onfrisse geur pels na diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

onfrisse geur pels na diarree

Bericht door Guazala »

Onze 2 maine coons (7,5 maand en 10 maand) blijken erg gevoelige darmen te hebben. 't is nog een zoektocht om daar mee om te gaan. Ze zitten ondertussen op een graanvrij dieet. Dat heeft een tijdje goed gegaan, maar nu toch weer van dat.

Ik heb een beetje een vermoeden dat, zeker bij Pixel, het ook wel wat stress gerelateerd zou kunnen zijn. De buren zijn werken aan het uitvoeren met veel lawaai en we zijn voor het eerst een weekendje weg geweest, wat haar allemaal toch wat onrustig maakt.

We gaan nu proberen met probiotica bij hun voeding te geven. In de hoop dat dat soelaas brengt. Als dat niet werkt, zal het experimenteren met voeding worden, want moet er daar toch een of andere overgevoeligheid zijn.

Maar nu de vraag:
Langharige katten, diarree, dus ontlasting uit het haar op hun achterpoten kammen is zowat dagelijkse kost. Op zich krijgen we hen redelijk goed proper, maar ondertussen krijgen ze een beetje een geurtje, dat met enkel kammen niet weg gaat.

Iemand tips om dit aan te pakken?
Ik had al gedacht aan droogshampoo om het wat op te frissen, maar is allemaal nieuw voor ons, dus ik heb ook niet echt een idee welke producten aan te raden/gebruiksvriendelijk zijn.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door Asse-Poes »

Ik heb geen langharige katten, maar deze tip kreeg ik van Denise:
https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... eek/190107

Er zijn veel positieve reviews over (verpakking voorzichtig openen, schijnt snel kapot te scheuren)


Als je liever droogshampoo wilt :
https://www.zooplus.nl/shop/katten/verz ... d=406829.0

Ik zou zelf eerst de doekjes proberen, lijkt mij een stuk minder stressvol..

Bellow geeft ook diarree gehad en de DA raadde deze probiotica aan. De meeste katten vinden het lekker, maar Bellow helaas niet.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... 03f96fe587

Welk voer geef je nu?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door Guazala »

Asse-Poes schreef: 15 sep 2023 01:18

Welk voer geef je nu?
Ze krijgen nu graanvrij voer van wild freedom. Er staat steeds gevogelte en zalm.

Als we het met probiotica niet goed krijgen, zou ik eerst al proberen met de gevogelte weg te halen, helpt dat niet dan de zalm. Blijkbaar zijn maine coons soms ook gevoelig voor de eiwitten in kip. Dus misschien is dat het geval.

We hebben ondertussen ook de hill's digestive care in huis, om eventueel op over te schakelen als het nog eens accuut is. Momenteel is Filou zijn ontlasting iets zachter dan normaal en bij Pixel is het de ene keer ok, de andere keer heel zacht. Probleem is dat we altijd zeggen om dat te bestellen, maar het dan weer betert. Dus nu ligt het klaar.

Probiotica ligt klaar in de pakjesautomaat, dus kan vanavond starten. Ik heb die van Puur genomen. Heb gelezen dat daar verhoudingsgewijs meer goede stoffen in zitten dan in de Purina Pro Plan.

Op zich zijn ze beiden actief en speels. Ze eten goed, drinken goed, pels staat mooi. Dus heb niet de indruk dat ze er ziek van zijn. Vooral de vuile billen zijn lastig. En Pixel raakt soms wat gestresseerd als ze vlekken op de vloer heeft gemaakt (door met vuile poep te gaan zitten, niet dat ze ongelukjes buiten de bak heeft). Ze probeert die dan te begraven, wat op de vloer niet kan natuurlijk.

Die doekjes kunnen wel handig zijn, maar zijn blijkbaar geurvrij. Op zich lukt het vrij goed hen schoon te maken. Ik ga gewoon met een stukje keukenrol met wat water langs hun poep als het echt vuil is. En verder laten uitdrogen en even met de kam er door. Ze zien er proper uit, maar ze beginnen een beetje een geurtje te krijgen.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door crazycatladyP »

Herkenbaar, wij hebben dat hier ook met Jera (Sibeer) als ze diarree heeft.
Billen onder de kraan en/of de broek wegknippen zijn hier dan toch echt de enige opties.
Met die doekjes krijg ik het er ook echt niet uit.
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door Asse-Poes »

Tja die toegevoegde luchtjes... een kat ruikt het liefst naar kat en niet naar bloemetjes :lol:
De broek kortwieken, zoals Mara doet, is dan uiteindelijk het beste en de meest hygiënische oplossing.

Ik hoop dat je snel resultaat boekt met de Puur probiotica!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door Guazala »

crazycatladyP schreef: 15 sep 2023 11:57 Herkenbaar, wij hebben dat hier ook met Jera (Sibeer) als ze diarree heeft.
Billen onder de kraan en/of de broek wegknippen zijn hier dan toch echt de enige opties.
Met die doekjes krijg ik het er ook echt niet uit.
In december gaan we 2 weken op reis en gaan we vooraf bij een trimmer om hen nog goed te laten uitkammen en de broeken kort te zetten.
We zijn laatst een lang weekend weg geweest en schoonmama had goed voor hen gezorgd, maar het uitkammen van de broeken was haar niet gelukt. Filou was na 10 minuten weer toonbaar, maar Pixel heb ik een halve dag met mijn kam achtervolgd vooraleer alles eruit was. Dus als we geen 2 klittenbollen willen bij thuiskomst zal dat sowieso de enige optie zijn.

Als trimmers goedkoop waren, zou ik nu al een keertje gaan, maar nu een keer en dan nog eens over 2 maanden, vind ik toch net wat te veel geld en ben er niet zo happig op om hen zelf met een schaar te lijf te gaan.
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door crazycatladyP »

Ik doe het dus wel zelf, als mijn vriend er is om haar vast te houden.
Ik knip alleen de broek kort als het nodig is, bij diarree ofzo, ik vind het nog altijd beter dan het alternatief: onder de kraan.
Hoewel ik daar inmiddels ook aardig handig in ben geworden ;-)
Nu scheelt dat ze van ons eigenlijk alles goed vindt (itt van de DA)

Bij de kortharige poezen pak ik gewoon een doekje, bij haar helaas geen optie, dan zit het door alle haren achter :eshifty:
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door Guazala »

Asse-Poes schreef: 15 sep 2023 01:18

Bellow geeft ook diarree gehad en de DA raadde deze probiotica aan. De meeste katten vinden het lekker, maar Bellow helaas niet.
https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... 03f96fe587
Als Bellow nog eens diarree heeft: de onze vinden die van Puur ook heel lekker. Ik doe dat poeder in wat warm water in een eierdopje om op te lossen en dan onder wat natvoer te mengen.

Mijn vriend was daar gisteren mee bezig en beide katten stonden mee op het aanrecht. Ze hebben beide hun eierdopje uitgelikt. Dus natvoer erbij hoeft zelfs niet. Zeker Pixel is wel wat kieskeurig, dus moet best lekker zijn.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door Asse-Poes »

Guazala schreef: 23 sep 2023 09:19 Als Bellow nog eens diarree heeft: de onze vinden die van Puur ook heel lekker. Ik doe dat poeder in wat warm water in een eierdopje om op te lossen en dan onder wat natvoer te mengen.

Mijn vriend was daar gisteren mee bezig en beide katten stonden mee op het aanrecht. Ze hebben beide hun eierdopje uitgelikt. Dus natvoer erbij hoeft zelfs niet. Zeker Pixel is wel wat kieskeurig, dus moet best lekker zijn.

Dankjewel voor de tip!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
crazycatladyP
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 11 mar 2022 18:15

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door crazycatladyP »

Die van Puur willen ze hier juist weer niet, katten haha.
Er zit een vanille geurtje aan en zodra ze die ruiken, laten ze hun eten staan.
En die van Purina ben ik niet zo`n fan van de ingrediënten.
Ik heb nu van organimal "darmen in balans" en die gaat er goed in en werkt ook nog eens.
Nog genoeg te proberen dus ;-)
Mara, personeel van: Jera (3-2015), Quenya (6-2022), Ronja (6-2023) en Moira (6-2023)
Rust zacht, mijn lieve engeltje *Niamh
Gebruikersavatar
Guazala
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 19 jun 2023 17:27

Re: onfrisse geur pels na diarree

Bericht door Guazala »

Ondertussen toch met eten beginnen experimenteren ook. Ik had gelezen dat maine coons wel eens gevoelig zijn aan gevogelte.
Ze krijgen nu nog de wild freedom zalm kitten van voordien. Aangevuld met real nature wilderness rund kitten en natvoer met lam en rund.
Sindsdien geen diarree meer.
Ze hebben nu enkele dagen als test wat natvoer met kip gekregen en stoelgang is bij beiden terug wat zachter. Dus we hebben waarschijnlijk de boosdoener gevonden.

Sowieso ook voor onze reis naar de trimmer. Ze zijn beiden gevoelig aan stresskakskes, dus als we op reis gaan, zou het welweer invloed kunnen hebben. Dus de broekjes gaan dan wel kort.
Plaats reactie