Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

cerna schreef: 09 nov 2023 21:41 Ik vind het erg onverstandig om op basis van een vrij oppervlakkige diagnose zomaar zelf conclusies te trekken zonder verder onderzoek.




Sorry hoor, maar ik kan het niet hebben wanneer de Brit allerlei ziektes in de schoenen wordt geschoven die helemaal niet kloppen. Nu ook weer met die actie van Dier&Recht.
En sinds wanneer is Pluto een Brits Korthaar?

Ik vind het helemaal niet "oppervlakkig"
De da voelt iets hards en afwijkend
Ik ben juist blij dat de da Pluto niet oppervlakkig heeft onderzocht, anders had ik dit nooit geweten

En Annet, het gaat hier niet even over jou maar over Pluto

En nee Pluto is geen ras echte Brits korthaar, maar heeft volgens velen duidelijk iets van het ras in zich
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Misschien is dat dan wel een verklaring voor de weinige spieren van Pluto. (huidige voer)
Zo niet dan zou ik zeker de urine laten checken om te kijken of er sprake is van eiwit verlies.

Een 3 jarige kat die volgens een dierenarts spieren bij moet/mag kweken zou juist eiwitrijk voer moeten krijgen.
Maar een 3 jarige kat die nog geen diagnose nierfalen heeft zou ik zelf sowieso ook niet volledig op nierdieet zetten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Dinky »

Dat een kat eigenschappen heeft van een ras maakt nog niet dat je hem daarmee kan vergelijken. Daarmee breng je een ras onterecht in diskrediet want juist raskatten worden uitgebreid getest op zulke lichamelijke afwijkingen...

Alleen voelen is oppervlakkig onderzoek. Voor een diagnose is diepgaander onderzoek nodig, zoals een echo.

Dat er meer spiervorming mag zijn bij Pluto lijkt mij des te meer reden om voeding te gaan geven met voldoende eiwitten. Dat is nierdieet zeker niet....

Gezien jouw stelligheid in de route die jij wilt volgen zonder enige diagnose maakt dat het geen enkele zin heeft voor mij om verder nog te reageren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door cerna »

Dinky schreef: 09 nov 2023 23:32 Gezien jouw stelligheid in de route die jij wilt volgen zonder enige diagnose maakt dat het geen enkele zin heeft voor mij om verder nog te reageren.
Ik sluit me hierbij aan. Snap ook de vraagstelling niet want waarom advies vragen wanneer je toch al weet wat je wilt gaan doen.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Asse-Poes »

Anne schreef: 09 nov 2023 21:53 Pluto krijgt dus xxl brokken van smilla en ik zie nu ik daar op let dat daar maar 11,2% eiwitten in zitten en 0,21 % Fosfor

11,2% eiwit???!
Dan kan niet kloppen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Ik zie minimaal 30% staan bij alle varianten xxl Smilla en fosfor is ook hoger dan nierdieet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... ult/476730

Ik heb hier gekeken bij de ingrediënten
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

cerna schreef: 09 nov 2023 23:46 Ik sluit me hierbij aan. Snap ook de vraagstelling niet want waarom advies vragen wanneer je toch al weet wat je wilt gaan doen.
Tot nu toe heeft niemand mij verteld hoe het zit met eiwitverlies in de urine bij nierfalen, ik dacht dat dat alleen maar voorkomt in het laatste stadium van nierfalen?
Dat is ten minste mijn ervaring met Hummel*

Zou leuk zijn als iemand daar eens een antwoord op gaf?

Want dat is dus mijn twijfel om nu al urine naar de da te brengen
Laatst gewijzigd door Anne op 10 nov 2023 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

En ondanks dat ik hier zo anders in sta dan kennelijk iedereen helpen jullie mij wel hoor :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Rik »

Anne schreef: 10 nov 2023 08:09 https://www.bitiba.nl/shop/katten/katte ... ult/476730

Ik heb hier gekeken bij de ingrediënten
Met vocht op 78% zit je daar echt naar natvoer ingrediënten te kijken. Foutje van de site denk ik.

Overigens moet je die 11,2% ook terug rekenen naar droge materie (DM) als je wilt vergelijken. En dan kom je op 11,2/0,22 = 50,8% eiwit.

Bij zooplus dezelfde xxl staat wel de goede eiwit 32%.
Dat terug rekenen is 32/0.91 = 35%
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... ult/448918

Overigens zijn brokken ook niet goed voor het gebit. Ook de xxl brokken niet. Maar goed, dat is een heel ander verhaal. (Ik zou willen dat dat fabeltje eindelijk eens verdween.)

Wat betreft het eiwitverlies... Het testen van de urine kan vaak niet invasief. Je kunt de urine zelf opvangen en wegbrengen. Geen afspraak nodig. Ik dacht overigens dat eiwitverlies wel in alle stadia voor kan komen (hoewel meer kans op het einde). Maar het kan ook zijn dat het niet voorkomt terwijl er wel nierfalen is. Overigens wordt bij een urine onderzoek ook het soortelijk gewicht bepaald (wat een indicatie kan geven).

En urineonderzoek kostte vroeger bij mij volgens mij iets van 18 euro.

Ik zou ook een kat niet op nierdieet zetten zonder eerst echt te weten wat er aan de hand is. En als het al zou gaan om nierfalen dan is vocht heel erg belangrijk en zouden brokken de eerste zijn die eruit gaan.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Dinky »

Tot nu toe heeft niemand mij verteld hoe het zit met eiwitverlies in de urine bij nierfalen, ik dacht dat dat alleen maar voorkomt in het laatste stadium van nierfalen?
https://www.dierendokters.com/katten/zi ... 20uw%20kat.
Hieruit maak ik op dat het niet is beperkt tot het laatste stadium van nierfalen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Anne »

Bedankt, hier heb ik wat aan
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

Anne ik had bij de xxl brokken gekeken bij zooplus en vergeleken met nierbrokjes.
Maar Rik heeft het een stuk beter uitgelegd ;-)

Ik was laatst iets van 25 euro kwijt voor urine onderzoek, bij Lizzy inclusief het steriel uit de blaas halen.
Ligt ook een beetje aan de prijzen per dierenarts.

Hier staat nog e.e.a uitgelegd over eiwit in de urine bij nierfalen.

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/fortekor/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
KimsKattenWeetjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 okt 2023 08:47
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door KimsKattenWeetjes »

Urineonderzoek is niet enkel om eiwitten te onderzoeken, maar geeft ook op andere fronten extra informatie (zoals USG). Ik vind het absoluut een waardevolle toevoeging bij een bloedonderzoek. Ook omdat je dan eventuele andere problemen oom meteen mee kunt pakken.

Er is tegenwoordig tevens een onderzoek waarbij je effectief kunt zien in hoeverre fosfor restrictie nodig is, dit is in de vroege stadia zinvol om te bepalen of een nierdieet al wel wenselijk is.
Voedingsadviseur en oprichter van Kim's Katten Weetjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Urine onderzoek nodig bij een misschien te vaststellen diagnose van nierfalen?

Bericht door Synemios »

KimsKattenWeetjes schreef: 27 dec 2023 10:56
Er is tegenwoordig tevens een onderzoek waarbij je effectief kunt zien in hoeverre fosfor restrictie nodig is, dit is in de vroege stadia zinvol om te bepalen of een nierdieet al wel wenselijk is.
Heb je meer info over die test Kim?

@Anne, hoe gaat het inmiddels met Pluto?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie