Agressie naar buurkatten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Lisjelis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2023 21:57

Agressie naar buurkatten

Bericht door Lisjelis »

Hoi, we hebben twee katers die erg territoriaal gedrag vertonen. Ze zijn gecastreerd en hebben zelfs een chemische castratie gekregen, maar helaas worden ze hier niet rustiger van. We hebben besloten de tuin af te zetten, maar 1 van de 2 katers weet iedere keer uit de tuin te ontsnappen. Deze kater blijft nu continu binnen maar weet toch soms weg te glippen en binnen 5 min is hij bij de buurkat en zet de boel op stelten; vechten, verwonden en niet weg willen gaan.

Bij ons zijn ze beiden erg lief, niet heel aanhankelijk, maar ze doen ons en de kinderen niets.

Is er eventueel iets wat we nog zouden kunnen doen. Zijn er medicijnen die gegeven kunnen worden om ze rustiger te krijgen of iets anders?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Agressie naar buurkatten

Bericht door Rik »

Lisjelis schreef: 23 okt 2023 22:05 Ze zijn gecastreerd en hebben zelfs een chemische castratie gekregen, maar helaas worden ze hier niet rustiger van.
Wat bedoel je met 'zelfs een chemische castratie'?

Bedoel je dat er naast een traditionele castratie ook chemisch gecastreerd is. Of in plaats van?

Hoe oud zijn de katten en wanneer zijn ze gecastreerd?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Lisjelis
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2023 21:57

Re: Agressie naar buurkatten

Bericht door Lisjelis »

Rik schreef: 23 okt 2023 22:17 Wat bedoel je met 'zelfs een chemische castratie'?

Bedoel je dat er naast een traditionele castratie ook chemisch gecastreerd is. Of in plaats van?

Hoe oud zijn de katten en wanneer zijn ze gecastreerd?
Ik bedoel naast de traditionele ook een chemische castratie (deze laatste is 3 maanden geleden gebeurd) en de katers zijn beide 8 jaar oud.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Agressie naar buurkatten

Bericht door Rik »

Dan neem ik even aan dat ze in hun jeugd met 6 maanden normaal gecastreerd zijn.

Er zijn wel medicijnen maar 'echte' medicijnen moet je alleen in overleg met de dierenarts geven.

Verder zijn er nog wel wat andere middeltjes (zoals bach bloesems e.d.) maar ik weet niet hoe effectief die zijn. De vraag is ook wat de basis is voor de agressiviteit. Is dat onzekerheid, angst, puur territorium drang etc. etc. En voor angst heb je weer heel andere middeltjes (zoals de feliway e.d. ) dan voor territorium drang. Normaal is territorium drang het gevolg van hormonen maar die zouden nu onder controle moeten zijn. Is er overigens ook daadwerkelijk gekeken naar het bloed (endocrinologisch onderzoek)? Zitten er misschien toch nog hormonen in het lichaam? Zoja, waar komen die vandaan?

Veel dingen zullen misschien ook alleen goed werken zolang hij niet buiten je eigen tuin kan komen. Dus inderdaad tuin goed afsluiten is een vereiste. Weet je ook waar hij elke keer ontsnapt, en is dat niet dicht te maken?

Een gedragstherapeut met tinley opleiding zou ook nog een optie kunnen zijn.
https://www.tinleygedragstherapievoordi ... atten.html
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Agressie naar buurkatten

Bericht door Asse-Poes »

Misschien denk ik te makkelijk, maar is het is een optie om een buitenverblijf (kattenren) aan jullie huis te maken?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Agressie naar buurkatten

Bericht door nellebel »

goed idee marina
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie