Gezwel op staart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

Hoe hoog was de hartslag in rust?
Galopritme dat is iets wat je dierenarts kan horen ( met een stethoscoop hoor je veel meer) en dat is een combinatie van diverse geluiden.
klinkt als een galoperend paard, dat kunnen ze horen bij een veel te snelle hartslag.
Heeft je dierenarts het hier over gehad?

Ik begrijp dat je je niet op alles tegelijk wilt focussen, maar ik zou het wel op zijn minst met je dierenarts bespreken, zeker als de hartslag thuis ook te hoog is en ook het afvallen, braken enzo.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

De dierenarts heeft gister alleen een veel te hoge hartslag geconstateerd, hij heeft het niet over het galopritme gehad. Dat heb ik gisteravond zelf geconstateerd toen ik de hartslag probeerde te horen. (was best nog lastig trouwens).
Ik geloof dat ik nog wel 4 andere dierenartsen kan consulteren maar dat ik daar alleen maar meer van in de war raak.
Ik was er gister voor een second opinion, het bloedonderzoek kwam onverwachts, omdat ik niet eens wist dat dat zo snel kon. Heb meteen betaald. Ik heb nog wel veel vragen, maar ik ben geen vaste klant bij deze dierenarts. Ik heb nog wel veel vragen, maar ik weet niet of deze met de dierenarts kan bespreken zonder dat ik daar weer voor moet betalen.
Toen assistente gistermiddag belde om te zeggen dat de bloeduitslagen goed waren, en dat alleen het ureum wat aan de hoge kant was, Voelde ik weinig ruimte om nog wat te vragen. Toen ik de papieren uitslag later in de kliniek ophaalde, zei ze dat als ik vragen had ik wel even kon bellen.
Maar ik wil dan zo graag ff zelf met de dierenarts spreken. Kan dat? Is dat gebruikelijk? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Verwarrend vond ik ook dat de diagnoses t.a.v. de bult verschillend zijn, de eerste dierenarts zei duidelijk dat het een gezwel is, de tweede dacht meer aan een cyste. De eerste dierenarts wilde proberen de staart te behouden, de tweede dat de staart ter hoogte van de bult geamputeerd moet worden, dat betekent 2/3 deel van de staart.
Wat is ook wel apart vond, is dat Okki al een jaar lang aan het afvallen is, dat ze vrijdag bij de eerste dierenarts 3.0 kilo woog, en gister 3.2. Zal dan wel aan de weegschaal liggen, denk ik.

Wat het bloedonderzoek betreft Ureum was 14, verder alles binnen normaalwaarden.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel op staart

Bericht door Rik »

Okkitokki schreef: 22 sep 2023 10:19 Wat het bloedonderzoek betreft Ureum was 14, verder alles binnen normaalwaarden.
Ureum van 14 vind ik nog wel meevallen.
Er staat overigens ook altijd 2 referentie waardes achter. Die moet je eigenlijk ook altijd opgeven want die kunnen per soort meting nog wel eens verschillen. Maar ik neem aan dat dat hier 6,1 - 12,8 (o.i.d.) was. Was ze nuchter bij bloedafname? Dat kan het n.l. ook wat beïnvloeden. Maar als de rest van de waardes goed zijn, en ze eet gewoon, dan is dat prima (een veel te hoge ureum geeft misselijkheid en dan eten ze meestal niet of weinig).

Wat betreft vragen stellen... Ik weet niet eens of je bij een dierenarts officieel 'ingeschreven' moet staan. Telefonisch hebben ze bij mij een telefonisch spreekuurtje (kun je gewoon bellen en krijg je de da vrij snel aan de lijn). Hier hoef je normaal niet voor te betalen. Als je je goed voelt bij deze dierenarts en hier de operatie uit wilt laten voeren kun je in ieder geval wel een gesprek vooraf vragen (lijkt mij normaal, zeker als je vragen hebt en wat dingen wilt bespreken). Of je hier dan echter een 'consult' voor zou moeten betalen weet ik niet. Als hij nog niet zou weten dat hij de operatie uit zou mogen voeren kan ik me daar wel wat bij voorstellen. Op moment dat hij de operatie wel mag doen, zou ik bijna zeggen dat ie dat in de compleet prijs mee kan nemen (maar daar heb ik ook geen ervaring mee).

Zorg in ieder geval dat je al je vragen duidelijk op een rijtje hebt (liefst op papier geschreven).
Dan verloopt zo'n gesprek ook veel ordelijker en wordt je niet zo makkelijk overrompeld.

Heb je zelf een digitale keukenweegschaal. Weegschalen kunnen inderdaad wat van elkaar afwijken. Vandaar dat het handig is elke keer op dezelfde weegschaal te meten. Ik heb hier ooit een nieuwe moeten kopen omdat die flinke jongen van mij boven de 5kg uit kwam (en mijn dig. keukenweegschaal ging maar tot 5kg :lol: ).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

De dierenarts heeft het daar dus niet over gehad, als er wel echt een galopritme is geconstateerd ( dat heeft met bepaalde tonen te maken) dan denk ik ook niet dat er zo makkelijk gedaan zou zijn over geen bloedonderzoek en de narcose.

Ik heb het niet over nog meer dierenartsen, ik heb het over verder kijken.
Een kat die zoveel afvalt, een te hoge hartslag heeft en regelmatig braakt daar is meer mee aan de hand.

Weegschalen tussen dierenartsen kunnen verschillen.

Uitleg van de bloeduitslagen of andere dingen vallen gewoon onder het consult en als iets niet duidelijk is is het navragen van dingen gewoon gratis, tenzij het om een totaal ander probleem gaat.

Een ureum van 14 verklaard de klachten niet en die kan iets verhoogd zijn door het braken of eiwit rijk eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Toen je gisteren bij de second opinion arts was , heb je toch ook verteld dat Okki al lange tijd afvalt en al 2 weken braakt?
Wat zei die arts daar dan over?

Ik neem aan dat ze weet dat je voor een seconde opinion kwam. Heb je dan ook gevraagd waarom zij de staart niet eerst zou proberen te redden?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Synemios schreef: 22 sep 2023 13:36 De dierenarts heeft het daar dus niet over gehad, als er wel echt een galopritme is geconstateerd ( dat heeft met bepaalde tonen te maken) dan denk ik ook niet dat er zo makkelijk gedaan zou zijn over geen bloedonderzoek en de narcose.

Deze zin begrijp ik niet helemaal.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

Een galopritme kun jij zelf niet constateren, dat heeft te maken met bepaalde toonsoorten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel op staart

Bericht door Rik »

En wat noem jij overigens een galopritme (in rust dus)? Want de hartslag van katten ligt over het algemeen vrij hoog (vergeleken met mensen).
De normale frequentie van de kat ligt tussen de 120 en 200 slagen per minuut.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Gezwel op staart

Bericht door Synemios »

Hoe heb je de hartslag opgemeten? met je oor of ook gevoeld?

Hier meer info over galopritme bij een kat:

https://mcvoordieren.nl/kennisbank/hartproblemen-kat/

je kunt een normale hartslag ook interpreteren als een galop maar dat wordt daar niet mee bedoeld.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Hoe gaat het nu?
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Beste meelevers, excuus dat ik een paar dagen stil was, het ontbrak me gewoonweg aan de tijd en de rust (vooral dat laatste) om wat van me te laten horen. En ik raakte ook in de war van alle informatie.
Na het afnemen van de bloedtest vandaag een week geleden is er niets bijzonders meer gebeurd. Ik ben blij dat de bloeduitslagen goed waren en ik heb vanmiddag een afspraak gemaakt voor een staartamputie. Vreselijk woord als ik het tot me laat doordringen, ik hoop dat er wel een stukje behouden kan blijven.
Ik laat de operatie bij de dierenarts waar ik ook de second opinion heb gevraagd. Ook deze dierenarts liet het aan mij over of ik voorafgaand aan de operatie een bloedonderzoek wilde laten doen, maar ik geloof dat ik dat al verteld heb. Wat dat betreft dachten beide dierenartsen daar dus hetzelfde over.
De operatie staat gepland voor volgende week donderdag, dus dat duurt best nog wel even. Ik hoop dat het gezwel zich tot die tijd rustig houdt, want het begint nu toch een beetje open te scheuren en ik zag net een ietsiepietsie vocht. Ben vanmiddag ff met haar naar de dierenarts gereden om haar te laten wegen, assistente heeft dat gedaan. Vervolgens even advies gevraagd wat ik moet doen als de wond openbarst, want dat lijkt me toch een onprettig scenario. Dan kan ik altijd eerder langskomen, maar hoe het dan precies verder gaat, werd me niet echt duidelijk. Ze wilde wel ff een dierenarts vragen om er even naar te laten kijken, maar dan moest ze wel het tarief voor een consult in rekening brengen. Heb ik maar niet gedaan. Weet niet of dat verstandig is, omdat ik dus net een half uur geleden beetje vocht uit gezwel zag komen.
Ik vind het reuzespannend allemaal, ook omdat de poes slecht eet, minder drinkt en plast en elke dag wel een keer braakt. En het is mijn eerste huisdier, dus alles wat er met haar gebeurt is nieuw voor mij, evenals het contact met inmiddels dus twee dierenartsen.
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

De kogel is dus door de kerk. Hopelijk gaat het allemaal meevallen (ook de nazorg).

Vraag je wel nog even voor de zekerheid of ze gasnarcose gebruiken (niet in alle klinieken is dit standaard) want dat is zoveel beter voor de nieren. En ik zou kiezen voor een infuus na afloop om de afvalstoffen zo snel mogelijk het oude lijfje uit te werken en de nieren zo min mogelijk te belasten.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Het is heel logisch dat je door de bomen het bos niet meer zag en ziet.

Altijd lastig om zo, vanaf een afstand, een advies te geven.
Ik begreep dat er -in eerste instantie- best wel wat haast bij was, en nu het gezwel al een beetje open gaat, vind ik een hele week wachten met de operatie best wel lang.
Aan de andere kant: deze tweede DA gaat uit van een cyste en dat is in principe onschuldig en niet ernstig. Wel vind ik het jammer dat de DA niet probeert de staart te redden en meteen overgaat tot amputatie van een deel van de staart.
Maar dat is mijn mening.

https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... -op-de-kop

Een advies over wat je moet doen als het gezwel openspringt, zouden ze je wel moeten geven.
Beetje flauw dat de assistente dan over een extra consult begint, zeker omdat de operatie al ingepland is en ze dus weten dat ze betaald krijgen.
Beetje extra service hoort erbij en dit is ook in hun eigen belang, want een opengebarsten gezwel zal wellicht een andere behandeling betekenen.

Wat zei deze DA eigenlijk over het braken en de te snelle hartslag van Okki?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

cerna schreef: 28 sep 2023 22:07 De kogel is dus door de kerk. Hopelijk gaat het allemaal meevallen (ook de nazorg).

Vraag je wel nog even voor de zekerheid of ze gasnarcose gebruiken (niet in alle klinieken is dit standaard) want dat is zoveel beter voor de nieren. En ik zou kiezen voor een infuus na afloop om de afvalstoffen zo snel mogelijk het oude lijfje uit te werken en de nieren zo min mogelijk te belasten.
Ik heb de tweede dierenarts een week geleden keer geconsulteerd (advies operatie en gedeeltelijke amputatie staart), er is dezelfde dag bloedonderzoek gedaan en gister heb ik bij de balie afspraak gemaakt voor staartoperatie. We hebben het niet meer over de inhoudelijke kant van de operatie gehad en wat er allemaal precies gaat gebeuren. Ik denk dat dit ook niet gebruikelijk is. Ik ga ervan uit dat de dierenarts deskundig is, en het lijkt me niet verstandig en/of gebruikelijk om vragen te stellen over het soort narcose en andere technische zaken. Het klinkt alsof ik van alles moet kiezen op het gebied van de operatie, maar dat is lastig als je er niets over weet. Ik weet ook niet of het gebruikelijk is dat je voor de operatie nog een gesprek hebt over de operatie.
Soms vraag ik me op dit forum wel eens af of jullie zelf ervaring hebben met dierenartsen (vast wel, ha ha) maar dan wonen jullie waarschijnlijk in een andere provincie dan ik. Want het staat zo ver weg bij mijn ervaringen. Ik heb al afscheid genomen van mijn eerste dierenarts en de tweede lijkt niet veel anders, althans als het gaat om de communiatie. Ik kan het ook niet vergelijk en ik kan ook niet blijven shoppen, er is haast bij en ik wil ook niet elke keer ruzie.
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Asse-Poes schreef: 29 sep 2023 01:30 Het is heel logisch dat je door de bomen het bos niet meer zag en ziet.

Altijd lastig om zo, vanaf een afstand, een advies te geven.
Ik begreep dat er -in eerste instantie- best wel wat haast bij was, en nu het gezwel al een beetje open gaat, vind ik een hele week wachten met de operatie best wel lang.
Aan de andere kant: deze tweede DA gaat uit van een cyste en dat is in principe onschuldig en niet ernstig. Wel vind ik het jammer dat de DA niet probeert de staart te redden en meteen overgaat tot amputatie van een deel van de staart.
Maar dat is mijn mening.

https://www.diergeneeskundigcentrum.nl/ ... -op-de-kop

Een advies over wat je moet doen als het gezwel openspringt, zouden ze je wel moeten geven.
Beetje flauw dat de assistente dan over een extra consult begint, zeker omdat de operatie al ingepland is en ze dus weten dat ze betaald krijgen.
Beetje extra service hoort erbij en dit is ook in hun eigen belang, want een opengebarsten gezwel zal wellicht een andere behandeling betekenen.

Wat zei deze DA eigenlijk over het braken en de te snelle hartslag van Okki?
Op 21 september is het bloedonderzoek verricht. En op 28 september heb ik afspraak gemaakt voor operatie. Eerder was er geen tijd. Dat ik nu een week moet wachten heeft dus ook aan mijn eigen traagheid te wijten.
Wat de diagnose betreft: als de ene dierenarts zegt dat het een gezwel is en de tweede denkt eerder aan een cyste, schept dat nog weinig duidelijkheid. Maakt dat trouwens nog verschil voor de behandeling? Is het bij een cyste voldolende om alleen die te verwijderen of hem bijvoorbeeld leeg te zuigen?
Eerste dierenarts zei dat ze wilde proberen de staart te redden, maar dat ze pas op de operatietafel goed zou kunnen zien of hiervoor ruimte is. Op basis van de grootte van het gezwel schatte de kans hierop als gering. De tweede dierenarts was hier veel duidelijker in: staart amputeren. Leegzuigen kan ook, maar kans is groot dat cyste weer volloopt en risico op infectie.
Een advies over wat je moet doen als het gezwel openspringt, zouden ze je wel moeten geven.
Beetje flauw dat de assistente dan over een extra consult begint, zeker omdat de operatie al ingepland is en ze dus weten dat ze betaald krijgen.
Beetje extra service hoort erbij en dit is ook in hun eigen belang, want een opengebarsten gezwel zal wellicht een andere behandeling betekenen.
Ik heb gister afspraak gemaakt voor operatie en toen meteen gevraagd wat te doen als de bult opengaat. Assistente adviseerde om alvast penicilinie toe te dienen, maar dat was eigenlijk geen antwoord op mi jn vraag. Een uur daarna ben ik spontaan naar de praktijk geweest om de poes te laten wegen. Ik heb toen nog eens gevraagd wat ik moest doen als de bult zou openbarsten. Als dat gebeurt, kan ik altijd bellen en plannen ze tijd voor me in. Ik heb gevraagd wat er dan gaat gebeuren (meteen operatie? Andere behandeling?) maar dat konden ze niet vertellen.

Asse-Poes: kun jij je een na laatste opmerking nog even uitleggen: dat het "ook in hun eigen belang is"?

Service kun je niet afdwingen en ze weten nu ook dat de tijd dringt. Dus ik zit klem, althans zo voelt dat.

Ik heb de dierenarts na het eerste consult niet meer gesproken. Ik weet niet meer precies wat hij zei over de hoge hartslag en het vele braken. Hij beschouwde het consult in eerste instantie als een second opinion voor het behandelen van de bult.
Plaats reactie