Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Asse-Poes »

Poe das een flinke prijs 😞
Mijn Bellow moest in oktober 2022 met spoed een forse gebitssanering.
Er zijn 20 elementen getrokken.
Omdat Bellow in zeer slechte conditie was heeft hij gasnarcose gehad.
Ales bij elkaar een operatie van ruim 1,5 uur.
De rekening hiervoor was totaal 750,00. (inclusief compete set foto's, antibiotica en metacam)

Een operatie bij een 17 jarige kat is niet niks.

Ik zou toch echt van te voren willen weten, waarom er 4 (of meer) kiezen getrokken moeten worden.
Ik zou ook willen weten waar dat bruine vocht in/uit haar bekje vandaan komt.
Kreeg Suzy dat pas nadat je overstapte op natvoer? Dan zouden dat voedselresten van het natvoer kunnen zijn.

Van de een op de andere dag geen brokjes meer eten, is wel een indicatie dat er iets mis is met het gebit. Aangezien katten niet kauwen, maar brokjes doorslikken, hoeft het niet om de kiezen te gaan, maar kan het ook om de voortanden gaan, waarmee ze brokjes oppakken.

In ieder geval adviseer ik je om , als je deze behandeling laat doen, dat bij een echte dieren-tandarts te laten doen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Synemios »

IK sluit mij eigenlijk volledig aan bij Marina (Assepoes)

Ik zou naar een echte dieren tandarts gaan.

Ik was ongeveer hetzelfde kwijt als Marina, inclusief foto's en gebit reinigen ( van wat er nog over was)
Ik laat altijd foto's maken want je wilt echt niet dat er resten achter blijven en ze weer onder het mes moeten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door cerna »

Lievesuzy schreef: 13 nov 2023 20:32 En wat ik er net wel vergeet bij te vermelden dat ze sinds 5 dagen van mij metacam krijgt, dat is een pijnstiller en infectie bestrijding middel. Kan geen kwaad leek mij en dierenarts ook niet hoor. Aangezien katten zo goed zijn in dingen verbergen inderdaad
Ik heb helaas ook veel ervaring met het trekken van tanden en kiezen en heb nog nooit zoveel geld betaald voor het trekken van 4 kiezen (dit wel betaald voor een heel gebit, maar dat is al even geleden).
En ik ben het met Rik eens dat het een hele vreemde diagnose is: niets aan de hand en toch kiezen willen trekken. Waarom dan?
Hoe ruikt haar adem?

Dat een kat geen brokjes meer wil eten (wel zacht voer, hoop ik) kan ook te maken hebben met bijvoorbeeld keelpijn. Eet ze nu wel weer brokjes nu ze al een tijdje Metacam krijgt (brrr)? Wanneer de oorzaak pijn is dan zou dit namelijk wel weer moeten.

Ik zou ook heel huiverig zijn om een bejaarde kat onder narcose te brengen tenzij het absoluut noodzakelijk is en dat is nu niet duidelijk.
De nierwaardes kunnen nu (nog) wel goed zijn, maar Metacam plus narcose is de manier om nierfalen te veroorzaken bij oude katten.

Je zou ook kunnen vragen of je eenmalig Cortalone-injectie mag hebben en dan een langwerkende (3 weken) en dan stoppen met Metacam. En dan kijken of er gedragsverandering is.

Ik heb een oude kat gehad die op latere leeftijd ook geen brokjes meer wilde eten, maar zich prima redde met natvoer. Maar dit kun je alleen doen wanneer je 100 procent zeker weet dat er behalve dat kwijlen, niets aan de hand is.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Juist ja! Als je kat iets mankeert en ze is niet doodziek of het is niet mega duidelijk dan blijf je een beetje “aanrommelen” begrijp me niet verkeerd want zodra ik zie dat ze echt niet eet,drinkt of niet meer zichzelf is ben ik meteen weer bij de dierenarts natuurlijk…….

Heeft u ervaring met cortalone injectie? Ik zal het even googlen!

Super bedankt voor u hulp!❤️

Haar adem ruikt naar zacht voer en beetje zoetig luchtje…..wel anders dan “normaal” zeg maar.

Nee nog steeds geen brokjes of water uit haar water bakje drinken. Als het nat voer te klein is dan wil ze het ook niet meer……komt ze me 10x achter elkaar halen om weer nieuwe stukjes uit het bakje op het bordje te leggen. Omdat Sheba iets grotere stevigere stukjes “vlees” bevat. Zodra het te klein gekauwd is wilt ze het niet meer……normaal is ze gek op al dat sap wat bij haar eten zit maar dat laat ze helemaal links liggen nu!

Kijk als je kat ouder word dan komen er natuurlijk dingetjes bij……maar er is iets aan de hand en mijn gevoel zegt dat het niet haar kiesjes/tandjes zijn???

Zoooooo frustrerend! Ik heb nu geen metacam gegeven omdat ik wil zien of ze dan anders gaat doen vandaag?!? Aangezien katten al zo goed zijn in dingen verbergen! Niet dat ik wil dat ze pijn heeft natuurlijk, maar of ik dan iets anders zie?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Synemios »

Voordat ze dat kunnen geven ( pred/cortalone injectie) moet je sowieso eerst een paar dagen stoppen met metacam ( nsaid) en dan mag je gedurende die tijd ( ligt eraan welke ze besluiten te geven) ook geen metacam of een andere nsaid meer geven.
Maar dat zou een dierenarts ook moeten weten, maar let daar wel op.

Dus ik zou niet nu al zelf stoppen met metacam geven ( ivm eventuele pijn) maar eerst overleggen.

Als jij echt denkt dat het haar tandjes niet zijn zou ik toch overwegen naar een andere dierenarts te gaan.
Zoals ik al in mijn 1e bericht zei, het is vreemd dat ze zegt dat er niets aan de hand is maar wel 4 kiezen wil verwijderen.

Is ze ook gecheckt op diabetes (suikerziekte?) omdat je het hebt over een zoete lucht die je ruikt?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Doen ze dat in een standaard bloedonderzoek? Testen op diabetes? 🤔

Ik ga eens even de dierenarts mailen om te vragen of ze mij de bloedonderzoek resultaten kunnen mailen 😉

Ja morgen gaan we naar andere dierenarts hoor……al is het alleen al voor een “second opinion”.

Wat denk jij? Moet ik dan bij die dierenarts alles vermelden wat een andere dierenarts al gemeld heeft of juist even beetje in het midden laten, maar bijvoorbeeld alleen de klachten melden en bloedonderzoek met de “nieuwe” dierenarts overleggen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Synemios »

Ik zou het in het midden laten en vertellen waar ze last van heeft, plus natuurlijk wel de uitslagen van het bloedonderzoek laten zien.

Het ligt er een beetje aan wat ze kiezen, glucose kan erbij zitten maar is niet altijd het geval.
Als het een geriatrisch profiel is geweest dan wel.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Ja toch wel he? Gaan we dat doen!

We wachten het mailtje nu af met de uitslagen van het bloedonderzoek……

Dank je wel voor je reactie Denise ❤️
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door cerna »

Lievesuzy schreef: 14 nov 2023 15:28Heeft u ervaring met cortalone injectie? Ik zal het even googlen!
Ja, veel ervaring.
Ik had een kat met chronische niesziekte en zij kreeg een paar keer per jaar een injectie omdat niets anders hielp en ik had een kat met Stomatitis en omdat ik schrok van het advies om alle tanden/kiezen te laten trekken (want Noa at alleen brokjes en hoe moest dat dan?) heeft ze bijna een jaar iedere 2 maanden een Cortalone-injectie gehad en dat hielp geweldig goed (uiteindelijk toch alles laten trekken omdat ze pas 3 was en je veel te veel risico loopt op diabetes en andere bijwerkingen wanneer je te lang doorgaat)
En omdat de dierenarts bij Suzy ook denkt aan iets met haar gebit dacht ik hier aan.

Maar wanneer ze geen brokjes eet en wel pijnstilling heeft gehad dan kan het toch niets met pijn in de bek te maken hebben?
Ik had een andere kat - ook met Stomatitis - bij wie alle tanden/kiezen getrokken waren en die dezelfde dag (dankzij Metacam) alweer brokjes ging eten. Die pijnstiller werkt dus zo goed dat ze pijnloos brokjes kunnen eten binnen 12 uur na een gebitsoperatie.
En wanneer haar adem niet naar verrotte kies ruikt - en geloof me, dat is echt een heel erge smerige lucht - dan duidt dat ook niet op mondproblemen.

Een andere kat (ja, ik heb een heleboel katten (gehad) :lol: ) had een keer een heftige keelontsteking en toen hielp pijnstilling + antibiotica ook niet. Zij heeft toen een kuurtje Moderin gehad en daarna waren de klachten snel over.
Moderin en Cortalone zijn beide Prednison dus mocht je hiertoe besluiten dan niet allebei.

Goed dat je voor een second opinion gaat en laat de dierenarts dan ook eens grondig in de keel kijken.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Synemios »

cerna schreef: 15 nov 2023 14:03
Maar wanneer ze geen brokjes eet en wel pijnstilling heeft gehad dan kan het toch niets met pijn in de bek te maken hebben?
Ik had een andere kat - ook met Stomatitis - bij wie alle tanden/kiezen getrokken waren en die dezelfde dag (dankzij Metacam) alweer brokjes ging eten. Die pijnstiller werkt dus zo goed dat ze pijnloos brokjes kunnen eten binnen 12 uur na een gebitsoperatie.
Niet bij alle katten werken pijnstillers even goed, en soms werkt de ene weer beter dan de andere ook met nsaid's onderling.
dat zie je ook met andere problemen.
Dat maakt het zo lastig het volledig uit te sluiten dus ja het kan wel degelijk met pijn te maken hebben alsnog en het komt best vaak voor.

Ik heb hier met Indy ook veel problemen gehad na het verwijderen, en bij haar werkte pijnstilling ook niet goed, Met Luna idem dito.

Ik ben wel ook benieuwd naar wat de andere dierenarts zegt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door cerna »

Ik ben heel benieuwd hoe het nu gaat en of je nog naar een andere dierenarts bent geweest?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Synemios »

Ik ben net als Annet heel erg benieuwd hoe het nu gaat.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Lievesuzy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 nov 2023 05:11

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Lievesuzy »

Lieve mensen sorry voor de late reactie…..

Helaas moet ik mededelen dat Suzy overleden is. We hebben haar in laten slapen op 24 november. Ik was jullie niet vergeten, want was juist zo blij met al jullie lieve reacties want daar heb ik zoveel aan gehad.

Ik zal even een korte samenvatting geven: op 15 november zijn we dus naar de “second opinion” dierenarts geweest. Omdat ik steeds al zei; het ligt naar mijn gevoel en idee niet aan haar tandjes of kiezen maar aan haar lippen en zeker weten aan haar tong. Eenmaal bij die dierenarts aangekomen nam die dierenarts dus ook heel veel de tijd om
Te luisteren naar onze verhalen, filmpjes die ik liet zien hun te kunnen laten zien hoe gek het eruit zag als ze probeerde te eten/likken. Deze dierenarts nam ook alle tijd om Suzy op haar gemak te stellen en heel rustig in haar mondje te kijken, in haar keel, onder haar tongetje (niet zoals de eerste dierenarts die eigenlijk alleen maar met de achterkant van een vlooienkammetje haar mond 2x 5 seconden op deed…….) en daar was heel duidelijk onder haar tong een plek te zien van ongeveer de grote van een €0,10 muntje. De dierenarts vertelde ons toen dat dat zo goed als zeker kwaadaardige kanker was. Ze heeft toen een injectie gehad en als die aan zou slaan konden we die nog om de 2 a 3 weken herhalen. Alleen kwam het niet zo ver want 9 dagen later hebben we besloten haar in te laten slapen omdat ze niet meer wilde eten, veel afviel en je zag gewoon dat de ziekte haar lijfje overnam 🥺😢 alles maar dan ook alles doen wij voor onze beestjes altijd natuurlijk. We kwam er ook achter dat ze moeite kreeg met ademen af en toe(alsof er iets in de weg zat in dr keeltje….) en ademen via haar neus kon ze al niet meer. Suzy gaf zelf aan dat ze niet gelukkig was. We hebben nog even 1x in die dagen een zware pijninjectie geprobeerd om te kijken of ze dan heel erg zou veranderen in haar gedrag, want katten kunnen zo goed zijn in hun pijn niet te laten zien. Maar die injectie veranderde niks dus we wisten dat ze niet hele erge pijn had maar gewoon heel erg ziek was. Wij wilde niet het weekend toen in gaan met de gedachte dat ze bijvoorbeeld zou stikken.

De dierenarts is thuis geweest om haar in te laten slapen en dat ging allemaal heel mooi en rustig. Suzy voelde dat het oké was.

Nadat ze eenmaal ingeslapen was wilde ik heel graag de binnenkant van haar mond zien en toen schrok ik heel erg hoe er in 9 dagen tijd van een klein plekje nu ineens haar hele mond vol zat met allemaal van die kanker gezwelletjes (ze noemen het zoiets als plaveisel gezwelletjes?!? Exacte naam weet ik niet meer helaas…..) en het zat ook ook in haar keeltje al, zover als we konden zien. Tong was dikker net zoals haar tandvlees.

De dierenarts vertelde ook dat zij hetzelfde met haar kat had meegemaakt en dat dat extreem snel kan gaan als het om dat soort kanker gaat in deze mond, alleen ging het niet zo snel als dat het bij onze Suzy was gegaan. Suzy heeft een heerlijk leventje gehad 🥰😻bijna 18 jaar is ze geworden. bij ons gekomen vanuit het nest als baby, we hadden haar al uitgekozen toen ze een paar daagjes oud was en is bij ons gebleven tot we haar naar het crematorium konden brengen. En nu is ze inmiddels weer terug bij ons in huis in haar urntje.

We zijn vreselijk verdrietig maar hebben er ook rust in omdat we weten dat we alles gedaan hebben en haar niet hebben laten lijden. Het is nu zo stil in huis en missen haar op de kleinste momentjes 😿❤️

Als jullie vragen hebben stel ze gerust want ben jullie heel dankbaar 🙏🏻 groetjes jill
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Rik »

Wat verdrietig. Het is wel goed dat je uiteindelijk toch een juiste diagnose hebt gekregen en dat haar het trekken van de tanden bespaart is gebleven. Want dan zou dit er nog eens overheen gekomen zijn.

En dan is het toch plotseling erg snel gegaan.

Heel veel sterkte.

Rust zacht lieve Suzy.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Zijn het echt haar kiezen? Of toch haar tong?

Bericht door Synemios »

Ach wat verdrietig, maar wat goed dat je bij je eigen gevoel gebleven bent.
Heel veel sterkte, ik kan mij voorstellen dat je haar erg mist.

Rust zacht lieve Suzy 🖤
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie