Wanneer is het klaar?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
4cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 feb 2014 13:30

Wanneer is het klaar?

Bericht door 4cats »

Ik weet niet in welke categorie mijn vraag hoort en ik wil ook absoluut niet voor opschudding zorgen..

Maar mijn man kwam er vanochtend mee dat hij het mooi geweest vindt voor onze kat. Ik vind dat een lastige..

Het gaat om een ragdoll van 'pas' 11. Hij is aan het dementeren, tenminste daar gooit de dierenarts het op, omdat ze niks anders kunnen vinden.

Korte samenvatting:
-Hij miauwt heel hard, echt zo hard dat de hele buurt het kan horen.
-Hij miauwt ontzettend veel. Naar zijn volle voer en waterbak ook bijvoorbeeld. Alsof hij eten/drinken wil terwijl hij dat altijd heeft.
-Hij verzorgd zijn vacht niet meer. Zelfs na een trimbeurt heeft hij al vrij snel weer klitten. Hij ruikt dus ook niet zo fris.
-Hij poept echt overal waar het niet hoort. Je kan begrijpen dat, dat niet fijn is met kinderen.
-Vanochtend had hij op de prullenbak gepoept (de druppel voor mijn man).

Ik vind het lastig, herken z'n problemen en zie hem achteruit gaan, maar het is wel mijn lieve kat. De dierenarts vindt verder niks, dus kan niks doen.

Even voor jullie beeldvorming, de kinderen kunnen niet naar beneden, voordat wij alles gecheckt hebben op poep.

Mag ik advies? Ik hoop niet op boze reacties, want ik vind het al lastig genoeg.
Gebruikersavatar
Miloe
Lynx
Lynx
Berichten: 158
Lid geworden op: 09 mei 2023 15:56
Locatie: Groningen

Re: Wanneer is het klaar?

Bericht door Miloe »

Ik zou zeggen man de deur uit
Cats choose us; we don't own them.

~ Kristin Cast
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Wanneer is het klaar?

Bericht door Asse-Poes »

Je man wil de kat het huis uit hebben, maar wat wil je zelf eigenlijk?

Het heeft namelijk weinig zin als wij met mogelijke oplossingen komen als je er eigenlijk zelf ook klaar mee bent.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer is het klaar?

Bericht door Dinky »

Een lastige situatie aangezien het niet klinkt alsof de kat aan het lijden is maar dat is moeilijk oordelen op afstand.
Ik lees vooral zaken die vervelend zijn voor het personeel maar niet direct voor de kat? Wat ik lees zou voor mij geen reden zijn voor inslapen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
4cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 feb 2014 13:30

Re: Wanneer is het klaar?

Bericht door 4cats »

Mijn man gaat de deur niet uit en de kat ook niet hoor. Het was gewoon frustratie dat er nu weer een drol bovenop de prullenbak lag.

Maar mijn vraag is wel serieus. Nu nog niet aan de orde, maar wel serieus. Wat is de grens? Ik weet niet of hij miauwt, omdat hij in de war is of pijn heeft. Wel zie ik hem achteruit gaan, vooral qua verzorging van zichzelf en hij laat zijn ontlasting lopen. Dus hoe weet je wanneer genoeg, genoeg is?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer is het klaar?

Bericht door Dinky »

Dat is een vraag waar geen eenduidig antwoord op is.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Wanneer is het klaar?

Bericht door cerna »

Ik heb ook een demente kat gehad al werd zij het pas op haar vijftiende. Ook zij werd uiteindelijk (ze heeft nog 4 jaar geleefd) incontinent net als demente mensen. Dementie vind ik geen reden voor inslapen, lijden wel (en dan niet van je man :lol: )en al helemaal niet wanneer een kat pas 11 is.

Wanneer de kat zichzelf niet meer verzorgt zou je hem wat vaker moeten borstelen of desnoods wassen wanneer dat lukt. En wanneer hij incontinent is (hoeveel kattenbakken heb je staan?) dan kan dat komen doordat hij door zijn verwarring de kattenbak niet meer kan vinden. Je zou hem dan kunnen helpen door hem wat vaker op de bak te zetten en wanneer hij niets doet even met een voorpootje in het grit krabben. Meestal valt dan het kwartje wel. :smile:
's Nachts zou je hem in een grote bench met kattenbak kunnen zetten met een deken eroverheen zodat het een knus holletje wordt. Wanneer hij dan een ongelukje heeft is het ook zo opgeruimd. En dan wat vertrouwde spulletjes erbij in.
Je kunt hem daarnaast ook Cholodin geven (via de dierenarts).

Demente katten miauwen vooral omdat ze in de war zijn. Het helpt dan om ze wat extra aandacht te geven en gerust te stellen en om vooral niets in huis te veranderen omdat hij dan weer gedesoriënteerd raakt. Rust is ook erg belangrijk.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie