Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wolfiecoco
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2023 20:08

Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Wolfiecoco »

Mijn kater Wolfje is een aanhankelijke kat die een zwak heeft voor eten. 4 maanden geleden ben ik naar de DA geweest met wondjes in zn nek, waarbij de arts daarnaast aangaf dat hij te zwaar is (7KG). Ik ben daardoor op Metabolic weightloss control brokken gestapt. We zijn nu dus 4 maandjes verder en hij is geleidelijk 1 kilo kwijt. Hurray!

Sinds kort begint Wolfje over te geven. Dagelijks, eenmalig, in de nacht. Vanaf 13 okt heeft het een week aangehouden en was het ook plots weer weg. Er was niks te vinden in zijn braaksel, alleen wat brokken die nauwelijks meer vorm hadden. (Zijn laatste maaltijd is om 20:00, 4 kleine porties p.d.). DA zei dat het haarballen waren, dus raadde pasta aan. Het overgeven was gestopt maar geen haarbal gezien. Vanaf 1 nov begon het overgeven opnieuw met daarnaast diarree. Weer niks in gevonden dat aangeeft dat het om wormen gaat of haarballen (hij is eind sep ontwormt). Sinds 3 dagen geleden ben ik overgestapt op de lichtverteerbare brokken van metabolic en zijn ontlasting heeft gelukkig weer vorm, alleen het regulier overgeven gaat door. Hij speelt, drinkt en eet goed, maar is sloom, wankelt af en toe met lopen en zit vaak in elkaar gedoken. Hij likt heel vaak aan zijn mond en zoekt warme plekjes op in huis. De DA geeft aan dat hij geen koorts heeft en de controle was verder in orde. Ik krijg donderdag de uitslag van zijn volledige bloedbeeld, opzoek naar een onderliggend probleem.

Hij is 4,5 jaar. Ik mis zijn energieke blik in zijn ogen die mij iedere ochtend wakker maakte. Tastend in het duister ga ik er vanuit dat de DA het antwoord wel heeft. Maar ik ben bang dat de DA van alles aansmeert of het wegduwt. Ik zou graag andermans ervaringen willen horen. Kunnen katten ook gewoon ziek zijn? Of waar zou ik zelf ook naar kunnen kijken/proberen/vragen?
Snoetjes van Wolfie - zwartje ♂ en Coco - schildpadje ♀ (allebei 3j)
Proud cat mom
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Synemios »

sloom, wankelen en in elkaar gedoken zitten doet mij denken aan buikpijn.
Zijn de wondjes inmiddels wel weg?
Een kat kan soms last hebben van haarballen of iets anders dat in de weg zit, of soms een virus maar dit duurt nu wel heel lang.
Ik zou zelf een echo van de buik willen.
IK weet niet of de dierenarts meteen een antwoord heeft, soms duurt een diagnose stellen best lang, zeker bij dit soort problemen ik weet niet hoe jou dierenarts is, die van mij smeert nooit zomaar onnodige onderzoeken aan.
Maar ik weet dat ze bestaan.

qua voedselallergie is er maar 1 ding dat je kunt doen om het uit te sluiten en dat is hypoallergeen voer geven en dan 6 weken lang, en ook niets ander bij geven.

Komt je kat buiten?
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Wolfiecoco
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2023 20:08

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Wolfiecoco »

Dankje voor je bericht!

Wolfje leeft al vanaf kitten af aan binnen, samen met zijn zusje. Ik had alleen een fout gemaakt in mijn bericht. Hij is 3 jaar oud ipv 4,5. Tijd gaat zo vlug, zo jong…

De wonden zijn al een tijd weg, laatste keer was eind september.
Dinsdagochtend ben ik weer met m naar de DA gegaan. Ze heeft nu andere tests gedaan. Reflectie, oorcontrole, ogen, weer de tanden, temperatuur en zijn lichaam op verdikkingen aanvoelen. Alles is piko bello, ze heeft hem twee injecties gegeven. Prevomax en Moderin LA. Voor de misselijkheid en een ontstekingsremmer. Het bloedonderzoek vanuit hun was al binnen en die zag er goed uit. Geen verontrustende waardes en zijn nierfuncties zijn goed. Nu alleen nog het onderzoek afwachten vanuit het laboratorium. De DA heeft nog geen echo gemaakt, aangezien ze eerst het bloed wilt afwachten wat daaruit komt. Vanuit daar wilt ze verdere stappen nemen.

Ik lig nu bij hem op de bank, maar hij reageert zo slecht op me. Kijkt verdwaasd in de verte, zijn achterlijf voelt verzwakt aan, loopt wankelend, zijn hoofdje laat hij bij het liggen sloom vallen en houd hem niet omhoog.
Wolfje was natuurlijk flink gestresst door het auto rijden en de dokter afspraken, het doet hem geen wonderen. Maar ik vind zijn reactie, of zijn lak eraan, verontrustend. Hij eet zijn brokken niet makkelijk, heb daarom vers gekookte kip aan hem gegeven met vocht en dat ging er zo in. Hij was daarna meteen lamgeslagen en is vanaf begin de avond niet meer gestopt met slapen. Hij is 1 keer op de bak geweest tussen maandagavond en dinsdagnacht (nu). Als hij even wakker is voor 5 minuten, dan slaapt hij daarna weer.

Hij braakt niet meer sinds de maandagochtend en heeft sinds vorige week zaterdag geen diarree meer. Alleen nu vind ik hem zo suf en als hij opstaat, gaat lopen of op de bank springt verliest hij kort zijn evenwicht. Ik ziet hem soms zachtjes knikken bollen en licht bibberen en gromt tegen zichzelf als hij wakker word.

Door dat wankelen en het onverklaarbare evenwichtsprobleem, binnen 1 dag, vraag ik me af of ik ook kan gaan kijken naar een oorontsteking? Hij heeft een maandje geleden last gehad van een dichtgeklapt oor maar dat was na een kwartier zo weer weg.

De DA gaf aan dat ik nu niet teveel moet switchen van voer, aangezien hij te zwak is en de veranderingen als stress kan ervaren.

Ik hoor graag jullie ervaringen of adviezen. Ik sta er namelijk alleen voor met mij twee katten, mijn partner ziet niet wat ik zie en zou zich pas zorgen maken als wolfje letterlijk voor zijn voeten zou neervallen.
Snoetjes van Wolfie - zwartje ♂ en Coco - schildpadje ♀ (allebei 3j)
Proud cat mom
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Synemios »

Ik zou het advies van de dierenarts opvolgen en nu even dan inderdaad niet switchen van voer.
Maar wat als er niets uit de bloedonderzoeken komt? Want er moet dan wel verder gekeken worden, ik vind dit echt niet goed klinken.
Hebben ze Wolfje daar laten lopen zodat ze het zelf ook kunnen zien dat hij zo wankelt?

Misschien hebben ze ook iets aan een filmpje, dan hoeft wolfje niet mee.

Ik denk niet dat een dichtgeklapt oor dit veroorzaakt, maar je zou als er verder niets uit het bloed komt wel in die richting kunnen zoeken, of neurologisch.
Dat verklaart alleen de diarree niet.
is er ook b12 getest?

Ik ga er vanuit dat je dierenarts zelf ook wel wat ideeën heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Wolfiecoco
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2023 20:08

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Wolfiecoco »

Vanmiddag het bloedonderzoek binnen gekregen; zijn bloedplaatjes/trombocyten (142, normaal 155-641) en hemoglobine (14,9, normaal 15,3-22,9 pg) zijn wat aan de lage kant en de erytrocyten aan de iets hoge kant (11,9 normaal is tussen 7,1-11,5).

De DA heeft aangegeven dat het geen zorgelijke waardes zijn, maar dat ik voorlopig wolfje goed in de gaten moet houden. Ze verdenkt een maagdarmontsteking of een virus of iets met de lever. Als wolfje van het weekend verslechtert, doen we volgende week een echo om verder onderzoek te doen of er meer aan de hand is. Gelukkig zijn de andere waardes in orde, zelf geeft de DA aan dat ik voor deze week misselijkheid tabletjes kan geven om zijn maag wat te kalmeren.

Het braken is gelukkig sinds maandagochtend niet meer teruggekomen, hij wankelt al een stuk minder en loopt weer wat meer rond in huis. Soms gromt hij uit het niets binnensmonds naar de ramen en na het wakker worden. Ik vermoed dat hij wat op zn hoede is, omdat hij nog niet volledig is aangesterkt. Na het eten blijft hij wel iedere keer wat zwakjes en slaapt hij meteen.

Vandaag heeft hij naast zijn eten niet veel gedronken en heb nog geen ontlasting voorbij zien komen op de bak, maar hij springt al wel weer op de bank naar me toe, krabt languit aan zijn krabpaal en reageert hij sneller op zijn omgeving dan twee dagen terug. Ik hoop dat hij zich met de dag beter voelt!
Snoetjes van Wolfie - zwartje ♂ en Coco - schildpadje ♀ (allebei 3j)
Proud cat mom
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Synemios »

Ik denk dat je deze dierenarts wel kunt vertrouwen.(ook mbt onnodige onderzoeken)
Het klinkt aannemelijk ook gezien de bloedwaardes en het plan lijkt mij ook prima.
Mocht er wel meer onderzoek nodig zijn, denk dan ook aan de alvleesklier, maar die zullen ze als er een echo nodig is ook wel mee bekijken.
Omdat je zegt dat hij na het eten zwakjes is en veel slaapt.
Ik hoop dat hij zich snel beter voelt.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Wolfiecoco
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2023 20:08

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Wolfiecoco »

Mocht het bloedonderzoek rapport inlezen en ze hebben ook de alvleesklier waardes gemeten en die zag er goed uit. Natuurlijk wil ik dit niet meteen uitsluiten want een bloedonderzoek is ook een moment opname. Wanneer de echo wordt gedaan, zal ik ook naar de alvleesklier vragen.
Snoetjes van Wolfie - zwartje ♂ en Coco - schildpadje ♀ (allebei 3j)
Proud cat mom
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Synemios »

Ja ik zou het inderdaad niet uitsluiten, hier tot 2x toe een goede uitslag alvleesklier zowel bloed als echo, en 2 weken later op het moment dat ze weer heel slecht was meteen weer gedaan en toen was het helaas bingo, zowel het bloed als de echo.
Het ligt er maar net aan wanneer er getest wordt en dat maakt dit zo moeilijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Wolfiecoco
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 nov 2023 20:08

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Wolfiecoco »

Oh ongelofelijk, goed om te weten! Ik houd het in de gaten. Hij heeft net gegeten, een misselijkheid tabletje op en ligt lekker op zijn zij te slapen naast me. Ik juich nog niet te vroeg, maar ik heb al meer hoop dan afgelopen maandag. Dankje voor je reacties en advies.
Snoetjes van Wolfie - zwartje ♂ en Coco - schildpadje ♀ (allebei 3j)
Proud cat mom
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Ziek? Allergie? Of iets onderliggend

Bericht door Synemios »

Graag gedaan, en hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar beter.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie