raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Termeulen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2023 14:27

raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Termeulen »

goedendag,

ik heb 2 katers, 1 maine coon en 1 turkse angora
Simba de maine coon is 6 maanden
Shadow de angora is 5 maanden.

toen die 2 bij elkaar kwamen waren ze onafscheidelijk, ze speelden de hele dag samen, ze eten uit dezelfde bak ondanks dat ze beide hun eigen bak hebben.
ze slapen samen, ze wassen elkaar echt dikke pret van s'ochtends tot s'avonds.
gisteren zat simba weggedoken in de hoek van mijn slaapkamer (Simba is makkeliijk 2 koppen groter) en zat shadow op een 1,5meter erg luid te huilen naar hem.
het was een eentonig geluid, het klonk niet uitdagend maar meer zorgelijk
Simba had de oren plat en gromde en sisde terug, duidelijk in de verdediging.

ik heb ze nu apart gezet om escalatie te voorkomen want dat gaat zeker gebeuren als die 2 nu bij elkaar in de buurt komen.
het is mij een raadsel waar dit gedrag nu vandaan komt, ik heb uit voorzorg op de boven en beneden verdieping een Feliway Friends aangezet in de hoop dat ze mekaar weer mogen.

heeft iemand een idee wat voor gedrag dit is?
afzonderlijk reageren de katten op mij zoals ik gewend van ze ben, voor zover ik kan zien/merken hebben ze geen pijn ergens aan.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Asse-Poes »

Zijn ze al gesteriliseerd/gecastreerd?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Termeulen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2023 14:27

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Termeulen »

Asse-Poes schreef: 16 okt 2023 13:58 Zijn ze al gesteriliseerd/gecastreerd?
nee ze zijn beide nog niet geholpen, zou dat het gedrag kunnen verklaren?
vind het zo raar want het is zo plotseling, ze hebben gistermiddag nog samen op de bank geslapen en tegen de avond kunnen ze elkaar niet luchten
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Asse-Poes »

Ik zou geen andere reden weten.
Hormonen die opspelen zijn echt super vervelend.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door nellebel »

of er moet iets zijn gebeurt. bijv ergens van geschrokken. als ze dan bij elkaar inde buurt zijn kunnen ze dat aan elkaar linken. maar gezien hun leeftijd acht ik de kans op hormonen ook erg groot.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Termeulen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2023 14:27

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Termeulen »

nellebel schreef: 17 okt 2023 07:41 of er moet iets zijn gebeurt. bijv ergens van geschrokken. als ze dan bij elkaar inde buurt zijn kunnen ze dat aan elkaar linken. maar gezien hun leeftijd acht ik de kans op hormonen ook erg groot.
morgen worden ze gecastreerd, hopelijk helpt dit, anders zou ik niet weten wat ik zou moeten doen.

ze ogen beide niet angstig, misschien dat er een andere kat mijn tuin in is gekomen en heeft zijn dominante kant laten zien.
al acht ik die kans behoorlijk klein aangezien mijn katten de tuin niet uit kunnen door een 2 meter hoge schutting met verticale planken die klimmen erg lastig maken.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Rik »

Een goede gezonde buitenkat springt wel tegen een schutting van twee meter op hoor. Daar zijn ze heel behendig in.

Ik heb het hier ook een keer gehad, hommeles tussen Bono en Yuna nadat Yuna een rode kater (leek op Bono) gezien had op de schuur in de tuin. Ze stonden beide krijsend tegenover elkaar in de woonkamer toen ik beneden kwam. Het heeft drie dagen geduurd voordat ze weer een beetje samen door een deur konden. Dus alleen maar het aanzicht van een vreemde kat kan tot dit gedrag leiden tussen twee huiskatten.

Eventuele hormonen in het lichaam zullen dan ook niet meehelpen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Termeulen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2023 14:27

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Termeulen »

ze zijn nu inmiddels gecastreerd,
en ben genoodzaakt om ze apart te zetten,
1 kat in de grote slaapkamer, 1 kat de rest van het huis.
en ik wissel ze van plek (zonder dat ze elkaar zien) gedurende de dag.
geen idee hoe ik dit anders moet aanpakken zonder een vechtpartij tussen de 2 katten.
er is er altijd 1 aan het miauwen en het breekt me wel, heeft iemand een idee hoe dit beter kan?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Rik »

In hoeverre denk je dat het ook echt tot fysiek contact zou komen?

Hier hebben ze dat nl niet gehad. Ze stonden wel krijsend tegenover elkaar maar volgens mij hebben ze elkaar niet in de haren gezeten.

Anders zul je een introductie moeten volgen.

Contact is wel van belang om op een gegeven moment weer een glimpse van herkenning tussen elkaar te krijgen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Termeulen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2023 14:27

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Termeulen »

het gaat ook tot fysiek contact komen.

als ik shadow nu uit de kamer laat gaat het goed tot hij simba ziet en begint te "huilen"
simba blaast en duikt ineen en blijft op de plek totdat shadow dichterbij komt.
shadow sprint achter simba aan en wil uithalen.
wat zou ik hier anders aan moeten doen, denk je dat ik ze gewoon hun gang moet laten gaan en hopen op het beste?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Rik »

Nee, als het tot fysiek contact komt moet je ze niet hun gang laten gaan. Dat kan dan alleen maar escaleren (zeker hoe Simba nu is).

Simba lijkt de onzekere te zijn. Shadow wil misschien wel kijken wat er aan de hand is met Simba maar omdat hij dus zo reageert weet Shadow ook niet hoe die moet reageren. Er is dus dan van beide kanten een gebrek aan herkenning.

Traditionele (her)introductie lijkt me hier dan op zijn plaats. Scheiden, eten aan eigen kant van deur, daarna hordeur, steeds meer dichterbij, misschien kijken hoe ze reageren op spel, snoepjes etc. etc.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Termeulen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2023 14:27

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Termeulen »

ik ga het proberen, vind het wel vreemd na 3 maanden van samenleven en het erg leuk hebben samen, tot deze situatie

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Rik »

Kwamen ze al buiten?

Katten herkennen elkaar meer aan geur en gedrag dan aan zicht. En Simba reageert nu heel raar voor Shadow. Dus reageert hij ook weer anders naar Simba en heb je een wisselwerking dat ze elkaar totaal niet meer (her)kennen.

Gelukkig kwam dat bij mij niet tot fysiek contact en was het na drie dagen weer over (toen kwam de herkenning weer terug). Maar ik heb toen wel gezien wat een vreemde rode kater op het dak teweeg kan brengen. (Waarschijnlijk is Yuna daar vreselijk van geschrokken omdat Bono ook een rode kater is)

Als het buiten gebeurd is dan zou ik ze in ieder geval voorlopig binnenhouden en heel veel geuren uitwisselen (bv door ook zelf de een te aaien en dan de ander en andersom).

Zeker nu ze net gecastreerd zijn is geur uitwisseling wel even van belang (omdat ze het dus niet op een natuurlijke manier kunnen doen). Komende weken hebben ze nog wel hormonen in het lichaam maar ik hoop dat ze toch wel snel weer bij elkaar kunnen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Termeulen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 jul 2023 14:27

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door Termeulen »

ik had ze in de achtertuin toen er iets gebeurde, wist ik maar wat.

ik wissel ze continu van plek in de slaapkamer zodat ze elkaars geur krijgen,
ze zien mekaar geregeld, ik geef ze snoepjes waar ze samen zijn.
doormiddel van een speelhengel probeer ik ze samen te laten spelen, met een laserpen krijg ik ze wel genoeg afgeleid dat ze niet blazen/huilen naar elkaar.
ik zal ze voorlopig in huis houden en hopen dat het goed komt
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: raar gedrag wat ik niet kan verklaren

Bericht door castratenkoor »

Als bij mij de vlam in de pan schiet is dat doorgaans door een vreemde kat. Heb dat een keer gehad toen er een aantal buiten in de ren waren en een loslopende kat kwam klieren. Teun volledig over de rooie en hij probeerde de indringer te grijpen. Dus veel lawaai en gerammel van het hekwerk. Vervolgens ging hij Luuk te lijf, de enige die verder nog in de ren zat.
Wat ik doorgaans doe in zulke situaties is valeriaan sprenkelen, op diverse plekken in de kamer. Speelgoedjes, kussentjes, mandjes. Dat helpt doorgaan wel. Dan gaan ze lekker vrijen met zulke plekjes en vergeten ze de opwinding.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie