Hoe verder? (Felimazole)

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Een update:
Gijsje heeft een slecht weekend achter de rug, ondanks herstart Cerenia. Ze heeft zondag nog een extra injectie gekregen. We wachten even af hoe deze dagen verlopen en anders wordt het bloedprikken naar deze week verplaatst Ipv volgende week.

Ik heb met Lienden gesproken (Inge) en ben heel fijn te woord gestaan. Met de huidige bloedwaarden (van eind augustus) komt ze volgens Lienden prima in aanmerking voor behandeling dus we hebben haar op de wachtlijst gezet. Verder hebben advies gekregen over welke waarden er geprikt kunnen worden en advies over de medicatie. Dit lag allemaal in lijn met wat ik op dit forum heb gelezen, super!
Nu de dierenarts overtuigen van deze aanpassingen deze of aankomende week.

Ondertussen slaapt de dame veel, gelukkig komt ze wel voor een knuffel en krijg ik er soms wat extras in.

Als iemand nog advies heeft voor overheerlijk en onweerstaanbaar kattenvoer dan hoor ik het graag :)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Asse-Poes »

Fijn dat je een goed gesprek met Inge hebt gehad. Ik ben ook fan van haar 😀 en super dat Gijsje op de wachtlijst staat.
Hoe lang is de wachtlijst nu?

Geef je Gijsje nog wel Felimazole?

Lekker natvoer...das persoonlijk. Ik heb Bellow heel lang Royal Canin Mother and Babycat mousse gegeven. Hij vond RC Recovery en Hill's Urgent Care niet lekker. ProPlan Convalescense wilde hij soms wel, soms niet.
Ook kreeg hij Schesir kip (dure blikjes wel), dat is geen compleet voer dus je moet daar ander (blik)voer bij geven.
Gourmet Gold Mousse is hier ook een succesnummer.
Ik zou alles proberen, ook kittenvoer.

Om te voorkomen dat ze blijft braken, kan je het best kleine porties geven. En dat dan om de 3 à 4 uur.
Bij Bellow heeft dat enorm geholpen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Synemios »

Goed dat je een fijn gesprek met Lienden heb gehad.
Ik ben zelf echt voorstander van deze behandeling.
Zeker bij katten die veel bijwerkingen ervaren van de medicijnen.

Ik hoop dat het beter gaat na de prik.
Soms werken de pillen pas als ze eerst een prik hebben gekregen.

Schesir vinden ze hier lekker, vooral de vis smaakjes en porta 21. ( dat is wel compleet voer)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

De wachtlijst is 6a7 maanden maar als de medicatie lastig blijft willen ze meekijken naar een oplossing, zo fijn! Ik kan er nu ook volledig achter staan. En het geeft goede gespreksstof voor als we onze dierenarts weer spreken.
Voor nu geef ik nog maar wel felimazole icm de cerenia, totdat we bloedprikken. Als het niet goed gaat overleg ik natuurlijk direct.

Dank voor de tips over het voer. De convalescene vond ze wel lekker maar ik ben bang dat ze nu de associatie met misselijkheid heeft want ze laat het staan. De gourmet mousse gaat er nog wel in, die andere ga ik eens proberen. We kunnen haar niet hard genoeg verwennen. Kleine porties doet ze gelukkig uit zichzelf. Braken is gelukkig wel gestopt voor nu!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Asse-Poes »

Oh die wachtlijst is toch nog langer dan ik verwachtte.
Houd regelmatig contact met Lienden, dat helpt echt.

De kieskeurigheid van Gijsje mbt eten kan door de misselijkheid komen maar ook door de schildklier .
Afwisseling was bij Bellow het toverwoord.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Synemios »

Door de te snel werkende schildklier zelf kunnen ze ook weer misselijk worden.
Maar ook door de lever of de felimazole dus het is wel lastig om te bepalen wat de oorzaak nu is.

Ik denk toch dat ze echt misselijk is omdat de cerenia eerder wel werkte.
Maar dan nog kan afwisseling en kleine beetjes geven wel helpen zoals Marina al aangaf.

Bij Lizzy hielp alleen het geven van cerenia en als dat niet werkte dan kreeg ze emeprid maar ja daar speelde veel meer mee.
En bij haar kon ik amper afwisselen.

Ik hoop dat die leverwaarden en de t4 snel gaan zakken.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door BaasjevanPippa »

Asse-Poes schreef: 20 sep 2023 03:11 Oh die wachtlijst is toch nog langer dan ik verwachtte.
Houd regelmatig contact met Lienden, dat helpt echt.
Dit kan ik bevestigen. Een dag nadat ik Lienden had gemaild dat het niet goed ging met Pippa, had ik een mail dat er een katje was uitgevallen en dat ze dat plekje aan Pippa wilden geven. Maar ik had toen wel al alles geprobeerd en ook op de mail gezet wat ik al had geprobeerd. Jullie zitten daar nu nog middenin. Asse-Poes heeft dezelfde ervaring met Lienden dus het is geen toeval :) Als er een plek vrijkomt kiezen ze voor een kat die top of mind is ipv voor een kat die op de wachtlijst staat maar waar ze verder niks meer over horen.
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

BaasjevanPippa schreef: 20 sep 2023 05:33 Een dag nadat ik Lienden had gemaild dat het niet goed ging met Pippa, had ik een mail dat er een katje was uitgevallen en dat ze dat plekje aan Pippa wilden geven.
Dit is zó ontzettend fijn!
Ik ga ze ook zeker op de hoogte houden, fijn dat daar binnen het forum ook goede ervaringen mee zijn.

Vooralsnog doet ze het goed op de combinatie Felimazole/Cerenia. Als het zo doorgaat dan kunnen we het afwachten tot de afspraak voor bloedprikken dinsdag. Fingers crossed! Ze eet uit zichzelf, zowel van de brokjes als de mousse en eet in kleine beetjes. Ze komt voor een knuffel en wil af en toe een extraatje. We krijgen ook alle pillen er momenteel (met een beetje creativiteit :eshhh: ) goed in. Afwachten maar!
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Synemios schreef: 20 sep 2023 03:55 Maar ook door de lever of de felimazole dus het is wel lastig om te bepalen wat de oorzaak nu is.
Nou, dat is het he? Het is zo lastig te achterhalen. Lienden was overigens dus wel tevreden over de bloedwaarden m.u.v. van T4

Fijn dat ik hier heb geleerd dat de Cerenia echt wel even verder kon. Fijn om ons Gijsjemeisje weer zo te zien!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Synemios »

Fijn dat ze nu toch weer eet en knuffelt etc.
Dat is een zorg minder.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Vandaag bloedgeprikt, morgen krijgen we de uitslag. Gijsje was ruim 200 Gr aangekomen sinds het bezoek aan de dierenarts en herstart van cerenia :eclap: Ze heeft wel een te hoge bloeddruk, bleek vandaag. Bovendruk van ongeveer 220 dus mogelijk moet dit behandeld worden. Mogelijk starten we met thiamacare ipv thiamazol, dat bespreken we morgen als we gebeld worden met de uitslagen. Afwachten maar…
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Bloeduitslagen waren erg goed. T4 zelfs gedaald naar 13. Voorlopig mogen we door met felimazole icm cerenia en is ze gestart met een bloeddrukverlager.
Het ging even heel erg goed tot gisteren. Weer niet eten, teruggetrokken. Vanavond toch maar bezoek aan de DA gebracht: ze blijkt een keelontsteking te hebben. Ze heeft medicatie gekregen hiervoor, afwachten maar weer. Hoe ze er aan komt is ons een raadsel. Het is een binnenkat en haar gebit was ontzettend goed tijdens de laatste controle.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Asse-Poes »

He bah, een keelontsteking 😞
Ook binnenkatten kunnen een virusje krijgen of iets anders oplopen.
Fijn dat ze medicatie krijgt, je zit er niet op te wachten dat ze weer stopt met eten. Het ging juist zo goed met Gijsje.
Mooie T4 waarde trouwens.

Staat ze al wat hoger op de wachtlijst?
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Helaas loopt het allemaal anders dan gehoopt. Ze ging de afgelopen uren hard achteruit. Ze is opgenomen, krijgt morfine en vocht maar ze reageert hier niet op. De DA vermoedt een ontstoken alvleesklier of een tumor. De DA geeft aan dat de situatie van Gijsje zeer zorgelijk is, mede omdat ze niet reageert op het infuus nu. We hebben daarom besloten dat het goed is geweest voor onze dame. We willen haar niet verder door de mallemolen halen met als waarschijnlijk gevolg dat het niet zinvol is. Vanmiddag nemen we afscheid van haar :(
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Asse-Poes »

Ohh nee!
Wat een verdrietige update is dit 😢
Ik weet even niet wat ik moet zeggen...

Heel veel sterkte vanmiddag!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie