Allergieën

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Allergieën

Bericht door Jim en Dwight »

Hallo. Bij mijn poes Dwight van 1,5 jaar oud is ongeveer een jaar geleden een voedselallergie vastgesteld. Ze krabde toentertijd heel haar oortjes en gezichtje open. Ze krijgt nu dus ongeveer een jaar speciaal voer en het krabben is een stuk minder geworden, maar is helaas nog niet helemaal gestopt. De dierenarts gaf al aan dat het waarschijnlijk een combinatie is van allergieën, dus bijvoorbeeld een voedselallergie in combinatie met een contactallergie. Ze gaf ook aan dat het heel lastig is om te onderzoeken wat de andere allergie/allergieën is/zijn, dus we hebben afgestemd dat we de komende tijd even aankijken hoe het zich ontwikkeld. De allergie is vervelend voor Dwight, maar het is niet zo dat ze dag en nacht aan het krabben is of iets dergelijks.

Nu vroeg ik me af, zijn hier mensen die in eenzelfde situatie zitten of hebben gezeten? En kan ik iets doen om de jeuk te verminderen? Wat zijn bijvoorbeeld de meest voorkomende (contact)allergieën en kan ik iets doen om te kijken of Dwight dit mogelijk heeft (bijvoorbeeld iets in huis wat de allergie kan veroorzaken weghalen om te kijken of het krabben minder wordt?)? Het is me wel opgevallen dat Dwight een stuk minder wondjes heeft als ze in het pension heeft gezeten. In een andere omgeving lijkt het dus alsof ze daar minder krabt (ik kan natuurlijk niet zien wat ze allemaal in het pension doet, maar haar gezichtje ziet er rustiger uit).

Ik hoop dat iemand tips heeft!
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Allergieën

Bericht door Jim en Dwight »

Extra info: de vloer reinig ik enkel al met warm water, zonder zeep. Ik probeer zoveel mogelijk zeep en andere reinigingsmiddelen te vermijden omdat al eens aangegeven was dat dat eventueel ook een allergie kan veroorzaken. Ook heb ik al andere kattenbakvullingen geprobeerd, maar dit geeft geen verschil. Daarnaast is een vlooienallergie al uitgesloten
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Allergieën

Bericht door Synemios »

Misschien is het huisstofmijt.

Ik weet dat Annet goede ervaringen heeft met xietang, ( voor omgevingsallergie)

ik zelf heb daar geen verbetering mee gemerkt, maar misschien helpt het voor jou kat wel.

Maar het zou ook nog iets van bloemen kunnen zijn, of wasmiddel/verzachter of seizoensgebonden bijvoorbeeld pollen.

Nu moet ik wel zeggen dat ze hier ook nog steeds op veel hypoallergeen voer reageren.

https://www.huidadviesvoordieren.nl/eli ... esmetting/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Allergieën

Bericht door cerna »

Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Allergieën

Bericht door Jim en Dwight »

Dank jullie wel voor de reacties!
Synemios schreef: 03 nov 2023 16:42 Misschien is het huisstofmijt.
Daar dacht ik inderdaad ook aan, maar dat is niet zo gemakkelijk te verhelpen denk ik toch? Behalve dan wellicht met die xietang? Baat dat niet, schaadt dat dan ook niet, of is dat niet al te gezond voor een kat?
Synemios schreef: 03 nov 2023 16:42 Maar het zou ook nog iets van bloemen kunnen zijn, of wasmiddel/verzachter of seizoensgebonden bijvoorbeeld pollen.
Seizoensgebonden is ook uitgesloten (helaas), want dan zou het alleen in bepaalde periodes tot uiting moeten komen (heeft de dierenarts me in ieder geval verteld). Dwight heeft er het hele jaar door last van. Bloemen heb ik niet in huis en ze komt niet buiten. Wasmiddel/verzachter zou wellicht wel kunnen. Volgens mij heb je van die bepaalde anti-allergie wasmiddelen toch? Zou dat een idee zijn om een tijdje te gebruiken?
Synemios schreef: 03 nov 2023 16:42 Nu moet ik wel zeggen dat ze hier ook nog steeds op veel hypoallergeen voer reageren.
Dwight krijgt anallergene voeding, dat gaat schijnbaar nog een ‘stap verder’ dan hypoallergene voeding. Mij is verteld dat het eigenlijk onmogelijk is om allergisch te zijn voor anallergene voeding, terwijl dat bij hypoallergene voeding inderdaad nog wel mogelijk is.
Gebruikersavatar
Jim en Dwight
Huiskat
Huiskat
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2022 12:25

Re: Allergieën

Bericht door Jim en Dwight »

cerna schreef: 03 nov 2023 19:29 Ter aanvulling: https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 85&t=36199 (een-na-laatste bericht).
https://www.huisdierendokter.nl/xie-tang.html
Dank je voor de links! Is dit supplement verder niet ‘slecht’ voor de kat? Ik ben er totaal niet bekend mee haha. En hoe bepaal je de dosering?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Allergieën

Bericht door cerna »

Jim en Dwight schreef: 04 nov 2023 13:30 Dank je voor de links! Is dit supplement verder niet ‘slecht’ voor de kat? Ik ben er totaal niet bekend mee haha. En hoe bepaal je de dosering?
Nee hoor, echt niet slecht en totaal geen bijwerkingen. :eclap:
Wanneer je op de link klikt zie je dat je 14 dagen met 1200 mg pd moet beginnen en daarna moet overgaan naar 600 tenzij je nog te weinig resultaat ziet. Bij Yarah was de transformatie opmerkelijk.

Ik koop altijd de grotere pillen van 1200 omdat je die kunt halveren en dan is de pil niet zo heel erg groot meer, terwijl je anders 2x2 pillen van 300 mg per dag moet geven. Is ook een stuk voordeliger :smile:
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Allergieën

Bericht door Synemios »

Ik heb geen goede ervaringen met xie-tang ( de 1 ging ervan overgeven en is er een tijd echt ziek door geweest en bij de ander deed het niets) maar mijn katten zijn echt heel erg gevoelig.

Het punt met die chinese kruiden is dat je lastig uit kunt zoeken wat het doet en ze zijn niet verplicht bijwerkingen te vermelden.

Dus ik heb het toch genoemd omdat bijvoorbeeld de kat van Annet er heel veel baat bij heeft.

Ja je zou speciaal wasmiddel kunnen gebruiken om dingen uit te sluiten/aan te tonen.

Enige wat je aan huisstofmijt kan doen is je huis saneren, nat stoffen, minimaal 2x per week stofzuigen, alles van stof wassen op 60 graden, dus dekentjes, knuffels etc echt wekelijks wassen.
Wij hebben ook van die luchtfilters en een stofzuiger met hepa filter.

https://allesoverallergie.nl/pages/allergie-saneren

Bij sommige katten werkt antihistamine.(histacalmine) maar ik geef dat soort dingen eigenlijk alleen als de allergische reacties echt heel erg zijn.

De anallergenic van RC heb ik hier ook geprobeerd maar daar kregen ze toch echt een reactie op.
Er zitten ook andere dingen in dan hydrolysaat van veren waar op gereageerd kan worden.

Maar Luna en Lizzy zijn ook voor huisstofmijt en pollen allergisch.

Ik geloof niet in onmogelijk, en geef alleen opties, ik zeg niet dat dingen wel of niet zo zijn voor jou kat.
Helaas is het een hele zoektocht, maar dat heb je zelf al ondervonden ;-)

Hier staan ook nog middelen bij die je zou kunnen proberen ( Naar onderen scrollen) onder de kopjes huidverzorgingsproducten en voedingssupplementen.
De rest daar boven is op recept en geef je liever niet.


https://www.huidadviesvoordieren.nl/ant ... edicijnen/
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie