Hoe verder? (Felimazole)

Schildklieraandoeningen bij de kat komen vaak voor. Dikwijls gaat het om een vergrote schildklier,
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Hi allemaal,
Met dank aan dit forum was ik aardig ingelezen toen onze poes Gijsje (14 jaar) vorige week moest starten met Felimazole. Met haviksogen hebben we haar dan ook in de gaten gehouden. Toch zijn we nu op een punt gekomen waarbij ik even niet weet hoe verder.

Gijsje viel al een tijdje af, leek geen verminderde eetlust hebben tot 3 dagen voor ons bezoek aan de DA maar was ook absoluut niet hongerig in de afgelopen maanden. Omdat haar vacht ook mottig begon te zien zijn we 2 weken geleden naar de dierenarts gegaan waar ze bloed hebben afgenomen. Hier bleek haar T4 zeer afwijkend >104, hoger kunnen ze niet meten bij onze DA. Ze is gestart met Felimazole 2x2,5 en kreeg Convalescence om aan te sterken (2,35kg woog ze nog). Nadat ze in eerste instantie heel misselijk was en flink begon te braken, kreeg ze vorige week Cerenia tegen deze klachten. Ze bloeide helemaal op! Kwam zelf weer voor eten, wilde véél eten, speelde weer, knuffelde met ons en de kids, voelt voller aan, superfijn! Afgelopen donderdag moesten we met de Cerenia weer stoppen. Helaas is ons meisje er nu weer belabberd aan toe. Eet weinig, drinkt matig en is aan het hoesten (het soort hoesten dat ze doet voordat ze moet braken of er een haarbal uitgooit). Ze ligt alleen maar op haar favoriete stoel en komt er niet meer uit voor een knuffel. Morgen dus maar weer bellen met de DA.
Naar aanleiding van de berichten hier hebben we vorige week de DA gevraagd naar de RA Jodium oplossing. Echter wil hij eerst zien dat ze aansterkt en dat haar leverwaarden wat zakken. Deze waren nu verhoogd, wat volgens de DA gelinkt kan worden aan de hoge T4 waarde. Ook haar nierwaarden en als het lukt (witte jassen bloeddruk 😉, het bloed spoot eruit met bloedprikken 🙈) de bloeddruk wil hij eerst helder hebben omdat deze gemaskeerd kunnen worden door de hoge T4 waarden. Voor nu dus geen optie.

Ik begreep dat Cerenia niet voor langere tijd gegeven mag worden, is hier ervaring mee? Is er een fijn alternatief voor Cerenia?

Thiafeline is nog een optie en anders de zalf maar ik begreep dat hier ook veel mitsen en maren aanzitten. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de situatie van vorige week want daar deed ze het zoooo goed op.

Tips zijn welkom!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Synemios »

Allereerst welkom,

Cerenia geven wij al jaren aan Lizzy en inmiddels ook aan Luna dagelijks.
Vroeger was het zo dat katten na 5 dagen een dag moesten stoppen maar dat is inmiddels achterhaald.

Er zijn weinig alternatieven, je zou nog aan emeprid/primperid kunnen denken maar ik heb daar zelf minder goede ervaringen mee.
Maar dat is per kat verschillend.

Je kunt ook nog aan puur stomac denken (vrij verkrijgbaar zonder recept) ook daar zijn de ervaringen hier wisselend mee.

https://www.medpets.nl/puur-stomac-hond-kat

En ik zou wel eerst overleggen of dit kan met de problemen van de lever.

Is het braken begonnen na het geven van de felimazole? het is namelijk een bijwerking daarvan.
Ik zou als je voor rJ behandeling wilt gaan wel alvast Gijsje op de wachtlijst laten plaatsen.

Hoge leverwaarden kunnen door de schildklier komen, ( of waren die normaal voor de felimazole?) niets doen is nu ook geen opte.
Als de nierwaarden nu al hoog zijn kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het daar ook niet goed mee is.
Die worden beïnvloed door de t4 maar naar beneden en niet naar boven, de juiste waarde zie je pas als de T4 weer normaal is.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Asse-Poes »

Welkom op het forum

Mijn Bellow had een T4 van 167 en dat steeg door naar uiteindelijk 185.
Na 3 weken Felimazole kreeg hij leverfalen en moest direct stoppen met Felimazole.
Bellow woog uiteindelijk nog maar 2,5 kg en verkeerde in een zeer slechte conditie.
Hij stond op de wachtlijst voor RA jodium behandeling, maar vanwege de slechte levering van dit jodium hebben we nog 5 maanden moeten wachten voordat hij in Lienden terecht kon.
Afgelopen februari is hij behandeld en inmiddels weegt hij 4,5 kg en hebben we een compleet 'nieuwe', vrolijke en speelse kat terug :grin:

Hoe beter de conditie van de kat, hoe beter de kans op een succesvolle behandeling.
Daar heeft je dierenarts gelijk in.

Maar als je deze behandeling overweegt, zet Gijsje dan nu alvast op de wachtlijst
Als je De Lingenhoeve zelf belt, kan je gelijk vragen hoe lang de wachtlijst nu is.

Als Gijsje het zo goed doet met Cerenia zou ik overleggen met je DA om daarmee door te gaan.

Edit: Denise (Synemios) was weer sneller dan ik :lol:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Dank voor jullie snelle en uitgebreide reactie!

Oh, dat biedt een heel ander perspectief! We begrepen inderdaad dat Cerenia niet voor langere tijd gegeven mocht worden. Het zou zo fijn zijn als dat wel mocht want ze voelde zich zichtbaar beter dan afgelopen paar maanden.
Ze voelde zich al langere tijd niet lekker maar het hevige braken startte inderdaad na 2 dagen felimazole en lijkt me daar aan gelinkt.

Leverwaarden zijn vermoedelijk gelinkt aan de schildklierklachten inderdaad. De DA verwacht dat deze nog wat gaan zakken. Nierwaarden waren oké maar de DA gaf aan dat dit inderdaad anders kan zijn als ze gestabiliseerd is qua schildklier, dat wilde hij dus afwachten.

We wilden haar inderdaad op de wachtlijst plaatsen maar willen even de uitslagen van het bloedprikken aan het einde van de maand afwachten, we weten tenslotte pas net dat haar schildklier niet goed werkt en die waarden vertellen ons wellicht ook meer over haar nierfunctie. Het overviel ons nogal :( Eerst deze eerste maand maar door en dan een plan voor langere tijd en dan de afweging maken. Maar ik ben het met jullie eens: niets doen is geen optie.

Asse-poes: wat hebben jullie lang moeten wachten maar wat fijn dat Bellow zo goed heeft gereageerd op de behandeling! De DA vond Gijsje wat oud voor de behandeling, maar daar trek ik me niets van aan ;-) Maar haar conditie moet wel wat verbeteren, als dat lukt.
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1720
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Asse-Poes »

Gijsjeenik schreef: 10 sep 2023 21:31 De DA vond Gijsje wat oud voor de behandeling, maar daar trek ik me niets van aan ;-) Maar haar conditie moet wel wat verbeteren, als dat lukt.

De gemiddelde leeftijd van een schildklierkat is 12 à 13 jaar.
Vorig jaar heeft Suusje van Marike28 een RAjodiumbehandeling gehad. Suusje is 18!!
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Oh waaaaauw! Dat is fantastisch!
Nou, met dank aan dit forum en het feit dat ik een beetje ingelezen was kon ik die bijdrage van de dierenarts dan ook prima weerleggen ;-)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Synemios »

Maar de wachtlijsten zijn heel lang en je kunt Gijsje er altijd nog vanaf halen.
Als het wel kan heb je een maand winst.
En wat de cerenia betreft zou ik vragen of je daar mee door mag gaan.
Lizzy was 7 jaar en dat was jong,
Ik vind 14 jaar echt niet oud voor deze behandeling.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

7 is inderdaad jong. Ik ben nog niet helemaal ingelezen in ieders situatie maar aan je handtekening te zien zorg je al een hele tijd heel goed voor haar 🥰
Cerenia ga ik navragen inderdaad, dank je wel.
En die tijdswinst neem ik ook in overweging, zeker als ik zie hoe het nu met haar gaat.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Synemios »

Dank je wel, ik doe mijn best ;-)

Als de medicatie problemen blijven geven, dan is er ook nog de optie tijdelijk over te schakelen naar jodium arm voer.
Alleen het natvoer is heel lastig te krijgen, de brokjes zijn wel goed verkrijgbaar.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Ik heb inderdaad gelezen over de y/d van Hills. Momenteel wil ze alleen maar natvoer, de brokjes laat ze volledig links liggen. Dus die houden we als aller-allerlaatste optie aan.
Dank je wel voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Synemios »

Ik hoop dat je morgen weer cerenia kunt halen en dat ze dan opknapt.
Dan kun je gewoon blijven geven wat ze wel graag wilt eten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

Ik hoop het ook. Ze deed het vorige week fantastisch, ik zou er graag weer naar toe willen. Ik neem jouw ervaring dan ook graag mee!
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door BaasjevanPippa »

Mijn Pippa is momenteel uit logeren in Lienden. Ik heb haar inderdaad ook vrijwel direct op de wachtlijst gezet en kreeg in eerste instantie te horen dat ik 1 tot 1,5 jaar moest wachten (dit was eind april). Intussen hebben we wat aangerommeld met medicatie tot ik heb gemeld dat het echt niet goed ging en toen hebben ze een plekje voor haar gereserveerd. De wachtlijst is nog steeds vrij lang, maar inmiddels behandelen ze wel weer 4 katten per week, in plaats van 4 katten per 2 weken. Sterkte ermee, het is een verrotte aandoening!
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Gijsjeenik
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 sep 2023 20:19

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door Gijsjeenik »

BaasjevanPippa schreef: 14 sep 2023 16:23 Mijn Pippa is momenteel uit logeren in Lienden. Ik heb haar inderdaad ook vrijwel direct op de wachtlijst gezet en kreeg in eerste instantie te horen dat ik 1 tot 1,5 jaar moest wachten (dit was eind april). Intussen hebben we wat aangerommeld met medicatie tot ik heb gemeld dat het echt niet goed ging en toen hebben ze een plekje voor haar gereserveerd. De wachtlijst is nog steeds vrij lang, maar inmiddels behandelen ze wel weer 4 katten per week, in plaats van 4 katten per 2 weken. Sterkte ermee, het is een verrotte aandoening!
Wat spannend zeg! Ik ben heel benieuwd hoe het pippa vergaat! We hebben inmiddels sinds gisteren weer cerenia, tot aan de afspraak eind september. Morgen bel ik met Lienden om te overleggen.
BaasjevanPippa
Poema
Poema
Berichten: 300
Lid geworden op: 22 apr 2023 21:56

Re: Hoe verder? (Felimazole)

Bericht door BaasjevanPippa »

En, wat zei Lienden? Hoelang is de wachtlijst nu?
Groetjes van Renske, personeel van Taco (I.M), Janneke (I.M) en Pippa 😺
Plaats reactie