die u vermeld.

We Voelen ons dan zo hulpeloos……ik heb altijd hele gesprekken met mijn kat maar in zo een geval als nu, zou ik het toch zo fijn zijn als ze even in het Nederlands zou vertellen wat er aan de hand is 😂

En ja het is heel veel geld, geld wat ik helemaal niet heb😬 op €100 na is het net zo veel als mijn inkomen maar daar verzinnen we wel wat op 😜 Heb liever een dierenarts die zijn werk goed doet en dat ze daarna pijn vrij is, en weer lekker van dr oude verwende dag kan genieten ❤️
Plaats reactie