Gezwel op staart

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Rik schreef: 19 sep 2023 16:00 Ik zou bij een 17 jarige toch ook wel een onderzoek vooraf willen. Even afgezien van het risico wil je ook weten waar je aan toe bent. Misschien zit ze wel vol met gezwellen. Uiteraard wil je wel zo snel mogelijk dat dat gezwel van die staart gaat.

Of is het weghalen van dat knobbeltje een "operatie van niks"? Had je al een kostenraming?

Tevens kan er dan e.v. besloten worden om ook een echo en/of fotos te maken als ze toch onder narcose is. Wanneer er geen onderzoek vooraf is geweest dan kun je dat niet meer beslissen en moet Okki later misschien nog een keer onder narcose daarvoor.
Ik heb geen idee of het weghalen van het knobbeltje een operatie van niks is. Wel weet ik dat het een klus zal worden om de operatie met behoud van staart uit te voeren, dus de kans is aanwezig dat een deel van de staart geamputeerd moet worden.

Ik zou gister een kostenraming krijgen. Vanmorgen gemaild. Vanmiddag gebeld met assistente: DA was er nog niet aan toegekomen. Heb ook aangegeven dat ik met DA de risico's van de operatie wil bespreken en of er al of niet een uitgebreid bloedonderzoek moet plaatsvinden. Dat gesprek zal dan waarschijnlijk morgen of overmorgen plaatsvinden.
Over een echo en het maken van foto's hebben we het niet gehad. Begrijp ik het goed dat ze daarvoor onder narcose moet?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Een volledig bloedonderzoek is echt aan te bevelen.
Een pre-operatief bloedonderzoek is dan niet nodig.

Dus ja, mijn advies is: volledig bloedonderzoek (=geriatrisch bloedprofiel) en afhankelijk van wat daar uitkomt, beslissen wat de volgende stap is voor Staart en schildklier.
Okki moet dus nu 1x naar de DA voor bloedafname (dat bloed wordt opgestuurd naar het lab); daarna moet ze nog een keer voor de staartoperatie.

Echo gaat ook onder narcose, tenzij het een super makkelijke poes is.
Laatst gewijzigd door Asse-Poes op 19 sep 2023 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel op staart

Bericht door Rik »

Als bij het bloedonderzoek blijkt dat er meer aan de hand is en vervolgonderzoek nodig is waarbij ze onder narcose zou moeten (fotos/echo) dan wil je dat dat bij een 17 jarige kat maar één keer hoeft.

Dan is een keer extra naar de dierenarts voor bloedafname te prefereren boven twee maal narcose.

Maar goed... het blijft een eigen beslissing tussen jou en je dierenarts. Ik zou bovenstaand in ieder geval wel voorstellen aan je dierenarts en vragen wat die vind (want dat is nog niet gedaan, en je gaat er nu vanuit dat ie dat niet wil, maar misschien heeft ie dat niet voorgesteld om kosten te besparen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Okkitokki schreef: 19 sep 2023 16:04 Het wordt er niet duidelijker op voor me.
Volledig bloedonderzoek laten doen en dan pas de beslissing nemen over de staartoperatie of is het voldoende om de operatie in te plannen waarbij automatisch een pre-operatief bloedonderzoek plaatsvindt.
Nee, eerst bloedonderzoek en afwachten wat de uitslag is. Afhankelijk van die uitslag bepaal je dan, in overleg met de dierenarts, of het verantwoord is om de staartoperatie te laten uitvoeren.
Als dat pre-operatieve bloedonderzoek standaard voorafgaand aan een operatie plaatsvindt, begrijp ik ook waarom de DA dat niet apart besproken heeft.
Dat pre-operatieve onderzoek is altijd een klein onderzoek (nieren, lever) en dat is bij een 17-jarige kat echt onvoldoende. Dadelijk laat je de operatie doorgaan zonder dat je iets weet (zonder dat de dierenarts iets weet behalve de uitslag van het kleine bloedonderzoek) en overlijdt Okki tgv een onderliggende kwaal die eerst behandeld had moeten worden. Of niet meer behandeld kan worden en dan kan de operatie ook niet doorgaan.
Het zijn dus blijkbaar 2 verschillende onderzoeken? Een volledig bloedonderzoek en een pre-operatief bloedonderzoek. In het eerste geval moet Okki 1 keer naar de DA en in het tweede geval maar 1 x.
Er zijn inderdaad 2 verschillende onderzoeken, maar wanneer je een groot onderzoek (geriatrisch profiel) laat doen, hoeft dat andere onderzoek niet meer want dat is dubbelop.

Okki moet dus 1x naar de dierenarts voor het bloedonderzoek en afhankelijk van de uitslag, nog een tweede keer voor de operatie.
En wanneer de schildklierwaarde niet goed is zul je nog veel vaker moeten gaan want dan krijg je medicatie en dat moet regelmatig gecontroleerd worden dmv klein bloedonderzoek (in het begin zelfs iedere 3 weken).
Ik had een kat wiens schildklier te snel werkte en kreeg 2x daags 5 mg Felimazole. Bij het volgende onderzoek bleek de schildklier nauwelijks nog wat te doen. De dosering was dus te hoog. Dosering gehalveerd en toen schoot de waarde weer omhoog. Toen zijn we er precies tussenin gaan zitten en is het nog twee keer gecontroleerd, maar de waarde bleef stabiel.
Daarna volgde ieder half jaar een klein bloedonderzoek en eens per jaar een groot bloedonderzoek.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gezwel op staart

Bericht door Dinky »

Als Okkie mijn kat was dan liet ik eerst uitgebreid bloedonderzoek doen (dus ook zeker inclusief schildklierwaarden). Dit om inzicht te krijgen in de staat van de organen.

Op basis daarvan kan worden bepaald of Okkie de operatie met narcose aan kan maar kan je ook bepalen of je aanvullende onderzoeken wil doen wanneer Okkie onder narcose is. Dit om te voorkomen dat Okkie in korte tijd opnieuw onder narcose zou moeten wanneer blijkt dat ook bijvoorbeeld foto's wenselijk zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Dank voor jullie reacties.
Ik heb met de dierenartsassistente gebeld om e.e.a. door te spreken.
Ook heb ik gister de prijsopgaaf ontvangen van de staartoperatie en het bloedonderzoek. De staartoperatie kost ongeveer 350 euro (220 euro voor chirurgie en de rest zo te zien allemaal medicatie en gasnarcose)en de kosten van het bloedonderzoek 123 euro.
Ik deel hier even wat het bloedonderzoek inhoudt.

Bloedonderzoek T4 + klein bloedbeeld voor pre-anesthetisch onderzoek.
Bloedafname en verwerking monster.
Catalyst Chem 10 clip
Catalyst totaal T4.

Volgens de assistente kan dit onderzoek in de kliniek worden uitgevoerd en hoeft het bloed niet naar een lab te worden opgestuurd.

Ik weet niet wat Catalyst Chem 10 clip betekent.

Ik heb het vermoeden dat dit bloedonderzoek niet het uitgebreid bloedonderzoek is wat jullie bedoelen. Klopt dat?

Al of niet een uitgebreid bloedonderzoek: Het is me wel duidelijk dat het gezwel verwijderd moet worden en dat ik daar niet te lang mee moet wachten. Want ook als het gezwel om wat voor reden dan ook uitelkaar klapt, zal er ook een behandeling moeten volgen,

Wel wil ik natuurlijk graag weten wat de uitslagen zijn van het bloedonderzoek, ook voordat de operatie een aanvang neemt. Of is dit niet gebruikelijk?
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Nee, dit is zeker niet het onderzoek wat wij bedoelen (wel duur voor een klein onderzoek) en puur gericht op de schildklier.
Okkitokki schreef: 20 sep 2023 10:55 Ik weet niet wat Catalyst Chem 10 clip betekent.
Weet ik ook niet, maar even googelen en je wordt iets wijzer.

Waarom toch die focus op de staart en de T4 en niet op de leeftijd van de kat?
Eerst dat geriatrisch profiel (dat had vandaag al gekund) en daarna pas zaken doorspreken met de dierenarts (niet met de assistente want zij hebben er niet voor doorgeleerd, al denken veel assistentes dat ze ook halve dierenartsen zijn :cry: ).
Waarom aarzel je zo?

Sorry, dat ik zo dwingend klink, maar in het belang van de kat moet je echt eerst meer informatie hebben voordat je überhaupt aan een operatie denkt.

Dus (nogmaals):
1. bloedafname voor geriatrisch profiel (= groot bloedonderzoek)
2. zodra de uitslag binnen is overleg met de dierenarts (niet met de assistente!) of het verantwoord is om de operatie uit te voeren. Is het niet verantwoord dan wordt het heel lastig. Durf je het risico te nemen met de kans dat Okki overlijdt? Daarin kunnen wij je niet adviseren.
3. evt. medicatie starten mocht blijken dat de schildklierwaarde niet goed is (Of een andere behandeling zoals radiojood, maar dat is een kostbare behandeling en omdat Okki al 17 is)
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Beste Cerna, je klinkt inderdaad nogal dwingend. Ik heb al meerdere keren aangegeven dat er sowieso een behandeling moet komen voor het gezwel, ofwel via een operatie, ofwel behandeling (en dan zal ook een narcose noodzakelijk zijn, schat ik in) na openbarsten gezwel. Dus dat ik de focus daarop leg vind ik niet zo gek.
Je zegt dat het bloedonderzoek alleen gericht is op de schildklier, dat is niet zo. Er vindt ook een Catalyst Chem 10 clip plaats.
Ik heb ff gegoogled maar ik word niets wijzer.

Je zegt dat je het bloedonderzoek prijzig vindt. Heb jij een idee wat een groot bloedonderzoek kost?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7662
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gezwel op staart

Bericht door Rik »

Okkitokki schreef: 20 sep 2023 10:55 Ik weet niet wat Catalyst Chem 10 clip betekent.
Staat hier beschreven:
https://www.idexx.nl/nl/veterinary/anal ... -analyzer/

Geen idee waarom dan niet gelijk de Chem 15 of 17 CLIP (want daar zit T4 en ook lever in).
(maar misschien bedoelen ze die ook wel)

Wat wordt er gedaan als bij het bloedonderzoek verder onderzoek nodig zou zijn (echo/foto's) ?
Want wordt het bloed afgenomen wanneer ze onder narcose is of er ook echt voor?
(want in de eerste berichten begreep ik dat dat pas bij de operatie zelf gedaan wordt.)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Bij een pre-operatief bloedonderzoek worden ook de nier- en leverwaarden getest. Alleen véél minder uitgebreid.
En het prijsverschil tussen klein en groot bloedonderzoek is redelijk klein.

Ik snap wel dat je snel van dat gezwel af wilt, zeker nu je beschreven hebt hoe dat er uit ziet.
Ik snap ook je onzekerheid en twijfel. Het is jammer dat je DA niet de tijd heeft genomen om e.e.a. goed uit te leggen.

Het voordeel van een groot bloedonderzoek is dat het dezelfde handeling voor Okki is, maar je alle informatie in 1x krijgt omtrent het functioneren van haar organen en haar bloedcellen compleet geanalyseerd worden. (Natrium- kaliumgehalte, aantal witte en rode bloedlichaampjes, eiwit, etc etc, 4 pagina's vol met gegevens)
Als er afwijkingen in het kleine bloedonderzoek gevonden, moet je nóg een keer met Okki bloedprikken voor verder onderzoek.

@Rik. Bellow kreeg een pre-operatief bloedonderzoek net vòòr een operatie (dus ook vòòr de narcose)De uitslag was niet goed en de operatie ging niet door.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

IK zal je een voorbeeld geven:

Cochi, 17 jaar, al een paar jaar schildklier- en nierpatiënt (dat wist ik dankzij een groot bloedonderzoek) had ontstoken tandvlees en waarschijnlijk een paar slechte kiezen waar nodig wat aan moest gebeuren.
Had ik niets geweten dan had ik hem de operatie laten ondergaan omdat het noodzakelijk was en was hij hoogstwaarschijnlijk overleden tgv de narcose.

Maar nu wist ik dat met zijn slechte nieren een operatie niet verantwoord was en de dierenarts was het met me eens. Echter, het was wel noodzakelijk dus wat te doen?
Cochi heeft antibiotica gekregen en pijnstilling die veilig is voor de nieren en we hoopten het beste ervan. Uiteindelijk is hij 18 jaar geworden.

En daarom is het zo belangrijk om eerst bloedonderzoek te doen omdat je dat nog nooit hebt laten doen.

Ik begrijp dat de Catalyst Chem 10 clip een apparaat is waarmee ze bloed onderzoeken en aangezien er staat 'Catalyst totaal T4' ga ik ervan uit dat alleen dat gemeten wordt.
https://www.idexx.nl/nl/veterinary/anal ... -analyzer/

Een groot bloedonderzoek kost bij onze kliniek ongeveer 150 euro, een klein onderzoek 70 euro.

En nogmaals sorry voor mijn dwingende toon, maar ik krijg een beetje de indruk dat het belang van een bloedonderzoek vóór een (en niet tijdens) operatie niet echt tot je doordringt.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Okkitokki
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 jul 2023 13:04

Re: Gezwel op staart

Bericht door Okkitokki »

Gister gebeld met dierenartsassistente naar aanleiding van de offerte en omdat ik meer informatie wil. Ik zou vandaag worden teruggebeld door hoofd dierenassistentes EN dierenarts.
Gebeld door hoofd dierenassisentes. ZIj vond mijn kritiek onterecht en zei dat al het nodige besproken was en dat er ruim tijd was besteed aan het consult. Het gesprek verliep in een grimmige sfeer, dat ligt natuurlijk ook aan mij, want ik loop me al bijna een week ontzettend druk te maken en de tijd begint te dringen.
Ik heb gezegd dat de risico's van een operatie niet met mij besproken zijn. Zij antwoordde dat de dierenarts nooit een operatie zou adviseren als dit niet verantwoord wordt geacht. Ik zei dat je dat alleen kunt bepalen als je eerst een bloedonderzoek doet, toen zei ze dat dit niet standaard gebeurt en dat dit nu alleen gebeurt omdat ik daarom verzocht heb.
Ik kon het niet geloven, maar als ik dus niets meer gedaan had na het consult van afgelopen vrijdag was Okki geopeerd geworden ZONDER pre-anesthetisch bloedonderzoek.
Hoe moet ik verder? Kunnen jullie mij daarin adviseren?
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Gezwel op staart

Bericht door Asse-Poes »

Oei....dat is een wel heel weinig inlevende en meelevende dierenarts.

Er is 1 vraag en alleen jij kunt die beantwoorden: heb je vertrouwen in deze dierenarts en zou je Okki daar straks met een gerust hart achterlaten voor een operatie?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Gezwel op staart

Bericht door Dinky »

Bij mijn dierenarts is bloedonderzoek voorafgaand aan operatie standaard bij katten boven de 10 jaar.

Zoals Marina ook al aangeeft is het de vraag of jij vertrouwen hebt in deze dierenarts.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
cerna
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 27 aug 2023 15:00

Re: Gezwel op staart

Bericht door cerna »

Weer de assistente die - uit naam van de dierenarts? - zegt dat de dierenarts een wonderdokter is want ze kan aan de buitenkant van een kat van 17 zien of een operatie verantwoord is.
Heb je de belofte gekregen dat de dierenarts zelf ook nog terugbelt of moet je het hiermee doen?
(bij onze kliniek worden telefonische afspraken ingepland en belt de dierenarts zelf, nooit een assistente)

Mocht je de mogelijkheid hebben dan zou ik voor een andere kliniek kiezen en dan rap een afspraak maken.
Groetjes, Annet, Milka 15, Luna 10, Jip 6, Yarah 1
ZL Minoes, Moerka, Chatoel, Flora, Tabitha, Shura, Tara, Cochi, Cerná, Amber, Noa, Laila
Plaats reactie