Kat overleden na operatie blaasstenen en pijnstilling metacam/novacam

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Sonjaaaaaa60
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 okt 2023 12:34

Kat overleden na operatie blaasstenen en pijnstilling metacam/novacam

Bericht door Sonjaaaaaa60 »

Hoi

Mijn kat van 10 jr kon 2 weken geleden ineens niet meer plassen na steeds maar weer op de bak te gaan zonder urinelozing . Meteen naar de DA en opname voor 3 dgn , katheter , spoelen ,foto etc . Bleken paar blaasstenen de urineleider af te sluiten. Daar de urine niet weg kon had hij wel licht nierfalen gekregen, maar de verwachting was dat dat wel zou verbeteren.Mocht paar dagen mee naar huis met katheter in een aparte kamer in afwachting van operatie. Operatie ging prima , mocht aan het einde vd dag mee naar huis om te herstellen van alles. Waardes vh bloed waren flink verbeterd.Als pijnstilling had ik Novacam suspensie mee gekregen waar ik 24 u later mee ben begonnen. Enkele uren later ging hij gigantisch veel overgeven, ik dacht mss nog vd narcose . Volgende dag weer 2 grote plassen groen overgeefsel , at niet meer en dronk niks . Ook plaste hij nog steeds niet . Weer opname in praktijk want ging steeds meer bergafwaarts . Had in de praktijk temp van 36 gr en zat er echt slecht bij . Daar nacht gebleven maar steeds slechter , tot de DA moest besluiten in te laten slapen. Eigenlijk zou hij dus gewoon lekker op moeten knappen na de operatie. DA had geen verklaring waarom hij steeds slechter ging . Ik heb gevraagd of hij mss niet tegen de Novacam kon , omdat ik later veel slechte dingen daar over las . Ik heb het idee dat zijn nieren of lever hiermee een opdonder hebben gekregen Maar DA zei dat hij nooit negatieve ervaringen met dit middel heeft gehad . Tijdens operatie is dan metacam gebruikt. Voel me nu echt waardeloos maar kan hier niks meer mee . Wat een vrij simpele operatie en herstel had moeten zijn is geëindigd in een drama . Iemand ook ervaring met dit middel Novacam ?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Kat overleden na operatie blaasstenen en pijnstilling metacam/novacam

Bericht door cerna »

Ja, ik heb ervaring met Metacam (maar ik denk iedereen op dit forum wel).
Eén kat kreeg nierfalen na 5 weken Metacam-injectie. Later bleek dat dat helemaal niet had gemogen (1x injectie direct na de operatie en daarna suspensie; wij wisten dit niet, maar de dierenarts had het moeten weten).
Daarna heb ik jaren geen Metacam durven gebruiken, maar de alternatieven waren ook niet geweldig en toen één van mijn katten in 2015 ook een blaasoperatie moest ondergaan, ben ik met pijn in de buik dit weer gaan geven en dit keer ging het goed.
Daarna heb ik het nog veel vaker moeten geven en het is eigenlijk altijd goed gegaan.

In de bijsluiter staat wel dat er maag/darmstoornissen kunnen optreden, maar toch niet zo heftig en dan al na een keer, als bij jouw kat. Ik geloof ook niet dat een kat nierfalen kan krijgen na 2x metacam.

Ik heb er geen verklaring voor en hoop dat er anderen zijn die een antwoord hebben waar je wat aan hebt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen!
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie