Tekenen van nierfalen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Mini_Kyba
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2023 17:37

Tekenen van nierfalen?

Bericht door Mini_Kyba »

Hallo allemaal!

Ik zit met het volgende en hoop dat jullie mij een paar tips kunnen geven.

Onze gecastreerde kater Mini (9 jaar en 8,6kg) begon afgelopen dinsdag met spugen. Woensdag was er niks aan de hand, maar donderdag begon hij weer met spugen. Vrijdag zijn we bij de dierenarts geweest. Vanwege een vorige kat die na het constateren van nierfalen direct ingeslapen moest worden, maakten we ons toch wel zorgen. Mini kwam wat suffiger over en rook met vlagen naar urine. De dierenarts vond echter dat hij niet direct tekenen vertoonde van nierfalen. Zijn temperatuur was in orde. Zijn urine is gecheckt op eiwitten en struviet, dit was in orde. Enkel de concentratie van zijn urine vond zij wat laag (1,01) maar ook niet direct reden tot zorgen. Ook hoorde ze een kleine hartruis. Hij heeft een prik tegen de misselijkheid gekregen en we zijn naar huis gestuurd met antiwormentabletten en een pasta om eventueel haarballen beter te laten zakken. Verder zij de dierenarts dat er op dit moment ook veel virussen rondgaan en als het niet verbeterde dat we maandag weer aan de bel moeten trekken,

Bij thuiskomst was hij erg suf, ik dacht mede door alle commotie en misschien de spuit tegen misselijkheid. Hij heeft sinds vrijdag niet meer gespuugd maar hij wil vrijwel niks eten, wat ik hem ook voorschotel. Om de paar uur gaat hij wel drinken en plassen.
Vanmiddag viel me een klein bultje op op zijn tandvlees, wellicht dat hem dat pijn doet en hij daarom niet wil eten. Verder is hij nog steeds suf, hij reageert wel op je maar minder enthousiast.

Morgenochtend gaan we terug naar de dierenarts, heeft er iemand nog tips waar we naar kunnen vragen? Sowieso een bloedonderzoek lijkt me verstandig.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Tekenen van nierfalen?

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb geen verstand van nierproblemen, maar een bloedonderzoek voor senioren is zeker een goed idee. Een geriatrisch bloedprofiel levert veel nuttige informatie op over de gezondheid van Mini.

Mini is trouwens Maxi geworden, gezien zijn gewicht :lol: (sorry, ik kon het niet laten :grin: ).

Mini drinkt en plast wel gelukkig, maar wat eet hij nu?
Natvoer heeft (zeker bij nierproblemen) de voorkeur boven brokjes.
Lukt het met Gourmet Gold Mousse of ander zacht voer? Schesir kip of tonijn doet vaak ook wonderen bij eet-weigeraars.

Kan Mini iets gegeten hebben (bijvoorbeeld van een plant) waardoor hij misselijk werd?
Waarom hij nu nog steeds zo suffig is, kan ik zo 1 2 3 niet verklaren 😞
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie