Foutje bij introductie?

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Foutje bij introductie?

Bericht door Gijsjeenik »

Ik vraag me af of ik een foutje heb gemaakt bij de her-introductie van onze kittens.
Kitten 1 kwam vorige week bij ons wonen, dit ging ontzettend goed. Kitten 2 (haar zusje) was eigenlijk gereserveerd maar kwam weer beschikbaar. Onder het mom “beter met z’n twee dan alleen” hebben we haar ook opgehaald. Ze hebben elkaar in de tussentijd een week niet gezien. Kitten 1 is speels en nieuwsgierig en aanhankelijk, kitten 2 kijkt wat meer de kat uit de boom en is ook aanhankelijk. Ik had niet verwacht dat een week zonder elkaar zoveel verschil kon maken. Kitten 1 blaast en gromt, er lijkt weinig herkenbaarheid, dit maakt kitten 2 bang. We hebben een grote ruimte beneden in ons huis, ik heb kitten 2 dan ook “gewoon” bij haar zus gezet. Er is voldoende ruimte om elkaar te ontlopen en apart van elkaar te zitten. Ik ben bang dat ik iets te optimistisch ben geweest over hun weerzien. Is er iets dat ik kan doen om het proces te ondersteunen? Of gewoon aankijken?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Foutje bij introductie?

Bericht door Asse-Poes »

Ik zou dezelfde optimistische gedachte hebben gehad als jij: Gewoon meteen bij elkaar zetten.

Hoe lang is kitten nummer 2 nu al bij jou?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Foutje bij introductie?

Bericht door Rik »

Ja, dat kan heel snel gebeuren dat kittens elkaar niet meer (her)kennen. Maar als het goed is zou het ook weer heel snel goed moeten gaan.

Ondersteuning kun je geven door een tussenpersoon te zijn. Met beide kittens spelen. Laten zien dat de ander niet eng is, zonder dat ze direct contact hebben (dus alleen zicht).

Kitten 1 is gewoon onzeker en dat uit zich in dit gedrag.

Door met ze te spelen hoop ik dat zij dan ook vrij snel inziet dat het haar zusje is en de herkenning snel weer terugkomt.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Foutje bij introductie?

Bericht door Gijsjeenik »

Rik schreef: 01 nov 2023 18:54
Ondersteuning kun je geven door een tussenpersoon te zijn. Met beide kittens spelen. Laten zien dat de ander niet eng is, zonder dat ze direct contact hebben (dus alleen zicht).

Kitten 1 is gewoon onzeker en dat uit zich in dit gedrag.

Door met ze te spelen hoop ik dat zij dan ook vrij snel inziet dat het haar zusje is en de herkenning snel weer terugkomt.
Dit was een gouden tip, Rik! Dank je wel!
Toevallig bleek onze zoon een perfecte mediator en hij heeft ze op deze manier heel goed aan elkaar laten wennen.
Inmiddels is kitten 2 ruim een week bij ons en voelt het alsof ze er al veel langer is. De zussen kunnen een flink potje stoeien maar slapen inmiddels ook regelmatig bij elkaar.
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Foutje bij introductie?

Bericht door Gijsjeenik »

Asse-Poes schreef: 01 nov 2023 18:43 Ik zou dezelfde optimistische gedachte hebben gehad als jij: Gewoon meteen bij elkaar zetten.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben :oops:
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Foutje bij introductie?

Bericht door Asse-Poes »

Fijn dat allemaal goed gekomen is!

Hoe heten de dames eigenlijk?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie