Gecastreerde Kat en poes, gaat een nestje dan goed?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Simbaennalax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:49

Gecastreerde Kat en poes, gaat een nestje dan goed?

Bericht door Simbaennalax »

Hallo allemaal,

Ik heb 2 katten: Simba en nala. Simba is 8 maanden en nala nu 4 maanden. Zij is recentelijk bij ons komen wonen. Ze accepteren elkaar helaas nog niet helemaal maar het gaat steeds beter. Simba is gecastreerd, maar nala niet. Ik vroeg me nu af, stel dat ik ooit haar een nestje zou willen laten maken (met een andere kat/ dekkater uiteraard) gaat dit dan goed? Heb wel eens gelezen dat een kat die niet de vader is de kittens kan dood maken…. Iemand ervaring?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gecastreerde Kat en poes, gaat een nestje dan goed?

Bericht door castratenkoor »

Een zwangere en zogende poes heeft vooral rust nodig. Dus dan zou je haar in een aparte ruimte moeten houden voor maandenlang. Of de kater de jongen wat aan zou doen, weet je nooit van te voren, maar ik zou de gok niet wagen. En vooral moederpoes haar rust gunnen.
Maar waarom zou je dat willen, een nestje? Als je meer katten wilt kun je toch adopteren, uit asiel of herplaatser? Het landelijk overschot is elk jaar al groot genoeg.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen Nala te laten castreren, beter voor haar gezondheid, iedere krolsheid is een aanslag op haar lichaam. En ze loopt meer risico op tumoren.
En 2 gecastreerde katten daar is de introductie ook stukken beter mee. beter voor de onderlinge sfeer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Simbaennalax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:49

Re: Gecastreerde Kat en poes, gaat een nestje dan goed?

Bericht door Simbaennalax »

bedankt voor uw reactie. Dat is inderdaad wel zo… mijn moeder en zusje zouden erg graag een kitten(s) willen van haar ras en ik vind het stiekem zelf ook een hele leuke ervaring om mee te maken. Maar ik was sowieso van plan om de krolsheid even aan te kijken, of het niet te heftig is o.I.d en vanuit daar handelen. Ik las echter veel artikelen over dat een niet gecastreerde kater de kittens die niet van hem zijn zou kunnen doden, dus eigenlijk vroeg ik mij middels dit topic af of dit ook het geval is bij een gecastreerde kater. Ik kom daar namelijk niets over terug vinden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gecastreerde Kat en poes, gaat een nestje dan goed?

Bericht door Rik »

Simbaennalax schreef: 20 okt 2023 17:21 Maar ik was sowieso van plan om de krolsheid even aan te kijken, of het niet te heftig is o.I.d en vanuit daar handelen.
Ai, verkeerde gedachte. Elke krolsheid, en vooral ook de eerste, geeft een vergrote kans dat ze op latere leeftijd baarmoeder ontstekingen en/of melkkliertumoren krijgt. Het is daarom verstandig voor de eerste krolsheid de castratie te laten doen.

Mocht je echt wel een nestje willen (en dat doe je dan echt niet voor of in het belang van Nala maar alleen voor jezelf) dan zou je Simba gedurende die tijd beter onder kunnen brengen bij je zus of moeder (geruime tijd voor tot geruime tijd na het nestje).

Er gaan n.l. nog meer dingen meespelen dan alleen de kittens en dat zijn de hormonen. Zo zal Nala niets met Simba te maken willen hebben het het kan zelfs tot flinke ruzie komen. Nou ja, dat is bijna een zekerheidje. Onderschat de invloed van hormonen niet (wat dus ook zo ongezond is voor Nala, naast dat het een lichamelijke aanslag is).

Een nestje lijkt leuk maar er komt zoveel meer bij kijken. Je kunt dan beter met je zus en moeder naar het asiel gaan wanneer er weer kittens zijn (of de site van ik zoek baasje in de gaten houden voor kittens).
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... irthdate-0
(En liefst tegelijk 2 per huishouding)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Simbaennalax
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2023 00:49

Re: Gecastreerde Kat en poes, gaat een nestje dan goed?

Bericht door Simbaennalax »

Rik schreef: 20 okt 2023 18:27 Ai, verkeerde gedachte. Elke krolsheid, en vooral ook de eerste, geeft een vergrote kans dat ze op latere leeftijd baarmoeder ontstekingen en/of melkkliertumoren krijgt. Het is daarom verstandig voor de eerste krolsheid de castratie te laten doen.

Mocht je echt wel een nestje willen (en dat doe je dan echt niet voor of in het belang van Nala maar alleen voor jezelf) dan zou je Simba gedurende die tijd beter onder kunnen brengen bij je zus of moeder (geruime tijd voor tot geruime tijd na het nestje).

Er gaan n.l. nog meer dingen meespelen dan alleen de kittens en dat zijn de hormonen. Zo zal Nala niets met Simba te maken willen hebben het het kan zelfs tot flinke ruzie komen. Nou ja, dat is bijna een zekerheidje. Onderschat de invloed van hormonen niet (wat dus ook zo ongezond is voor Nala, naast dat het een lichamelijke aanslag is).

Een nestje lijkt leuk maar er komt zoveel meer bij kijken. Je kunt dan beter met je zus en moeder naar het asiel gaan wanneer er weer kittens zijn (of de site van ik zoek baasje in de gaten houden voor kittens).
https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl ... irthdate-0
(En liefst tegelijk 2 per huishouding)

Hartelijk bedankt Rik voor jouw reactie. Echter was ik er niet van op de hoogte dat dit voor zo veel problemen zou kunnen zorgen. Ik denk in dat geval dat het inderdaad beter is om haar te laten steriliseren.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gecastreerde Kat en poes, gaat een nestje dan goed?

Bericht door Rik »

Ik denk dat dat voor Nala het allerfijnste en gezondste is.

Voor wat betreft Simba en Nala samen (ik begreep dat dat nog niet zo heel goed ging?) kun je ook even kijken naar dit topic. Daar ging het in een keer goed na een wat rommelige (en nerveuze) startperiode.

https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... 25&t=36316

(Ik heb dit ook in je andere topic geplaatst)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie