Is een tweede kat een goed idee?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Melaniedj
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2023 16:22

Is een tweede kat een goed idee?

Bericht door Melaniedj »

Een van mijn twee katten is redelijk plots overleden een korte tijd geleden. Mijn andere kat (2,5 jaar) lijkt er niet enorm last van te hebben (ze lijkt niet depressief, eet goed en knuffelt nog graag)hoewel ze wel af en toe een zielig miauw-tje laat op tijden waar mijn overleden kat vaak zou op komen dagen (de overleden kat vond de douche bijvoorbeeld erg leuk en rende er super snel op af etc, mijn andere kat miauwt nu als de douche aan gaat, dit deed ze voorheen zelden.
Aangezien het overlijden van mijn kat zo plots was gebeurd had ik nogal wat nervositeit om mijn kat alleen te laten, dus heb ik een camera aan gezet om te kijken hoe het met haar gaat. Nu heb ik hierdoor gemerkt dat ze best veel aan het miauwen is nu ze alleen thuis is.

Wat extra informatie:
-Mijn kat is nog nooit alleen in een huis geweest, eerst met haar broertjes en zusjes en daarna altijd bij mijn overleden kat
-Terwijl ik meer informatie zocht over dit onderwerp kwam er veel "zijn je katten echt vrienden" naar boven en moet ik eerlijk zijn dat mijn twee katten niet echt vrienden waren. Nu denk ik zelf alleen dat dit vooral aan mijn overleden kat heeft gelegen aangezien ze ook altijd wat afstandelijk is geweest toen wij vaker kittens/jonge katten hebben opgevangen.
- Mijn kat haar persoonlijkheid is dat ze erg knuffelig is en ook graag van spelen houd, en vooral graag achter vliegen aan zit. Ze is wel erg nerveus met nieuwe mensen hoewel dit ondertussen een stuk beter is geworden en ze al snel (2 uurtjes bij volledig nieuwe mensen)toch wel komt onderzoeken en vaak uiteindelijk ook wel knuffels vraagt.

Mijn vraag hierbij is dan: Is het een goed idee om een nieuwe kat/kitten er bij te halen? En zo ja, hoe lang wacht ik of is het juist beter om er snel bij te zijn? Ik zoek vooral ernaar om zo veel mogelijk meningen te horen ik wil echt graag doen wat het beste is voor mijn schatje
Alvast echt super bedankt voor ieder antwoord!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Is een tweede kat een goed idee?

Bericht door Asse-Poes »

Ik vind dit soort vragen altijd moeilijk.
Zelf heb ik Siamezen, die kunnen (uitzonderingen daargelaten) niet alleen zijn. Dat laten ze ook duidelijk merken. Veel en hard miauwen en echt irritant voor je voeten gaan lopen -vooral op de trap- , zodat je bijna je nek breekt.
Op het moment dat er een nieuwe kat in huis kwam was dat accuut over.

Jij kent je kat het beste en jij kunt het beste inschatten of jouw kat behoefte aan een maatje heeft of liever alleen is.
Uit je beschrijving krijg ik wel het idee, dat ze een maatje mist.

Het is trouwens niet zo, dat 2 katten altijd samen spelen en samen slapen. En toch kunnen het goede vrienden zijn.

Dus ik zou er, zeker gezien de leeftijd van jouw kat, een kat bij plaatsen. En daar niet te lang mee wachten.
Dat kan een kitten zijn, maar ook een iets ouder katje. Jij moet er in ieder geval een klik mee hebben.

Ik heb zelf nooit een probleem ondervonden met een nieuwe kat erbij. Soms was dat een kitten, soms een volwassen kat. De laatste keer een poes van 5 jaar die bij mijn 8 jarige kater kwam.

Veel succes!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Is een tweede kat een goed idee?

Bericht door sandy »

Op die leeftijd zou ik er zeker nog wel een kat bij nemen, ze mist haar maatje en katten kunnen best lang rouwen om verlies. Een nieuw vriendje/vriendinnetje kan haar helpen het verlies achter zich te laten. Maar ik denk dat je dat besef best wel hebt.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Melaniedj
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2023 16:22

Re: Is een tweede kat een goed idee?

Bericht door Melaniedj »

Als eerste super bedankt voor de antwoorden. Dit lezende heb ik toch besloten wel nog een tweede kat erbij te nemen. Ik heb 2 weken terug een hele liefe kater opgehaalt (wel gecastreerd) hij is 7 maandjes oud en heel sociaal en speels.

Mijn probleem nu is at mijn poes echt het nog heel spannend vind, ze ontsnapt en verstopt haarzelf zodra hij er in de buurt is. Ik moet zeggen dat het ondertussen wel met kleine stapjes vooruit gaat, maar ik kan ze nog niet alleen laten omdat mijn poes haarzelf dan zodanig verstopt dat ze ook niet wil eten en drinken.

Ik heb ondertussen veel videos en advies dingen bekeken maar wou toch ook hier vragen of mensen nog advies voor mij hebben. Er is namelijk vrij weinig informatie te vinden over het introduceren van een nieuwe kat aan een verlegen kat.

Geen idee of mensen dit nog zullen zien onder mijn post maar elk advies of jullie eigen verhalen zouden heel erg fijn zijn!
Zijn er anderen waarbij het introductie process erg lang heeft geduurt?

Nogmaals super bedankt!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Is een tweede kat een goed idee?

Bericht door Rik »

Melaniedj schreef: 03 dec 2023 14:29 Mijn probleem nu is at mijn poes echt het nog heel spannend vind, ze ontsnapt en verstopt haarzelf zodra hij er in de buurt is.
Wat bedoel je met "ze ontsnapt"? Zit ze opgesloten dan?

Dat het allemaal heel spannend is, is normaal. En het kan wel even duren voordat ze het 'normaal' gaat vinden. Ze kan nu overigens ook naar jullie toe wat onaardig doen (want ze heeft nu waarschijnlijk even geen behoefte aan geknuffel omdat ze zo gespannen is).

Wat betreft introductie... hoe is het gedrag van het katertje naar haar toe?
Probeert hij haar te benaderen (in hoek te drijven) of doet hij zijn eigen ding?

Een echte traditionele introductie lijkt vooralsnog niet echt nodig. Als ze elkaar niet in de haren vliegen dan heeft het gewoon tijd nodig om aan elkaar te wennen. JIJ kunt daar wel bij helpen als mediator tussen die twee. Probeer wat te spelen met elk terwijl de ander toekijkt. Probeer ze erbij te betrekken (maar daar hoeven ze niet op in te gaan). Het feit alleen al dat ze in dezelfde ruimte kan bijdrage aan het gewenningsproces.

Als katertje wel naar haar toetrekt dan mag poes best blazen, grommen en zelfs een incidentele klap uitdelen. Dat is het gevolg van haar eigen onzekerheid en zeker geen agressie. Het is meer de grenzen aangeven tot waar hij op dat moment mag komen. HIJ moet die signalen dan wel goed lezen en terugdeinzen en dan haar ook meer voorzichtig benaderen in de toekomst. Nu is dat moeilijk voor hem omdat hij jong en sociaal is. Maar bij goed sociaal hoort ook het lezen van deze signalen die poes uit zal zenden.

Hopelijk blijft het met stapjes steeds beter gaan en kunnen ze binnen een paar weken gewoon saampjes op de bank liggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie