Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

Hey,

ik ben in Augustus een 12-weken oude kitten gaan halen. De dierenarts zei van ze best 6 weken binnen te houden zodat ze kan wennen aan de nieuwe omgeving en zodat hij zeker terug naar huis zou komen.

Ik was een beetje ongerust dat hij niet zou terugkomen en het dus iets langer uitgesteld. Na castratie en 10 weken binnen, krijg ik hem nu helaas niet meer buiten. Bij de vorige eigenaars was hij het eigenlijk gewoon van binnen en buiten te lopen met de mama kat. Maar nu heeft hij een ongelooflijke schrik.

Ben al verscheidene weken aan het proberen maar ik boek geen vooruitgang, in het begin dacht ik dat komt wel geleidelijk aan, maar ik zie geen vooruitgang.

Ik heb al geprobeerd van ermee aan de leiband in de tuin mee te gaan wandelen, maar ik moet hem echt meetrekken bijna met momenten.
Meestal zet hij wel even wat stapjes buiten, maar dat duurt een paar seconden tot maximaal 2-3 minuten en hij zit terug binnen. En het is niet terug binnenkomen omdat het daar warmer is of omdat hij honger heeft, hij kijkt echt angstig naar de deur en loopt er in een grote boog rond. Als ik hem oppak en richting deur stap wordt hij ook heel onrustig en probeert weg te raken.

Ik heb nu al 2 dagen de deur laten openstaan en hem laten doen, maar hij komt op geen 2 meter afstand van de deur. spint ook niet meer zolang de deur openstaat en komt heel angstig over. Alsof hij schrik heeft van de deur zelf.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door nellebel »

waarom moet hij naar buiten. als hij toch niet wil. laat hem toch lekker binnen. is ook veiliger voor hem. je moet hem al helemaal niet gaan dwingen, wordt hij banger van.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Rik »

Ach jee. Dit is in ieder geval wel een manier om het naar buiten willen/gaan helemaal af te leren.
Wat moet die kat een stress hebben.

Een kat meetrekken werkt alleen maar averechts. Een kat wil zelf onderzoeken (zonder dwang). En op zijn eigen tempo (wat je hem dus helemaal niet toelaat). En als hij voorlopig niet naar buiten wil, prima toch? Misschien komt dat wel weer in de lente.

Dwang en stress is in ieder geval een zekere methode om het gevoel van veiligheid om buiten te komen (en de eigen band met hem) te beschadigen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

met alle respect, maar als ik tips vraag over hoe ik het comfortabeler/leuker kan maken om hem een klein beetje aan te zetten om buiten te gaan, heb ik helemaal niets aan reacties als "laat hem dan toch lekker binnen".

Mijn neefje is allergisch aan katten en die komt binnenkort logeren voor een tijdje, daarom wil ik hem stapsgewijs gewoon laten worden aan het buiten zitten, het was oorspronkelijk toch mijn plan om er een gedeeltelijke buitenkat van te maken (buitenlaten als ik op het werk ben, en 's avonds als ik thuis ben binnen)

maar goed, hij begint al kleine uitstapjes te maken naar buiten, daarstraks dacht ik even dat hij helemaal vertrokken was, want hij zat ineens in de struiken bij de buren, maar 2 minuten later vond ik hem gewoon weer binnen op zijn krabpaal. Kleine stapjes zeker :-). Nu 2-3 minuten per keer, binnen een paar dagen misschien al langer
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Asse-Poes »

Tja, dat je neefje allergisch is kunnen wij ook niet ruiken he 😉

Verder is dit een kattenforum en geen mensenforum. Dat betekent dat de forumleden het belang van de kat op nummer 1 zetten. Dus de reactie "lekker binnenhouden want dat is veiliger" is heel logisch.
Een kattenren voor jouw kat maken is wel een goed en veilig idee.

Persoonlijk vind ik het niks om een kat urenlang buiten te laten, terwijl ik niet thuis ben. Stel dat de kat een ongeluk krijgt om 09.30 uur en er kom pas iemand thuis om 17.30 uur.... daar moet ik dus echt niet aan denken 😢

Ik vraag me wel even af, hoe je dat gaat oplossen als je neefje komt logeren. De kattenharen en huidschilfers zitten al door je hele huis en moet de kat dan continue buiten blijven?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

op zich hoef je dat ook niet te ruiken natuurlijk. De vraag is hoe ik de kat een klein beetje kan aansporen of gerust stellen om toch buiten te gaan. Lijkt me een normale vraag op een kattenforum, waarvoor ik eigenlijk geen persoonlijke details zou moeten erbij vermelden.

Als iemand aan mij vraagt waar vind ik de bakker want ik heb een brood nodig, antwoord ik toch ook niet, de fruitboer is achter de hoek, das gezonder als brood.

de kat had tevens een beperkt gebied waar ik ze liet komen, ze is enorm wild en speels, en als ik ze bij mij pak blijft ze geen seconde zitten, dus ik heb ze liever nog niet in de buurt van mijn nieuwe zetel. Ik hoop dat ze met de leeftijd wat rustiger wordt
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Asse-Poes »

Natuurlijk hoef je geen persoonlijke details te geven. Maar aangezien een allergie van bijvoorbeeld een huisgenoot wel een andere aanpak vereist, noem ik dat geen onbelangrijk detail.
De naam of de leeftijd van je neefje is wel een overbodig detail 😉

Maar goed, om bij het onderwerp te blijven:
Voorzover ik weet hebben de forumleden hier geen buitenkatten, maar binnenkatten. Veel katten hebben wel een buitenren of een volledig afgesloten tuin/balkon.

Ik heb in ieder geval geen doeltreffende tips voor je om een (bange) kat naar buiten te krijgen.
Simpelweg omdat ik daar geen voorstander van ben, heb ik me daar ook nooit in verdiept. (En ik heb ook net iets teveel platgereden katten gezien).

Misschien kan je een schoteltje met iets lekkers buiten zetten?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Rik »

Spectral schreef: 08 nov 2023 13:41 maar goed, hij begint al kleine uitstapjes te maken naar buiten, daarstraks dacht ik even dat hij helemaal vertrokken was
Dat was toch wel het advies wat ik gaf??
De kat zijn eigen tempo laten bepalen.
Forceren werkt alleen maar averechts.

Leuker kun je het eigenlijk niet maken want een kat zal heel voorzichtig altijd de kat uit de boom kijken (dat zie je ook aan zijn gedrag, laag bij de grond, niet mee willen gaan, met grote pupillen om zich heen kijken). Sommige katten zijn daar gewoon sneller mee dan andere. Het is dus gewoon een kwestie van tijd.

Je kunt het natuurlijk met speeltjes en snoepjes proberen, maar mijn ervaring is op het moment dat een kat dan in een vreemde omgeving komt alles wat je probeert niet meer helpt omdat hij dan op zijn hoede is.

Het enige dat je dus kunt doen is de deur open zetten en zelf in de tuin gaan zitten ("kijk het is niet eng"). Alleen is dat met dit weer ook niet zo fijn ;)

PS. Het is voor de kat ook heel belangrijk dat ie dat doet vanuit een veilige omgeving (en zelf de stappen zet). Dus zelf van binnen naar buiten laten komen. B.V. ergens verderop neerplanten is voor hem alleen maar stress (en kan dus ook averechts werken) omdat ie dan in zijn geheel gelijk in een vreemde omgeving zit. Die kleine stapjes naar buiten worden dan langzaam steeds groter.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

mijn vrees in het begin was vooral dat wanneer ik er buiten mee ging wandelen (aan de leiband), hij totaal geen oog had voor mij. Reageerde ook niet als ik er op riep, dus ik was wat bang dat ik hem niet ging terugzien als ik hem buiten liet.

Maar het zal inderdaad het volledig nieuwe zijn geweest waardoor hij teveel bezig was met de omgeving en daarom niet op mij lette. Nu heb ik gemerkt dat hij zeer vlot de weg terug naar binnen vindt, helaas is het omdat er iets hem heeft doen schrikken en niet uit honger of eigen wil om het zo te zeggen.

maar goed, babysteps
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door nellebel »

ik was wat bang dat ik hem niet terug ging zien als ik hem buiten liet???
en dat is nou de reden waarom de meesten hier niet zo snel hun katten los buiten laten zonder ren. dat is het risico dat je zelf neemt. dus velen hier zullen gedacht hebben, he een katje dat niet naar buiten wil, fijn toch, lekker veilig binnen laten, waarom wil je het gevaar opzoeken. niet alleen het verkeer, maar ook andere dieren (honden, katten) maken het gevaarlijk en niet te vergeten de mens. niet iedereen zit erop te wachten dat een kat in zijn tuin zit te schijten of er vogeltjes vangt. dus ben je er ook bewust van welke keuzes je maakt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door cerna »

Wanneer ik jouw vorige bericht er ook even bijhaal dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je bepaalde verwachtingen hebt van een kat (moet aaien heerlijk vinden, moet naar buiten gaan fantastisch vinden) en wanneer die kat dan niet aan jouw verwachtingen voldoet - en dat doet dit kitten niet - je de kat wilt opvoeden, dwingen.
Maar een kat laat zich niet dwingen. Zoals Rik ook zei: dat is de beste manier om een stresskat te krijgen.

Je wilt dat je kitten (6 maanden pas, hé?) naar buiten gaat om de momenten dat je niet thuis bent, maar ik lees in dat andere bericht:
Spectral schreef: 22 aug 2023 13:18 Misschien heeft hij die paar uurtjes dat ik thuis ben gewoon geen behoefte aan liggen en geaaid worden op die moment?
.
Dat betekent dus dat je kitten gedoemd is om bijna de hele dag buiten te zijn zonder mogelijkheid om binnen te komen. Of krijgt hij wel een kattenluik? Ik vind dat dieptriest en heb medelijden met het arme kitten. Ik vraag me ook af waarom? Om je nieuwe stoel te beschermen?

En wanneer je neefje allergisch is dan is een logeerpartijtje dus uitgesloten want het kitten woont bij jou, het is ook zijn huis en je kunt de kat niet de straat opschoppen vanwege een neefje dat het leuk vindt om te komen logeren.

En nee, ik ben ook geen voorstander van loslopende katten.
Ze kunnen verkeersslachtoffer worden, in gevechten met andere katten verzeild raken waardoor ze FIV op kunnen lopen, vergiftigd worden. Veel mensen houden niet van andermans katten in hun tuin omdat ze gesteld zijn op hun plantjes en niet met hun handen in de kattenstront willen wroeten, omdat ze gesteld zijn op vogels in hun tuin. Katten kunnen voor heel veel overlast zorgen. Wil je dat?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

Ik heb nog maar zelden zoveel veronderstellingen en aanvallende opmerkingen in een post gelezen
cerna schreef: 09 nov 2023 08:39 Wanneer ik jouw vorige bericht er ook even bijhaal dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je bepaalde verwachtingen hebt van een kat (moet aaien heerlijk vinden, moet naar buiten gaan fantastisch vinden) en wanneer die kat dan niet aan jouw verwachtingen voldoet - en dat doet dit kitten niet - je de kat wilt opvoeden, dwingen.
Maar een kat laat zich niet dwingen. Zoals Rik ook zei: dat is de beste manier om een stresskat te krijgen.
Ik vind het wel grappig, hoe alle zelfverklaarde kattenexperts hier altijd maar herhalen over hoe je een kat niet kan 'dwingen' dingen te doen. En ik zet dwingen bewust tussen aanhalingstekens, want ik heb nog nooit een kat fysiek pijn gedaan of mentaal mishandeld om ze te laten doen wat ik leuk vind. Natuurlijk heeft elke kat zijn eigen karakter, maar je kan ze wel 'boetseren' door met een belongsysteem te werken en ermee te spelen op plekken waar jij het liefst hebt dat ze speelt.

Het was jaren geleden dat ik nog een kat gehad heb dus ik was er even uit, en het heeft bij deze kat allemaal wat langer geduurd als normaal. Maar ik kan bevestigen dat de kat ondertussen perfect weet welke ruimtes hij binnen mag en welke niet, desondanks de deuren blijven open staan. En nee hij heeft geen schrik van de deur omdat hij daar al eens een rammeling heeft gekregen. Hij gaat bvb gewoon in de deuropening liggen, en weet dat hij enkel in die ruimte mag komen als ik hem roep. Hij heeft 3/4 van het huis om rond te lopen en dat vind ik voldoende. Ook gaat hij inmiddels buiten, voorlopig blijft hij in een straal van 5meter van de deur, legt zich gewoon in het zonnetje als het dan toch eens schijnt.

Ook het mandje dat ik ervoor had gekocht en waar hij in het begin niet in wilde liggen gebruikt hij nu met volle plezier.

Sowieso ga ik nu weer van die zelfverklaarde experts te horen krijgen dat ik zo een stresskat creeër, maar ik kan je verzekeren dat het een gelukkig beestje is die zeer goed verzorgd wordt en voldoende liefde krijgt
cerna schreef: 09 nov 2023 08:39 Dat betekent dus dat je kitten gedoemd is om bijna de hele dag buiten te zijn zonder mogelijkheid om binnen te komen. Of krijgt hij wel een kattenluik? Ik vind dat dieptriest en heb medelijden met het arme kitten. Ik vraag me ook af waarom? Om je nieuwe stoel te beschermen?
Sorry dat ik meubels en een nieuwe zetel belangrijk vind ja. Ik kom vaak binnen bij mensen waar de katten letterlijk alles mogen en alle meubels vol met krassen staan en de zetel nog nauwelijks een zetel kan genoemd worden. Vieze mensen noem ik dat


Voorts doen sommigen hier precies dat het een doodzonde is om een kat buiten te laten. Je beseft toch dat katten van nature buitenbeesten zijn? En dat ze genieten van de jacht, beestjes, vallende bladeren, etc... dingen die je binnen niet kan nabootsen. Je kan proberen het uitdagender voor hun te maken maar het zal nooit hetzelfde zijn. Zelfs mijn dierenarts zei dat hun katten ook buiten mochten omdat hij vond dat katten dat nodig hadden voor hun jachtinstinct te bevredigen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Synemios »

Het helpt niet tegen een allergie van je neefje om een kat naar buiten te doen,
katallergenen blijven nog jaren hangen.
Dus als het echt heftig is dan zou ik toch kijken of er wat anders nodig is.

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... egen-doen/

https://www.licg.nl/allergie-voor-huisd ... huisdieren

https://allesoverallergie.nl/pages/kattenallergie

*Als je niets hebt aan de adviezen van de mensen hier dan kun je misschien beter advies vragen bij een niet zelfbenoemde kattenexpert.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

het lijkt enkel te zijn als de kat fysiek zelf in de buurt is.
Maar losstaand daarvan was het altijd mijn plan om hem niet altijd binnen te houden.

Het gaat hem niet zozeer over slecht advies, maar eerder geen advies omdat het om iets gaat dat ze zelf niet zouden doen. Ondertussen heb ik wel door dat (zo lijkt het toch) niemand op dit forum hun kat buiten zou laten gaan. 1x vermelden is ok, daar hoeft ik geen 4 of 5x hetzelfde voor te lezen

de basis van de vraag was gewoon, hoe laat ik de kat wennen aan nieuwe omgevingen en het buiten zijn, omdat het de eerste keer was dat ik een kitten had die angstig was voor nieuwe dingen, mijn vorige kittens jaren geleden kenden totaal geen angst dus dit was iets nieuws voor mij. Het advies op zijn eigen tempo heb ik dus wel iets aan gehad, en ondertussen gaat het telkens wat beter.
Al de posts errond en suggererende opmerkingen had ik gewoon niets aan
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Asse-Poes »

Heel veel mensen laten hier hun kat buiten. Maar laten die niet volledig vrij zodat ze de wijde wereld in kunnen.
Mijn katten hebben een riant dakterras van 100 m2 in NL en een tuintje + trap naar een veranda/serre in ES.
Beide buitenruimtes zijn volledig catproof. Er kan geen kat in of uit.
Ik ben dan ook dolblij dat mijn katten ook totaal geen behoefte hebben aan een leven buiten hun beschermde buitenruimtes.

Dus als je advies zoekt over hoe je een veilige buitenruimte voor jouw kat kunt maken, staan we ongetwijfeld allemaal in de rij om je daarbij te helpen 😀

(En ik weet zeker dat de vogeltjes, vlindertjes en andere prooidieren ook blij zijn :grin: , maar dat is een totaal andere discussie)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie