Pubert een kat?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Pubert een kat?

Bericht door Guazala »

Filou is nu 10 maanden en is de voorbije week plots 'anders' geworden. Hij is dominanter, speelser, stouter en 'emotioneler'.

Plots begint hij de waterfontein uit elkaar te slaan, dingen van de kast te meppen, klampt hij zich vast aan mijn handtas of rugzak als ik wil buiten gaan...

Hij heeft gisteren ook voor het eerst ruzie gehad met Pixel. (Gelukkig was het als ik na mijn werk thuis kwam weer goed tussen hen.)Waarbij ze eerst in elkaar hingen (geen gewonden) en hij zich dan onder de zetel ging verstoppen.

Hij slaat soms ook instant om van speels en vrolijk, naar zich verstoppen of grumpy. En algemeen is hij veel speelser en wilder in zijn spel.

Maken katten ook een pubertijd door? Het gedrag voelt aan als een puberende mensentiener.

Dan ga ik er van uit dat hem wat bijsturen wel voldoende is en hij er wel weer uit groeit. Als katten niet puberen, moeten we misschien wat strenger zijn. Want met 8kg op 10 maanden en een ras dat nog wel even doorgroeit (maine coon), is het toch wel beter dat hij niet ontspoort.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Pubert een kat?

Bericht door cerna »

Bij de poezen heb ik het nooit zo gemerkt, maar de 3 katers die ik (gehad) heb puberden wel degelijk. Alleen waren zij wel wat ouder dan 10 maanden (anderhalf ongeveer): machogedrag richting de poezen. Hen uit het niets bespringen, dominant voor een poes gaan zitten om te imponeren (en de poes draaide zich dan om en liep weg: uitslover :lol: ), dat soort dingen.
Onze Jip wordt volgende maand 6, maar heeft dit gedrag nog steeds incidenteel dus of het over gaat?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Pubert een kat?

Bericht door Asse-Poes »

Oh ja, dat herken ik ook.
Bellow was vanaf kitten al een kat die dacht dat de hele wereld om hem draaide.
Ik hoopte steeds dat dat mettertijd minder werd. Na de sterilisatie. Niet dus. Als hij 2 is dan? Niet dus.
Met 5 jaar dan? Nee helaas.
Hij werd pas rustiger toen hij een jaar of 8 werd.
In de tussentijd was hij superlief, supersociaal ook. Maar hij moest regelmatig zijn (irritante) machogedrag demonstreren en Asse-Poes moest het dan ontgelden 😉

Naast de kattenbak zitten wachten tot As er uit wilde stappen en haar dan een mep geven. Daarna rende de "held" snel weg.
Als As langsliep, haar van achteren bespringen en dan gauw de trap op rennen.
Of As in haar achterpootje bijten.
Dat soort dingen.
Bellow is nu 13 en nog steeds mept hij dingen uit de boekenkast...zijn manier om aandacht te krijgen 😀

En toch...ze sliepen altijd tegen elkaar aan (lepeltje-lepeltje) in de stoel of in een mandje. Vanaf het 1e begin tot de dag dat As overleed.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Pubert een kat?

Bericht door Synemios »

Ik herken het ook van inderdaad alleen de katers.
Tommy en Timmy zijn nu 7 en doen het nog steeds.
En ze helpen elkaar ook nog.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Pubert een kat?

Bericht door castratenkoor »

Bij mij juist andersom, het enige poesje van de 6 kan nog steeds lekker puberen en klieren. Als ze een bui heeft moeten 4 stuks het ontgelden. Heer nummer 5 heeft ze het één keer bij geprobeerd. En dat heeft ze geweten. Je ziet haar nog wel eens plannetjes smeden in zijn richting maar dan bedenkt ze zich wel.

Toen ze het bij hem een keer deed, jaren geleden, heeft hij haar teruggepakt en onder de tafel in een hoek gedreven en links en rechts om haar oren getimmerd. Dus dat laat ze wel uit haar hoofd.
De andere heren zijn duidelijk van mening dat je dames niet hoort te slaan.

Het is geen gezicht, Clarie is nog geen 3 kg en de heren allemaal over de 6 kg.
Clarie is met 6 jaar nog lang niet uitgepuberd. het is geen vechten wat ze doet, ze vindt het leuk ze op te jagen.

Mijn ervaring is rond een jaar - anderhalf gaan de katers puberen en van alles uittesten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: Pubert een kat?

Bericht door Guazala »

Dan is hij best nog jong met z'n 10 maanden. Hopen dat het dan een vroege puber is, anders staat ons nog wat te wachten over enkele maanden. :D
Plaats reactie