Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door sandy »

Wow, sorry hoor, je zit behoorlijk af te geven op de mensen hier omdat je niet te horen krijgt wat je wil? Weet je wat mijn mening is? Waar je helemaal niet op zit te wachten? Breng dat beestje naar iemand die wel graag een kat IN huis heeft, niet bang is voor de meubels, (fyi, niet alle katten zijn slopers)en niet van plan is dat arme dier hele dagen buiten te laten zwerven. Ook omdat er een logé komt die allergisch is? Die zou voor mij gewoon dikke pech hebben. Ik zou mijn katten nooit veroordelen tot een leven buiten, wij hadden er 4 en die hebben nooit wat gemist van alleen in de tuin vertoeven wanneer ik erbij was. waarom wil je in godsnaam een kat hebben? Beestje moet nogal aan wat eisen voldoen. Ben je niet beter af met een goudvis ofzo? Ik heb het al is meegemaakt bij meerdere mensen hier, beestjes lopen schaarloos buiten, willen naar binnen maar kunnen niet want eigenaar is niet thuis. Hoe vaak ik dat al gezien heb met regen met sneeuw en kou, ik heb de kat van mn buren rillend van de kou in mn armen gehad, onderdak gegeven in de schuur omdat de regen met bakken naar beneden kwam. Uiteindelijk een eigen hokje met stro gegeven zodat hij in elk geval een warm plekje had met slecht weer. En btw een dierenarts is ook geen allesweter, als al hebben ze eerder nog vaak achtergehaalde gedachtes over bepaalde zaken. Zo word maar boos. Heb ik echt geen boodschap aan, ik heb absoluut niks met mensen zoals jij die in mijn ogen geen kat waard is.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door nellebel »

Sandy. Applaus. Ik zat me al te verbijten. Maar dat dacht ik nou ook. Pluche kat kan ook. Jammer dat zo’n beestje aan voorwaarden moet doen niet zichzelf mag zijn. Ben inmiddels aan kat 5 en 6. Nog nooit gesloopt hier. Maar ja. Als je mijn huis ziet… ingericht voor katten. Zij wonen hier ook.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door castratenkoor »

Spectral schreef: 15 nov 2023 11:14
Sorry dat ik meubels en een nieuwe zetel belangrijk vind ja. Ik kom vaak binnen bij mensen waar de katten letterlijk alles mogen en alle meubels vol met krassen staan en de zetel nog nauwelijks een zetel kan genoemd worden. Vieze mensen noem ik dat
Ja ja vieze mensen noem je dat.........je moest eens weten wat ik jou noem. Ik sluit me volledig aan bij de tekst van Sandy. Mijn katten hebben een buitenren van 10 meter. Ze mogen zelf kiezen erin of eruit van 7 - 12 uur. Daarna gaat de schuif ervoor. Hier geen buren die balen van kattenstront in hun tuin van MIJN katten. En geen verpieterde katten die buiten de deur gezet worden.

Ik ontmoet mijn dochter met allergische vriend elders en mijn nicht ook. Prima zo. Ik trek speciaal net voor vertrek pas gewassen kleding aan.
Mijn katten zijn mijn huisgenoten en ja daar is het huis goed op ingericht.

Het verhaal dat de kat netjes op de drempel gaat liggen, omdat hij weet dat hij niet in die kamer mag, komt op mij ongeloofwaardig over. En als je hem roept dan mag hij er opeens wel in? Hoe onlogisch wil je het hebben. De ruimtes waar mijn katten niet in mogen, daar zit de deur van dicht. Staat die een keer per ongeluk open, nou reken maar dat ze er in gaan. Want katten zijn nou eenmaal nieuwsgierig. Dat is juist het leuke aan katten, het onvoorspelbare.
Voor mijn gevoel wil je domineren over de kat. Dan had je beter een labrador kunnen nemen met een grote will to please.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Anne »

Spectral schreef: 15 nov 2023 11:14


Sorry dat ik meubels en een nieuwe zetel belangrijk vind ja. Ik kom vaak binnen bij mensen waar de katten letterlijk alles mogen en alle meubels vol met krassen staan en de zetel nog nauwelijks een zetel kan genoemd worden. Vieze mensen noem ik dat


Voorts doen sommigen hier precies dat het een doodzonde is om een kat buiten te laten. Je beseft toch dat katten van nature buitenbeesten zijn? En dat ze genieten van de jacht, beestjes, vallende bladeren, etc... dingen die je binnen niet kan nabootsen. Je kan proberen het uitdagender voor hun te maken maar het zal nooit hetzelfde zijn. Zelfs mijn dierenarts zei dat hun katten ook buiten mochten omdat hij vond dat katten dat nodig hadden voor hun jachtinstinct te bevredigen.

Ik moet wel lachen om bovenstaande quote
Het is exact alsof je bij ons binnen bent
Wij kopen amper nieuwe meubels omdat deze inderdaad al snel vol met krasjes staan
En dat is niet zo omdat de katten hier alles mogen maar omdat Hobbel ( driewieler) en zowel Joep ( atrose) moeite hebben met op de bank te springen maar hun nagels gebruiken en zich daarmee optrekken
Daarom hebben wij kleden over de bank ;-)
Moet ik mij nu maar " vies" voelen door jouw mening?
Nee, ik weet hoe ik het hier schoon hou en ik voel me eerder 'rijk' omdat ik mijn hart, leven en huis open stel voor al onze dieren waar ik de eer voor heb mee mogen samen te wonen
Ik kan jouw alleen maar 'zielig' vinden door jouw bekrompenheid op dat gebied

Met jouw onderste quote, daar kan ik mij in vinden
Een afgesloten tuin werkt perfect daarvoor, of een grote ren
In Australië zijn loslopende katten helaas verboden
Dat vind ik een vorm van dierenmishandeling, je ontneemt ze hun instinct

Wel vind ik het zorgwekkend dat jij een kitten van 6 maanden alleen laat opgroeien zonder kattenmaatje
En dat jouw kat naar buiten moet waar hij of zij zonder toezicht aan zijn of haar lot wordt over gelaten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Dinky »

Ik was enorm blij dat mijn vorige poes liever binnen was dan buiten nadat de poes daarvoor bij het buitenspelen was doodgereden......

Vind het erg bijzonder dat jij wel een kat in huis haalt maar eigenlijk liever wil dat de kat buiten verblijft...... Bij het kiezen van meubels kan je rekening houden met bekleding die minder snel beschadigd of ter bescherming dekens over de meubels doen. Je had ook vooraf kunnen bedenken dat je neefje dan misschien niet meer kan komen logeren.

Mijn huidige katten komen niet buiten en heb niet het idee dat ze iets tekort komen. Zij zijn het liefste bij ons op de bank of op schoot en achtervolgen ons door het huis om maar bij ons te zijn. Die maak ik niet gelukkig met buiten zijn zonder ons ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door castratenkoor »

""In Australië zijn loslopende katten helaas verboden
Dat vind ik een vorm van dierenmishandeling, je ontneemt ze hun instinct""

Zit weinig instinct aan als ze als road-pizza langs de weg liggen........
Ik zou willen dat Nederland Australië zou volgen in dat besluit.
Terwijl mijn eigen katten alleen in een ren buiten komen, mag ik elke dag stront van andermans dieren uit mijn voortuin opruimen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door cerna »

Spectral schreef: 15 nov 2023 11:14 Ik heb nog maar zelden zoveel veronderstellingen en aanvallende opmerkingen in een post gelezen
Ben blij dat ik niet meer de enige ben met 'zoveel veronderstellingen en aanvallende opmerkingen'. :lol:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

toont alleen maar hoeveel bekrompen mensen hier zitten imo.

Ik heb jaren geleden katten gehad die een hele dag binnen zaten, aan de schuifdeur gingen janken wanneer ze hun behoefte moesten doen, en na 5 minuten terug stonden te janken om binnen te mogen.

En ja geloof het of niet, perfect wisten welke ruimte ze binnen mochten en welke niet, desondanks de deur open stond. Ik zal vast hyperintelligente katten gehad hebben.

Denken jullie maar dat ik dat beestje niet graag zie, ik weet wel beter. Ik zal hier alvast ook niets meer vragen want een deftig antwoord zit er toch ook niet in

groetjes nog
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Asse-Poes »

Jammer deze reactie.
Je zoekt antwoorden en oplossingen, maar je geeft geen antwoord(en) op vragen van ons.
zoals: blijft de kat de hele dag buiten tot jij weer thuis bent? enz. enz.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 277
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door OMH »

Mijn twee katten zijn binnenkatten, die wíllen niet eens naar buiten en dus hoeven ze niet. Als ze zich fijn voelen binnen dan blijven ze lekker binnen.
En ja, onze beide leren banken zitten onder de krasjes - in dit huis zijn vijf kittens opgegroeid en dan is het niet te voorkomen.
Anders niet aan katten beginnen.
Voorlopig vervangen we de banken niet, ze rennen eroverheen of achter elkaar aan en en zijn nog lekker speels. Zodra het katten worden die de hele dag dutten zien we wel weer verder.
Ik ben kennelijk een vies mens. Dan weet ik dat ook weer.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

sandy schreef: 17 nov 2023 23:37 Ook omdat er een logé komt die allergisch is? Die zou voor mij gewoon dikke pech hebben.
het verhaal begint ondertussen een eigen leventje te leiden, dus ik zal hiermee beginnen.

Het is niet zomaar een logé, ik zit middenin een familiale kwestie waar mijn 2 neefjes (petekindjes) worden weggenomen bij de mama (mijn zus dus) wegens kindermishandeling. Omdat ik liever niet wil dat ze in eender welk pleeggezin terecht komen, of erger (we hebben altijd een heel nauwe band gehad ik en die kids) heb ik me opgegeven als pleeggezin en is recent ook goedgekeurd. Helaas bleek 1 van de 2 allergisch te zijn aan mijn kitten die ik al 3-4 maand had. Het was geen supererge allergie, beetje rode ogen en niezen en snotteren, maar ik wilde toch eens direct horen voor oplossingen.

Want die kids opvangen gaat voor mij toch nog net boven een kat, maakt dit mij een monster in jullie ogen dan is dat maar zo. Mijn eerste keuze was toch de kat houden, aangezien ik er ondertussen al gehecht aan was geraakt, dus was mijn eerste gedachte van ze gewoon zo vaak mogelijk buiten te laten. Maar ik heb ondertussen wel ingezien dat dit geen oplossing is.

Ondertussen hebben we wat testen gedaan en blijkt de allergie te komen van iets specifiek in de kattenuitwerpselen en heeft hij er alleen last van in de nabijheid van de kattenbak. Dus gelukkig kan het beestje dan ook binnen blijven voornamelijk.

Al zou ik het wel willen aanhalen om hem soms zijn beentjes eens te laten strekken buiten, en voorlopig laat het zowel bugettair als tijd niet toe om een volledig afgesloten buitenruimte te maken. Hem nu voltijds binnen houden is moeilijk aangezien hij de smaak te pakken lijkt te hebben (na een zeer aarzelende start) en zit hij constant een de schuifdeur te miauwen met momenten. Hij blijft wel altijd in het zicht want het is een grote schrikkepiet voor dingen die hij niet kent, maar ooit zal wel de moment komen dat hij een beetje verder zwerft denk ik dan. Voorlopig blijft hij op een straal van 5meter ofzo, en zit hij om de 5 minuten wel even binnen.

Ook is er een buurtkat ondertussen bewust geworden van zijn aanwezigheid en zit die hem vaak uit te dagen voor het schuifraam.

Tot slot, sorry voor sommige van mijn reacties, het is geen excuus maar het is geen makkelijke situatie hier momenteel, maar ook in het echte leven hebben ze al gezegd dat ik iets lichter ontvlambaar ben als normaal. Dus sorry aan eenieder die ik tegen de schenen heb geschopt

Ik kan garanderen dat het beestje hier gelukkig oud zal worden (gezondheid toelatend), en zoveel als hij wil binnen mag. Ik blijf er wel bij dat mijn zetel voorlopig verboden terrein is. Voorlopig heeft hij ook geen neiging om er in te springen. Mijn kitten is blijkbaar selectief destructief. hij blijft (voorlopig - hout vasthouden) van de meubels af, van de zetel af, en zelfs mijn laaghangende gordijnen verstopt hij zich soms achter zonder zijn nagels er in te zetten.
Daar tegenover staat dat hij al 3 krabpalen volledig gemolesteerd heeft, want hij is verzot van die balletjes die daar aan hangen, maar die krijgt hij kapot na 1 a 2 weken :D
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door nellebel »

Dit verklaart wel een heleboel hoor. Sterkte met de situatie. Als je voldoende speelgoed en krab spul hebt blijft hij mogelijk ook van je meubels. Hier heeft nog nooit een kat de meubels vernield of de gordijnen. Maar ik heb wel overal katten spul liggen en staan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Rik »

Wat betreft uitwerpselen kan ik overigens wel KVV adviseren. Ik weet uiteraard niet voor welk bestanddeel de allergie bestaat maar de drollen van een kat op vers vlees zijn veel veel veel compacter en ruiken vrijwel niet. Of dat helpt met de allergie weet ik uiteraard niet maar ik zou nooit meer terug willen naar stinkende smeuïge drollen :)

Ik heb me verder maar buiten de discussie gehouden (want soms kunnen opmerkingen, vanuit beiden kanten, een beetje verkeerd vallen waardoor de discussie wat verhit raakt ;) ). Vandaar was mijn advies alleen om alles in zijn tempo te laten gebeuren (zonder stress en 'dwang'). Gelukkig gebeurd dat ook en zal hij inderdaad zelf zijn gebied uitbreiden tot hoever hij wil (hopelijk zonder al te veel problemen te krijgen met de buurkat).

Ik moet zeggen dat mijn katten hier eigenlijk ook niet veel kapot maken. Ja, de krabpaal is behoorlijk toegetakeld en de tonnen worden goed gebruikt (alsook de oude kapotte hoge speaker met dikke scheepskabel eroverheen). Nu zou ik het niet erg vinden als ze een keer iets anders kapot zouden maken (het is per slot van rekening een huishouding met katten) maar ik heb bv ook een 'keuken-alarm' voor het aanrecht omdat Bono daar graag op springt.

Katten weten op een gegeven moment ook wat wel en niet de bedoeling is. Maar soms kunnen ze de verleiding niet weerstaan en als ze dan de kans krijgen... :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Spectral
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 aug 2023 22:20

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Spectral »

Rik schreef: 25 nov 2023 20:38 Gelukkig gebeurd dat ook en zal hij inderdaad zelf zijn gebied uitbreiden tot hoever hij wil (hopelijk zonder al te veel problemen te krijgen met de buurkat).
Ik woon hier nu 6 maanden en heb die kat misschien 2x opgemerkt op die tijd. Nu zit hij al 3 dagen urenlang rond die schuifdeur te cirkelen. Mijn kitten apprecieert dat niet op het eerste zicht, dik opgezette staart en met run rug gekromt op het raam aflopen, ...

durf hem momenteel niet meer buiten laten al zou hij het zelf graag willen, komt volgens mij een gevecht van als hij zo reageert?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kat heeft schrik van andere ruimtes/buiten

Bericht door Rik »

Het hoeft niet tot een gevecht te komen. Je weet dat nooit van tevoren. Het kan ook zijn dat eentje zich onderdanig(er) opstelt en het met een sisser afloopt (op wat geblaas en bravoure na). Maar het kan inderdaad ook tot fysiek gevecht komen waar de haren vanaf vliegen.

Als die kat in jouw tuin kan komen, dan kan het op een gegeven moment ook zo zijn dat jouw kat binnen ander gedrag gaat vertonen (tegenwicht). Gestrest, wild plassen, onaardig naar jullie, etc. Vandaar dat je vreemde katten ook liefst niet in je voor- of achtertuin wilt hebben.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie