Gezwel op staart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Ben net terug van een bezoek aan een andere dierenarts voor een second opinieonderzoek en er is meteen bloed geprikt. Wauw, voel me al stuk opgeluchter.
Ook deze dierenarts vond het overigens niet noodzakelijk voor de staaroperatie, omdat deze toch moet plaatsvinden.
Echter, omdat ik zelf die duidelijkheid graag wil is bloed afgenomen en krijg ik eind van de middag uitslag.(clip 17 + T4)
Nu al blij.
Alles staat of valt met het al of niet een.klik hebben.
Deze arts adviseerde trouwens wel om staart meteen te amputeren en niet te gaan prutsen.
Kliniek is ook nog eens stuk dichterbij.
Dank voor meedenken.
En Cerna, dierenarts gaat niet terugbellen. Ik heb dossier opgevraagd en contact beëindigd.
Ff vraagje nog: is het bij bloedonderzoek gebruikelijk.dat je alle uitslagen.uitgebreid op papier krijgt?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gezwel op staart

Bericht door Dinky »

Wat fijn om te lezen dat je een andere dierenarts hebt gevonden!

En ja, ik snap de opmerking dat je iets aan die staart moet doen en een operatie noodzakelijk is. Maar afhankelijk van de uitslag van het bloedonderzoek wordt de pijnstilling tijdens en na afloop van de operatie daar op aangepast. Ook kan bij zwakke nieren na de operatie direct worden gespoeld om de nieren te ondersteunen de narcose stoffen beter af te voeren. Het is dus niet alleen het wel/niet doorgaan van een operatie waar bloedonderzoek een rol in speelt maar ook in de zorg tijdens en na een operatie.

Bij mijn dierenarts is het zo dat de uitslagen van het bloedonderzoek worden besproken. Je krijgt niet standaard de uitslagen mee op papier. Wel is het zo dat wanneer je er om vraagt deze direct worden uitgeprint indien je aanwezig bent of via de mail toegestuurd, dat is geen enkel probleem ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel op staart

Bericht door Rik »

Okkitokki schreef: 21 sep 2023 15:01 Ff vraagje nog: is het bij bloedonderzoek gebruikelijk.dat je alle uitslagen.uitgebreid op papier krijgt?
Dat wordt meestal niet automatisch gedaan maar ik vraag altijd bij betalen (aan de balie) direct om de factuur en uitslagen op papier of per e-mail. Je hebt er wel voor betaald en het is altijd fijn om het achteraf te hebben. Zelfs als het niet direct voor jezelf is, je wilt wel een archief opbouwen voor jezelf. Wanneer is wat gedaan (injecties e.d.) en welk uit uitslagen/waardes waren het.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Wow ik ben heel blij met deze update!

Ik hoop dat je hier updates blijft geven.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

De dierenartsassistente heeft net gebeld. Er is niets aan de hand met de vitale organen, alleen een iets te hoog ureumgehalte. Vergeten te vragen hoe zich dat verhoudt tot de verdikte schildklier, maar dat is dan waarschijnlijk zo minimaal dat de T4-waarde goed is.
Ik ga zo de uitslagen ophalen.
het is dus aan de ene kant goed nieuws, aan de andere kant roept het ook weer vragen op, namelijk wat de oorzaak c.q. oorzaken zijn van de huidige klachten. (gewichtsverlies, veel braken, hoge hartslag)
Maar misschien is het voor nu beter om eerst ff bij te komen en een afspraak te maken voor de staartoperatie.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

Die T4 waarde kan wel schommelen.
En soms kun je de schildklier voelen maar dat hoeft niet te betekenen dat er ook teveel hormonen aangemaakt worden.
Maar bij oudere katten heb je ook nog een grensgebied

Afbeelding

Zie onderstaande tekst.

ureum gehalte te hoog kan door het braken komen.
Gaan ze nu nog verder kijken waar het braken, die hoge hartslag en het gewichtsverlies dan vandaan komen?

Echo mocht dat nog nodig zijn gaat alleen met een roesje ( dat is geen narcose) als het echt niet op een andere manier lukt.
Maar misschien kunnen ze dat anders combineren.

*Even iets aangepast.
Laatst gewijzigd door Synemios op 21 sep 2023 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Ik ben ook heel blij dat je naar een andere kliniek bent gegaan en bloed hebt laten prikken.
Vreemd is wel het braken (gewichtsverlies kan door het braken komen) en de versnelde hartslag. Heeft de dierenarts daar nog iets over gezegd? Heeft ze soms een hartruis? Is een hartecho verstandig voor de operatie? Bloeddrukmeting?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Ik zie hierboven dat Synemios een bijlage heeft ingevoegd. Hoe doe ik dat?

Ik meende hierboven gelezen te hebben, dat de uitslagen van een volledig bloedonderzoek zo'n 4 a 5 pagina's telt, maar ik heb slechts 1 pagina.

Even voor de duidelijkheid: ik heb een second opinion en een bloedonderzoek laten doen, maar officieel ben ik nog niet overgestapt. Ik weel wel dat er plaats is, in tegenstelling tot een boel andere dierenartsen.
Ik wil me nu eerst richten op de staartoperatie en niet op verdere onderzoeken. Het is per slot van rekening niet gratis. Moet nog nieuwe offerte aanvragen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel op staart

Bericht door Rik »

Ik zou wel vragen of de dierenarts bij de operatie gelijk even een heel grondig fysiek onderzoek doet (ook met het oog op de symptomen). Ze ligt dan toch onder narcose en hij kan haar dan heel erg goed onderzoeken (b.v. die schildklier e.d.).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

Pre operatief onderzoek was bij ons laatst ook 1 pagina als er nieren, lever etc gecheckt zijn dan is het wel ok.
Die 4/5 pagina's heb ik ook wel eens gehad maar dat was ook met algemeen bloedbeeld ( ontstekingswaarden, alvleesklier etc)

Vond deze arts een staartoperatie ook noodzakelijk?

Tommy zijn staartje is ook een stukje van afgehaald ( amputatie) en daar gaat het nu heel erg goed mee.
Was wel een andere situatie en hij is jonger maar toch ;-)

Verder ben ik het eens met Rik, misschien is een echo van de buik/darmen/alvleesklier ook handig als ze echt denken dat het niet de schildklier is.
Die tekst staat er niet voor niets specifiek onder, en omdat de klachten toch ook passen bij een te snel werkende schildklier zou verder bloedonderzoek misschien toch handig zijn.

Ik heb een foto geplaatst, uploaden naar my album of via tapatalk kan het ook.
En dan hier plaatsen.
Ik zal later even kijken of ik het beter uit kan leggen, of misschien kan iemand anders dat even doen.
Laatst gewijzigd door Synemios op 21 sep 2023 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Uploaden kan hier
https://imgbb.com/upload
Op groene vlak klikken
Bij insluitcodes kiezen voor : BB code groot met link.
Klik op grote grijze vlak en kopier de link naar je bericht hier op het forum.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Volgens mij is het bloedonderzoek wat ze nu gedaan hebben een tussenweg tussen klein (pre-operatief) en groot/volledig (geriatrische profiel)

Die 4 pagina's krijg je alleen bij het geriatrisch bloedprofiel. Dan wordt het bloed opgestuurd naar het lab waar het heel uitgebreid geanalyseerd wordt.

Logisch dat je even wilt bijkomen, en het belangrijkste is dat je je bij deze kliniek prettig voelt en je er weer vertrouwen in hebt.

Wordt er een groot stuk van haar staart geamputeerd? . Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar dat gezwel precies zit.

Dat Okki geen overactieve schildklier heeft, is dan weer goed nieuws. Alleen weet je nu niet waar haar klachten dan wel veroorzaakt door worden. Had deze DA daar een verklaring voor?

De hoge hartslag kan komen door de stress van Okki omdat ze bij de dierenarts is. Dat is super eng voor een kat. Voor de andere problemen heb ik zo 123 geen verklaring.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

Als je stress uit wilt sluiten kun je de hartslag thuis ook meten.

https://www.dierendokters.com/katten/ho ... ls-opnemen
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

Even voor de duidelijkheid, onderstaande tekst moet zijn de tekst onderop het plaatje:
"30-60" nmol grijze zone bij oude en symptomatische katten.
Oudere katten met consistente klinische tekenen en t4 waarde in de grijze zone kunnen vroege hyperthyreoïdie hebben of een gelijktijdige niet thyreoidale ziekte hebben
En dan wat er gecheckt moet worden om het dan echt uit te sluiten of juist aan te tonen.

Deze tekst komt vanuit het lab in Utrecht en het wordt vaak over het hoofd gezien.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Synemios, heb hartslag gemeten, DA vond hem veel te hoog, maar ik heb nu ook het galopritme gehoord
Geenidee wat dit zegt.
Plaats reactie