Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Synemios »

Ik heb zelf in een soort gelijke situatie gezeten (kinderen van 1 van mijn zussen) dus ik begrijp de stress en zorgen heel goed.
Verder ben ik zelf ook allergisch voor katten, maar ik ben blij te lezen dat het bij jou neefje niet zozeer een allergie is die je echt niet kunt vermijden.
En verder had ik niets zinnigs te zeggen.
Ik wil je wel heel veel sterkte wensen en de kinderen uiteraard ook.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 276
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door OMH »

Spectral schreef: 25 nov 2023 17:34 het verhaal begint ondertussen een eigen leventje te leiden, dus ik zal hiermee beginnen.

Het is niet zomaar een logé, ik zit middenin een familiale kwestie waar mijn 2 neefjes (petekindjes) worden weggenomen bij de mama (mijn zus dus) wegens kindermishandeling. Omdat ik liever niet wil dat ze in eender welk pleeggezin terecht komen, of erger (we hebben altijd een heel nauwe band gehad ik en die kids) heb ik me opgegeven als pleeggezin en is recent ook goedgekeurd. Helaas bleek 1 van de 2 allergisch te zijn aan mijn kitten die ik al 3-4 maand had. Het was geen supererge allergie, beetje rode ogen en niezen en snotteren, maar ik wilde toch eens direct horen voor oplossingen.
Tja, hierdoor wordt je verhaal toch wel anders. Mooi van je, dat je die kindjes in huis hebt genomen, ik begrijp je verhaal nu veel meer. Sterkte met alles en ik hoop dat je de boel "op een rij" krijgt, met je gezin en de kat.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Asse-Poes »

Sommige 'details' maken het verschil 😉
Ik vind het heel dapper dat je niet wegliep van het forum, en heb bewondering dat je de achtergrond van het verhaal toelicht. Dat je bereid bent om de zorg voor je neefjes op te nemen, vind ik echt geweldig! Veel respect daarvoor!
Ik kan daar ook over meepraten, maar dan vanaf de andere kant. Mijn zoon moest ook een poosje opgevangen worden, toen ik erg ziek was en het niet meer zelf kon. Gelukkig kon hij ook bij familie terecht. Ben daar nog steeds dankbaar voor.

Dan jouw katje.
Om je zetel te beschermen, kan je daar een dekentje opleggen (kan ook juist een uitnodiging voor de kat zijn..) of consequent hem eraf zetten en op een speciaal plekje voor hem neerzetten. Een mandje van een krabpaal bijvoorbeeld. Ook een doos met een dik zacht kussentje of dekentje is prima.

Mijn katten mogen heel veel in huis, maar niet op het aanrecht als er gekookt wordt. Dat weten ze en ze blijven daar dan ook weg.
Bij mij hebben ze ook nog nooit iets stuk gemaakt, maar krasjes op een bank of zetel zijn niet te voorkomen. Ik heb mooie meubels, die ik 2e hands koop op Marktplaats (dat doet minder 'pijn' als er iets beschadigt hahaha).
Eerlijk gezegd is er meer 'schade' aan meubels door de kinderen ontstaan, dan door de katten :lol:

Wat het buitenleven betreft: kan je een kattenluikje in de (keuken)deur maken? Liefst een luikje met een chip, zodat de buurkat niet mee naar binnen komt.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

Rik schreef: 25 nov 2023 22:11 Het hoeft niet tot een gevecht te komen. Je weet dat nooit van tevoren. Het kan ook zijn dat eentje zich onderdanig(er) opstelt en het met een sisser afloopt (op wat geblaas en bravoure na). Maar het kan inderdaad ook tot fysiek gevecht komen waar de haren vanaf vliegen.

Als die kat in jouw tuin kan komen, dan kan het op een gegeven moment ook zo zijn dat jouw kat binnen ander gedrag gaat vertonen (tegenwicht). Gestrest, wild plassen, onaardig naar jullie, etc. Vandaar dat je vreemde katten ook liefst niet in je voor- of achtertuin wilt hebben.
De kat zit momenteel soms urenlang gewoon aan het schuifraam te staren. En zo klagend miauwen, het is zelfs geen volledige miauw, zo een afgebroken miauw. En soms maakt hij nog een ander lawaai, zo een beetje vergelijkbaar met het klikken van je tong. (of het geluid die de predators maken van uit die films). Ook al zit die andere kat er niet, en zie ik zelf niets van beestjes zitten waar hij naartoe aan het staren zou kunnen zijn.
Ik heb zijn mandje dan daar aan het raam gezet omdat hij daar toch vaak zit, en soms zet hij zijn 2 voorste poten daarin en begint dan enorm luid te spinnen, maar zich erin neerleggen doet hij nooit.

Ook kan hij soms een serieuze aanloop nemen om dan frontaal op het raam te springen, ook al heb ik wederom geen beestje gezien (maar een kat zal wel meer zien als ik, dus kan nog wel geloven dat een vliegje zat ofzo).

Iets dat hij al langer heeft, hij wordt zelf niet graag geaaid maar als je je hand voor hem houdt, kan hij wel minutenlang op alle mogelijke manieren proberen geuren af te geven door met de zijkant van zijn snuit tegen je hand te wrijven. Met zijn lichaam wrijft hij wel graag tegen je benen/Broek aan, maar als je je bukt om hem te aaien loopt hij snel een stukje weg. Dit zal wellicht zijn karakter zijn want heeft hij altijd al gehad, van voor die andere kat kwam kijken.
Plaats reactie